Toon posts:

Verkeerde WTW buizen installatie (opbouw ipv inbouw)

Pagina: 1
Acties:

• m.chahid
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-01 23:28
Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd of iemand een oplossing heeft voor de verkeerd geïnstalleerde WTW buizen (zie foto). Ik wil ze graag uit het zicht hebben.

Alvast bedankt voor jullie reactie

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:12
Deze aparte vraag hou ik even in het zicht. :+ oOo

www.facebook.com/cncdepartment CNC gerelateerde DIY projecten

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:52

3DDude

I void warranty's

Dit ziet er ook heel lomp uit? Wat voor project is dit? zelfbouw?

Bla Bla

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
m.chahid schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:36:
Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd of iemand een oplossing heeft voor de verkeerder geïnstalleerde WTW buizen (zie foto). Ik wil ze graag uit het zicht hebben.

[Afbeelding]

Alvast bedankt voor jullie reactie
Misschien kan je wat meer informatie geven? Is dit een appartement/huis? hoeveel etages? indelingen van de 1e verdieping en de zolder indien aanwezig?

• m.chahid
Het gaat hier om een eengezinswoning met twee lagen. De verkeerde installatie is enkel op de tweede verdieping uitgevoerd.

• m.chahid
3DDude schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:47:
Dit ziet er ook heel lomp uit? Wat voor project is dit? zelfbouw?
helemaal mee eens, dit ziet er vreselijk uit. En nee, het is geen zelfbouw project :)

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Meer info graag, heb je tekeningen? Plat dak of nog een zolder? Wat staat er in de KAO? WTW of roosters? Hoe zijn deze ruimtes in de rapportages benoemd?

De ventielen hebben zo geen (toegevoegde) functie trouwens, ze zitten buiten de ruimtes.

[Voor 23% gewijzigd door bbbrumbrum op 11-02-2022 21:00]

• m.chahid
bbbrumbrum schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:59:
Meer info graag, heb je tekeningen? Plat dak of nog een zolder? Wat staat er in de KAO? WTW of roosters? Hoe zijn deze ruimtes in de rapportages benoemd?
Het gaat hier om een eengezinswoning met platte dak. De KAO staat naast de meterkast op de begane grond. In de eerste etage zijn alle WTW buizen netjes in het betonnen plafond verwerkt. In de tweede verdieping daarentegen zijn deze buizen als opbouw geleverd. Deze tweede verdieping is als volwaardige woonlaag geleverd, deze verdieping beschikt ook over twee slaapkamers.

• m.chahid
Ik zat meer te denken aan platte brede buizen (met minimale hoogte) i.p.v. de ronde lompe buizen. Een verlaagde plafond is niet wenselijk, maak de hele verdieping extra lelijk. Bestaan er platte WTW buizen die ook goede geluidsisolatie hebben?

• m.chahid
bbbrumbrum schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:59:

De ventielen hebben zo geen (toegevoegde) functie trouwens, ze zitten buiten de ruimtes.
Klopt, de installatie is nog niet afgerond. Er moesten nog gaten boven de deuren geboord worden.

• m.chahid
FSSF schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:46:
Deze aparte vraag hou ik even in het zicht. :+ oOo
Inderdaad:) Dit is best wel uniek.

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-01 22:28
Is dit ook zo op de tekeningen aangegeven of zijn ze daar wel als inbouw ingetekend?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:57
m.chahid schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:36:
Ik ben benieuwd of iemand een oplossing heeft voor de verkeerd geïnstalleerde WTW buizen (zie foto). Ik wil ze graag uit het zicht hebben.
De installateur er op aanspreken wat ter wereld hij dacht dat hier het plan was?

Maar ja, dan is documentatie op een rij hebben wel handig idd.

• bbbrumbrum
  • Niet online
En wat zei je aannemer?

Wederom een gevalletje: “zou je aannemer dit in z’n eigen huis ook accepteren?”

Zonder dempers heb je wel mega overspraak tussen de ruimtes.

Klinkt meer als dat ze het vergeten zijn door te geven aan de installateur voordat het dak gestort werd….

Je moet hier vol tegenin gaan, als je zelf al gaat denken in plattere buizen dan heb je al verloren.
Enige acceptabele alternatief is een vergoeding, geldelijk of in meeropties oid.

En sowieso alvast melden dat dit een opleverpunt word en de termijn(en) die hier van toepassing zijn (nog) niet betalen.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:23
bbbrumbrum schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:25:
En wat zei je aannemer?

Wederom een gevalletje: “zou je aannemer dit in z’n eigen huis ook accepteren?”

Zonder dempers heb je wel mega overspraak tussen de ruimtes.

Klinkt meer als dat ze het vergeten zijn door te geven aan de installateur voordat het dak gestort werd….

Je moet hier vol tegenin gaan, als je zelf al gaat denken in plattere buizen dan heb je al verloren.
Enige acceptabele alternatief is een vergoeding, geldelijk of in meeropties oid.

En sowieso alvast melden dat dit een opleverpunt word en de termijn(en) die hier van toepassing zijn (nog) niet betalen.
Zelfs een vergoeding zou ik hier echt als allerlaatste optie zien.

Dit is bizar. Ik kan me niet voorstellen dat dit zo in de tekeningen/documentatie staat die TS heeft gezien/getekend.

• m.chahid
Dat het absoluut niet mooi uitziet, is iedereen mee erover eens. Maar de bouwer maakt aanspraak op de bouwtekening (zie screenshot). Hij geeft ook aan dat he juridisch sterk in z'n schoenen staat.g

[Voor 32% gewijzigd door m.chahid op 11-02-2022 21:35]

• Tavru
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20-01 13:19
Mijn lieve hemel, dit is wel een heel vreemde oplossing die gekozen is. Het platte dak beperkt de mogelijkheden om de installatie makkelijk uit te voeren zonder dat die in het zicht zit. Maar dan nog. Hier hebben, naar mijn eerste mening, mensen zitten slapen en zijn erg egoïstisch bezig geweest. Maar goed, je moet nu gaan roeien met de riemen die je (niet) hebt. Ik weet niet of de kanalenloop op enige manier zichtbaar is op de tekeningen of omschreven is in het bestek. Daar kan je alvast naar kijken. Staat het op de tekening zoals het nu gemonteerd is dan heb je al een moeilijkere zaak. Mocht je lid zijn van Vereniging Eigen Huis dan kan je die inschakelen.
Mijn eerste ingeving zou zijn om de aannemer/projectontwikkelaar en de installateur er bij te halen en hen simpelweg de vraag te stellen of zij dit zelf thuis zo zouden willen hebben. En duidelijk maken dat jij dit in ieder geval niet wil. Laat zij maar een voorstel uitwerken. Als ik zelf een voorstel zou moeten uitwerken dan zou dat er op neerkomen dat er een verlaagd plafond op die tweede verdieping wordt gemaakt waarboven de kanalen zijn weggewerkt. De – nu naar beneden gerichte – kanaaleinden dan een kwartslag draaien en die via het bovenlicht laten inblazen. Is ventilatietechnisch niet ideaal, maar wellicht beter dan een kanaal door de slaapkamer trekken (met verlaagd plafond) om dan op een andere plaats een ventiel door dat verlaagde plafond te laten steken. Je bent dan wel de functie van het bovenlicht kwijt maar – in mijn opinie – zou je daarmee kunnen leven.
Ben benieuwd hoe dit verder gaat, succes gewenst.

• m.chahid
Gestippelde lijnen in de tekening geven meer onzichtbare delen aan. "evenwijdig aan dakvlak" ipv "evenwijdig aan plafond". Aan de hand van deze tekening kon ik niet opmaken dat om een opbouw installatie gaat. om eerlijk te zijn, twijfel ik erg aan de argumentatie van de bouwer.

• Tavru
Je plaatste jouw reactie net voordat ik de mijne plaatste. Je aannemer heeft misschien juridisch wel gelijk, je had dit kunnen zien. Maar voor de niet bouwkundige leek valt dit misschien niet (zo snel) op. Staat er niks over een verlaagd plafond in het bestek of op de tekening?

• m.chahid
Tavru schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:36:
Je plaatste jouw reactie net voordat ik de mijne plaatste. Je aannemer heeft misschien juridisch wel gelijk, je had dit kunnen zien. Maar voor de niet bouwkundige leek valt dit misschien niet (zo snel) op. Staat er niks over een verlaagd plafond in het bestek of op de tekening?
Nee, geen enkele referentie naar een verlaagd plafond. In het bestek is ook niets aangegeven over deze verkeerde installatie.

• Tavru
Bespreek het met het bouwteam. En probeer tegelijkertijd om wat juridisch advies te krijgen, zonder daarmee gelijk te gaan dreigen. Anders kan je aannemer wel eens heel star gaan worden.
Maar het is toch treurig hoe een woning simpelweg wordt ontworpen en gebouwd zonder aan de belangen van de bewoner te denken. Het is geen pakje boter wat je vervangt als het niet goed is.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Eerste verdieping dan maar een wiet plantage maken -O-
Dat ziet er vaak ook zo uit

Ik had als installateur toch echt even 2 keer na gebeld wat de bedoeling was, maar goed.

Als ik op de tekening kijk zouden de buizen in de 2 kamers moeten uitmonden. Op dit moment eindigen ze op de gang. Wat was het idee, dat de buizen door het bovenraampje gaan?

Enige waar ik zo aan denk is het plafond te verlagen met gelijk led spots erin. Rechtsachter koof om de buizen.

[Voor 3% gewijzigd door Viper® op 11-02-2022 21:51]

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dit ziet er gewoon naar uit alsof ze het vergeten zijn in te storten.. En het zo maar opgelost hebben.

• m.chahid
Aapie schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:53:
Dit ziet er gewoon naar uit alsof ze het vergeten zijn in te storten.. En het zo maar opgelost hebben.
Trouwens, in de impressie tekeningen zijn deze buizen nergens te bekennen.

[Voor 20% gewijzigd door m.chahid op 11-02-2022 22:03]

• Tavru
Nee, dit is niet vergeten in te storten. Dat kan je zien aan de plaats van de toevoerventielen, die staan getekend als toevoerpunten in de daglichten (je mag toch echt hopen dat ze niet een gat in een ruitje snijden voor die ventielen) of in ieder geval boven de deur. Instorten zou ook weer een aanslag zijn op de isolatiewaarde van het dak. Dat moet dan weer dikker, en ja dat kost geld :( , dus dan maar de makkelijke weg. Maar er waren betere oplossingen te bedenken. Je zou boven op de stijgleiding een verdeeldoos kunnen plaatsen en dan van daaraf verder gaan met kunststof leidingen. Die zijn kleiner maar blijven evengoed, of beter gezegd evenslecht, onder het plafond. Je zal er een paar centilmeter mee kunnen winnen maar een verlaagd plafond blijft een "noodzaak".
Ventilatietechnisch is er het probleem dat je zeer waarschijnlijk niet een goede doorspoeling krijgt van de kamers, of je zou een straalstroom met voldoende worp moeten maken. En dan heb je weer andere (geluid!) problemen. Volgens mij staan in de normen alleen wat algemene richtlijnen voor de plaatsing van de ventielen. Het kernzijdig toevoeren zoals het hier op de tekening staat is niet verboden, maar zal dus zeer waarschijnlijk niet goed werken.

• m.chahid
Tavru schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:06:
Nee, dit is niet vergeten in te storten. Dat kan je zien aan de plaats van de toevoerventielen, die staan getekend als toevoerpunten in de daglichten (je mag toch echt hopen dat ze niet een gat in een ruitje snijden voor die ventielen) of in ieder geval boven de deur. Instorten zou ook weer een aanslag zijn op de isolatiewaarde van het dak. Dat moet dan weer dikker, en ja dat kost geld :( , dus dan maar de makkelijke weg. Maar er waren betere oplossingen te bedenken. Je zou boven op de stijgleiding een verdeeldoos kunnen plaatsen en dan van daaraf verder gaan met kunststof leidingen. Die zijn kleiner maar blijven evengoed, of beter gezegd evenslecht, onder het plafond. Je zal er een paar centilmeter mee kunnen winnen maar een verlaagd plafond blijft een "noodzaak".
Ventilatietechnisch is er het probleem dat je zeer waarschijnlijk niet een goede doorspoeling krijgt van de kamers, of je zou een straalstroom met voldoende worp moeten maken. En dan heb je weer andere (geluid!) problemen. Volgens mij staan in de normen alleen wat algemene richtlijnen voor de plaatsing van de ventielen. Het kernzijdig toevoeren zoals het hier op de tekening staat is niet verboden, maar zal dus zeer waarschijnlijk niet goed werken.
De daglichten worden vervangen door planken met gaten erin voor de toevoerventielen.

Waardevolle info en analyse, bedankt daarvoor!

• Tavru
Ok, dat is dan weer een zorg minder. Vraagje: is dit een projectbouw of een alleenstaande bouw. Als het een project is, dan zal het bij de buren op eenzelfde manier worden gedaan. Lijkt me zinnig om in dat geval eens rond de tafel te gaan zitten met je toekomstige buren.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:06
een stippelijn is toch dat het ergens in zit. en evenwijdig aan dakvlak (vanwege afschot) hint op instorten naar mijn mening. Dus verwacht je dit niet. tenzij er sprake is van verlaagd plafond. maar daar wijzen de daglichten niet op

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:43
Hoe ziet de andere bouwlaag er uit op tekening? Is er een duidelijk verschil?

Wat staat er verder op papier? Je zult toch wel een technische omschrijving hebben? Of kunnen ze straks ook alle elektra en waterleidingen opbouw maken en heb je werkelijk niets in handen waar staat dat het anders moet?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• m.chahid
Dapdodo schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:17:
een stippelijn is toch dat het ergens in zit. en evenwijdig aan dakvlak (vanwege afschot) hint op instorten naar mijn mening. Dus verwacht je dit niet. tenzij er sprake is van verlaagd plafond. maar daar wijzen de daglichten niet op
Klopt, er is geen sprake van een verlaagd plafond

• m.chahid
Xander schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:26:
Hoe ziet de andere bouwlaag er uit op tekening? Is er een duidelijk verschil?

Wat staat er verder op papier? Je zult toch wel een technische omschrijving hebben? Of kunnen ze straks ook alle elektra en waterleidingen opbouw maken en heb je werkelijk niets in handen waar staat dat het anders moet?
In de tekening van de eerste bouwlaag zijn er inderdaad geen stippellijnen aangegeven. dit is enkel het geval bij de tweede laag. Er is verder geen enkele verwijzing naar de WTW buizen in alle documentaties. De enige verwijzing is deze tekening met de korte omschrijving "evenwijdig aan dakvlak"

• bbbrumbrum
  • Niet online
Tavru schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:06:
Heb hier op Tweakers een rapport van TNO (?) zien langskomen dat ventielplaatsing heel weinig deed voor de verversing van de ruimte, in tegenstelling tot wat je zou denken inderdaad.

En waarom zouden deze leidingen niet ingestort kunnen worden? En wat heeft dit voor effect op de isolatie die óp het dak ligt?
Dunste ovale/platte systemen zijn een centimeter of 6. Zie hier in de wijk toch zonder uitzondering heel veel betondekken (ook platte daken) van 20-35cm dik langskomen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:20
m.chahid schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:36:
Gestippelde lijnen in de tekening geven meer onzichtbare delen aan. "evenwijdig aan dakvlak" ipv "evenwijdig aan plafond". Aan de hand van deze tekening kon ik niet opmaken dat om een opbouw installatie gaat. om eerlijk te zijn, twijfel ik erg aan de argumentatie van de bouwer.
gestippeld betekend dat ze boven de getekende doorsnede lijn zitten. wat dan weer bijzonder is is dat het ventiel wel in aanzicht is getekend. 8)7 volgens de tekening zit het ventiel dus op iets van 1 meter hoogte in de deur _O-
heb je een voorbeeld van andere stippel lijnen op tekening?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Enige wat ik kan bedenken om het enigszins acceptabel op te lossen is de leiding doortrekken naar de achterste kamer en daar langs de gevel naar de tweede kamer te gaan. Koofje eromheen, spotjes in het koofje voor de looks.

Maar dit kan op deze manier echt niet. Verschuilen achter een bouwtekening kan ook niet; als leek kan je die niet interpreteren, dus de bouwer had je erop moeten wijzen.

Wise enough to play the fool

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-01 15:00
Dit is echt bizar, en dan ook niets zichtbaar in de impressie tekening!

Ze hadden in elk geval een verlaagd plafond in de gang kunnen doen, waarbij bovenlichten in de deuren natuurlijk ook echt niet mooi af te werken zijn als er een buis door moet...

Ik zou op z'n minst andere deurkozijnen zetten (die aan de bovenkant dichtgemaakt worden met hetzelfde materiaal als je muren). Dan kun je op een nette manier je verlaagde plafond aansluiten en afwerken, en die ventielen er doorheen boren.

Maar ja, met een beetje liefde en aandacht een mooi product neerzetten is niet vanzelfsprekend in de bouw.

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:04
m.chahid schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:29:
Dat het absoluut niet mooi uitziet, is iedereen mee erover eens. Maar de bouwer maakt aanspraak op de bouwtekening (zie screenshot). Hij geeft ook aan dat he juridisch sterk in z'n schoenen staat.
Je bent met elkaar in gesprek voor een onderlinge oplossing en dan zegt de aannemer dit? Is het tegenovergestelde niet waar, dat hij juist ontzettend zwak staat? Maar dat zal hij nooit toegeven.

Persoonlijk zou ik dit nooit accepteren. Typisch iets van deze tijd, bouwer met (teveel) onderaannemers waarbij iedereen weet dat het niet goed is, maar niemand zich verantwoordelijk voelt.

Succes met de afhandeling!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:52
Als je wilt gaan voor de "loods" look kun je ze vervangen door stalen buizen, dan past het prima. Anderzijds is het meest eenvoudige om of koven of een verlaagd plafond te plaatsen?

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:46

ericplan

5180 Wp PV

Tweede oplossingsrichting is de verdeelleiding leggen langs de muur rechts op de foto en vandaar twee rechte oversteken naar de kamers maken. Dan hoef je ook niet in een bovenlicht uit te komen.

A'dam ZonPHP PVOutput

• m.chahid
Zebby schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 11:14:
Als je wilt gaan voor de "loods" look kun je ze vervangen door stalen buizen, dan past het prima. Anderzijds is het meest eenvoudige om of koven of een verlaagd plafond te plaatsen?
Ik overweeg ook om de ronde buizen met platte te vervangen. Echter ben ik bang dat er bij de overgang van rond naar plat extra geluid wordt gegenereerd.

• m.chahid
ericplan schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 11:22:
Tweede oplossingsrichting is de verdeelleiding leggen langs de muur rechts op de foto en vandaar twee rechte oversteken naar de kamers maken. Dan hoef je ook niet in een bovenlicht uit te komen.
Dit is inderdaad een betere oplossing, beter dan wat de bouwer heeft opgeleverd! i.c.m. platte buizen en een koof met spotjes omheen zal 't iets beter ogen. Het enige probleem bij platte buizen is dat er mogelijk geluidsoverlast wordt veroorzaakt (overgang van rond naar plat).

Bedankt voor de tip, ik zal 't zeker overwegen.

[Voor 15% gewijzigd door m.chahid op 12-02-2022 11:34]

• m.chahid
twain4me schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 00:22:
[...]

gestippeld betekend dat ze boven de getekende doorsnede lijn zitten. wat dan weer bijzonder is is dat het ventiel wel in aanzicht is getekend. 8)7 volgens de tekening zit het ventiel dus op iets van 1 meter hoogte in de deur _O-
heb je een voorbeeld van andere stippel lijnen op tekening?
Klopt inderdaad, het ventiel is op de tekening op de deur gemonteerd.

Ik heb een tweede voorbeeld met stippellijn. Het gaat om een holle buis in de keuken, is bedoeld voor het verleggen van elektra (zie foto).In dit geval is de holle buis wel ingestort in de vloer. Het verhaal van de bouwer m.b.t stippellijnen op de tekeningen is niet consistent.

[Voor 30% gewijzigd door m.chahid op 12-02-2022 11:50]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:20
Normaal zou ik zeggen je hebt niet goed naar de tekening gekeken, maar ik zou nu toch juridisch advies inwinnen dit is niet heel duidelijk.

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:40
m.chahid schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 11:30:
[...]

Dit is inderdaad een betere oplossing, beter dan wat de bouwer heeft opgeleverd! i.c.m. platte buizen en een koof met spotjes omheen zal 't iets beter ogen. Het enige probleem bij platte buizen is dat er mogelijk geluidsoverlast wordt veroorzaakt (overgang van rond naar plat).

Bedankt voor de tip, ik zal 't zeker overwegen.
Over de geluidsoverlast zou ik me niet zo druk maken, in breedplaat vloeren waar instortkanalen gebruikt worden, heb je bij elk ventiel zo’n overgang. Wanneer juist berekend (snelheid luchtstroom < 2m/s maar liever nog lager) ga je dit niet merken; wel zul je flexibele demping moeten plaatsen tussen de WTW unit en de kanalen, dat kan prima ter hoogte van de WTW unit (staat meestal wel beschreven in de installatiehandleiding).

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

• Tavru
bbbrumbrum schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:59:
[...]

Heb hier op Tweakers een rapport van TNO (?) zien langskomen dat ventielplaatsing heel weinig deed voor de verversing van de ruimte, in tegenstelling tot wat je zou denken inderdaad.

En waarom zouden deze leidingen niet ingestort kunnen worden? En wat heeft dit voor effect op de isolatie die óp het dak ligt?
Dunste ovale/platte systemen zijn een centimeter of 6. Zie hier in de wijk toch zonder uitzondering heel veel betondekken (ook platte daken) van 20-35cm dik langskomen.
Dit hangt af van het soort ventiel. Heb je inducerende ventielen dan kan je die ook verder naar binnen in een kamer plaatsen, dus verder van een gevel af. Door de inducerende werking wordt relatief veel lucht in beweging gebracht en wordt de ruimte doorspoeld. Niet inducerende ventielen geven vanuit het plafond een meer neerwaarts gerichte luchtstroming. Die kunnen dan ook beter aan de gevel worden geplaatst en krijg je een soort verdringingsventilatie.. Zie ook de ISSO 61 of 62. Uiteindelijk zullen beide soorten een goed resultaat (kunnen) geven als ze op hun juiste plaats zijn toegepast.

Ik bedoelde hiermee de in deze woning gebruikte kanalen van 125 mm (??). Lijkt me voor de sterkte van een dak nog al wat uitmaken als je er geen rekening mee houdt. De isolatiewaarde wordt in de praktijk niet alleen bepaald door de isolatielaag, maar ook door het dak zelf. Totaalsom dus. Hoe dunner de isolatie kan zijn des te goedkoper voor de bouwer/opdrachtgever. Ook gezien het gewicht lijkt me in verband met de constructie er onder, maar ik ben geen bouwkundige.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

m.chahid schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:29:
Dat het absoluut niet mooi uitziet, is iedereen mee erover eens. Maar de bouwer maakt aanspraak op de bouwtekening (zie screenshot). Hij geeft ook aan dat he juridisch sterk in z'n schoenen staat.
Er zijn maar weinig mensen zo eerlijk dat ze vooraf toe zullen geven dat ze in een rechtszaak wel weggevaagd zullen worden :+

Maar de discussie over hoe sterk zijn juridische positie is hoef jij op dit moment ook niet met hem te voeren: ga eerst bouwkundig advies inwinnen (lid van Eigen Huis?), dan kun je daarna de vervolgstappen bepalen.

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:19
Je kan de ronde buizen vervangen voor rechthoekige buizen. Als je vanaf je verticale hoofdbuis twee aftakkingen maakt; naar elke kamer één, dan dan kun je met twee 204x60mm buizen werken. Als je een verlaagd plafond plaats dan heb je dus maar effectief 6 cm ruimte nodig voor je buizen waardoor je plafond iets van 8 cm omlaag komt.
Doordat elke kamer met z'n eigen buis op de hoofdpijp is aangesloten heb je ook geen problemen met geluid dat door de pijp wordt doorgegeven.

https://www.ventilatiesho...ilatiekanalen-204mm-60mm/

7400 Wp op het dak

• danielotten
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 30-01 12:45
Dit was in ons vorige huis ook zo. Op de 2de etage alles in zicht. We gebruikte dat als kantoor en opslag. Buizen konden niet weg gewerkt.worden ivm de dikte van het dak. Bij ons was de 2de etage hout skeletbouw.

• bbbrumbrum
  • Niet online
danielotten schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:38:
Dit was in ons vorige huis ook zo. Op de 2de etage alles in zicht. We gebruikte dat als kantoor en opslag. Buizen konden niet weg gewerkt.worden ivm de dikte van het dak. Bij ons was de 2de etage hout skeletbouw.
Wtf?

Als het ergens wél kan is het HSB. Waarschijnlijk zelfs in de balklaag (mits plat dak) maar een houten plafond moet je sowieso verlagen, die 6cm lager voor leidingen is dan ook de moeite niet.

• m.chahid
Is het ook gebruikelijk om het afzuigpunt t.b.v. ventilatie op een hoogte van ongeveer 80cm te installeren? (zie foto)

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:35
Ik weet niet in hoeverre dit hetzelfde is, maar hier zuigt onze ventilatiewarmtepomp de lucht aan op zolder.

Bij de rest van het huis zoals je het zou verwachten, maar dus enkel aanzuigen van lucht.

X-Box ID & PlayStation ID: Thalaron1985 / UnTapped: Thalaron (https://untp.beer/Q4OBy) / SolarEdge 18x Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee