Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvtxc
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-05 11:06
edit:Ik weet niet helemaal zeker of dit het juiste subforum is. Er kunnen wellicht meerdere componenten (bios, besturingssysteem, opslag) een rol spelen. Maar aangezien alles te maken lijkt te hebben met het crashen van de videokaart, heb ik het hier geplaatst.

Tot voor kort kon ik op Windows 10 zonder problemen gamen op mijn pc. Onlangs heb ik via een schone installatie de upgrade naar Windows 11 gedaan. Ik heb echter vastgesteld, dat sinds deze upgrade vrijwel ieder spel resulteert in een crash en zeker de spellen die iets meer van de grafische kaart vragen. Voorbeelden zijn: Metro Exodus, Tomb Raider, War Thunder. Oudere spellen die niet zo zwaar zijn (zoals BFBC2), lopen nog wel.

Probleembeschrijving:
Meestal gaat het als volgt: Ik start de game en dan crasht het beeld na ongeveer een minuut. Er is een zwart scherm en alles is vastgelopen (soms loopt het geluid op de achtergrond nog door). Na de eerste keer opnieuw opstarten via de resetknop blijft het scherm zwart en krijg ik de volgende BIOS foutmelding: 1 lang piepje en 2 korte piepjes (= AMI BIOS: video card error).
(Het is wat onduidelijk, het kunnen ook drie korte piepjes zijn. memory_problem.mp3 = video RAM error)
Na de tweede keer opnieuw opstarten, krijg ik Windows wel weer opgestart, maar werkt mijn videokaartstuurprogramma niet meer en wordt alles op 1024x768 getoond. Het stuurprogramma moet ik weer inschakelen via Device Manager > Display Adapter > Enable > Disable > Enable.

Systeem:
  • Mobo: Gigabyte Aorus X570 Elite
  • CPU: AMD Ryzen 5 3600
  • Graka: Sapphire Pulse RX570 8GB GDDR5
  • RAM: 16GB (Crucial Ballistix DDR4, 2x 8GB)
  • Opslag: Samsung 980 Pro 1TB PCIe 4.0, Crucial CT500MX200
  • Windows 11 Pro 21H2
Wat is er veranderd sinds de laatste keer toen het werkte:
Hiervoor draaide ik W10 op de Crucial SSD. Ik had W11 alvast via een dual-boot op de Samsung 980 Pro geïnstalleerd om het uit te proberen, maar Secure Boot en TPM 2.0 nog niet ingeschakeld. Bij de overstap heb ik de SSD compleet geformatteerd en W11 met een schone bootloader geïnstalleerd. In principe, heb ik dus geen nieuwe hardware toegevoegd. Alleen de BIOS-instellingen heb ik sindsdien veranderd: TPM2.0 ingeschakeld, Secure Boot ingeschakeld, BIOS legacy support: uitgeschakeld.

Dit heb ik al geprobeerd:
  • Windows Update
  • updaten van de videokaartdriver (regulier)
  • Windows Update uitgeschakeld, videokaartdrivers verwijderd, restanten verwijderd met DDU in veilige modus, laatste driverversie opnieuw geïnstalleerd.
  • BIOS update
De laatste twee logs voor de crash in Event Viewer zijn:

The time provider 'VMICTimeProvider' has indicated that the current hardware and operating environment is not supported and has stopped. This behavior is expected for VMICTimeProvider on non-HyperV-guest environments. This may be the expected behavior for the current provider in the current operating environment as well.

The application-specific permission settings do not grant Local Activation permission for the COM Server application with CLSID {2593F8B9-4EAF-457C-B68A-50F6B8EA6B54} and APPID {15C20B67-12E7-4BB6-92BB-7AFF07997402} to the user <knip> SID <knip> from address LocalHost (Using LRPC) running in the application container Unavailable SID (Unavailable). This security permission can be modified using the Component Services administrative tool.

edit:
Reden van forumkeuze toegevoegd

[ Voor 4% gewijzigd door dvtxc op 12-02-2022 14:08 ]

Canon 70D + Canon 50mm f1.8 STM | Sigma 10-20mm f4-5.6 | Canon EF 24-105mm f4L IS USM

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Doe een DDU (driver clean) https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html in veilige modus. (Shift ingedrukt houden terwijl je met de muis op restart klikt)

Zorg ervoor dat Windows niet uit zichzelf de driver installeert (is een vinkje in DDU programma).

herstart computer, installeer je laatste versie van de driver. Herstart nog een keer op normale manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvtxc
bierschuit schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:37:
Doe een DDU (driver clean) https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html in veilige modus. (Shift ingedrukt houden terwijl je met de muis op restart klikt)

Zorg ervoor dat Windows niet uit zichzelf de driver installeert (is een vinkje in DDU programma).

herstart computer, installeer je laatste versie van de driver. Herstart nog een keer op normale manier.
Heb ik al gedaan :/
dvtxc schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:58:
  • Windows Update uitgeschakeld, videokaartdrivers verwijderd, restanten verwijderd met DDU in veilige modus, laatste driverversie opnieuw geïnstalleerd.

Canon 70D + Canon 50mm f1.8 STM | Sigma 10-20mm f4-5.6 | Canon EF 24-105mm f4L IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Priester
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-05 12:27
Het klinkt een beetje alsof je kaart te warm wordt. Wellicht eens kijken wat Windows 11 doet in het kader van HDR-settings of overige settings waardoor de kaart meer rekenkracht moet geven. Weet niet wat voor opties je hebt softwarematig maar ik zou eens wat settings terugschroeven en kijken of de games zich dan beter gedragen. Kan je de temperatuur ook controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimussage
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-05 16:39
Heb je de firmware van je 980 pro ook bijgewerkt?
Wat gebeurt er als je in je bios 3.0 specificeert voor je pci slot config?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-05 20:02
dvtxc schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:58:
edit:Ik weet niet helemaal zeker of dit het juiste subforum is. Er kunnen wellicht meerdere componenten (bios, besturingssysteem, opslag) een rol spelen. Maar aangezien alles te maken lijkt te hebben met het crashen van de videokaart, heb ik het hier geplaatst.

Tot voor kort kon ik op Windows 10 zonder problemen gamen op mijn pc. Onlangs heb ik via een schone installatie de upgrade naar Windows 11 gedaan. Ik heb echter vastgesteld, dat sinds deze upgrade vrijwel ieder spel resulteert in een crash en zeker de spellen die iets meer van de grafische kaart vragen. Voorbeelden zijn: Metro Exodus, Tomb Raider, War Thunder. Oudere spellen die niet zo zwaar zijn (zoals BFBC2), lopen nog wel.

Probleembeschrijving:
Meestal gaat het als volgt: Ik start de game en dan crasht het beeld na ongeveer een minuut. Er is een zwart scherm en alles is vastgelopen (soms loopt het geluid op de achtergrond nog door). Na de eerste keer opnieuw opstarten via de resetknop blijft het scherm zwart en krijg ik de volgende BIOS foutmelding: 1 lang piepje en 2 korte piepjes (= AMI BIOS: video card error).
(Het is wat onduidelijk, het kunnen ook drie korte piepjes zijn. memory_problem.mp3 = video RAM error)
Na de tweede keer opnieuw opstarten, krijg ik Windows wel weer opgestart, maar werkt mijn videokaartstuurprogramma niet meer en wordt alles op 1024x768 getoond. Het stuurprogramma moet ik weer inschakelen via Device Manager > Display Adapter > Enable > Disable > Enable.

Systeem:
  • Mobo: Gigabyte Aorus X570 Elite
  • CPU: AMD Ryzen 5 3600
  • Graka: Sapphire Pulse RX570 8GB GDDR5
  • RAM: 16GB (Crucial Ballistix DDR4, 2x 8GB)
  • Opslag: Samsung 980 Pro 1TB PCIe 4.0, Crucial CT500MX200
  • Windows 11 Pro 21H2
Wat is er veranderd sinds de laatste keer toen het werkte:
Hiervoor draaide ik W10 op de Crucial SSD. Ik had W11 alvast via een dual-boot op de Samsung 980 Pro geïnstalleerd om het uit te proberen, maar Secure Boot en TPM 2.0 nog niet ingeschakeld. Bij de overstap heb ik de SSD compleet geformatteerd en W11 met een schone bootloader geïnstalleerd. In principe, heb ik dus geen nieuwe hardware toegevoegd. Alleen de BIOS-instellingen heb ik sindsdien veranderd: TPM2.0 ingeschakeld, Secure Boot ingeschakeld, BIOS legacy support: uitgeschakeld.

Dit heb ik al geprobeerd:
  • Windows Update
  • updaten van de videokaartdriver (regulier)
  • BIOS update
De laatste twee logs voor de crash in Event Viewer zijn:

The time provider 'VMICTimeProvider' has indicated that the current hardware and operating environment is not supported and has stopped. This behavior is expected for VMICTimeProvider on non-HyperV-guest environments. This may be the expected behavior for the current provider in the current operating environment as well.

The application-specific permission settings do not grant Local Activation permission for the COM Server application with CLSID {2593F8B9-4EAF-457C-B68A-50F6B8EA6B54} and APPID {15C20B67-12E7-4BB6-92BB-7AFF07997402} to the user <knip> SID <knip> from address LocalHost (Using LRPC) running in the application container Unavailable SID (Unavailable). This security permission can be modified using the Component Services administrative tool.

edit:
Reden van forumkeuze toegevoegd
Had vorige week precies hetzelfde probleem. Bij mij was de 980 pro de boosdoener. Had ook nog een Corsair mp 600. Windows daarop geïnstalleerd en sindsdien geen problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marco-ruijter
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-05 09:37
Ik heb toen met black friday ook de 980 pro gehaald 2tb en heb een vergelijkbare setup. Heb echt van alles geprobeerd.

Meerdere clean installs, pcie3 enforced, firmware bijgewerkt en met Samsung tool zitten kloten. Uiteindelijk terug gestuurd omdat het systeem alles behalve stabiel was met de 980 pro.

Met name Xbox game spellen crashen vrijwel direct. Daarnaast had ik ook issues dat de computer niet aan ging of dat ineens het scherm uitging. Na het vervangen met een andere nvme waren echt plots alle problemen als sneeuw op de horizon verdwenen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvtxc
Een jaar verder, maar ik heb helaas het probleem nog steeds niet verholpen. Nu ik ietsjes meer tijd heb om af een toe een spel uit te proberen, wilde ik een nieuwe poging wagen.

Dit heb ik tot nu toe geprobeerd:
  • BIOS-drivers geupdated
  • update van de videokaartdrivers
  • DDU
  • Nieuwe m2 SSD gekocht: Seagate FireCuda 530
  • SSD in een andere m2-slot gestoken
  • PCIe in de BIOS op 3.0 gelimiteerd
Het probleem blijft hetzelfde: ik start bijvoorbeeld Metro Exodus op. 2 seconden na het laden gaat het scherm op zwart. Als ik de pc geforceerd herstart, krijg ik de BIOS-melding: video card error.

Ik denk inmiddels dat het moederbord ivm PCIe-lanes het probleem is, maar ik heb momenteel niet het budget nog een ander moederbord te kopen en uit te proberen... Want vanaf SATA-schijven had ik geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:41
dvtxc schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:54:
Een jaar verder, maar ik heb helaas het probleem nog steeds niet verholpen. Nu ik ietsjes meer tijd heb om af een toe een spel uit te proberen, wilde ik een nieuwe poging wagen.

Dit heb ik tot nu toe geprobeerd:
  • BIOS-drivers geupdated
  • update van de videokaartdrivers
  • DDU
  • Nieuwe m2 SSD gekocht: Seagate FireCuda 530
  • SSD in een andere m2-slot gestoken
  • PCIe in de BIOS op 3.0 gelimiteerd
Het probleem blijft hetzelfde: ik start bijvoorbeeld Metro Exodus op. 2 seconden na het laden gaat het scherm op zwart. Als ik de pc geforceerd herstart, krijg ik de BIOS-melding: video card error.

Ik denk inmiddels dat het moederbord ivm PCIe-lanes het probleem is, maar ik heb momenteel niet het budget nog een ander moederbord te kopen en uit te proberen... Want vanaf SATA-schijven had ik geen probleem.
Nog steeds die 570? Is die niet gewoon overleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:26

SkyStreaker

Move on up!

Wat je nog niet geprobeerd hebt is een reseat van je CPU, probeer dat eens?

Lipje omhoog, voorzichtig eruit en er weer in. Lipje omlaag, omhoog, paar keer. Nieuwe pasta erop.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-05 21:10
Dit is wel een apart probleem.

Heb je een schone installatie gedaan met de nieuwe SSD?

[ Voor 78% gewijzigd door Raphire op 31-07-2023 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvtxc
FrankoNL schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:18:
[...]

Nog steeds die 570? Is die niet gewoon overleden?
Raphire schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:21:
Dit is wel een apart probleem.

Heb je een schone installatie gedaan met de nieuwe SSD?
Wellicht is de 570 inderdaad overleden... Geen idee waarom het dan alleen optreed bij de zwaardere spellen. Wellicht is de stroomconsumptie in combinatie met de extra nvme SSD te hoog, maar ik dacht dat 650W wel voldoende zou moeten zijn. (Corsair RM650x)
  • Ik heb een schone installatie gedaan met de nieuwe SSD.
  • Ik heb op een andere SATA-schijf ubuntu geïnstalleerd, daarop steam en nog eens Metro. Hetzelfde gebeurt: ik zie het startscherm, twee seconden later gaat het scherm op zwart. De rest van de pc lijkt te functioneren, want het geluid loopt vaak door... Bij het opnieuw opstarten krijg ik weer de BIOS-melding: video card error.

[ Voor 15% gewijzigd door dvtxc op 01-08-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Memtest gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvtxc
Jep, 4x met een pass doorlopen.
SkyStreaker schreef op maandag 31 juli 2023 @ 04:52:
Wat je nog niet geprobeerd hebt is een reseat van je CPU, probeer dat eens?

Lipje omhoog, voorzichtig eruit en er weer in. Lipje omlaag, omhoog, paar keer. Nieuwe pasta erop.
Is het zinvol om eerst een prime95 stresstest te doen om te kijken of ik het probleem tot de CPU kan reduceren?

[ Voor 55% gewijzigd door dvtxc op 01-08-2023 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:26

SkyStreaker

Move on up!

Nee, niet direct gerelateerd. Een CPU "hoeft" niet alle contactpunten actief te gebruiken om te werken.

Voorbeeld, ik had haperende USB 3.0-aansluitingen tot ik de CPU een reseat gaf. Geen problemen meer, dat was op een Gigabyte x570 moederbord.

Wat je ook kan doen is alle SATA-kabels ook even uit het moederbord halen, indien aangesloten, voor je de CPU reseat. Heb je dat ook meteen uitgesloten.

[ Voor 21% gewijzigd door SkyStreaker op 01-08-2023 15:03 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:06
Ik zou eerst je videokaart eens testen, klinkt als een probleem dat ik hier had met een GPU in een Fractal Era case. Uitgebouwd geen problemen, ingebouwd kon deze zijn temperatuur niet laag genoeg houden en crashte heel het systeem. Overigens kwam ik hier ook pas achter na Secure boot (en TPM) ingeschakeld te hebben gek genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvtxc
Dagion schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:28:
Ik zou eerst je videokaart eens testen, klinkt als een probleem dat ik hier had met een GPU in een Fractal Era case. Uitgebouwd geen problemen, ingebouwd kon deze zijn temperatuur niet laag genoeg houden en crashte heel het systeem. Overigens kwam ik hier ook pas achter na Secure boot (en TPM) ingeschakeld te hebben gek genoeg :)
Er is mij inderdaad iets vreemds met de videokaart opgevallen: De GPU-fan blijft gewoon op 0 RPM. Het vreemde is, dat dit juist gebeurt, als ik de instellingen in de AMD Radeon drivers reset. Zelfs bij >50 °C bleef de fan stil. Dat is me waarschijnlijk niet opgevallen, omdat ik een noise cancelling-koptelefoon gebruik. :$

Ik heb nu een aangepast profiel ingesteld, nu slaat de GPU-fan wel aan... Maar zodra ik de instellingen reset, of de pc opnieuw opstart, blijft de fan uit. Ik moet het aangepaste profiel ieder keer opnieuw toepassen.

Verder... ik krijg het nu voor elkaar wellicht 20 seconden langer het spel te laten draaien. Zodra de GPU de 60 °C aantikt, vliegt de videokaart er weer uit.

Het vervelende is, dat dat soms zelfs in software zoals DaVinci Resolve gebeurt en 2 keer heb ik het al zelfs in de satellietweergave van Google Maps voor elkaar gekregen.

[ Voor 18% gewijzigd door dvtxc op 07-08-2023 19:11 ]

Pagina: 1