Toon posts:

Pi 3 B wil niet booten

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:38
Ik heb nog een werkloze Pi3 B gevonden die ik al enkele jaren niet meer hebt gebruikt.
2 andere Pi 3B heb ik gewoon al die tijd wel gebruikt.

Het punt is dat ik de pi niet aan het booten krijg. Meerdere kaartjes geprobeerd, ik zie de LED's hun werk doen, ethernet LED's gaan ook knipperen, maar daar stopt het. Volgens de router is er geen client.

Ik heb de pi met een hdmi kabel aan de tv gehangen, en aangezet, maar volgens de tv is er geen signaal.
Daarna nog een andere voeding (van de werkende pi's) geprobeerd, maar zelfde uitkomst.

Er is niks te zien aan de PCB, die heeft al die jaren in zijn originele behuizing gezeten.

wéér voor de zekerheid een nieuw kaartje geflashd, boot niet. Stop ik het kaartje in een andere pi, dan boot die dus gewoon wel. handmatig in config.txt hdmi force unquote, maar niks... Het probleem zit dus in/bij de pi.

Alles wat ik google naar een pi booten, slaat uiteraard altijd op het medium, maar hardwarematig kom ik niks tegen. Er valt ook weinig te verprutsen.

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:45
Welke flashtool en welke rom heb je gebruikt?

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:07

Kraz

Saving the world

Dus je kunt je Pi ook niet pingen?
Je ziet in je router niet dat de Pi een IP adres krijgt?

Of is dat wat je bedoeld met "Volgens de router is er geen client"

• paQ
NimRod1337 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:55:
Welke flashtool en welke rom heb je gebruikt?
1 met etcher, de ander met pi imager
de 1 is buster arm64, de ander de standaard 32bit raspbian

[Voor 13% gewijzigd door paQ op 11-02-2022 12:58]

• paQ
Kraz schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:56:
Dus je kunt je Pi ook niet pingen?
Je ziet in je router niet dat de Pi een IP adres krijgt?

Of is dat wat je bedoeld met "Volgens de router is er geen client"
correct

Er komt gewoon geen ip (bekabeld)

• NimRod1337
https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=58151
Here is a list of known causes why the Pi might (appear) not to be booting.
Power Supply Unit (PSU)
Without a power supply which is stable and fit-for-purpose, the Pi will not be able to read from the SD card, and it will fail to boot. These some known power supply issues which may cause boot problems:

* Unsuitable PSU: it should be able to deliver sufficient power to meet the requirements of each model.
* Unsuitable micro-USB cable: some cables too long, and use very thin copper wire which is not fit-for-purpose. You should use a short, thick, good-quality cable.
* Except for the zero's and RPI4 which have no polyfuse, you may have blown the PI's polyfuse: (AKA re-settable fuse, see: Wikipedia: Resettable fuse) it will automatically recover if you give it some time, (meaning turning off the power and wait) though it may take a few days. If the fuse has blown no power will reach the PI, meaning the power LED will be off!
Also the waiting time cannot be shortened in any way (for example by cooling your PI) and if you try to power up without waiting long enough the fuse will probably re-blow!
* On early models of the Pi (A and B), the fact that the red power LED is illuminated does not indicate your power is OK, but simply that your Pi is receiving some power. For those models, the only fail-safe way to check for power problems is to measure the voltage the Pi is receiving. Check if a voltage between 4.75V and 5.25V is present between Test Point 1 (TP1) and Test Point 2 (TP2). TP1 is +5V, and is located near the bottom left corner of the Pi (as viewed when holding the Pi with the HDMI port at the bottom) and TP2 is located between the GPIO header and the RCA connector.
* Later models of the Pi (from the B+ onward) have a new under-voltage detector. This turns the power LED off when the input voltage drops below 4.65V. In this case, you can be reasonably sure that, if your power LED is illuminated, your power supply is sufficient. The only exception is if you are using USB devices which cannot handle a drop to 4.65V. Try unplugging all USB devices during boot to see if this helps: USB ports on later models of the Pi are hot-plug-able, so you can plug USB devices in after booting without crashing the software.
* If the PI has a broken 3V3 supply (caused by shorting the 3V3 to GND or 5V), then the PI will not boot, even if the 5V supply is OK.

• paQ

• NimRod1337
En kaartje van een draaiende pi in deze?

• paQ
NimRod1337 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:14:
En kaartje van een draaiende pi in deze?
idem

de rode led gaat aan, even later de groene, daarna gaat de groene wat knipperen en doen, ethernet poort gaat aan, de groene knippert nog wat meer, en na een minuut ofzo is het af en toe een knippertje.
Alsof hij klaar is met het bootproces, alleen niets werkt.

• NimRod1337
en als je hdmi en een toetsenbord aansluit en paar keer op spatie duwt? soms komt er pas beeld na een indrukken toets. of met toetsenbord blind proberen in te loggen (pi enter raspberry enter) en dan reboot. reageert de pi daarop? zo ja draait het os en is er iets met beeld, dan weet je alweer wat meer

• paQ
NimRod1337 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:31:
en als je hdmi en een toetsenbord aansluit en paar keer op spatie duwt? soms komt er pas beeld na een indrukken toets. of met toetsenbord blind proberen in te loggen (pi enter raspberry enter) en dan reboot. reageert de pi daarop? zo ja draait het os en is er iets met beeld, dan weet je alweer wat meer
nope ;(

• NimRod1337
magics happening .. ik weet het niet, mogelijk toch defect

• paQ
well well well...

kaartje van (weer andere) werkende pi in de 'kapotte' pi gestopt... en die boot! 8)7
kaartje van de 'kapotte' pi in de werkende pi gestopt, en dat werkt ook (dat wist ik al)

Kan natuurlijk pure toeval zijn, dat de 23e reanimatiepoging wel lukte... or man on a cloud!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee