Toon posts:

PC heeft 2 keer nodig om te starten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Merlanni
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-01 21:21
Besten,

Mijn PC heeft een merkwaardige manier van opstarten. Koud gaat het ding vlot door de bios, om daarna vast te lopen in windows 10. Ik zie nog net de eerste blauwe raampjes, soms haalt hij het inlogscherm, maar dan loopt het ding vast. Ik het het zowel met de gewone laatste windows 10, als met de nu draaiende slow ring insider

Als ik het stekkerblok waar de 230v stroomdraden inzitten snel aan en uit zet, boot het ding juist op. Daarna loopt de PC prima, alles werkt naar behoren. Gaming, alles. Soms start het ding direct goed op,

Laat ik de PC vanuit windows herstarten, of gedurende een update, zijn er geen problemen.

Voeding is zojuist vervangen door een coolermaster v2 v750. Geen verschil.

Bord: Gigabyte x470 ultra gaming. Bios is F6. Ik heb geprobeerd om de bios te updaten maar dat is mislukt. F31 ging goed, maar de pc zat daarna vast in de bios. Ik kon het bios zelf niet in. Bios reset gedaan dmv jumper sluiting en de pc boot weer.

cpu is Ryzen 1600X

Graka: gigabyte 5600 XT, ik meen de OC. (8 pin gevoed door verloop via twee pci6-2 kabels uit de voeding)

HDD: C: Wester D m2 ssd 500 Gb black.
HDD S: Western D m2 ssd 500 GB blue. (Steam)
Twee conventionele HDD voor data en archief

Heeft iemand enig idee waar te beginnen Ik dacht zelf aan een update van het bios voor aansturing ssd's, maar dat is mislukt. Huiverig om het opnieuw te doen.

Windows opnieuw installeren kan een oplossing zijn, maar ja, als de PC het na tweede keer doet vraag ik me af. Of toch doorzetten met bios update?

Of zie ik iets over het hoofd waar in nooit aan had gedacht?

...

Beste antwoord (via Merlanni op 12-02-2022 17:19)

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:09
Mocht je ooit de Windows Logs willen bekijken: https://www.pcleek.com/ti...boeken-openen-en-bekijken .

Alle reacties

• EricJH
Geven de Windows logs een aanwijzing over wat er aan de hand kan zijn?

• Merlanni
Ik wist niet eens dat die bestonden. Ik ben software technish soms nog vrij dom. Zojuist een windows reset gedaan en harde schijven geruild. Ik gaat het in de gaten houden, en bedankt voor de moeite van een reactie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• EricJH
Mocht je ooit de Windows Logs willen bekijken: https://www.pcleek.com/ti...boeken-openen-en-bekijken .

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Zet je de computer na afsluiten altijd 'hard' uit op een stekkerblok, en voor opstarten altijd eerst het stekkerblok aan? Ik ben daar mee opgehouden toen mijn (oudere) computer ook dat soort problemen gaf.

Iets met het moederbord dat het volledig van de spanning gaan niet leuk vind.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:41
Resistor schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 02:46:
Zet je de computer na afsluiten altijd 'hard' uit op een stekkerblok, en voor opstarten altijd eerst het stekkerblok aan? Ik ben daar mee opgehouden toen mijn (oudere) computer ook dat soort problemen gaf.
Ik doe dit al een 25 jaar en ondervond er nog nooit problemen mee. (waarmee ik jouw ervaring niet opzij wil zetten hé :) )

edit: 'k had even over 'hard uit' gelezen en begrijp niet dadelijk wat ermee bedoeld wordt. Dus een toelichting: ik zijn mijn PC altijd (windowsknop) hélemaal uit - en als hij stil gevallen is, schakel ik de stroom van het blok ook uit. - dit even om misverstanden te vermijden.

[Voor 24% gewijzigd door passer op 12-02-2022 19:49]

• Merlanni
Klopt, Resistor. Hard uit met schakelaar op stekkerblok.

• Merlanni
@Eric JH Ik zie een fout en een critical, beide verwant aan niet volledig afsluiten.

Fout: shutdown unexpected.
Critical: The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

Ik herinner me bij afsluiten dat ik vaak op het het knopje geforceerd druk als hij nog bezig is, om daarna direct het blok af te gooien als de verlichting uit is. Ik ga testen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gewoon via Windows zelf afsluiten, en netjes afwachten tot het geheel uit is.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:40
Merlanni schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 16:39:
Klopt, Resistor. Hard uit met schakelaar op stekkerblok.
Na afsluiten en dat de computer ook echt uit is? Gewoon even een check voor de zekerheid.
Heb dit zelf overigens nog nooit gedaan.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hou er ook rekening mee dat windows niet meer standaard écht UIT gaat, maar in een deep sleep mode

Misschien brengt dat complete stroom afsluiten ergens een probleem met zich mee ?

• Merlanni
Ik heb jarenlang zo afgesloten, maar nu blijkt windows daar niet meer mee overweg te kunnen.

Nu twee keer met het blok uit opgestart zonder problemen. Mits ik maar het ding de tijd geeft, en alle vensters sluit.

Lijkt opgelost. (gelukkig niet de graka)

• Merlanni
En dit keer na uurtje of 3 uit te hebben gestaan weer niet. Bios piepte een keer lang en drie keer kort. Zucht.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:20

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Is niet je bios batterij leeg ? Windows kan dan vastlopen doordat de datum niet klopt en soms kunnen gesigneerde drivers dan niet geladen worden (bij standaard fast boot komt netwerk pas later op voor tijd sync). Als je hem van stroom af haalt middels je stekker blok loop je daar sneller tegen aan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Merlanni
Dukebox. Ik denk van niet. Eens eerder gehad en toen zat de pc in een soort van opstart loop. Echt aleen bij koude start. Ben bang voor de graka.

• EricJH
Freshmaker heeft een punt. Als Snel Opstarten aan staat schakel het eens uit.

De beep codes wijzen naar probleem met de grafische kaart.

Probeer eens de BIOS naar de laatste versie te updaten en houd voor de zekerheid rekening met de volgende instructies bij update naar F40 en enkele latere BIOS versies:
1. If you are using Q-Flash Utility to update BIOS, make sure you have updated BIOS to F31 before F40
2. Before update BIOS to F40, you have to install EC FW Update Tool (B19.0517.1 or later version) to avoid 4DIMM DDR incompatibility on 3rd Gen AMD Ryzen™ CPU
Er zit bij één van de BIOS update een verbetering van compatibiliteit met PCIe. Dat zou eventueel invloed kunnen hebben op de communicatie met je grafische kaart.

Is je BIOS versie F6 of F31? Dat is me niet helemaal duidelijk

• Merlanni
F6 F31 faalde waarna ik een reset het gedaan via de jumper. Ik kan evt 30 proberen. Jammer dat je niet direct naar de laatste kan.

Ik zit ook te deneken aan een bios flash op de graka.

• EricJH
Ik vind de support pagina verwarrend. Als je bij de instructies van de laatste BIOS kijkt dan zie je niet de waarschuwing die F31 en enkele andere BIOS versies hebben. Dat wekt de suggestie dat je rechtstreeks van F6 zou moeten kunnen updaten maar de waarschuwingen bij F31 en enkele andere doen me twijfelen.

Even hardop denkend met het gevaar to state the obvious. Heb je de BIOS flash bescherming uitgeschakeld voordat je de update naar F31 probeerde?

• Merlanni
Geen idee. Via q flash de instructies opgevolg en f31 vananf een usb stick geladen.

• EricJH
Ik heb de manual maar zie geen melding van Flash Protection. Ik heb geen ervaring met Q Flash dus ik kan je hier niet verder helpen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-01 20:57
FreshMaker schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:15:
Hou er ook rekening mee dat windows niet meer standaard écht UIT gaat, maar in een deep sleep mode

[Afbeelding]

Misschien brengt dat complete stroom afsluiten ergens een probleem met zich mee ?
Schopje omhoog, maar één belangrijk ding om hier vanaf te zijn:

code:
1
powercfg -h off

Hibernate schijnt niet altijd goed te werken, ongeacht welke computer. Beter is om altijd fris op te starten. Met de huidige SSD's is dit geen vertragende factor meer. Hibernate of deep sleep is/was echt iets voor harde schijven of laptops.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee