Vraag

• dvtxc
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-02 22:31
edit:Ik weet niet helemaal zeker of dit het juiste subforum is. Er kunnen wellicht meerdere componenten (bios, besturingssysteem, opslag) een rol spelen. Maar aangezien alles te maken lijkt te hebben met het crashen van de videokaart, heb ik het hier geplaatst.

Tot voor kort kon ik op Windows 10 zonder problemen gamen op mijn pc. Onlangs heb ik via een schone installatie de upgrade naar Windows 11 gedaan. Ik heb echter vastgesteld, dat sinds deze upgrade vrijwel ieder spel resulteert in een crash en zeker de spellen die iets meer van de grafische kaart vragen. Voorbeelden zijn: Metro Exodus, Tomb Raider, War Thunder. Oudere spellen die niet zo zwaar zijn (zoals BFBC2), lopen nog wel.

Probleembeschrijving:
Meestal gaat het als volgt: Ik start de game en dan crasht het beeld na ongeveer een minuut. Er is een zwart scherm en alles is vastgelopen (soms loopt het geluid op de achtergrond nog door). Na de eerste keer opnieuw opstarten via de resetknop blijft het scherm zwart en krijg ik de volgende BIOS foutmelding: 1 lang piepje en 2 korte piepjes (= AMI BIOS: video card error).
(Het is wat onduidelijk, het kunnen ook drie korte piepjes zijn. memory_problem.mp3 = video RAM error)
Na de tweede keer opnieuw opstarten, krijg ik Windows wel weer opgestart, maar werkt mijn videokaartstuurprogramma niet meer en wordt alles op 1024x768 getoond. Het stuurprogramma moet ik weer inschakelen via Device Manager > Display Adapter > Enable > Disable > Enable.

Systeem:
  • Mobo: Gigabyte Aorus X570 Elite
  • CPU: AMD Ryzen 5 3600
  • Graka: Sapphire Pulse RX570 8GB GDDR5
  • RAM: 16GB (Crucial Ballistix DDR4, 2x 8GB)
  • Opslag: Samsung 980 Pro 1TB PCIe 4.0, Crucial CT500MX200
  • Windows 11 Pro 21H2
Wat is er veranderd sinds de laatste keer toen het werkte:
Hiervoor draaide ik W10 op de Crucial SSD. Ik had W11 alvast via een dual-boot op de Samsung 980 Pro geïnstalleerd om het uit te proberen, maar Secure Boot en TPM 2.0 nog niet ingeschakeld. Bij de overstap heb ik de SSD compleet geformatteerd en W11 met een schone bootloader geïnstalleerd. In principe, heb ik dus geen nieuwe hardware toegevoegd. Alleen de BIOS-instellingen heb ik sindsdien veranderd: TPM2.0 ingeschakeld, Secure Boot ingeschakeld, BIOS legacy support: uitgeschakeld.

Dit heb ik al geprobeerd:
  • Windows Update
  • updaten van de videokaartdriver (regulier)
  • Windows Update uitgeschakeld, videokaartdrivers verwijderd, restanten verwijderd met DDU in veilige modus, laatste driverversie opnieuw geïnstalleerd.
  • BIOS update
De laatste twee logs voor de crash in Event Viewer zijn:

The time provider 'VMICTimeProvider' has indicated that the current hardware and operating environment is not supported and has stopped. This behavior is expected for VMICTimeProvider on non-HyperV-guest environments. This may be the expected behavior for the current provider in the current operating environment as well.

The application-specific permission settings do not grant Local Activation permission for the COM Server application with CLSID {2593F8B9-4EAF-457C-B68A-50F6B8EA6B54} and APPID {15C20B67-12E7-4BB6-92BB-7AFF07997402} to the user <knip> SID <knip> from address LocalHost (Using LRPC) running in the application container Unavailable SID (Unavailable). This security permission can be modified using the Component Services administrative tool.

edit:
Reden van forumkeuze toegevoegd

[Voor 4% gewijzigd door dvtxc op 12-02-2022 14:08]

Canon 70D + Canon 50mm f1.8 STM | Sigma 10-20mm f4-5.6 | Canon EF 24-105mm f4L IS USM

Alle reacties

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Doe een DDU (driver clean) https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html in veilige modus. (Shift ingedrukt houden terwijl je met de muis op restart klikt)

Zorg ervoor dat Windows niet uit zichzelf de driver installeert (is een vinkje in DDU programma).

herstart computer, installeer je laatste versie van de driver. Herstart nog een keer op normale manier.

• dvtxc
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-02 22:31
bierschuit schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:37:
Doe een DDU (driver clean) https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html in veilige modus. (Shift ingedrukt houden terwijl je met de muis op restart klikt)

Zorg ervoor dat Windows niet uit zichzelf de driver installeert (is een vinkje in DDU programma).

herstart computer, installeer je laatste versie van de driver. Herstart nog een keer op normale manier.
Heb ik al gedaan :/
dvtxc schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:58:
  • Windows Update uitgeschakeld, videokaartdrivers verwijderd, restanten verwijderd met DDU in veilige modus, laatste driverversie opnieuw geïnstalleerd.

Canon 70D + Canon 50mm f1.8 STM | Sigma 10-20mm f4-5.6 | Canon EF 24-105mm f4L IS USM

• De Priester
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-04 22:50
Het klinkt een beetje alsof je kaart te warm wordt. Wellicht eens kijken wat Windows 11 doet in het kader van HDR-settings of overige settings waardoor de kaart meer rekenkracht moet geven. Weet niet wat voor opties je hebt softwarematig maar ik zou eens wat settings terugschroeven en kijken of de games zich dan beter gedragen. Kan je de temperatuur ook controleren?

• Aimussage
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-03 10:57
Heb je de firmware van je 980 pro ook bijgewerkt?
Wat gebeurt er als je in je bios 3.0 specificeert voor je pci slot config?

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-04 15:59
dvtxc schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:58:
edit:Ik weet niet helemaal zeker of dit het juiste subforum is. Er kunnen wellicht meerdere componenten (bios, besturingssysteem, opslag) een rol spelen. Maar aangezien alles te maken lijkt te hebben met het crashen van de videokaart, heb ik het hier geplaatst.

Tot voor kort kon ik op Windows 10 zonder problemen gamen op mijn pc. Onlangs heb ik via een schone installatie de upgrade naar Windows 11 gedaan. Ik heb echter vastgesteld, dat sinds deze upgrade vrijwel ieder spel resulteert in een crash en zeker de spellen die iets meer van de grafische kaart vragen. Voorbeelden zijn: Metro Exodus, Tomb Raider, War Thunder. Oudere spellen die niet zo zwaar zijn (zoals BFBC2), lopen nog wel.

Probleembeschrijving:
Meestal gaat het als volgt: Ik start de game en dan crasht het beeld na ongeveer een minuut. Er is een zwart scherm en alles is vastgelopen (soms loopt het geluid op de achtergrond nog door). Na de eerste keer opnieuw opstarten via de resetknop blijft het scherm zwart en krijg ik de volgende BIOS foutmelding: 1 lang piepje en 2 korte piepjes (= AMI BIOS: video card error).
(Het is wat onduidelijk, het kunnen ook drie korte piepjes zijn. memory_problem.mp3 = video RAM error)
Na de tweede keer opnieuw opstarten, krijg ik Windows wel weer opgestart, maar werkt mijn videokaartstuurprogramma niet meer en wordt alles op 1024x768 getoond. Het stuurprogramma moet ik weer inschakelen via Device Manager > Display Adapter > Enable > Disable > Enable.

Systeem:
  • Mobo: Gigabyte Aorus X570 Elite
  • CPU: AMD Ryzen 5 3600
  • Graka: Sapphire Pulse RX570 8GB GDDR5
  • RAM: 16GB (Crucial Ballistix DDR4, 2x 8GB)
  • Opslag: Samsung 980 Pro 1TB PCIe 4.0, Crucial CT500MX200
  • Windows 11 Pro 21H2
Wat is er veranderd sinds de laatste keer toen het werkte:
Hiervoor draaide ik W10 op de Crucial SSD. Ik had W11 alvast via een dual-boot op de Samsung 980 Pro geïnstalleerd om het uit te proberen, maar Secure Boot en TPM 2.0 nog niet ingeschakeld. Bij de overstap heb ik de SSD compleet geformatteerd en W11 met een schone bootloader geïnstalleerd. In principe, heb ik dus geen nieuwe hardware toegevoegd. Alleen de BIOS-instellingen heb ik sindsdien veranderd: TPM2.0 ingeschakeld, Secure Boot ingeschakeld, BIOS legacy support: uitgeschakeld.

Dit heb ik al geprobeerd:
  • Windows Update
  • updaten van de videokaartdriver (regulier)
  • BIOS update
De laatste twee logs voor de crash in Event Viewer zijn:

The time provider 'VMICTimeProvider' has indicated that the current hardware and operating environment is not supported and has stopped. This behavior is expected for VMICTimeProvider on non-HyperV-guest environments. This may be the expected behavior for the current provider in the current operating environment as well.

The application-specific permission settings do not grant Local Activation permission for the COM Server application with CLSID {2593F8B9-4EAF-457C-B68A-50F6B8EA6B54} and APPID {15C20B67-12E7-4BB6-92BB-7AFF07997402} to the user <knip> SID <knip> from address LocalHost (Using LRPC) running in the application container Unavailable SID (Unavailable). This security permission can be modified using the Component Services administrative tool.

edit:
Reden van forumkeuze toegevoegd
Had vorige week precies hetzelfde probleem. Bij mij was de 980 pro de boosdoener. Had ook nog een Corsair mp 600. Windows daarop geïnstalleerd en sindsdien geen problemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• marco-ruijter
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-03 18:44
Ik heb toen met black friday ook de 980 pro gehaald 2tb en heb een vergelijkbare setup. Heb echt van alles geprobeerd.

Meerdere clean installs, pcie3 enforced, firmware bijgewerkt en met Samsung tool zitten kloten. Uiteindelijk terug gestuurd omdat het systeem alles behalve stabiel was met de 980 pro.

Met name Xbox game spellen crashen vrijwel direct. Daarnaast had ik ook issues dat de computer niet aan ging of dat ineens het scherm uitging. Na het vervangen met een andere nvme waren echt plots alle problemen als sneeuw op de horizon verdwenen;)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee