Opvoerpomp schakelaar met 2 nivea sensoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie1239
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-03 02:35
Hallo lieve mensen!

Na stevige regenbuien heb ik last van grote hoeveelheden water in mijn tuin. Nu verzameld een groot deel zich op een vaste plek in mijn tuin. Nu heb ik hier contact over gehad met een hovenier waarbij er wel drainage oplossingen zijn maar deze oplossingen zijn helaas snel tussen de 1000-3000 euro, iets wat in de toekomst kan maar op korte termijn geen mogelijkheid is.

Nu heb ik op de plek waar het water zich verzameld een gat gegraven en een simpele vijverpomp geplaatst die ik op dit moment handmatig schakel met een zigbee oplossing (ik maar gebruik van Hue met een oude bridge). Nu wil ik dit vervangen voor een simpel circuit waarin geen software zit om de pomp tijdig aan en uit te zetten mbv water niveau sensoren. (zie tekening voor mijn idee)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xC8PIirbuQ0bE0gzZH-1itfjDxw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pEpEVvtFslpaT8GVmmeaalB3.png?f=fotoalbum_large

Ik zou graag willen dat de pomp aangaat zodra het bovenste waterniveau (sensor H) is bereikt en de pomp uitgaat zodra het net voorbij sensor L is. Dit is om te voorkomen dat de pomp droog draait.

Wanneer enkel sensor L actief is hoeft er nog niet gepompt te worden omdat er nog alijd wel wat water wegloopt.

Ik heb nagedacht om dit op te lossen met een relais welke een uitschakelvertraging heeft maar deze hebben allemaal de eigenschap dat wanneer de trigger nog een keer geinitieerd wordt dat de timer functie geannuleerd wordt en de pomp wordt uitgeschakeld. Dit zal er zeer mogelijk voor zorgen dat de pomp heel vaak aan en uit gaat wat dan weer ten koste van de pomp gaat. De pomp in kwestie is een 230v ac vijverpomp trouwens.

Ik heb ook gekeken naar een logische schakeling maar hier kom ik niet echt uit.

Ik ben op zoek naar een stabiele oplossing voor de pompschakelaar op een zo beperkt mogelijk budget.Ik heb wat basiskennis van electronica en kan solderen. Kant en klare waterniveau gestuurde schakelaar zijn wat mij betreft een veel te kostbare oplossing (vaak tussen de 80 - 120 euro)

Andere out-of-the-box ideeen voor de pompschakelaar zijn altijd welkom!

Alvast bedank voor jullie reactie en/of meedenken!

Beste antwoord (via Flappie1239 op 14-02-2022 08:35)

• gauntlet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-04 21:32
Simpele start/stop met overnamecontact?
Onderste vlotter op de plaats van S2 en bovenste op S1.
Water boven vlotter S1: K1 springt op.
Relais K1 getrokken. Contact K1 sluit en relais blijft bekrachtigd.
Water onder vlotter S2 relais valt uit.

Wel 2 normaal open vlotter contacten gebruiken. (dus vlotter omlaag: open, vlotter omhoog: dicht)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFr6w_bUs2RbZetgS_0yrxnXPgA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/csCN2lBEmAJ4coX1hwSXKLUl.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:59

dragonhaertt

@_'.'

Waar je naar op zoek bent is een latching circuit.
Hier kan je met één input de output aan zetten, en met de andere input de output weer uit zetten.

Als je aan die output dan een relais hangt, die de pomp schakelt, dan ben je klaar.
Een beetje afhankelijk van hoe je sensoren werken kan je dit met de sensor zelf doen, of met een relaisschakeling.

Simpel voorbeeld (met maar 2 relais):
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRhizzXxkbWGbZ7NrLt1ESW3b0Ae30POGHFAA&usqp=CAU

Of als je sensoren als switch werken:
Afbeeldingslocatie: https://res.cloudinary.com/rs-designspark-live/image/upload/c_limit,w_256/f_auto/v1/article/make-latching-relay-with-a-dpst-relay_4114e3fdd0f5d63f37d4c38274960b21e6c60af2

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:22

SA007

Moderator Tweaking
Dit is meer iets voor Smarthome

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• gauntlet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-04 21:32
Simpele start/stop met overnamecontact?
Onderste vlotter op de plaats van S2 en bovenste op S1.
Water boven vlotter S1: K1 springt op.
Relais K1 getrokken. Contact K1 sluit en relais blijft bekrachtigd.
Water onder vlotter S2 relais valt uit.

Wel 2 normaal open vlotter contacten gebruiken. (dus vlotter omlaag: open, vlotter omhoog: dicht)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFr6w_bUs2RbZetgS_0yrxnXPgA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/csCN2lBEmAJ4coX1hwSXKLUl.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
Nivea?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie1239
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-03 02:35
Dank iedereen voor het meedenken! Ik heb een werkende schakeling :)
Pagina: 1