In onze omgeving werken Samba-server met de parameters "workgroup = WORKGROUP" en "security = user" goed.
Maar bij een Samba-server met de parameters "workgroup = <DOMAIN-NAME>" en "security = ads" wordt de Samba verbinding na enkele uren afgebroken.
Ik vermoed dat dat komt door een verlopen Kerberos ticket.
Ik weet niet hoe ik dat verbreken van de Samba verbinding kan voorkomen.
Op een Windows-10 systeem is de X-schijf "mapped" aan de Samba-server.
Op dit windows-10 systeem heb onderstaande C-source gecompileerd met gcc.
Dit programma schrijft ieder minuut de dag en tijd in een file op de Samba-server share.
De output op het Windows-10 systeem is:
Maar na enkele uren wordt dat:
De file op de Samba-server wordt dan ook niet meer verder gevuld.
Het commando "klist" op de Samba-server geeft de onderstaande output:
Het verlengen van de kerberos Expire tijd met het commando hier onder lost het probleem niet op.
Hoe kan ik een Samba verbinding maken in een domein zonder dat de verbinding na enkele uren wordt afgebroken?
Maar bij een Samba-server met de parameters "workgroup = <DOMAIN-NAME>" en "security = ads" wordt de Samba verbinding na enkele uren afgebroken.
Ik vermoed dat dat komt door een verlopen Kerberos ticket.
Ik weet niet hoe ik dat verbreken van de Samba verbinding kan voorkomen.
Op een Windows-10 systeem is de X-schijf "mapped" aan de Samba-server.
Op dit windows-10 systeem heb onderstaande C-source gecompileerd met gcc.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| #include <windows.h> #include <stdio.h> #include <time.h> #include <errno.h> int main() { FILE *fp; int ret_val1, ret_val2; fp = fopen("X:/0000/hans/ftest_file.txt", "w"); do { time_t t = time(NULL); struct tm tm = *localtime(&t); printf("%2d %02d:%02d:%02d\n", tm.tm_mday, tm.tm_hour, tm.tm_min, tm.tm_sec); ret_val1 = fprintf(fp, "%2d %02d:%02d:%02d\n", tm.tm_mday, tm.tm_hour, tm.tm_min, tm.tm_sec); ret_val2 = fflush(fp); printf("fprintf ret_val = %d fflush ret_val = %d errno = %d\n", ret_val1, ret_val2, errno); Sleep(60000); } while(1); fclose(fp); return(0); } |
Dit programma schrijft ieder minuut de dag en tijd in een file op de Samba-server share.
De output op het Windows-10 systeem is:
code:
1
2
| 8 6:57:20 fprintf ret_val = 12 fflush ret_val = 0 errno = 0 |
Maar na enkele uren wordt dat:
code:
1
2
| 8 16:42:23 fprintf ret_val = 12 fflush ret_val = -1 errno = 22 |
De file op de Samba-server wordt dan ook niet meer verder gevuld.
Het commando "klist" op de Samba-server geeft de onderstaande output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| Ticket cache: FILE:/tmp/krb5cc_0 Default principal: automation@<DOMAIN-NAME> Valid starting Expires Service principal 09/02/22 11:59:59 10/02/22 11:59:59 krbtgt/<DOMAIN-NAME>.LOCAL@<DOMAIN- NAME>.LOCAL renew until 25/02/22 11:59:59 |
Het verlengen van de kerberos Expire tijd met het commando hier onder lost het probleem niet op.
code:
1
2
3
4
5
| kinit -V -k -t /etc/krb5.keytab automation@<DOMAIN-NAME> Using default cache: /tmp/krb5cc_0 Using principal: automation@<DOMAIN-MAME> Using keytab: /etc/krb5.keytab Authenticated to Kerberos v5 |
Hoe kan ik een Samba verbinding maken in een domein zonder dat de verbinding na enkele uren wordt afgebroken?
[Voor 1% gewijzigd door eager2learn op 07-03-2022 16:56. Reden: Onjuiste parameter]