Toon posts:

Sanity check upgrade PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
50% gaming, 50% foto- en videobewerking

Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst zo goedkoop mogelijk. Max ongeveer 800, maar het liefste rond de 500. Hangt er een beetje vanaf hoeveel krachtiger de PC wordt en wat de bang-for-buck waarde is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Behuizing
Voeding (weet het wattage niet uit mn hoofd)
Videokaart GTX1660 Super
Verder gewoon alles wat er nodig is uit mijn oude PC: beeldscherm (1440P), muis, toetsenbord etc.

256GB Sata SSD
128GB Sata SSD
Eventueel Spinpoint F1 HDD. Deze gebruik vooral als buffer voor downloads en exports van video enzo. Ik verwacht dat deze 10 jaar oude schijf toch wel op termijn de geest gaat geven

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nieuwe CPU, nieuwer (en eventueel sneller?) RAM. En een grotere SSD.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zuiniger is beter uiteraard.

Ga je overklokken?
Als het kan ja, maar ben het niet echt van plan.

Wat verwacht je van ons?[i]
Even een sanity check of mijn aangeleverde combinatie van onderdelen goed is, en een kritische blik in hoeverre dit een zinnige upgrade is. Als ik ergens 20 tientjes kan besparen of juist veel meer performance krijg door een ander onderdeel te kiezen dan hoor ik het graag.

Verder ben ik ben een beetje onbewust onbekwaam in deze, dus weet niet precies waar ik op moet letten of de onderdelen samen kunnen: Past de koeler zomaar op de CPU? Kan ik dit moederbord zomaar gebruiken of mis ik iets? Waar let ik op bij het uitkiezen van RAM geheugen, moet ik zelf nog iets instellen qua timings oid?

Wat ik overigens merk na googlen dat het een eeuwige discussie is of de 5800x of de 5600 de verstandigste keus is. Ik verwacht niet op korte termijn weer een upgrade te doen (pas over 5 jaar) dus de voorkeur gaat uit naar die 2 extra cores, voor het geval dat.

Ter info:
mijn huidige CPU is een i5 6500 en ik heb een el-cheapo 16GB RAM setje er in zitten. Die CPU lijkt nu toch wel aardig te bottlenecken in onder andere COD en Flight Sim.

De laatste keer dat ik een PC gebouwd heb was 5 jaar geleden toen ik deze pc bouwde en dan een jaar terug toen ik een nieuwe videokaart kocht.

Waar ik aan dacht qua onderdelen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 361,67€ 361,67
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 109,90€ 109,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 34,99€ 34,99
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 129,-€ 129,-
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 105,90€ 105,90
Totaal€ 741,46

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Alle reacties

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:52
Ziet er niet verkeerd uit.

Qua geheugen zou ik of pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B doen, 3200c16 is effectief bijna even snel als 3600c18, of pricewatch: Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32, die is wat sneller. Zelf zou ik voor de laatste (of iets vergelijkbaars) gaan. Dan moet je wel even de compatibiliteitslijsten van je moederboard nakijken.

Verder zou ik voor de processorkoeling voor een pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition of pricewatch: Gelid Solutions Phantom Black gaan, afhankelijk van je budget. De Hyper212 redt het wel net, je zit er niet per se slecht mee, maar ik heb gemerkt dat de CPU alsnog richting de 80 graden kan gaan met de coolermaster. Wellicht fijn om daar iets meer koeling op te hebben.

Ik zou wel even een check doen op de voeding, de efficientie en kwaliteit, soms is het niet onverstandig om met een dergelijke investering een nieuwe voeding erbij te zetten, zodat je zeker weet dat er niks geks gebeurd. Maar dat is aan jou.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Welk merk en type voeding heb je?

Kijk ook naar de Intel i5-12600K. Is sneller dan een Ryzen 5800X.

• Michael_OsGroot
BHStar schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:19:
Ziet er niet verkeerd uit.

Qua geheugen zou ik of pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B doen, 3200c16 is effectief bijna even snel als 3600c18, of pricewatch: Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32, die is wat sneller. Zelf zou ik voor de laatste (of iets vergelijkbaars) gaan. Dan moet je wel even de compatibiliteitslijsten van je moederboard nakijken.

Verder zou ik voor de processorkoeling voor een pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition of pricewatch: Gelid Solutions Phantom Black gaan, afhankelijk van je budget. De Hyper212 redt het wel net, je zit er niet per se slecht mee, maar ik heb gemerkt dat de CPU alsnog richting de 80 graden kan gaan met de coolermaster. Wellicht fijn om daar iets meer koeling op te hebben.

Ik zou wel even een check doen op de voeding, de efficientie en kwaliteit, soms is het niet onverstandig om met een dergelijke investering een nieuwe voeding erbij te zetten, zodat je zeker weet dat er niks geks gebeurd. Maar dat is aan jou.
Goed punt, prijsverschil van die koelers is dermate klein dat ik hier verder naar ga kijken. Dank ook voor de tips over dat RAM, snelheden van RAM is voor mij altijd een mysterie
Uszka schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:24:
Welk merk en type voeding heb je?

Kijk ook naar de Intel i5-12600K. Is sneller dan een Ryzen 5800X.
Voeding moet ik mijn kast voor openschroeven, doe ik vanavond! Was dacht ik een Be quiet 350W voeding, maar kan de factuur niet vinden.

Die intel klinkt interessant maar mij staat bij dat je dan ook een duurder moederbord er bij moet aanschaffen, klopt dat nog?

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• belgianmadcow
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:04

belgianmadcow

enthousiast

Michael_OsGroot schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:12:

Die intel klinkt interessant maar mij staat bij dat je dan ook een duurder moederbord er bij moet aanschaffen, klopt dat nog?
@Uszka ik zie niet direct dat de 5800X onder ligt ten opzichte van de 12600K. Net iets hoger in zowel algemene score als in gaming-score, aldus tweakers-review hier.

pricewatch: Intel Core i5-12600K Boxed en pricewatch: AMD Ryzen 7 5800X Boxed liggen 70 € uit mekaar in het nadeel van de 5800X.

De moederborden voor Intel waren duidelijk duurder (Z690, een favoriet hier zijnde pricewatch: Gigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0) ) maar sinds H670 en zeker B660-moederborden er zijn, kan je het verschil tussen de moederborden verkleinen tot pakweg 30 € met een pricewatch: ASUS Prime B660-Plus D4 of zelfs tot bijna niets met pricewatch: Gigabyte B660M DS3H DDR4 Dan lever je wel in op m.2-snelheid bij de eerste en op I/O-shield bij de twee.

Dus, tussen twee opties die mekaar niet veel ontlopen op prestaties maken je moederbord-wensen het verschil. Als je niet te veeleisend bent daarop, kan je met de Intel-combo dus goedkoper uit zijn.

On edit: ik kijk nog eens naar je startpost: budget graag 500. Dan zijn de combo's
- 5600X + prima mobo dat je koos : 380€
- 12400F + goedkope B660 : 305€
keuzes die je een stuk naar de 500 opschuiven en in gaming niet zo veel (zie dezelfde benchmark) zullen uitmaken. Rekening houdend dat je ook foto/video aangeeft, en de betere score van de 12400F op "algemeen", én de lage prijs, zou ik dan die kiezen.

[Voor 10% gewijzigd door belgianmadcow op 11-02-2022 14:37. Reden: 500 € doel]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:45
belgianmadcow schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:26:
@Uszka ik zie niet direct dat de 5800X onder ligt ten opzichte van de 12600K. Net iets hoger in zowel algemene score als in gaming-score, aldus tweakers-review hier.
Deze test vergelijkt beide: https://www.tomshardware....yzen-7-5800x-cpu-face-off
Additionally, even though the ~$390 Ryzen 7 5800X is ~$100 more than the 12600K, the Alder Lake chip was 3% faster in gaming, 15% faster in single-threaded work, and 7% faster in multi-threaded productivity applications. Yes, the Ryzen 7 5800X beats the Core i5-12600K in a few threaded tasks, but by comparatively slim deltas given its higher pricing.

• Michael_OsGroot
Dank voor de input. Ik heb op basis hiervan de shortlist aangepast en 3 systemen naast elkaar gezet:

1) Intel (710 euro) (i5 12600K)
2 Intel Budget (580 euro) (i5 12400F)
3) AMD (740) (5800x)

Zie ten behoeve de leesbaarheid eventueel de volledige lijst op mijn profiel hier
Maar de bal ligt denk ik bij mij wat wijsheid is.

Is het verschil tussen de 12400F en de 12600K het waard? Ik heb daar weer het gevoel dat ik moet overclocken om het max van die K te halen. Anderzijds is die 12600K wellicht meer toekomstbestendig qua games, wie weet wat de norm over 2 jaar is. 130 euro extra nu verspreid over zeg 5 jaar is ook niet zo'n enorm bedrag.

Ik had 500 als wens, en 800 als max, dus daar tussen in laveren vind ik prima. PCs lijken gewoon vrij duur te zijn geworden.

Overigens betreft de voeding, deze moet ik nog steeds openschroeven maar ik zit inmiddels achter de betreffende computer :+ Maar daar koop ik inderdaad een nieuwe voor, ik snor zelf wel op welk model past bij de combi van onderdelen.

Edit: ik vervang die 12600k met de 12600kf trouwens. Scheelt 20 euro maar ik heb al een dedicated GPU

[Voor 4% gewijzigd door Michael_OsGroot op 11-02-2022 19:15]

• Michael_OsGroot
Goed, voor ik wil bestellen (ik vind het een smak geld :P ):

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600KF Boxed€ 279,-€ 279,-
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 121,-€ 121,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 64,63€ 64,63
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 129,-€ 129,-
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 105,90€ 105,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 699,53

Deze combinatie onderdelen werkt toch? Ram, mobo, cooler en CPU?
Huidige voeding is overigens een Be Quiet L8-400W. 6 jaar oud.

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:58
Als je niet gaat overclocken, pak dan een andere cpu want de cpu die je nu hebt is een K variant en die is overclockbaar. Daar heb je niks aan icm met een B660 moederbord. Deze cpu is voordeliger pricewatch: Intel Core i5-12400F Boxed

Of z690 als je gaat overclocken: pricewatch: Gigabyte Z690 UD DDR4 (rev. 1.0) maar dan kom je wel duurder uit

Verder zou ik de oude voeding niet meenemen die is wat magertjes: pricewatch: BitFenix Formula Gold 550W

• Michael_OsGroot
Is die 12400f niet ook een stuk minder krachtig?

https://cpu.userbenchmark...Core-i5-12400F/4120vs4121

Ik zie denk ik door de bomen het bos niet meer, want ik kan dit:
hilst Intel’s overclockable i5-12600K has four additional efficiency cores and offers around 12% more performance than the 12400F, it also costs around 50% more.
Niet helemaal rijmen met een TDP dat 50% lager ligt en 40% minder cores.

Ik neem je advies wel over om die 12400F te nemen: de extra voeding + het duurdere moederbord maakt dat ik het net te duur vind worden

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:45
Die koelr past niet echt lekker op dat moederbord - zie https://www.bequiet.com/en/motherboardcheck, een be quiet! Shadow Rock 3 Zwart is geschikter
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee