WCD Badkamer toegestaan in nieuwbouw?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet Parel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-04-2024
Goedemorgen,

In de badkamer van mijn nieuwbouwwoning bracht de aannemer 2 stel WCD's met randaarde aan.
'Gewone' WCDs zoals je die ook gebruikt in droge ruimtes.

Mag dat tegenwoordig?
(Mijn kennis van de voorschriften komt nog uit de jaren '80.🙂)

Of is het een soort bezuiniging omdat hij uit zijn budget loopt?

Alvast Dank,
Pieter

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:44
Een paar jaar terug bij een renovatie van mijn badkamer (1985 appartement) hebben ze een normale wand contact doos geplaatst (met randaarde).
Zouden ze echt niet doen als het niet toegestaan zou zijn neem ik aan.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:39
Het ligt aan de plaats.

Binnen zone 1 en 2 nabij bad / douche mag dit niet. Daarbuiten wel.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:17

MsG

Forumzwerver

Ad de Jong schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:49:
Een paar jaar terug bij een renovatie van mijn badkamer (1985 appartement) hebben ze een normale wand contact doos geplaatst (met randaarde).
Zouden ze echt niet doen als het niet toegestaan zou zijn neem ik aan.
Dat is wel een beetje een naïeve inslag. In de bouw tiert beunhazerij welig en alles moet vaak goedkoop natuurlijk.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Meestal wordt er in het WCD nog een aparte flens toegepast om waterdichtheid te verbeteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:44
MsG schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:51:
[...]

Dat is wel een beetje een naïeve inslag. In de bouw tiert beunhazerij welig en alles moet vaak goedkoop natuurlijk.
Gezien de controles die er zijn (ze zijn bij mij ook komen kijken) kan je je als verhuurder van een vrij grote verhuurder niet echt dit soort dingen veroorloven.
Dat het gebeurt dat zeker, en daarom ook heel goed dat de ts het zich ook afvraagt.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Sethro schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:55:
Meestal wordt er in het WCD nog een aparte flens toegepast om waterdichtheid te verbeteren
Bij veel merken schakelmateriaal kun je met een dergelijke flens het schakelmateriaal IP44 maken. Dat werkt dan bijvoorbeeld voor een schakelaar, of een contactdoos met klepdeksel. Niet voor een normale contactdoos om voordehandliggende redenen. ;)

Maar het is in geen geval nodig om IP44 contactdozen te gebruiken in de badkamer. Materiaal in zone 2 moet IP44 zijn, maar in zone 2 mag geen contactdoos worden geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:33
Zonder een beetje meer info over de locatie van de stopcontacten in de badkamer kunnen wij van alles roepen maar zal er ook onzin tussen zitten.
Bij een wastafel bijv of een electrische radiator voldoet een gewone wcd met randaarde, ip44 is spatwaterdicht en voor buiten. In nieuwbouw verwacht ik niet dat er stopcontacten binnen de natte zone van een douche geplaatst zullen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:40
Ja, in badkamers mogen onder voorwaarden gewone randaarde stopcontacten geplaatst worden.

Of het ook mag op de plek waar het stopcontact in jouw badkamer is geplaatst, hangt van die voorwaarden af.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Xander schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:50:
Het ligt aan de plaats.

Binnen zone 1 en 2 nabij bad / douche mag dit niet. Daarbuiten wel.
als aanvulling

Afbeeldingslocatie: https://zehndernl.zendesk.com/hc/article_attachments/115010765785/blobid0.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Dat komt niet geheel overeen met de Nederlandse norm NEN1010.

- NEN1010 kent alleen zones rondom bad of douche, niet rondom de wastafelkraan.
- NEN1010 kent die verticale 75cm strook zone 2 boven zone 1 niet.
- NEN1010 kent geen zone 3 (meer). Alles buiten zone 0, 1 en 2 heeft geen naampje meer.

En er zijn nog allerlei uitzonderingen. Bijvoorbeeld wanneer er wel een douche maar geen douchebak is, wanneer er vaste wateruitvoeren hoger dan 225cm zijn geplaatst etc.

Maar: Als je volgens die afbeelding buiten zone 1 en 2 blijft dan zit je zeker goed. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 13-02-2022 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 15:45

Rmg

Xander schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:25:
[...]

- NEN1010 kent geen zone 3 (meer). Alles buiten zone 0, 1 en 2 heeft geen naampje meer.

En er zijn nog allerlei uitzonderingen. Bijvoorbeeld wanneer er wel een douche maar geen douchebak is, wanneer er vaste wateruitvoeren hoger dan 225cm zijn geplaatst etc.

Maar: Als je volgens die afbeelding buiten zone 1 en 2 blijft dan zit je zeker goed. ;)
Weer een voorbeeld waarom het debiel is dat (het woningen gedeelte van) nen1010 niet openbaar is en dik voor betaald moet worden.

Het is als particulier amper te toetsen of iets wel of niet volgens de regels is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Rmg schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:30:
[...]

Weer een voorbeeld waarom het debiel is dat (het woningen gedeelte van) nen1010 niet openbaar is en dik voor betaald moet worden.

Het is als particulier amper te toetsen of iets wel of niet volgens de regels is.
Als het je alleen om woningen te doen is zou je NEN4010 kunnen aanschaffen. Dat valt nog wel mee qua prijs.

Maar, kun jij alle normen inzien om te beoordelen of jouw auto volgens de regels is gemaakt? Je wasmachine? Of magnetron?

Eigenlijk zou je er vanuit moeten kunnen gaan dat alles wat door professionals wordt ontworpen en gemaakt gewoon voldoet... Dan heb je als consument de normen ook niet nodig. De praktijk blijkt helaas wel eens anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 15:45

Rmg

Xander schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:40:
[...]

Als het je alleen om woningen te doen is zou je NEN4010 kunnen aanschaffen. Dat valt nog wel mee qua prijs.

Maar, kun jij alle normen inzien om te beoordelen of jouw auto volgens de regels is gemaakt? Je wasmachine? Of magnetron?

Eigenlijk zou je er vanuit moeten kunnen gaan dat alles wat door professionals wordt ontworpen en gemaakt gewoon voldoet... Dan heb je als consument de normen ook niet nodig. De praktijk blijkt helaas wel eens anders.
Voor de auto is er een jaarlijkse keuring, en In sommige herkeuring bij een onafhankelijke instantie.

En voor apparatuur heb je de ce en lvd, die beiden in te zien zijn. En daar is, imo, betere regulering op.

Er is geen professional aan te slepen tegenwoordig als je een huis wil verbouwen of zonnepanelen wil. En er word nogal wat afgebeunt

[ Voor 9% gewijzigd door Rmg op 13-02-2022 19:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-04 14:56
Piet Parel schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:40:
Goedemorgen,

In de badkamer van mijn nieuwbouwwoning bracht de aannemer 2 stel WCD's met randaarde aan.
'Gewone' WCDs zoals je die ook gebruikt in droge ruimtes.

Mag dat tegenwoordig?
(Mijn kennis van de voorschriften komt nog uit de jaren '80.🙂)

Of is het een soort bezuiniging omdat hij uit zijn budget loopt?

Alvast Dank,
Pieter
Ik zou me op zn minst nog druk maken of de WCD's achter een aardlek zitten en je badkamer is voorzien van de juiste aardvoorzieningen.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet Parel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-04-2024
Dank Allemaal

Ook voor de duidelijke afbeelding en alle invalshoeken 👍🏻

Piet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 00:38

TommyGun

Stik er maar in!

Xander schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:25:
[...]

Dus deze zou niet mogen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zf8NzwawYralfoemzzx8UBlsA5U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x25JYZEAwAjVeJE3AWdPvIbX.jpg?f=fotoalbum_medium

(Je kijkt hier op de douchewand - inloop en aan de bovenzijde open)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
TommyGun schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:42:
[...]

Dus deze zou niet mogen?

[Afbeelding]

(Je kijkt hier op de douchewand - inloop en aan de bovenzijde open)
Die vaste scheidingswand maakt dat het waarschijnlijk mag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5e67Nmvoyhlp9uxflR1t7B_V3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ma3gwnbEC6rYu5wfaeSO1LJW.jpg?f=fotoalbum_large

Tenzij je met een touwtje van 120cm vanaf de douchekop om de wand heen de contactdoos kunt bereiken, dan mag het inderdaad niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-05 16:38

mvh

State Governor

Bij mijn vorige appartement (bj2019) zat een wcd kort naast de wastafel, dus ook in nieuwbouw komt het gewoon voor.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Pagina: 1