[Fiets] Rollenbrake loopt aan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Mijn achterrem op mijn stadsfiets loopt sinds kort af en toe (flink) aan. Dit gaat wat schokkerig en gebeurt of ik nu rem of niet. Soms is het ook weer een tijdje weg, maar vandaag fietste ik in de stad en was het op de terugweg bijna niet te doen, alsof er continu meer of minder geremd wordt. Het is dus niet constant maar varieert steeds in kracht. De fiets is zo'n 8 jaar oud. De kabel even loshalen maakt geen verschil dus volgens mij zit het niet in de kabel. Het is de achterrem dus helaas wat minder makkelijk te demonteren. Zijn er dingen die ik hier nog zelf aan kan controleren? Normaal doe ik al mn onderhoud zelf, maar met de rollenbrake heb ik geen ervaring anders dan afstellen. De inwendige werking ken ik niet. Wie heeft er tips waar te beginnen? Iets vergelijkbaars gehad? Ik moet er snel mee aan de slag want er valt nu eigenlijk niet mee te fietsen en ik gebruik m bijna dagelijks.

[ Voor 8% gewijzigd door Marinos83 op 11-02-2022 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:55
Heb je de rollerbrake al voorzien van nieuw vet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
Nee, dat zal ik sowieso even doen. Maar kan dat dit soort problemen echt verklaren? Wat ik lees na even googlen is vooral dat dit piepende remmen kan oplossen, maar echt aanlopende / vastlopende remmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:55
Mijn ervaring (n=1) is dat vers rollerbrakevet (uiteraard icm opnieuw afstellen van de remkabel) wel heel veel waarde kan hebben om de remervaring beter te maken. Rollers liggen dan weer lekker in het vet. Mocht dat niet helpen is een nieuwe (gebruikte) rollerbrake rem ook zo gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
Top, dank. Ik denk dat ik inderdaad maar niet met het binnenwerk aan de slag ga. Dus eerst vet en als dat niet helpt het hele ding vervangen. (Nu nog even zoeken naar een fysieke winkel waar ze dit vet gewoon op voorraad hebben, zal we fietsenmaker worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
Beetje vet heeft het probleem verholpen lijkt het! Ik was wat sceptisch omdat ie al zo zwaar aanliep maar zo zie je wat een beetje vet op de juiste plek kan doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Marinos83 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:51:
Beetje vet heeft het probleem verholpen lijkt het! Ik was wat sceptisch omdat ie al zo zwaar aanliep maar zo zie je wat een beetje vet op de juiste plek kan doen...
Een rollerbrake is in feite een kogellager waarvan je de druk op de lagerschalen opvoert als je remt, waardoor de rolweerstand toeneemt. En net als een gewoon kogellager, moet een rollerbrake gesmeerd worden. Doe je dat niet, loopt het lager vast en krijg je dus het effect dat jij beschrijft. Zorg wel voor het juiste vet, een rollerbrake vereist een speciaal vet.

Afhankelijk van het gebruik moet een rollerbrake 1 keer per jaar tot eens in de aantal jaar opnieuw smeren en als je dat netjes doet, gaat die rem heel lang mee. Maar, zoals met zoveel onderdelen op een fiets, wordt het onderhoud vaak vergeten en wordt de werking zwaar negatief beïnvloed. En vervolgens krijgt een mooie, goed werkende techniek dus een slechte naam.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
Thanks, ja achteraf is het eigenlijk vrij logisch. Ik heb de fiets in die 8 jaar 1x voor servicebeurt weggebracht, wellicht dat ze het toen hebben gedaan. Maar eigenlijk vond ik dat ze slecht konden uitleggen wat ze nou allemaal hadden gedaan, dus ik betwijfel het. Nu heb ik zelf een tube van dat speciale shimano vet en er hoeft niet veel in dus kan nu weer een flinke tijd vooruit :-)
Pagina: 1