Fundering doorvoer YMVK-as kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adrie
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03-03-2024
Voor een laadpaal buiten moet ik een YMVK-as kabel door de fundering halen.
Op de geschikte plaats is ook een doorvoer (mantel) buis gemaakt waar de Liander net voedingskabel naar binnen gaat.
Deze buis is ruim genoeg voor nog een kabel.
Is het toegestaan mijn nieuwe YMVK-as kabel door dezelfde mantelbuis te laten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.d0hage
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06 07:44
...YMVK-kabels mogen, in tegenstelling tot andere installatiekabels, gebundeld worden. Niet alle kabels mogen gebundeld worden omdat ze hitte afgeven en dit gevaar kan opleveren. Bij de YMvK kabel is dit dus niet het geval...

Bron: https://mdhelektroshop.nl...-de-ymvk-installatiekabel

Als de kabel van liander ook een ymvk is, moet het geen probleem zijn lijkt mij.

[ Voor 12% gewijzigd door mr.d0hage op 12-02-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

@Adrie Die mantelbuis van Liander loopt aan de andere kant waarschijnlijk naar hun infa, ga jij er dan een gat in maken om jouw YMVK weer op te pikken aan de andere kant van de fundering?
Denk niet dat Liander dat kan waarderen.

Wat voor een fundering heb jij?
Bij mij zijn het gestorte funderingsbalken op heipalen en kon ik er onderdoor graven om een 50mm mantelbuis naar mijn overkapping te leggen, was een stuk makkelijker dan een gat van ruim 50mm door de funderingsbalk.
Dat is bij jou misschien ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adrie
De "mantelbuis" is niet echt een mantelbuis maar een kort stuk PVC buis dat is ingegoten in de betonnen fundering. Dit om een gat boren voor de electraleiding door de fundering bij de bouw te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
Die mantelbuis van Liander. Zijn dat niet gewoon meterkast doorvoerbochten? Universeel te gebruiken lijkt mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:51
De elektra kabels mag je gewoon bij elkaar leggen zonder dat deze invloed op elkaar hebben, de doorvoer is van jou en voor liander dus ik zou het gewoon doen.
Vaak is er zelfs een loze buis want dit zijn standaard sets die niet altijd allemaal gevuld worden.

[ Voor 37% gewijzigd door D.deJong op 13-02-2022 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adrie
Bedankt voor het advies!
Pagina: 1