Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:39
Beste Tweakers!

Er zijn vast wat witgoed experts te vinden hier O-) Siemens wasmachine van ongeveer 7 jaar oud (pricewatch: Siemens WM14B261NL) die zojuist begon te roken. Deur kan niet gelijk open dus eerst een minuut laten afpompen waarna de deur open kon, handig.. 8)7

Daarna kleding er snel uit en opzoek naar de oorzaak; het rubber helemaal zwart en overal rubber deeltjes door wrijving. Net het rubber eruit gehaald en die is wel op zijn einde, behoorlijk zwart geworden hierdoor maar dan... einde of rubber vervangen en weer door? Wanneer ik de trommel rond draai dan valt me op dat deze wel ovaal lijkt (of het plastic er omheen) dat verklaard de wrijving met het rubber wel... Wat beeldmateriaal: https://photos.app.goo.gl/PYRybuiNy7qHrFYFA

De vraag is nu: nieuw rubber, helemaal openhalen en kijken wat er eventueel nog meer scheelt of de moeite besparen en gewoon een nieuwe halen?

Als het nieuwe halen wordt; er staat een Siemens WT44E3M0 droger naast (ook 7 jaar oud), volgens mij een redelijk inefficiënt apparaat. Gaat het qua stroomverbruik veel schelen om die te vervangen door een nieuwe zuinigere droger? Alles staat toch wekelijks wel 2 tot 4 rondes aan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 14:06
Even over je droger. Wij hebben een gelijkwaardige vervangen door een warmtepompdroger. Scheelt echt wel in verbruik. Draait wel iets langer, maar is zuiniger. En als je een recente wasmachine koopt dan zijn die ook weer een stuk zuiniger en hebben ze meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld een speciaal programma voor sportkleding of 30 minuten op 30 graden enz. Al met al scheelt dat ook in energie.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:43

kraats

Ik rol

Ik heb bij een verbrand rubber van een Miele ook het manchet vervangen, maar helaas meteen erna toch de machine weg kunnen doen. Bleek dat de lagers kapot waren en daardoor de trommel het manchet kapot bleef vreten.
Dus ik zou eerst even proberen te voelen of de trommel nog wel netjes recht hangt.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:37

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Als de trommel ovaal draait is de 'trommelkruis' van de as/lager aan de achterkant van de trommel stuk of de lager zelf (een scheur oid) dus moet alles open (veel tijd kwa arbeid) en kan je ansich wel zelf vervangen, kost denk ik ±100euro? afhankelijk van het gereedschap en de vervangende onderdelen die je uiteindelijk nodig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:53
Dat rubber is het symptoom, je echte probleem is waarschijnlijk elders.

Tenzij je zelf erg handig bent is dit meestal "next!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:39
Bedankt voor de reacties!
Sparkiee schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:44:
Even over je droger. Wij hebben een gelijkwaardige vervangen door een warmtepompdroger. Scheelt echt wel in verbruik. Draait wel iets langer, maar is zuiniger. En als je een recente wasmachine koopt dan zijn die ook weer een stuk zuiniger en hebben ze meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld een speciaal programma voor sportkleding of 30 minuten op 30 graden enz. Al met al scheelt dat ook in energie.
Wanneer ik een beetje rond Google is de terugverdientijd best lang en duurt het drogen langer met een warmtepompdroger. Een apparaat dat goed werkt vervangen maakt het alleen maar duurder en ik heb zonnepanelen liggen dus laat die toch nog wel even staan denk ik. Misschien moet ik wel eens kijken naar de programma's ja; doe altijd alles op hetzelfde programma.
kraats schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:48:
Ik heb bij een verbrand rubber van een Miele ook het manchet vervangen, maar helaas meteen erna toch de machine weg kunnen doen. Bleek dat de lagers kapot waren en daardoor de trommel het manchet kapot bleef vreten.
Dus ik zou eerst even proberen te voelen of de trommel nog wel netjes recht hangt.
Als ik hem draai hoor ik wel heel zacht wat knarsen en zoals in het filmpje te zien draait hij nu al niet goed rond, ben bang dat er ook iets met de lagers is ja.
CT schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:49:
Als de trommel ovaal draait is de 'trommelkruis' van de as/lager aan de achterkant van de trommel stuk of de lager zelf (een scheur oid) dus moet alles open (veel tijd kwa arbeid) en kan je ansich wel zelf vervangen, kost denk ik ±100euro? afhankelijk van het gereedschap en de vervangende onderdelen die je uiteindelijk nodig hebt.
Tijd is wel een beetje een probleem momenteel, voordat ik hem helemaal open heb, weet wat ik moet bestellen, alles binnen is en gemonteerd ben ik wel meer dan een week verder. Zonde maar denk dat het beter is dat ik naar wat nieuws ga kijken. Deze op Marktplaats oid voor iemand die er wel de tijd voor heeft of levert dat niets op? Zag dat Coolblue hem ook mee kan nemen bij levering.
Wilke schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:53:
Dat rubber is het symptoom, je echte probleem is waarschijnlijk elders.

Tenzij je zelf erg handig bent is dit meestal "next!"
Ik ben wel handig maar zin/tijd is eerder het probleem. Ik ga me maar even oriënteren O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:16
royduin schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:23:
Bedankt voor de reacties!

[...]

Wanneer ik een beetje rond Google is de terugverdientijd best lang en duurt het drogen langer met een warmtepompdroger. Een apparaat dat goed werkt vervangen maakt het alleen maar duurder en ik heb zonnepanelen liggen dus laat die toch nog wel even staan denk ik. Misschien moet ik wel eens kijken naar de programma's ja; doe altijd alles op hetzelfde programma.
[...]
Zo heel lang duren die programma's naar mijn beleving niet, natuurlijk erg afhankelijk hoe nat je de was erin doet.
Erg belangrijke overweging is dat een warmtepompdroger op een veel lagere temperatuur werkt. Dat is een stuk beter voor je kleding en er mag "meer in", als in: kledingstukken met één stip mik je gewoon tussen de tweestippers.
Pagina: 1