Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
50% gaming, 50% foto- en videobewerking
Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst zo goedkoop mogelijk. Max ongeveer 800, maar het liefste rond de 500. Hangt er een beetje vanaf hoeveel krachtiger de PC wordt en wat de bang-for-buck waarde is.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Behuizing
Voeding (weet het wattage niet uit mn hoofd)
Videokaart GTX1660 Super
Verder gewoon alles wat er nodig is uit mijn oude PC: beeldscherm (1440P), muis, toetsenbord etc.
256GB Sata SSD
128GB Sata SSD
Eventueel Spinpoint F1 HDD. Deze gebruik vooral als buffer voor downloads en exports van video enzo. Ik verwacht dat deze 10 jaar oude schijf toch wel op termijn de geest gaat geven
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nieuwe CPU, nieuwer (en eventueel sneller?) RAM. En een grotere SSD.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zuiniger is beter uiteraard.
Ga je overklokken?
Als het kan ja, maar ben het niet echt van plan.
Wat verwacht je van ons?[i]
Even een sanity check of mijn aangeleverde combinatie van onderdelen goed is, en een kritische blik in hoeverre dit een zinnige upgrade is. Als ik ergens 20 tientjes kan besparen of juist veel meer performance krijg door een ander onderdeel te kiezen dan hoor ik het graag.
Verder ben ik ben een beetje onbewust onbekwaam in deze, dus weet niet precies waar ik op moet letten of de onderdelen samen kunnen: Past de koeler zomaar op de CPU? Kan ik dit moederbord zomaar gebruiken of mis ik iets? Waar let ik op bij het uitkiezen van RAM geheugen, moet ik zelf nog iets instellen qua timings oid?
Wat ik overigens merk na googlen dat het een eeuwige discussie is of de 5800x of de 5600 de verstandigste keus is. Ik verwacht niet op korte termijn weer een upgrade te doen (pas over 5 jaar) dus de voorkeur gaat uit naar die 2 extra cores, voor het geval dat.
Ter info:
mijn huidige CPU is een i5 6500 en ik heb een el-cheapo 16GB RAM setje er in zitten. Die CPU lijkt nu toch wel aardig te bottlenecken in onder andere COD en Flight Sim.
De laatste keer dat ik een PC gebouwd heb was 5 jaar geleden toen ik deze pc bouwde en dan een jaar terug toen ik een nieuwe videokaart kocht.
Waar ik aan dacht qua onderdelen:
50% gaming, 50% foto- en videobewerking
Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst zo goedkoop mogelijk. Max ongeveer 800, maar het liefste rond de 500. Hangt er een beetje vanaf hoeveel krachtiger de PC wordt en wat de bang-for-buck waarde is.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Behuizing
Voeding (weet het wattage niet uit mn hoofd)
Videokaart GTX1660 Super
Verder gewoon alles wat er nodig is uit mijn oude PC: beeldscherm (1440P), muis, toetsenbord etc.
256GB Sata SSD
128GB Sata SSD
Eventueel Spinpoint F1 HDD. Deze gebruik vooral als buffer voor downloads en exports van video enzo. Ik verwacht dat deze 10 jaar oude schijf toch wel op termijn de geest gaat geven
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nieuwe CPU, nieuwer (en eventueel sneller?) RAM. En een grotere SSD.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zuiniger is beter uiteraard.
Ga je overklokken?
Als het kan ja, maar ben het niet echt van plan.
Wat verwacht je van ons?[i]
Even een sanity check of mijn aangeleverde combinatie van onderdelen goed is, en een kritische blik in hoeverre dit een zinnige upgrade is. Als ik ergens 20 tientjes kan besparen of juist veel meer performance krijg door een ander onderdeel te kiezen dan hoor ik het graag.
Verder ben ik ben een beetje onbewust onbekwaam in deze, dus weet niet precies waar ik op moet letten of de onderdelen samen kunnen: Past de koeler zomaar op de CPU? Kan ik dit moederbord zomaar gebruiken of mis ik iets? Waar let ik op bij het uitkiezen van RAM geheugen, moet ik zelf nog iets instellen qua timings oid?
Wat ik overigens merk na googlen dat het een eeuwige discussie is of de 5800x of de 5600 de verstandigste keus is. Ik verwacht niet op korte termijn weer een upgrade te doen (pas over 5 jaar) dus de voorkeur gaat uit naar die 2 extra cores, voor het geval dat.
Ter info:
mijn huidige CPU is een i5 6500 en ik heb een el-cheapo 16GB RAM setje er in zitten. Die CPU lijkt nu toch wel aardig te bottlenecken in onder andere COD en Flight Sim.
De laatste keer dat ik een PC gebouwd heb was 5 jaar geleden toen ik deze pc bouwde en dan een jaar terug toen ik een nieuwe videokaart kocht.
Waar ik aan dacht qua onderdelen:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X Boxed | € 361,67 | € 361,67 |
1 | Moederborden | Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 | € 109,90 | € 109,90 |
1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 Black Edition | € 34,99 | € 34,99 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 | € 129,- | € 129,- |
1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 105,90 | € 105,90 |
Totaal | € 741,46 |
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen