Toon posts:

Laptop en all-in-one laserprinter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Colini
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-01 21:55
Binnen nu en een maand wil ik een nieuwe laptop kopen en ook meteen een nieuwe all-in-one printer. Na al veel te hebben gelezen hier op Tweakers en op andere sites, ben ik tot een lijst gekomen, zoals die onderaan te zien is.

Ondanks dat ik vrij zeker ben van wat ik wil, durf ik niet te zeggen of mijn keuzes de beste prijs - kwaliteit verhouding hebben.

Eerst maar eens het vragenlijstje invullen:

Wat ga je met je laptop doen?
Los van de standaard zaken zoals internet en email, wil ik toch weer eens af en toe een spel kunnen spelen. Qua spellen gaat mijn genre een beetje uit naar FPS en Command & Conquer like spellen. Dit kunnen zowel wat oudere spellen zijn als de nieuwere spellen.

Wat is je budget?
Het budget ligt rond de €1500,00 voor alleen de laptop, maar lager is natuurlijk altijd beter, maar wat meer is ook geen probleem. Aangezien ik ook meteen een nieuwe all-in-one laserprinter wil kopen en een nieuwe muis, wil ik niet meer dan €1800,00 in totaal uitgeven

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het zal niet de bedoeling zijn om de laptop overal mee naar toe te slepen. Wel zal de laptop als hij niet gebruikt wordt, weggezet worden in een kast.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
- Geen specifieke voorkeur voor een merk, maar ik weet wel dat ik geen Acer wil, gezien ervaringen uit het verleden.
- 16GB werkgeheugen lijkt mij voorlopig wel voldoende. Wel wil ik de optie hebben om dit in de toekomst te kunnen upgraden, mocht ik dan wat langer nog met de laptop kunnen doen. 2 geheugenslots zijn dus wel een vereiste.
- Hoe strakker hoe beter qua uiterlijk. Als er RGB op zit, het zij zo... Het hoeft voor mij niet. Verlicht toetsenbord is wel weer praktisch.
- 16" of 16,1" scherm heeft de absolute voorkeur ook. Qua schermgrootte vind ik dat het mooiste. Resolutie is wat minder van belang, ben helaas al van dermate leeftijd dat ik een leesbril nodig heb als de letters en cijfers wat kleiner zijn.
- Intel processor heeft de absolute voorkeur, ik weet dat het wat duurder maakt.
- Een numeriek toetsenbord is een absolute pre ook.

Bij deze het lijstje waar ik interesse in heb:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsHP Victus 16-d0460nd€ 1.349,-€ 1.349,-
1MuizenLogitech G502 Hero Zwart€ 52,90€ 52,90
1PrintersBrother DCP-L2530DW€ 164,95€ 164,95
Totaal€ 1.566,85

Nu heb ik (nog) de volgende vragen hierover:
- Welke laptops komen in aanmerking als een goed alternatief voor de vermelde laptop?
- Mocht een AMD processor een alternatief zijn, waar kan ik een goed vergelijk zijn qua prestaties? (waarschijnlijk hebben mijn google skills me in de steek gelaten hierover)
- M.b.t. de printer: Deze wordt 1 à 2 keer per jaar gebruikt. Gezien de aard van wat er dan wordt geprint en gescant, is het geen optie om dit bij een copyshop o.i.d. te (laten) doen. Ik heb bewust ook voor een laser gekozen, aangezien er nu 1 met inkt aanwezig is, maar elke keer kunnen de cartridges eerst vervangen worden, aangezien ze uitgedroogd zijn. Is er nog een goed alternatief voor deze printer?

Mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik het graag 👍

Beste antwoord (via Colini op 27-02-2022 08:42)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-01 10:19
Je hebt nu een laptop gekozen met een Intel Core i7-11800H.
Dit is een 11th gen Intel processor.
Deze zijn niet zo geweldig kwa prestaties tov 12th gen en ook niet zo goed kwa stroomverbruik tov AMD 5000-series.
Als je rekenkracht belangrijker vindt dan accuduur, zou ik eerder voor een 12th gen Intel kijken. Deze doen al snel 20-25% beter dan 11th gen.
Als je accuduur belangrijker vindt, zou ik eerder voor AMD 5000-series kijken

Zie bijvoorbeeld hier:
https://www.pcworld.com/a...rush-the-competition.html

Het verschil in de architecturen van de 3 chips (11th gen, 12th gen en AMD) zie je ook terug in de desktop processors. Bijvoorbeeld hier:
reviews: Intel 12th Gen 'Alder Lake' - Core i9 12900K, i7 12700K en i5 12600K

Edit 2: Zo te zien komt de HP Victus laptop series (op dit moment) alleen in Intel 11thgen of AMD Ryzen 5000 series. Als je graag een HP Victus wilt, dan zou ik zeker voor de AMD gaan ipv de Intel 11th gen. Praktisch dezelfde performance tegen de helft van het stroomverbruik.

[Voor 36% gewijzigd door GarBaGe op 11-02-2022 12:16]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-01 10:19
Je hebt nu een laptop gekozen met een Intel Core i7-11800H.
Dit is een 11th gen Intel processor.
Deze zijn niet zo geweldig kwa prestaties tov 12th gen en ook niet zo goed kwa stroomverbruik tov AMD 5000-series.
Als je rekenkracht belangrijker vindt dan accuduur, zou ik eerder voor een 12th gen Intel kijken. Deze doen al snel 20-25% beter dan 11th gen.
Als je accuduur belangrijker vindt, zou ik eerder voor AMD 5000-series kijken

Zie bijvoorbeeld hier:
https://www.pcworld.com/a...rush-the-competition.html

Het verschil in de architecturen van de 3 chips (11th gen, 12th gen en AMD) zie je ook terug in de desktop processors. Bijvoorbeeld hier:
reviews: Intel 12th Gen 'Alder Lake' - Core i9 12900K, i7 12700K en i5 12600K

Edit 2: Zo te zien komt de HP Victus laptop series (op dit moment) alleen in Intel 11thgen of AMD Ryzen 5000 series. Als je graag een HP Victus wilt, dan zou ik zeker voor de AMD gaan ipv de Intel 11th gen. Praktisch dezelfde performance tegen de helft van het stroomverbruik.

[Voor 36% gewijzigd door GarBaGe op 11-02-2022 12:16]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• Colini
De HP Victus heeft op dit moment mijn voorkeur, gezien de prijsstelling.

Accuduur is wat minder van belang, wat wel belangrijk voor mij is dat er een numeriek toetsenbord ook op zit. (was ik vergeten te melden, heb het erbij gezet).

Bedankt voor de links, ik ga die zeker eens op mijn gemak doornemen.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-01 20:20

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Qua printer: Als dat je budget is, koop 2e hands en idealiter, een losse scanner. (Levert aanzienlijk meer keuze op dan een AIO.)

Printers in die prijsklasse nieuw zou ik niet te veel van verwachten.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Colini
unezra schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:10:
Qua printer: Als dat je budget is, koop 2e hands en idealiter, een losse scanner. (Levert aanzienlijk meer keuze op dan een AIO.)

Printers in die prijsklasse nieuw zou ik niet te veel van verwachten.
Zoals ik al aangaf, zal de printer 1 tot 2 keer per jaar gebruikt worden. Veel geld aan een AIO uitgeven vind ik dan ook weer zonde.
2 losse apparaten vind ik persoonlijk dan weer te veel van het goede om ergens neer te zetten.
2de hands klinkt leuk, maar eind van de streep zal ik dan waarschijnlijk evenveel of meer kwijt zijn, wat dan ook weer zonde is van het geld, net zoals elk jaar nieuwe cartridges moeten kopen omdat ze uitgedroogd zijn..

Mijn budget is vrij flexibel, maar onnodig geld uitgeven is ook weer zonde.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-01 20:20

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Colini schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:55:
[...]

Zoals ik al aangaf, zal de printer 1 tot 2 keer per jaar gebruikt worden. Veel geld aan een AIO uitgeven vind ik dan ook weer zonde.
2 losse apparaten vind ik persoonlijk dan weer te veel van het goede om ergens neer te zetten.
2de hands klinkt leuk, maar eind van de streep zal ik dan waarschijnlijk evenveel of meer kwijt zijn, wat dan ook weer zonde is van het geld, net zoals elk jaar nieuwe cartridges moeten kopen omdat ze uitgedroogd zijn..

Mijn budget is vrij flexibel, maar onnodig geld uitgeven is ook weer zonde.
Voor 1-2x per jaar zou ik naar de plaatselijke copyshop gaan.

2e hands is in een situatie als deze goedkoper, voor een paar tientjes heb je een printer waar je met jouw printvolume jaren mee doet, met een beetje mazzel zonder het bijkopen van toners.

Juist als je weinig print snap ik de keuze voor laser, dat droogt niet uit, maar nieuw is een relatief dure optie en de prijs per pagina van laaggeprijsde printers is in de regel hoog.

Dus 2e hands of copyshop zijn de betere, economisch meest voordelige, opties.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Colini
unezra schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:25:
[...]

Voor 1-2x per jaar zou ik naar de plaatselijke copyshop gaan.

2e hands is in een situatie als deze goedkoper, voor een paar tientjes heb je een printer waar je met jouw printvolume jaren mee doet, met een beetje mazzel zonder het bijkopen van toners.

Juist als je weinig print snap ik de keuze voor laser, dat droogt niet uit, maar nieuw is een relatief dure optie en de prijs per pagina van laaggeprijsde printers is in de regel hoog.

Dus 2e hands of copyshop zijn de betere, economisch meest voordelige, opties.
Copyshop is geen optie, i.v.m. de aard wat er gescant en geprint moet worden.

2de hands is zoals je zegt, beetje mazzel hebben.. Dan neem ik het risico liever niet. Geld / budget is niet het probleem, zoals al eerder ook gezegd.

Belangrijkste is eigenlijk de laptop. Alleen door de vele versies en merken, ben ik het overzicht een beetje kwijt. De Victus lijkt mij een goede prijs / kwaliteit verhouding te hebben.

Een desktop is ook een optie, maar na wat gepuzzel van wat ik dan zou willen, liep ik tegen 2 dingen aan: De prijs en de ruimte om die neer te zetten.

Als de laptop en AIO niet gebruikt worden, staan ze in een kast.

Maar hartelijk dank voor het advies 👍

• Colini
De laptop is aangeschaft..

Heb degene met de Ryzen 7 5800H gekocht.
De eerste indrukken zijn positief.

Printer gaat later volgen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee