Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:44
Bij toeval kwam ik een vacature tegen bij een bedrijf op fietsafstand van waar ik woon. Ze willen mij wel aannemen, maar het arbeidsvoorwaarden gesprek gaat nog plaatsvinden. Ik verwacht dat we daar wel uit gaan komen. Het is namelijk dezelfde cao, dus dezelfde arbeidsvoordelen (13e maand bijv). Alleen de functie (die ook gelijk is aan wat ik nu doe) zit twee schalen hoger waardoor de top van de schaal ongeveer 200 euro bruto hoger ligt.

Ik heb nu een vast contract. Heb het op zich prima naar mijn zin. Werk er nu 2 jaar.
Er heerst wel een eilandjescultuur. Het is vaak zeuren om er iets door te krijgen en binnen ons team zijn collega’s die meer mogen dan de rest qua rechten wat mijns inziens niet normaal is, maar daar iets over zeggen helpt allemaal niks.

Bij deze toekomstige baan is het team kleiner en ik heb een prettige eerste indruk gekregen. De afdeling moet nog wat vorm krijgen waardoor ik een wat chaotisch start zou kunnen krijgen. Dat is me ook netjes verteld. Ik deins daar niet direct van terug. Ik verwacht dat een kleiner team ook fijner werken is. Ze kennen daar wel een bereikbaarheidsdienst waarin ik ook mee zal draaien.

Wegens Corona werk ik thuis. Zou ik bij mijn huidige baas weer naar kantoor moeten dan is dat 100 km rijden iedere dag (heen en terug). Kost me 45 min. reistijd enkele reis. Mocht het hybride werken gaan worden en ik half kantoor/ half thuis werk dan verwacht nog zeker wel 125 euro kosten te moeten maken voor benzine. Heb een eigen auto. Leaseauto vd baas is geen optie en km vergoeding is maar 9 cent tot 20 km.

Bij de toekomstige baan zou dat dus wegvallen (daar werkt men nu ook gewoon op kantoor) omdat ik de fiets zal pakken en sporadisch de auto. Op basis van bovenstaande… wat zouden jullie kiezen? Dat vaste contract of de baan dichtbij?

Als alles koek en ei is en ik voor de nieuwe baan ga. Dan kan ik nog vakantiedagen opnemen. Stel ik kom overeen dat ik 1 april stop en neem mijn 30 vakantiedagen op. Mag ik dan 1 maart bij de nieuwe baas beginnen? Of moet ik die ‘vakantiemaand’ ook uitzitten en mag ik 1 april dan pas beginnen?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 08:27
Reken je niet rijk. Vakantiedagen worden vaak per maand opgebouwd. Als je er 30 per jaar hebt krijg je dus per maand 30/12 vakantiedagen bij. Normaal wordt er niet strikt op gelet wanneer je ze opneemt, zolang je aan het einde van het jaar maar niet te ver in de min staat.

Zodra je uit dienst gaat zal berekend worden op hoeveel vakantiedagen je op dat moment recht had en daarna wordt dit verrekend met het aantal wat je opgenomen hebt. Kom je hierdoor in de min wordt dit weer verrekend met je laatste salaris, of je krijgt een terugbetaal verzoek. Sta je in de plus wordt het overschot uitbetaald.

Dus, 30 dagen vrij nemen, ik zou het eerst goed navragen en narekenen voordat je daarop kan rekenen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-05 07:27

Glewellyn

is er ook weer.

Afgezien van de kwestie rondom vakantiedagen die @Remcoder al aangeeft is het ook niet zo chique om je ontslagbrief in te dienen en twee weken later al te vertrekken.

Als het zover komt overleg dan met je huidige werkgever welke werkzaamheden je nog afmaakt en welke je overdraagt en wat dat betekent voor de einddatum. Natuurlijk moet dat niet langer zijn dan de opzegtermijn die je overeen gekomen bent, maar als daarvoor de hele opzegtermijn nodig is, is het wel zo netjes om die vol te maken, dat geeft ook meteen weer aan je nieuwe werkgever aan hoe je met verantwoordelijkheden omgaat.

Wat ik ook weleens heb gezien is dat iemand een paar vakantiedagen opnam voor de officiële einddatum en die alvast ging werken voor de nieuwe werkgever en daarvoor niet betaald kreeg, maar dat die dagen later in het jaar mochten worden opgenomen. Op die manier kon hij zoals gepland 's zomers op vakantie en met de kerst nog even vrij zijn ondanks de overstap naar een ander bedrijf.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Om op die vakantiedagen terug te komen. Ik ga het ook netjes afronden bij de huidige baas mocht ik overstappen. Het was alleen een voorbeeld of je tijdens de ‘vakantie’ al bij de nieuwe baas aan de slag mag. Mag dat bijv. Belasting technisch?

Ik zal niet het oude voor het nieuwe verruilen zonder overleg.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-05 14:33

Nullifiel

╞═══════╡

Je kan gewoon je restant aan verlofdagen laten uitbetalen als je geen verlof wilt, maar 1 maart gelijk bij je nwe werkgever wilt starten.
Maar ik gok dat je niet 1 maart al weg kan…

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
op de fiets en nooit terug de auto in.
als ik uit ga van 15 min fietsen (vs 45 auto) pak je een uur(!) per dag vrije tijd erbij (2*30min).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb onlangs ongeveer hetzelfde gedaan:

Kon per 1 februari beginnen en heb op 27 december opgezegd bij de oude werkgever met een maand opzegtermijn. Ik had nog een aantal vakantiedagen waardoor ik kon stoppen op 21 januari. Daarna een week vertoefd in Lissabon.

Dit verkoos ik boven uitbetalen of eerder starten bij nieuwe werkgever. Het is namelijk geen verkeerd idee even tot rust te komen voor je gaat beginnen. Bovendien vind ik het persoonlijk niet zo netjes op korte termijn na een start alweer vrij te vragen voor een paar dagen weg.

Nu een leuke nieuwe baan gevonden op 5 minuten reistijd in plaats van 20 minuten met meer salaris, leuke collega’s en goede arbeidsvoorwaarden.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhost1233
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Belasting technische mag dat waarschijnlijk gewoon, enige complicatie zou loonheffignskorting kunnen zijn die (afhankelijk van wat je bij je nieuwe baan door geeft als ingangs datum voor loongheffingskorting) dubbel loopt, waardoor je bij de belastingaangifte van dat jaar iets moet bij betalen.

Belangrijker is dat je vaak een verbod op nevenwerkzamheden hebt en je contract bij je oude baan gewoon doorloopt. Dus zonder expliciete toestemming van je oude baan mag het waarschijnlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01-06 21:06
Glewellyn schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:21:
Als het zover komt overleg dan met je huidige werkgever welke werkzaamheden je nog afmaakt en welke je overdraagt en wat dat betekent voor de einddatum. Natuurlijk moet dat niet langer zijn dan de opzegtermijn die je overeen gekomen bent, maar als daarvoor de hele opzegtermijn nodig is, is het wel zo netjes om die vol te maken, dat geeft ook meteen weer aan je nieuwe werkgever aan hoe je met verantwoordelijkheden omgaat.
Als de volledige opzegtermijn nodig is voor overdracht of inwerken nieuwe collega, dan kan de huidige werkgever zelfs de verlofaanvraag afwijzen vanwege zwaarwegend bedrijfsbelang en dat zal dan waarschijnlijk niet heel moeilijk zijn om hard te maken als werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:05

XallaX

Meow

rimave schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:53:
Bij deze toekomstige baan is het team kleiner en ik heb een prettige eerste indruk gekregen. De afdeling moet nog wat vorm krijgen waardoor ik een wat chaotisch start zou kunnen krijgen. Dat is me ook netjes verteld. Ik deins daar niet direct van terug. Ik verwacht dat een kleiner team ook fijner werken is. Ze kennen daar wel een bereikbaarheidsdienst waarin ik ook mee zal draaien.

Als alles koek en ei is en ik voor de nieuwe baan ga. Dan kan ik nog vakantiedagen opnemen. Stel ik kom overeen dat ik 1 april stop en neem mijn 30 vakantiedagen op. Mag ik dan 1 maart bij de nieuwe baas beginnen? Of moet ik die ‘vakantiemaand’ ook uitzitten en mag ik 1 april dan pas beginnen?
Bezint eer gij begint ...

Kijk eens of je kan achterhalen wat voor jou op die 'afdeling' gewerkt heeft. Hoe is het personeelsverloop? Willen mensen er wel werken? Chaotischer starten omdat de boel ingeregeld moet worden kan een mooie uitdaging zijn maar kan ook duiden op een verziekte werksfeer of een management wat al meerdere personen versleten heeft op deze functie. Wie werken er nu en hoe loopt dat? Het team is kleiner maar ook prettig om mee te werken?

Bereikbaarheidsdienst prima maar wat levert dat op en wat verachten ze van je, bij een kleiner bedrijf is het vaker diensten draaien.

Voor de opname van je vakantiedagen kun je denk ik het beste even in de CAO kijken, hierin is vaak opgenomen dat vakantiedagen niet als opzegtermijn gebruikt mogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:25

Blokker_1999

Full steam ahead

TheGhost1233 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:17:
Belangrijker is dat je vaak een verbod op nevenwerkzamheden hebt en je contract bij je oude baan gewoon doorloopt. Dus zonder expliciete toestemming van je oude baan mag het waarschijnlijk niet.
En wat gaat die werkgever doen? Je ontslaan? Denk je dat een bijna ex-werkgever daar tijd en moeite in gaat steken om daar nog iets aan te doen?

Het lijkt me vooral belangrijk om geen burggen te verbranden en in overleg uit elkaar te gaan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-06 17:28

Lordy79

Vastberaden

@rimave als je huidige werkgever hier geen bezwaar tegen heeft mag dat. Formeel ben je in dienst bij oude werkgever TM 31 maart zelfs als je heel maart vakantiedagen opneemt. Dat betekent bijv dat als je ziek wordt tijdens je vakantie de oude werkgever nog plichten heeft.

Dus ik zou dit wel benoemen (schriftelijk) en even per email laten bevestigen dat dit OK is.

Qua belastingen is het geen probleem omdat al je inkomsten uiteindelijk op een hoop komen bij je belastingaangifte. Wel moet je je nieuwe werkgever vertellen dat je nog in dienst bent bij een ander in maart want anders gaat t niet goed met je arbeidskorting enzo. Maar dat komt goed als je de loonbelasting verklaring in moet vullen bij de nieuwe werkgever.
Veel succes met je nieuwe baan als t doorgaat!

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
Ik heb onlangs hetzelfde gedaan, ook dichterbij gaan werken. Van 70-75 minuten per richting naar 15-20 reistijd per richting. Prima. Of dit voor jou ook geldt kan alleen jijzelf zeggen. Misschien zit jij wel in een branche waar werknemers in overvloed zijn, waardoor je soms iets meer op je tellen moet letten. Persoonlijk hecht ik niet zo heel veel waarde aan een vast contract.

Mijn contract was vrij laat, daardoor was het opzeggen vrij chaotisch. Net als het tekenen. Directie die moest tekenen ergens aan de andere kant van de wereld. Daardoor was ik een maand later dan eigenlijk gepland, wat er weer voor zorgde dat ik een week later dan zij gepland hadden pas kon beginnen. Het laatste weekend van oktober zat ik bij wat vrienden in Zuid Duitsland, op dinsdag of woensdag zou ik huiswaarts gaan. Een hele dag rijden en dan de volgende dag beginnen bij een nieuwe werkgever vond ik wat minder geslaagd, dus ik heb die hele week vrij genomen. Dat kon ook, ik stond nog tot ergens medio november op de loonlijst door de grote hoeveelheid vakantiedagen die ik nog had. Daardoor kon ik ook de eerste week voor vakantiedagen werken, niet wetende dat wij per dit jaar weer de ADV regeling in zouden gaan. Ach, ik heb nu 5 extra dagen.
THE_BASE schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 23:17:
Bovendien vind ik het persoonlijk niet zo netjes op korte termijn na een start alweer vrij te vragen voor een paar dagen weg.
Ik heb het meermaals met mijn sollicitatie gedaan, nu ook weer. Ooit in een horecabijbaantje: "Met kerst geven we geen vrij." "Ohw, dat is dan lastig, de vakantie is al geboekt." Die kreeg ik dus vrij, echter alle andere feestdagen was ik de klos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
Transportman schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:41:
Als de volledige opzegtermijn nodig is voor overdracht of inwerken nieuwe collega, dan kan de huidige werkgever zelfs de verlofaanvraag afwijzen vanwege zwaarwegend bedrijfsbelang en dat zal dan waarschijnlijk niet heel moeilijk zijn om hard te maken als werkgever.
Ik zou het erg knap vinden als ze binnen mijn opzegtermijn al iemand kunnen vinden en laten tekenen, laat staan dat die persoon dan ook nog kan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-06 16:40
rimave schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:53:
Op basis van bovenstaande… wat zouden jullie kiezen? Dat vaste contract of de baan dichtbij?
Een baan dichtbij is echt een grote luxe kan ik je vertellen en dat vaste contract tja. Bij mijn huidige werkgever kon ik ook niet direct een vaste aanstelling krijgen (volgens het beleid kon dat niet), echter wel in het tijdelijke contract gezet dat hij goed functioneren en bij verlenging het overgaat naar een vast contract, dit is ook zo gebeurt uiteindelijk.

Maar wat is je vaste contract jou waard bij je huidige werkgever, wil je daar blijven plakken omdat je vastigheid hebt en mogelijk ongelukkig naar je werk gaat? Doe wat je gevoel zegt, want zelfs met een vast contract kun je er uit gegooid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Bedankt voor de tips. Ik kan hier wel wat mee.

Pagina: 1