return true schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:40:
[...]
Behalve als de kabel zo slecht is aangesloten dat je terugvalt van 100 naar 10 Mbps, dan verwacht ik wél exact 10 te zien omdat dat het resultaat is van autonegotiation en niet van de doorvoerlimiet van de kabel.
Nee, dan ook niet. Er bestaat nog altijd zoiets als protocol overhead. Als er bruto exact 10Mbps over de kabel gaat, ga je netto altijd lager dan dat meten. Meeste speedtests doen het met TCP en dan is de overhead al snel 4%. Onder vergelijkbare omstandigheden zal UDP de helft van de overhead hebben, maar nog steeds altijd >1% - zelfs UDP pakketten moeten IP en Ethernet frame headers hebben, dus exact 10Mbps is even onhaalbaar als 100Mbps of 1000Mbps.
Zie het als bestelbusje van de post. Als de inhoud van het busje 1000 liter is, kun je nooit 1000 liter aan inhoud van pakjes versturen, want de dozen waar ze in zitten met addressering nemen ook ruimte in beslag.
Daar komt bij dat ik er niet direct van uitga dat 10 megabytes per seconde tot merkbare traagheid zou leiden, omdat dat voor de meeste toepassingen gewoon een toereikende snelheid is (en ik denk niet dat er ergens een speedtest te vinden is die millibit als eenheid gebruikt).
Wie zegt dat de traagheid die hij ervaart gevolg is van de - in zijn ogen - lage speedtestmeting? Zou kunnen, maar gezien huidige onduidelijkheid zou het ook aan legio andere dingen (DNS problemen bijvoorbeeld) kunnen liggen. Hij heeft drie keer getallen genoemd, eerst zonder enige eenheid, daarna met tegenstrijdige eenheden. Even los van milli vs Mega leveren de waardes in zowel bits als Bytes realistische, haalbare waardes op. Hij heeft ook niet gezegd hoe hij meet, dus we weten niet of z'n meettoepassing bits of Bytes weergeeft.
Eerste les van hulp vragen bij technische dingen is zorgen dat je accuraat doorgeeft wat je waarneemt. Zou niet eerste keer zijn dat iedereen een aanname doet van wat ze denken dat het is en dan de mist in gaan.