Toon posts:

Vervanging gaming systeem 7j oud

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-01 20:30
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen!
Ik speel spellen als WoW, Satisfactory, Sea of Thieves, Dysen Sphere Program, Destiny 2 en ga zo direct Lost Ark proberen :-).

Omdat ik momenteel glitches/ artifects begin te zien in games ben ik bang dat voor een of andere reden m'n GPU aan het begeven is. M'n vorige GPU heeft hetzelfde euvel gehad en heb ik 2j geleden vervangen degene die er nu in zit. Dit om te besparen en omdat het systeem het in principe nog prima deed. Daarom gekozen voor een gelijkwaardig alternatief i.p.v. een upgrade.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Echt budget heb ik niet, probeer zoveel mogelijk erin te besparen. Ik ben alleen bang dat ik doorsla en door besparen verkeerde keuzes aan het maken ben.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Momenteel is dit mn setup:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4460 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock B85M Pro4€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 570 8GD5€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 EVO€ 36,89€ 36,89
1Geheugen internCrucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic S12II-Bronze 430W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 36,89

Hiervan zou ik eigenlijk de case willen behouden. Mits alles past uiteraard.
De voeding is te licht voor de nieuwe GPU die ik op het oog heb.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, geheugen, voeding, CPU en GPU

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Het volgende heb ik in gedachten:
1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenASRock H610M-HDV/M.2€ 94,90€ 94,90
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 3060 Ti V2 Mini€ 749,-€ 749,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 109,90€ 109,90
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 79,90€ 79,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.222,70

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil is wel fijn, ik heb het geluid nooit denderend hard staan van games op de headphones en het systeem staat schuin tegenover mij achter de monitoren.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik speel meestal gewoon op 1920x1080 op 24"scherm. een steady 60FPS is denk ik prima. Ik vind het mooi om de Graphics op ultra te zetten, vooral met games als Destiny 2 en Sea of Thieves kun je nogal opgaan in de mooie omgevingen. Zonde om dan de boel terug te moeten schroeven i.v.m. gekke glitches of stotteringen.

Daarnaast heb ik nog wezen kijken waar te snijden valt, ik kom alleen op een iets krappere voeding en waar ik enorm aan twijfel dat ik mijzelf in de vingers snijd, is een i3 te overwegen. en ook de keuze voor de 3060TI mini weet ik niet of ik mij laat leiden door de prijs en achteraf een miskoop bega.

1ProcessorsIntel Core i3-12100F Boxed€ 127,05€ 127,05
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 76,90€ 76,90
Totaal€ 203,95

Dat zal namelijk ook weer schelen in de investering.
Ik lees/hoor verschillende dingen over de i3 dat deze inmiddels best een baas is en omdat er (nog steeds) geen deftig gebruik gemaakt wordt van meerdere cores in games en de klokfrequency van de i3 nagenoeg gelijks is aan de i5. Zou dit in mijn opzicht moeten voldoen.
Maar goed, de blijvende imago van de i3 is voor mij ook nog steeds Office gebruik, en i5 is startende voor gaming. Is dit inmiddels achterhaald of nog steeds van toepassing?

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:15
Als je op 1440p wilt gamen zou ik voor een i5/B660/RTX3060Ti platform gaan,
1MoederbordenASRock B660M-HDV€ 109,90€ 109,90
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 3060 Ti V2 Mini€ 749,-€ 749,-
Totaal€ 1.047,90

Met een scherp budget zou je voor 1080p gaming een i3/H610/RX6600 setup kunnen overwegen
1ProcessorsIntel Core i3-12100F Boxed€ 127,05€ 127,05
1MoederbordenASRock H610M-HDV/M.2€ 94,90€ 94,90
1VideokaartenMSI Radeon RX 6600 Mech 2X 8G€ 456,44€ 456,44
Totaal€ 678,39

Ik denk dat je met de eerste set-up minder snel over vervanging gaat nadenken dan met de tweede. Ik denk dat de prijzen van videokaarten voorlopig nog hoog blijven - je zou ook je RX570 nog in de tweede set-up kunnen zetten in afwachting van betere tijden

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Voor 1080 UItra zou je ruim voldoende moeten hebben aan een RX6600 en kun je flink besparen: https://tweakers.net/revi...prestatiescore-games.html
Ik zou echter geen H610 chipset kiezen, vanwege de beperkingen, maar gewoon een B660, die niet heel veel duurder is.
Je hebt ook geen 750W voeding nodig, een goede 550W is voldoende.
Gezien je huidige B85-moederbord heb je waarschijnlijk een oude SATA-SSD. Dan is dit eigenlijk wel een goed moment om te upgraden naar een snellere/grotere nvme SSD.
Wellicht dus zoiets:
1MoederbordenASUS Prime B660M-A D4€ 121,90€ 121,90
1VideokaartenMSI Radeon RX 6600 Mech 2X 8G€ 456,44€ 456,44
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 109,90€ 109,90
1VoedingenCorsair TX550M (2021)€ 59,90€ 59,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 94,26€ 94,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.031,40
Aangezien de 12400 de laagst geklokte cpu uit de reeks is geen after market cpu-koeler toegevoegd.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:46
Heb er zelf geen ervaring mee maar kwam dit draadje tegen over compatibiliteit van Asus borden met diverse merken en typen RAM. Bovenstaande combinatie van @Woezik staat daar ook bij.

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-01 20:30
martyw schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 11:24:

Ik denk dat je met de eerste set-up minder snel over vervanging gaat nadenken dan met de tweede. Ik denk dat de prijzen van videokaarten voorlopig nog hoog blijven - je zou ook je RX570 nog in de tweede set-up kunnen zetten in afwachting van betere tijden
Het is da wel weer de bedoeling dat ik er voorlopig niet naar om hoef te kijken. Vandaar dat eerste instantie de keus op de RTX3060TI is gekomen. Ook wordt deze in de meeste gevallen aangeraden.
Zodoende ook m'n twijfel bij het snijden de investering want deze mag de komende 7j het ook weer gaan volhouden.
Woezik schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 11:40:

Ik zou echter geen H610 chipset kiezen, vanwege de beperkingen, maar gewoon een B660, die niet heel veel duurder is.
Zowel jij als Martyw raden een ander type chipset MoBo aan. Eerste instantie zag ik dat ik extra opties kreeg als RAID enz. waar ik niets mee doe. Vervolgens kijkend op een sheet van intel:
https://digitalmasta.com/...g?ezimgfmt=ng:webp/ngcb82

Is het verschil ook in het wel of niet hebben van Chipset PCIe 4.0 lanes. Heeft dit ook van invloed op de GPU? Dit antwoord kon ik zo gauw niet vinden op internet.
Uszka schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:05:
Heb er zelf geen ervaring mee maar kwam dit draadje tegen over compatibiliteit van Asus borden met diverse merken en typen RAM. Bovenstaande combinatie van @Woezik staat daar ook bij.
Thnx!! wordt erg gewaardeerd :)

[Voor 16% gewijzigd door Fore! op 12-02-2022 13:01]

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Een H610 chipset heeft geen invloed op je gpu, die blijft PCIe4 x16. Je mist een PCIe4 verbinding met je chipset, waardoor je geen Gen4 SSD kunt aansluiten. Op een H610 moederbord kun je 1x Gen3 SSD aansluiten en op een B660 1x Gen3 en 1x Gen4.
Ondersteuning voor OC-geheugen (>3200mhz) ontbreekt ook op H610.

Doordat een H610 moederbord veel minder lanes heeft zie je ook veel minder USB aansluitingen op een H610, met name de snelle aansluitingen ontbreken. Dat verschil zie je vaak achterop het I/O-panel.
Hier zie je de vergelijking van vrijwel twee identieke ASRock moederborden met H610 en B660: https://www.asrock.com/mb...s=B660M-HDV,H610M-HDV/M.2

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:38
Fore! schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:00:
Het is da wel weer de bedoeling dat ik er voorlopig niet naar om hoef te kijken. Vandaar dat eerste instantie de keus op de RTX3060TI is gekomen. Ook wordt deze in de meeste gevallen aangeraden.
3060 Ti is overkill voor 1080p. Tenzij je plannen hebt om binnenkort op 1440p te spelen, is een RX6600 ruim voldoende (gemiddeld meer dan 85 FPS). In de review van de RX 6600 staat letterlijk het volgende: 'De Radeon RX 6600 is een ideale kaart voor gamen op full-hd-resolutie met de hoogst mogelijke instellingen.'

Om nu € 300 extra te betalen voor prestaties die je toch niet gaat gebruiken, vind ik zonde van je centen.

[Voor 8% gewijzigd door LievenD op 12-02-2022 14:51]

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01 11:39
Fore! schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:59:
Ik lees/hoor verschillende dingen over de i3 dat deze inmiddels best een baas is en omdat er (nog steeds) geen deftig gebruik gemaakt wordt van meerdere cores in games en de klokfrequency van de i3 nagenoeg gelijks is aan de i5. Zou dit in mijn opzicht moeten voldoen.
Maar goed, de blijvende imago van de i3 is voor mij ook nog steeds Office gebruik, en i5 is startende voor gaming. Is dit inmiddels achterhaald of nog steeds van toepassing?
Dit zijn gewoon stereotypen op basis van het verleden. Maar elke generatie processoren is anders en ook de eisen die spellen stellen verschillen in de tijd. Op dit moment is de nieuwe i3 vrij sterk in gaming. Je speelt ook geen competitieve FPS spellen waarbij je de kwaliteit laag houdt om zoveel mogelijk FPS te hebben, wat bij uitstek de situatie is waar de CPU zwaar belast wordt. Vergeet ook niet dat deze socket nog een generatie meegaat, dus je hebt altijd een upgrade pad waarbij je over een paar jaar een tweedehands i5-13400f of i7-13700 als vervanging koopt.

Ik zou zelf eerst een poging wagen om de videokaart die je hebt goed werkend te krijgen, zodat je die nog kunt gebruiken totdat de prijzen weer enigszins normaal zijn. Heb je al gekeken naar de temperaturen van de videokaart? Eventueel kun je de koeler van de videokaart afhalen, alles goed schoonmaken en de koelpasta vervangen. Ik zou in elk geval de bejaarde voeding vervangen, die toch al niet erg zuinig is. Misschien dat die niet zo stabiel is?
Zodoende ook m'n twijfel bij het snijden de investering want deze mag de komende 7j het ook weer gaan volhouden.
Dit is bij uitstek een slecht moment om een snellere videokaart te kopen dan die je nodig hebt als investering in toekomstvastheid, omdat de prijzen zo hoog zijn.

Ik heb trouwens ook het idee dat de 30x0 serie een overgangsgeneratie is, die ray tracing introduceert, maar er nog niet erg goed in is. De kans is aanzienlijk dat de 40x0 serie veel beter is in ray tracing en spellen dat dan massaal dat gaan gebruiken. Daar zit je dan met je 'toekomstvaste' 3060 Ti die niet zo goed is in ray tracing (en ook maar 8 GB geheugen heeft).

• DataBass
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 17:44
Ludewig schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:20:
[...]

Dit zijn gewoon stereotypen op basis van het verleden. Maar elke generatie processoren is anders en ook de eisen die spellen stellen verschillen in de tijd. Op dit moment is de nieuwe i3 vrij sterk in gaming. Je speelt ook geen competitieve FPS spellen waarbij je de kwaliteit laag houdt om zoveel mogelijk FPS te hebben, wat bij uitstek de situatie is waar de CPU zwaar belast wordt. Vergeet ook niet dat deze socket nog een generatie meegaat, dus je hebt altijd een upgrade pad waarbij je over een paar jaar een tweedehands i5-13400f of i7-13700 als vervanging koopt.

Ik zou zelf eerst een poging wagen om de videokaart die je hebt goed werkend te krijgen, zodat je die nog kunt gebruiken totdat de prijzen weer enigszins normaal zijn. Heb je al gekeken naar de temperaturen van de videokaart? Eventueel kun je de koeler van de videokaart afhalen, alles goed schoonmaken en de koelpasta vervangen. Ik zou in elk geval de bejaarde voeding vervangen, die toch al niet erg zuinig is. Misschien dat die niet zo stabiel is?

[...]

Dit is bij uitstek een slecht moment om een snellere videokaart te kopen dan die je nodig hebt als investering in toekomstvastheid, omdat de prijzen zo hoog zijn.

Ik heb trouwens ook het idee dat de 30x0 serie een overgangsgeneratie is, die ray tracing introduceert, maar er nog niet erg goed in is. De kans is aanzienlijk dat de 40x0 serie veel beter is in ray tracing en spellen dat dan massaal dat gaan gebruiken. Daar zit je dan met je 'toekomstvaste' 3060 Ti die niet zo goed is in ray tracing (en ook maar 8 GB geheugen heeft).
Dat heb ik eerder gehoord bij de 20X0 serie... :)

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01 11:39
DataBass schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:27:
Dat heb ik eerder gehoord bij de 20X0 serie... :)
Die serie was ook niet erg toekomstvast geweest, als de crisis niet was gekomen. Maar juist door die crisis zijn oude kaarten toekomstvaster geworden, maar de kaarten die je tijdens de crisis koopt juist niet.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee