toilet aansluiten wat is beter?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hier gaan ze het toilet en badkamer renoveren (1 ruimte)..

in de huidige situatie zit het toilet erg onhandig geplaatst, en zit de afvoer ook niet praktisch om hem naar een andere wand te verplaatsen..

nu zijn hier oplossingen voor..
nieuw gat in de vloer boren en het onder de vloer heraansluiten is natuurlijk de allerbeste optie.. maar helaas onmogelijk..
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2Php74T/badkamer-wc-oud.png
oude situatie schets..

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dPLMQxj/badkamer-gewenst.png
gewenste situatie schets..

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/MnSrfPh/badkamer-wc-riool2.png
van waar het oude riool zit naar waar het moet komen..

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/CnQp3pD/badkamer-wc-riool-idee-installateur.png
het idee van de installateur.. en dan de 110mm buis niet in de vloer te leggen maar OP de vloer ivm dikte vloer....

mijn idee komt bijna op het zelfde neer alleen dacht ik neem een sprongbocht
Afbeeldingslocatie: https://static.rorix.nl/image/product/overig/1200x1200/4171492d91079ea78a60dc42d456542d.jpg/geberit-sprongbocht-buisdikte-72mm-90-110mm-verstelbaar-van-14.5cm-tot-34.5cm-0710295.jpg
die krijg je wel verwerkt in de dekvloer..

inbouwframe er voor en je krijgt met de 90 en een 30 of 45 graden bocht hem er prima bij? welliswaar in 90mm.. maar die liggen niet horizontaal..

nou is de grote hamvraag.. wat zou meer risico opleveren voor verstoppingen / flow?
de 4x 90 gradenbochten in 110mm..
of de sprongbocht (diameter is netto kleiner dan de 110 maar nog steeds meer dan 90mm) met een 30/45 en 90 graden bocht er op?

404 Signature not found

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Sprongbocht is een risico, maar je komt er vrij makkelijk bij.
En ik heb zelf ook voor deze oplossing gekozen; scheelde hoop hakwerk. N=1, maar ik heb er al 7 jaar 0 problemen mee.

Je hebt overigens verder geen bochten oid meer nodig, je inbouw prikt zo in de sprongbocht.

[ Voor 20% gewijzigd door teacher op 11-02-2022 13:08 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
probleem is de sprongbocht red het net niet op volle lengte om schuin over te steken dus ontkom ik niet aan die 30 / 45 graden bocht.. immers de 90 graden bocht vanaf het frame kan al onder een hoek vertrekken richting de vloer :-)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik snap nog steeds niet wat je bedoelt met die bocht.... is je sprongbocht te kort?
Bestaan gewoon verlengstukken voor... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-07 11:28
Is dat "platte" stuk niet te smal? Ka me voorstellend at er wel eens wat blijft steken en de boel verstopt.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:24
Ik had hier hetzelfde probleem. Ik kon niet diep genoeg de vloer in, maar een sprongbocht paste wel. Maar die was weer te kort. Ik heb het uiteindelijk opgelost door een tweede sprongbocht te kopen. Die heb ik doormidden gezaagd en gebruikt om de andere sprongbocht (verlijmd) te verlengen.

Zo kreeg ik dus een sprongbocht met extra lang plat stuk. Werkt hier al jaren prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
teacher schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:38:
Ik snap nog steeds niet wat je bedoelt met die bocht.... is je sprongbocht te kort?
oh! kijk! dan zou het wel ineens kunnen.. maar goed dan blijf ik bij het punt.. sprongbocht vs 4x 90 :p

nou die verlengstukken nog even vinden

[ Voor 7% gewijzigd door SMSfreakie op 11-02-2022 14:41 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:24
teacher schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:38:
Is je sprongbocht te kort?
Inderdaad, ik zie het. Die waren er toen nog niet. Ik heb ze tenminste nooit gezien en heb zelf wat geknutseld. Weer wat geleerd ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:33
Sprongbocht werkt echt prima. Beter dan bochten dunkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:10
Hier ook een sprongbocht gebruikt, ligt nu 8 jaar en ook nul problemen ermee. Denk dat n=3 nu wel duidelijk is 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En waarom is eronder aansluiten niet mogelijk dan? Lijkt me de beste oplossing en wel wat gedoetjes waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Sethro schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:58:
En waarom is eronder aansluiten niet mogelijk dan? Lijkt me de beste oplossing en wel wat gedoetjes waard
je bedoelt een nieuw gat in de vloer boren? kom niet onder de woning.. anders was dat echt de ideale oplossing
maar goed ik ben er wel al uit.. nou alleen m'n gelijk nog krijgen bij de uitvoerend installateur

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:38
SMSfreakie schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 11:39:
[...]

je bedoelt een nieuw gat in de vloer boren? kom niet onder de woning.. anders was dat echt de ideale oplossing
maar goed ik ben er wel al uit.. nou alleen m'n gelijk nog krijgen bij de uitvoerend installateur
dus als je het goed wil doen dan moet ongeveer een gat van 1 meter bij 1 meter hakken,
en dan kan je wel de afvoer juist plaatsen ? zonder allemaal 90 graden bochten ?
dan mag je wel een constructeur raadplegen voor de zekerheid.
de ene vloer kan je er zo uithakken. de andere stort je halve huis in.
en dan moetje wapening toepassen en een nieuwe vloer storten succes.

of je hakt een toegangs gat. en stort deze later weer dicht. is wat minder ingrijpendt.
(ja we zijn ooit een afvoertje vergeten te plaatsen. dus een gaatje gehakt van 50x50.
man erdoor afvoer maken. je klimt er weer uit gat dicht zetten waping erin. en vullen.
ook voor het hakken van toegangs gat is het verstandig een constructeur te raadplegen.

lang verhaal kort met een verlengde sprongbocht ben je sneller klaar.
en koop maar een plopper voor de zekerheid. en tuinslang. baco etc.
zorg dat je bent voorbereidt op een eventuele verstoping. (duh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:21
Een sprongbocht kan je prima gebruiken en verlengen. Jouw verhaal met 45 en 30 graden bochten snap ik niet, het komt er gewoon zo uit te zien.
https://www.priggo.nl/pvc...0RcgULEAQYASABEgKjxfD_BwE
Schuin over steken mits dit gaat met de bevestiging van de gerberit. dus niet te schuin want dan ga je onder de poten van het frame door.
De afvoerpijp die bij de gerberit zit kan je ook onder 45 graden richting de hoek sturen en dan zet je een 45 graden bocht op de sprongbocht, het reservoir dien je dan wel in te bouwen tot aan de hoek van de badkamer maar dat lijkt mij toch wel wenselijk.
Is een gerberit frame in de hoek geplaatst wellicht een idee?

[ Voor 46% gewijzigd door D.deJong op 13-02-2022 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Hoek gaat 't sowieso niet worden... Maar goed morgen overleg met de uitvoerder

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Eventueel kleine koof richting je oude afvoer?

Heb zelf bij een Geberit de zwarte bocht niet naar beneden of onder 45 graden, gewoon recht naar links gedaan, en daarna pas 45 graden naar beneden voor wat snelheid..

Als je dat ook doet, en dan bij je muur aangekomen 2x45 naar links doet, en dan je originele afvoer in, ben je ook klaar.
Nette koof er overheen en klaar.
Pagina: 1