Vraag

• FilipK
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-01 17:22
De image stabilisatie van mijn iphone 8 is defect. Hoe kan dit gebeurd zijn tijdens het vervangen van een opgezwollen batterij?

Vlak vóór de reparatie deed mijn camera het nog goed, gelijk ná de reparatie is de image stabilisatie defect.. Naar mijn eer en geweten is er tussentijds niks mee gebeurd. Als je de camera opent gaat het beeld wild open en neer, de camera lukt het niet te focussen. De opgezwollen batterij is overigens voor hun conto, die hebben zij (touchfix, den haag) erin gezet en uiteindelijk vervangen onder garantie omdat die defect bleek.

De reparateur zegt over het probleem per email:
"Ze (de batterij en de camera) hebben niks met elkaar te maken. De camera zit in de behuizing boven bij het moederbord, we komen niet bij als we een accu vervangen. Ook als de accu helemaal dik is kan het niks aan het camera doen.
U kunt het toestel langsbrengen, we kunnen ernaar kijken voor u. "

Mijn verwachtingen zijn laag en ik heb niet zo'n zin om mij daar af te laten wimpelen. Ze deden heel moeilijk over het vervangen van de batterij na 4 maanden. Ondanks dat die zelf-evident defect was (liep snel leeg, heel snel teruglopende conditie, onderhoudsmelding in het menu, grote blauwe vlek in het scherm van de zwelling). Toen kon er ook geen excuses vanaf - ondanks van het creëren van een brandgevaarlijke situatie. Verder is het scherm (zat klein barstje in) wat te vervangen hebben voor een refurbished unit óók niet goed, 3d-touch en True Tone doen het niet meer. Toen ik ze daar op wees gingen ook de schouders omhoog...

Is er écht geen uitleg mogelijk hoe de camera toch daar beschadigd is? Of heeft de reparateur gelijk? De camera ging heel naar binnen maar kwam kapot naar buiten?

Alle reacties

Je kunt de batterij relatief eenvoudig vervangen bij de iPhone 8, daarvoor hoef je inderdaad niet bij de camera te zijn, ook van het opzwellen klopt wel, dat komt niet tot de camera.

Verder is voor ons alles lastig te bepalen zo remote natuurlijk.

[Voor 15% gewijzigd door Donstil op 12-02-2022 12:13]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Buiten het slecht Nederlandse bericht; zijn ze gecertificeerd voor Apple reparaties?

Lijkt me dat wat ze zeggen wel klopt, maar als ze gewoon een willekeurige derde partij zijn dan is het logisch dat True Tone en 3D-touch niet meer werken, want als je telefoon een niet officiëel Apple-onderdeel herkent worden dat soort dingen meteen uitgeschakeld.

• FilipK
Oon schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:18:
Buiten het slecht Nederlandse bericht; zijn ze gecertificeerd voor Apple reparaties?

Lijkt me dat wat ze zeggen wel klopt, maar als ze gewoon een willekeurige derde partij zijn dan is het logisch dat True Tone en 3D-touch niet meer werken, want als je telefoon een niet officiëel Apple-onderdeel herkent worden dat soort dingen meteen uitgeschakeld.
Denk het niet. Ze zitten sinds heel recent bij dat Apple IRP (Independent Repair Provider) programma. Dat is wél nadat ik er kwam.

In dat laatste ben ik dan verkeerd voorgelicht. Jammer.

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:29

SpoekGTi

AMEX vragen? DM!

Oon schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:18:

True Tone gaat alleen uit als je het display ook vervangt ook als je het vervangt door een swap met een origineel Apple scherm.

3D Touch is er al ff niet meer.

Maar ben het enigszins eens met de reparateur eens dat om de accu te vervangen je niet in de buurt komt van de camera.

Het zou kunnen dat ze met een magnetische schroevendraaier het stabilisatie systeem om zeep hebben geholpen, maar goed dan nog.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tijdens verwijderen van het scherm, die ook is vervangen, kan degene die de reparatie uitvoert, ook de connector van de back camera los hebben gemaakt. Die zit boven naast de sensor connector. Dit als het de backcamera betreft. De frontcamera kon al defect zijn in het replacement scherm, of een connector of flex-cable is defect, of niet goed teruggeplaatst. Feit blijft dat TS met een defect thuis is gekomen.
schroefjes voor de bracket, kunnen in dit geval niet fout zijn geplaatst, want zijn alle drie dezelfde bij iPhone 8.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• FilipK
Hackus schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 16:34:
Tijdens verwijderen van het scherm, die ook is vervangen, kan degene die de reparatie uitvoert, ook de connector van de back camera los hebben gemaakt. Die zit boven naast de sensor connector. Dit als het de backcamera betreft. De frontcamera kon al defect zijn in het replacement scherm, of een connector of flex-cable is defect, of niet goed teruggeplaatst. Feit blijft dat TS met een defect thuis is gekomen.
schroefjes voor de bracket, kunnen in dit geval niet fout zijn geplaatst, want zijn alle drie dezelfde bij iPhone 8.
De frontcamera functioneert nog goed, de backcamera doet het ook nog buiten datt die niet kan focussen. Alleen de beeldstabilisatie is kapot.

Zou dat defect kunnen gaan door een beschadigde connector?
SpoekGTi schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:06:
[...]

True Tone gaat alleen uit als je het display ook vervangt ook als je het vervangt door een swap met een origineel Apple scherm.

3D Touch is er al ff niet meer.

Maar ben het enigszins eens met de reparateur eens dat om de accu te vervangen je niet in de buurt komt van de camera.

Het zou kunnen dat ze met een magnetische schroevendraaier het stabilisatie systeem om zeep hebben geholpen, maar goed dan nog.
Nee ik vind het ook moeilijk voor te stellen. Daarom dit topic, met de vraag of het mogelijk is dat die kapot is gegaan tijdens de reparatie. Want de reparateur gaat mij ongetwijfeld vertellen van niet.

Kan zo'n lens kapot gaan door een magnetische schroevendraaier? Dat wist ik niet. Wel, dat ze niet zo van trillingen/fysieke schokken houden.

• danjan2411
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:46
Dat is het risico van niet officiële Apple reparaties, niet originele onderdelen en een hoop ellende, ga in het vervolg naar een ASAP om problemen te voorkomen en garantie te claimen. Succes en hoop dat het opgelost word voor je.
Niet kunnen focussen en defecte OIS zijn twee verschillende zaken overigens.

[Voor 4% gewijzigd door Donstil op 12-02-2022 18:24]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• FilipK
danjan2411 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:57:
Dat is het risico van niet officiële Apple reparaties, niet originele onderdelen en een hoop ellende, ga in het vervolg naar een ASAP om problemen te voorkomen en garantie te claimen. Succes en hoop dat het opgelost word voor je.
Tjah, dat is een beetje wijsheid achteraf. Het leek de economische keuze voor een oud toestel: het prijsverschil was bijna 150 e.

• FilipK
Donstil schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:23:
Niet kunnen focussen en defecte OIS zijn twee verschillende zaken overigens.
Refereer je daarmee aan closed-loop AF?

Ik denk overigens dat het om een defecte OIS gaat. Met een magneetje aan de voorkant van de telefoon lijkt die weer normaal te functioneren.

Onder wat voor omstandigheden zou de OIS beschadigt kunnen zijn tijdens reparatie?

[Voor 33% gewijzigd door FilipK op 15-02-2022 11:20]

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:14
OIS stabiliseert het beeld bij langere sluitertijden. Autofocus zorgt ervoor dat de lens op de juiste afstand scherpstelt. Twee verschillende zaken. Als de lens niet focust dan is die tweede stuk gok ik. Kan je een proefversie van Halide proberen en kijken of de manual focus werkt (er is een 7 dagen free trial, maar misschien is dat wat teveel gedoe)?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien een domme vraag maar ik stel 'm toch:

Heb je die iPhone 8 zélf nieuw gekocht in de tijd dat het ding geleverd werd door Apple én weet je daarmee dus ook exact wat er tot aan vandaag mee gebeurd is?

Er staan ooit heel aantrekkelijk aanbiedingen van o.a dat soort toestellen op bijvoorbeeld een site als Marktplaats waarbij de iPhone door een vorige eigenaar ooit als Navigatie-Unit gebruikt is op een (motor)-fiets. De Camera, en vooral stabilisatie van de beelden door de camera, kun daarna gaan gewoon vergeten zónder de hele camera te gaan vervangen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• FilipK
Archer_VC10 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:25:
OIS stabiliseert het beeld bij langere sluitertijden. Autofocus zorgt ervoor dat de lens op de juiste afstand scherpstelt. Twee verschillende zaken. Als de lens niet focust dan is die tweede stuk gok ik. Kan je een proefversie van Halide proberen en kijken of de manual focus werkt (er is een 7 dagen free trial, maar misschien is dat wat teveel gedoe)?
Ik heb het even geprobeerd en de manual focus werkt gewoon zoals het hoort. Lijkt mij dus dat de OIS écht kaduuk is.
Will_M schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:39:
Misschien een domme vraag maar ik stel 'm toch:

Heb je die iPhone 8 zélf nieuw gekocht in de tijd dat het ding geleverd werd door Apple én weet je daarmee dus ook exact wat er tot aan vandaag mee gebeurd is?

Er staan ooit heel aantrekkelijk aanbiedingen van o.a dat soort toestellen op bijvoorbeeld een site als Marktplaats waarbij de iPhone door een vorige eigenaar ooit als Navigatie-Unit gebruikt is op een (motor)-fiets. De Camera, en vooral stabilisatie van de beelden door de camera, kun daarna gaan gewoon vergeten zónder de hele camera te gaan vervangen.
Ja, ik kan dat wel redelijk uitsluiten. Hij is wel eens uit mijn zak gevallen enzo maar zelfs dan nog, hij heeft het al die tijd naar behoren gedaan en opeens na dat reparatiemoment niet meer.. dat is zo onverklaarbaar.

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
Daarom is “right to repair” zo belangrijk; om onafhankelijke reparateurs verantwoordelijk te kunnen houden
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee