Cpu, Gpu en Ram overclocken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrow86
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-03-2024
Ik wil mijn pc wat extra power geven door te overclocken. Dat wil ik zowel met cpu, gpu en ram doen.

Ik heb er geen ervaring mee en ik wil niet het uiterste eruit halen, maar binnen veilige marges blijven. Elke winst is meegenomen.

Ik heb de volgende hardware:

I5 6600K
Gigabyte GTX 960 GDDR5 4GB Windforce
Gigabyte Z170 Gaming K3 mobo
G.Skill Ripjaws V DDR4 16GB

Windows 10

Er zit een grote Noctua coolerfan op de CPU, 2 fans op de gpu en 2 grote fans waarvan 1 aan de voorkant van de kast en 1 aan de achterkant. De kast heeft veel roosters aan alle kanten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sK8ctxv5X2JbrKw5YBuJt31fhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ulopNwS2Evp89mZjQ4zyoR85.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ib5NW6JvzG4jSHwAb3JLlOQvUV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zF8dm2hlRzumbJ8VkR2ba7Bb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4io01jMyvMk0BEePxRScyK1iHR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1I5ojXa0Cnt2E2f4pEkz54cl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnbo_TXsURYinFNHiL5GIF_jiGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C6FR3m05ztud2svx383t3XPN.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb wat videos gekeken over overclocken en ik snap het principe, maar ben nog niet zeker over hoe ik het aan moet pakken. Dus tips zijn welkom!

Cpu:
Zijn er veilige instellingen die ik sowieso kan gebruiken of is elke chip zo verschillend dat ik stapje voor stapje moet opvoeren en testen?

Wat is een goede richtlijn of vuistregel voor het opvoeren van het voltage, in hoe grote stappen tov de stappen van de clockspeed, zodat ik de voltage zo min mogelijk opvoer maar wel genoeg?

Hoe lang en met welk programma kan ik de stresstest doen om per stap te kijken of het systeem stabiel blijft?

Zijn er andere settings in de bios dan clockspeed en voltage waar ik aandacht aan moet besteden?

Gpu:
Is het principe hierbij hetzelfde als voor de cpu? Ik zag een filmpje waar ze gebruik maakten van msi afterburner, waarin ze zeiden dat de de fabrikant al veilige marges heeft ingebouwd en je hier niet te hoog kan, maar is dat echt zo?

RAM:
dit zou gaan met een xmp profile, klopt dat? Staan die standaard in de bios of hoe kom ik daaraan?

Mochten er meer technische gegevens gewenst zijn, laat het me weten.

Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nofi maar ik zou beginnen om je fans & case schoon te maken. De hoeveelheid "diffuse lucht" door vieze fans, kan best wel eens schelen in de hoeveelheid luchtverplaatsing die efficient koele lucht aanvoert en warme lucht afvoert.

En met 1 intake & 1 outtake? Je gaat best wel eens warme lucht verzamelen in je kast...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrow86
Dank voor de tip. Ik heb deze kast net overgenomen via marktplaats. Zal m schoonmaken.

Het is een simpel systeem, geen waterkoeling of idd, maar zitten toch een stuk meer en grotere fans in dan in mn oude pc. Noctua cooler op de cpu ziet er ook vrij fors uit.

Dus iets van overclocking moet toch wel mogelijk zijn lijkt me?

[ Voor 58% gewijzigd door sparrow86 op 11-02-2022 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:37
sparrow86 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:16:
Ik wil mijn pc wat extra power geven door te overclocken. Dat wil ik zowel met cpu, gpu en ram doen.

Cpu:
Zijn er veilige instellingen die ik sowieso kan gebruiken of is elke chip zo verschillend dat ik stapje voor stapje moet opvoeren en testen?

Wat is een goede richtlijn of vuistregel voor het opvoeren van het voltage, in hoe grote stappen tov de stappen van de clockspeed, zodat ik de voltage zo min mogelijk opvoer maar wel genoeg?

Hoe lang en met welk programma kan ik de stresstest doen om per stap te kijken of het systeem stabiel blijft?

Zijn er andere settings in de bios dan clockspeed en voltage waar ik aandacht aan moet besteden?

Gpu:
Is het principe hierbij hetzelfde als voor de cpu? Ik zag een filmpje waar ze gebruik maakten van msi afterburner, waarin ze zeiden dat de de fabrikant al veilige marges heeft ingebouwd en je hier niet te hoog kan, maar is dat echt zo?

RAM:
dit zou gaan met een xmp profile, klopt dat? Staan die standaard in de bios of hoe kom ik daaraan?

Mochten er meer technische gegevens gewenst zijn, laat het me weten.

Alvast dank!
Als eerste. Er zijn geen veilige instellingen. Elke situatie is anders.
Maar meten is weten. Je begint met te bekijken met wat je uitgangssituatie is. MSI afterburner is daarvoor prima en google eens op stresstest.

CPU bestaat ruwweg uit voltage, stroomintellingen Load Line, vaste overclock aantal Mhz.
Maar de kunst is om een stabiele situatie te krijgen welke op langere termijn stabiel is.
Als je op overclock guide googelt en op overclock van jouw processor dan moet je wel wat kunnen vinden.

GPU. Bestaat uit 2 onderdelen. Processor en Geheugen.
Beide kunnen via MSI Afterburner of software van de fabrikant onafhankelijk overclocked worden. Om te kijken of het stabiel is zware grafische benchmark langere tijd draaien.

Geheugen. Dat is vaak standaard vanuit de fabriek al geoverclocked. Dat is het XMP profiel wat je laad.
Maar dat kan altijd gefinetuned worden. Stap 1 is achterhalen wat voor chips het zijn. Daarvoor zijn er programma's om dat uit te lezen. En ook daarvoor zijn er overclock guides te vinden via google.
En dan komt het proces van voltage ophogen. testen. finetunen en weer testen.

Maar er zijn helaas geen simpele settings die altijd werken. Via google kan je vaak wel vinden wat men gehaald heeft en met welke settings. Alleen bedenk dat om er te komen het hele kleine stapjes zijn en alles heeft invloed op elkaar. En nu is het winter en wat er nu stabiel draait hoeft in de zomer met 30 graden niet meer stabiel te zijn.

Dus voor nu maak je pc goed schoon. Kijk wat in je huidige spellen de bottleneck is en begin daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrow86
Dank je wel voor de tips.

Welke programmas zijn goed voor stresstests en hoe lang moet je die laten draaien voor je naar de volgende stap gaat?

En hoeveel volt ga je per stap omhoog per 0,1 GHZ?
Pagina: 1