Toon posts:

Meterkast aanpassing Zonnepanelen.

Pagina: 1
Acties:

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:36
Goedenmiddag,

Ik ben al een tijd aan het kijken naar zonnepanelen en ondanks dat de prijs me eigenlijk nog te hoog is is het een soort van nu of nooit door de regels.

Nou heb ik een meterkast met 2 aardlek schakelaar en 7 groepen. 4 groepen voor regulier huis gebruik (stopcontacten en lampen) op de eerste 4 groepen en op de 2de aardlekschakelaar zit de wasmachine en de kookplaat met een dubbele schakelaar.

Ik heb dus in theorie nog 1 groep over (bij te plaatsen) voor de zonnepanelen welke nooit aan de 16 amp komen. Echter lees ik verwarrende informatie over het bijplaatsen van deze groep waarbij de 1 zegt dat het prima naast de kookplaat en wasmachine kan en de ander zegt dat het totale vermogen gebruik+ levering nooit boven die 16 amp uit mag komen.
Mijn verstand van elektronica zegt dat het geval dat het gewoon bijgeplaatst kan worden de juiste is omdat er ook pv verdelers zijn voor wasmachine groepen maar als iemand een duidelijke kan bevestigen of ontkrachten of dat wel of niet het geval is of waarom een pv verdeler wel kan een een extra groep niet hoor ik dat graag.
Ik weet de basis maar de rest is gewoon net niet mijn ding.

Een schakelaar bijzetten kost echter 20 euro en een pc verdeler al snel 90 dus dat is toch weer een significante post minder al dat gewoon kan.

Daarnaast id naast de off switch de pv verdeler nog een kastje dat gemonteerd moet worden waar ik in mijn zeer krappe meterkast eigenlijk geen ruimte voor heb met alle gevolgen van dien.

Hopelijk heeft iemand een duidelijk antwoord want alles moet wel volgens alle regels aangesloten worden van de verhuurder anders is toestemming een no-go.

Edit:

klopt het dat met een PV verdeler met ingebouwde hoofdschakelaar de off schakelaar eigenlijk onnodig is omdat de hoofdschakelaar dezelfde veiligheid biedt?

Voorbeeld PV verdeler met hoofdschakelaar : https://cdn.webshopapp.co...r-2x-automaatb-16a-1x.jpg

En wat is het nut van die stopcontacten op tv verdelers? Ik heb stopcontacten genoeg in de meterkast? Gewoon een extratje of een specifiek doel?

[Voor 15% gewijzigd door computerjunky op 12-02-2022 16:17]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:17
Wat is het nou een pv, tv of pc verdeler :P

Hoe dan ook elke verdeler moet een schakelaar in zitten waar je het hele ding mee uit kan zetten. dus ook een tv pv pc verdeler.

Maar daarnaast heb je het over het bijplaatsen van een groep wat natuurlijk prima mag maar waarom heb je dan een tv pc pv verdeler nodig? Waar je vooruit moet kijken is dat het vermogen door de draden in de meterkast niet boven de 40a kunnen komen of je kast moet geschikt zijn voor 63a oplossing dikkere bedrading of een beveiliging (ergens op dit forum zweeft een link naar een document van abb hoe je dat moet doen.. ik denk dat @AUijtdehaag wel een linkje heeft.

• Rol-Co
  • Laatst online: 23:13

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@computerjunky
Begrijp nog niet helemaal wat je nu van plan bent, een eigen groep maken voor die pv of een pv verdeler?

Met bijplaatsen van een groep kan je beter een aardlekautomaat nemen ipv die groep bij op de 2e aardlek omdat dan je halve huis uit gaat als de pv de aardlek er uit gooit.
Let wel op dat de pv groep waarde + net aansluiting waarde niet boven de 41A uit mag komen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• computerjunky
Rol-Co schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:28:
@computerjunky
Begrijp nog niet helemaal wat je nu van plan bent, een eigen groep maken voor die pv of een pv verdeler?

Met bijplaatsen van een groep kan je beter een aardlekautomaat nemen ipv die groep bij op de 2e aardlek omdat dan je halve huis uit gaat als de pv de aardlek er uit gooit.
Let wel op dat de pv groep waarde + net aansluiting waarde niet boven de 41A uit mag komen.
Ik heb het over 6x 400-450wp aan panelen geen grote setup dus.

Mijn hoofd vraag is dus hoe en waar aan te sluiten en op de hand daarvan de kosten berekenen. Want de ene klus kost veel meer om uit te laten voeren al de andere.

huidige setup :

Het is een voorgebouwde groepenkast die er zo ingeplakt is en dus helaas niet 123 een 3de aardlek aan te plakken naar mijn weten. Maar ik ben dan ook geen elektricien.

[Voor 7% gewijzigd door computerjunky op 12-02-2022 17:47]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:05
computerjunky schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 16:08:
Voorbeeld PV verdeler met hoofdschakelaar : https://cdn.webshopapp.co...r-2x-automaatb-16a-1x.jpg

En wat is het nut van die stopcontacten op tv verdelers? Ik heb stopcontacten genoeg in de meterkast? Gewoon een extratje of een specifiek doel?
Een PV-verdeler plaats je natuurlijk niet in de meterkast, die plaats je op de wasmachinegroep in plaats van de contactdoos van de wasmachine. Het nut van dat stopcontact is dat je de wasmachine nog aan kunt sluiten (of een TV, wat jij wilt).

Zo'n PV-verdeler gebruik je bijvoorbeeld als het niet mogelijk is om een extra leiding naar zolder aan te leggen. Als jij gewoon een leiding kunt leggen van de omvormer naar de groepenkast, dan gebruik je geen PV-verdeler.
computerjunky schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:40:
[Afbeelding]

Het is een voorgebouwde groepenkast die er zo ingeplakt is en dus helaas niet 123 een 3de aardlek aan te plakken naar mijn weten. Maar ik ben dan ook geen elektricien.
Een elektricien plaatst daar zo een aardlekautomaat bij.

Ik neem aan dat je een 1x35A aansluiting hebt? Houd dan wel rekening met:

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• computerjunky
Xander schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:49:
[...]

Een PV-verdeler plaats je natuurlijk niet in de meterkast, die plaats je op de wasmachinegroep in plaats van de contactdoos van de wasmachine. Het nut van dat stopcontact is dat je de wasmachine nog aan kunt sluiten (of een TV, wat jij wilt).

Zo'n PV-verdeler gebruik je bijvoorbeeld als het niet mogelijk is om een extra leiding naar zolder aan te leggen. Als jij gewoon een leiding kunt leggen van de omvormer naar de groepenkast, dan gebruik je geen PV-verdeler.

[...]

Een elektricien plaatst daar zo een aardlekautomaat bij.

Ik neem aan dat je een 1x35A aansluiting hebt? Houd dan wel rekening met:

[...]
De andere kant van de wasmachine groep komt uit in de keuken of badkamer.
Huidige wasmachine staat in de keuken en dus geen omvormer daar aangezien dat de verkeerde kant van het huis is.
De originele komt uit in de badkamer maar is momenteel niet aangesloten aan de meterkast zijde en zo'n box in de badkamer lijkt me een slecht idee :) .

De kabels uit de omvormer gaan dus hoe dan ook bij de meterkast uitkomen.

Maar van wat ik uit die link begrijp is een extra 40a aardlek en een extra 16A groep met daarop de omvormer dus noodzakelijk en de mogelijkheid tot extra groep op aardlek 2 onwenselijk. Oftewel het duurste scenario ;(

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

computerjunky schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:40:
[...]
Dat is echt super easy. Je moet die dikke zwarte/blauwe kabel nog een keer doorlussen naar een nieuw te installeren aardlekautomaat (niet aardlekschakelaar die ik geplakt heb, maar gaat om het idee), die je netjes aan die din-rails hangt, en dan gaat blauw/bruin (nul/fase) uit die automaat naar de zonnepanelen.

Het moeilijkste is nog wel die (doorlus) sokjes netjes aan die 6mm kabels zijn te krijgen
computerjunky schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:00:
[...]

Maar van wat ik uit die link begrijp is een extra 40a aardlek en een extra 16A groep met daarop de omvormer dus noodzakelijk en de mogelijkheid tot extra groep op aardlek 2 onwenselijk. Oftewel het duurste scenario ;(
Een aardlekautomaat doet dat prima. En is niet echt extreem duur... Deze heb ik voor mijn panelen zelf geinstalleerd in de meterkast:
https://www.elektramat.nl...kar-30ma-2csr255180r1165/

[Voor 24% gewijzigd door JvS op 12-02-2022 18:03]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• computerjunky
JvS schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:01:
[...]

Dat is echt super easy. Je moet die dikke zwarte/blauwe kabel nog een keer doorlussen naar een nieuw te installeren aardlekautomaat (niet aardlekschakelaar die ik geplakt heb, maar gaat om het idee), die je netjes aan die din-rails hangt, en dan gaat blauw/bruin (nul/fase) uit die automaat naar de zonnepanelen.

[Afbeelding]

Het moeilijkste is nog wel die (doorlus) sokjes netjes aan die 6mm kabels zijn te krijgen

[...]

Een aardlekautomaat doet dat prima. En is niet echt extreem duur... Deze heb ik voor mijn panelen zelf geinstalleerd in de meterkast:
https://www.elektramat.nl...kar-30ma-2csr255180r1165/
Duidelijk, ik dacht dat die voor de andere 2 zou moeten komen volgens die link. Dan zouden alle onderste draden vervangen moeten worden.

Echter ben je me weer kwijt bij de aardlekautomaat vs schakelaar. Dus even gegoogeld en klopt het dat ik dit moet zien als een combinatie van de groep die aangemaakt moet worden en de en de benodigde aardlekschakelaar? In feite dus maar 1 schakelaar nodig ipv 2 op het bovengelegen deel?

• Xander
computerjunky schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:00:
[...]

De andere kant van de wasmachine groep komt uit in de keuken of badkamer.
Huidige wasmachine staat in de keuken en dus geen omvormer daar aangezien dat de verkeerde kant van het huis is.
De originele komt uit in de badkamer maar is momenteel niet aangesloten aan de meterkast zijde en zo'n box in de badkamer lijkt me een slecht idee :) .

De kabels uit de omvormer gaan dus hoe dan ook bij de meterkast uitkomen.
Dan heb je dus geen PV-verdeler nodig. Die dingen zijn juist bedoeld om één leiding vanaf de meterkast te gebruiken voor de omvormer en (bijvoorbeeld) een wasmachine. In veel rijtjeshuizen komt de omvormer op zolder, staat de wasmachine ook op zolder en is het leggen van exta leidingen lastig, dan is dit een uitkomst.

In jouw geval heb je gewoon een extra groep nodig in de bestaande kast.
In plaats daarvan kun je dus ook een aardlekautomaat kiezen, dan heb je een aardlekschakelaar en installatieautomaat ("groep") in 1 component.

Daarnaast dan nog:
- Beide bestaande aardlekschakelaars vervangen door een 63A exemplaar
of
- Beide bestaande aardlekschakelaars vervangen door 40A aardlekautomaten welke ook beveiligingen tegen overbelasting
of
- Beide bestaande aardlekschakelaars voorbeveiligen door een 40A installatieautomaat tussen de hoofdschakelaar en de bestaande componenten te plaatsen.

Zoals beschreven in dat document.

• computerjunky
Bedankt allemaal. Het antwoord is dus een aardlekautomaat in de bestaande kast als oplossing. We kunnen verder met de berekeningen en kijken wat het grapje kost in zijn totaliteit.

• Rol-Co

Rol-Co

computerjunky schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:16:
Bedankt allemaal. Het antwoord is dus een aardlekautomaat in de bestaande kast als. We kunnen verder met de berekeningen en kijken wat het grapje kost in zijn totaliteit.
Als je geen hele grote verbruikers hebt kan je ook een 25A automaat na de hoofdschakelaar zetten en van daar uit naar de aardlek schakelaars die je ook op de beneden din rail zet, kan je links boven naast de gewone automaten een aardlekautomaat zetten voor de pv.
Dan heb je 25A net en 16A voor de pv is 41A totaal.

• Xander
Rol-Co schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:27:
[...]

Als je geen hele grote verbruikers hebt kan je ook een 25A automaat na de hoofdschakelaar zetten en van daar uit naar de aardlek schakelaars die je ook op de beneden din rail zet, kan je links boven naast de gewone automaten een aardlekautomaat zetten voor de pv.
Dan heb je 25A net en 16A voor de pv is 41A totaal.
Een 40A automaat is amper duurder en werkt ook als je wel grote verbruikers hebt.

• Rol-Co

Rol-Co

Xander schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:30:
[...]

Een 40A automaat is amper duurder en werkt ook als je wel grote verbruikers hebt.
Ja kan ook, wel zorgen dat de pv ervoor aangesloten zit. Het lijkt er alleen op dat e norm geen 40 heeft enkel fase 1p, alleen 2p.
https://eem-groepenkasten.../installatieautomaat-1p-n

https://eem-groepenkasten...en/installatieautomaat-2p

@computerjunky
En je aardlekautomaat

https://eem-groepenkasten...ponenten/aardlekautomaten

Met een 35A aansluiting zou ik het met een 10A aardlekautomaat ook wel doen voor mezelf zonder de extra beveiliging ;)

• computerjunky
Nog 1 puntje na wat verder lezen. Een nadeel van de aardlekautomaat is dus dat je niet perse weet of de beveiliging om 1 of andere reden is aangeslagen en je panelen dus geen stroom genereren wat direct geld kost.

Is er een mogelijkheid om daar iets simpels voor te realiseren zodat ik daar een alert van krijg? De omvormer die ik in gedachten heb is een Growatt 2500 met wifi dongle. In het begin zal je natuurlijk dagelijks kijken en je geld binnen zien stromen maar die lol gaat er met de tijd vanaf dus dan let je daar niet meer op.
Ik ga er niet van uit dat dit echt vaak zal gebeuren als het al zal gebeuren maar toch handig om daar op voorbereid te zijn.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:39
Als je je systeem koppelt met PVOutput kun je waarschuwingen instellen: https://pvoutput.org/help/alerts.html
Sommige features heb je een betaald account voor nodig, maar dat is slechts 15 AU$/jaar

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee