Toon posts:

Zolder uitbreiden met vliering (gewijzigde wensen

Pagina: 1
Acties:

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:44
(oude topic in een nieuwe gezet omdat deze niet meer in de lijst bovenaan wordt gezet, tijdje stil gelegen om verschillende redenen excuses)

Wij willen onze zolder uitbreiden met een dakkapel en dan gelijk een vliering erin erbij bouwen. Ik heb daar een paar vragen over:

Na het plaatsen van het dakkapel zullen er ook 2x een bovenslag op 2,6m hoogte geplaats worden tbv opvangen kapconstructie. Op deze bovenslag (houten balken van 7x24cm) wil ik een vliering maken. De overspanning is ongeveer 4.10m. Welke balken moet ik daarvoor gebruiken?

En is het verstandig daaronder een dragende muur te maken (hout of cellenbeton?).

(oppervlakte tekening van de zolder)

Dit zal een beetje het idee worden (zie foto hieronder, is een voorbeeld van eenzelfde constructie bij iemand anders). Dus aan beide kanten een bovenslagbalk en daartussen balken waaronder het raveel werk zal komen. Deze overpanning is in onderstaande voorbeeld zo beetje te schatten geen 4,1m, dat is het bij mij wel.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Neem de vloer mee met de berekeningen voor de dakkapel. je voorbeeld foto heeft trouwens gezien de halve osb platen een overspanning van ~200cm
De balkenschuif kan je een aardig beeld geven welke balken je nodig zou hebben. https://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:59

Zo heb ik het bij mij gedaan. Overspanning is net iets minder dan 4 meter. Gebruikte balken hebben kopmaat 38x235. Dat komt ook uit bovenstaande balkenschuif.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05:29
Voor een overspanning van ruim 4 meter heb je beste balken nodig laat de dakkapellenboer ook rekening houden met de vliering in de berekening van de bovenslag.
Voor de balklaag bijvoorbeeld cs16 kopmaat 70x245 bij hoh maat van 600.
Met de balkenschuif kan je spelen met de hoh maat en sterkteklasse om zo op de gewenste/ beschikbare kopmaat te komen.

[Voor 37% gewijzigd door D.deJong op 13-02-2022 07:55]

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@mierenfokker De 2e foto had zo onze zolder kunnen zijn, qua hoe het is opgebouwd. Zo heb ik het een 5 jaar geleden namelijk ook gedaan.

Overigens vraag ik mij wel af, of je het goed heb berekend dat je vliering een overspanning heeft van 4,10 meter. Je zolder is in totaal 6,618 meter breed en als ik zo naar je schets kijk, gaat er in totaal wel meer dan 1/3e deel verloren vanaf de knieschotten. Daarnaast, mocht het wel kloppen, hoe stijl is je dak?! Je dak loopt anders in ongeveer een meter op van 1,00 meter (knieschot) naar 2,60 meter (jouw lijn van de bovenslag).
Ik denk dat je wellicht een rekenfoutje hebt gemaakt en dat je mogelijk maar één kant hebt meegenomen, in plaats van beide kanten. Je overspanning lijkt mij hoogstens een meter of drie tot max drieënhalf te worden.

• D-e-n
  • Laatst online: 19:47
Ga in godsnaam naar een constructeur die dat even voor je uitrekent. Je combineert als ik het goed begrijp een nieuwe balk in je dak met de vliering. Die balk moet dus meer kunnen dragen dan enkel de vliering. Let ook op dat die balkenschuif uitgaat van een recht liggende balk, geen schuine in je dakvlak.

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:24
wat voor dak is het? sporenkap?
een sporenkap draagt normaliter alleen belasting onder af, dus op vloer en evt knieschot. (zelfdragend)

de nwe ‘bovenslagbalken’ komen dus onder het bestaande dak?
indien sporenkap, waarom zijn de balken gedraaid? als de balken alleen vliering moet dragen dan zou ik ze gewoon recht plaatsen.

normaliter bij een sporenkap word tpv zijkant van de dakkapel de bestaande dakspoor verzwaard om de dakkapel te dragen en word tussen de dakkapel bovenin een tussen raveelbalk gestoken, ter ondersteuning van het resterend hellend dak, welke op de verzwaarde spoor rust.

GiTS

• D-e-n
@reaL_G
Daarom moet TS met zijn plan ook even naar degene die het ontwerp voor de dakkapel heeft bedacht. Die kan zeggen of de bedachte balken de nodige reserve hebben voor een vliering. Dat ontwerp zie ik ook niet terug in de openingspost?

Een sporenkap is overigens niet de standaard in Nederland. Van oudsher zie je hier meer gordingen kappen. Wel zie je dat men in de moderne tijd wel werkt met prefab dakelementen van nok tot muurplaat maar dan zit het spoor dus in het element en kun je er dus niks mee.

[Voor 35% gewijzigd door D-e-n op 13-02-2022 12:10]

• reaL_G
D-e-n schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:01:
@reaL_G
Daarom moet TS met zijn plan ook even naar degene die het ontwerp voor de dakkapel heeft bedacht. Die kan zeggen of de bedachte balken de nodige reserve hebben voor een vliering. Dat ontwerp zie ik ook niet terug in de openingspost?

Een sporenkap is overigens niet de standaard in Nederland. Van oudsher zie je hier meer gordingen kappen. Wel zie je dat men in de moderne tijd wel werkt met prefab dakelementen van nok tot muurplaat maar dan zit het spoor dus in het element en kun je er dus niks mee.
idd altijd navragen bij diegene die gaat plaatsen.
anders blijft het giswerk.

spoor in het element mag niks uitmaken.
de sparing voor de dakkapel moet er toch komen, dus element word sowieso al aangepast.

er zijn legio oplossingen te verzinnen.

GiTS

• D-e-n
reaL_G schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:16:
[...]

spoor in het element mag niks uitmaken.
de sparing voor de dakkapel moet er toch komen, dus element word sowieso al aangepast.
Wat ik bedoelde te zeggen: als het spoor in het element zit kun je hem moeilijk opdikken omdat je waarschijnlijk niet het hele element uitzaagt. Maar daarom waarschijnlijk die twee balken :)

• mierenfokker
Sorry dat ik zo laat antwoord. Beetje druk weekend gehad. Bedankt voor jullie opmerkingen en suggesties

Het is een sporenkap die gescharnierd op het huis is geplaatst (op de betonnen muren waartussen de bovenslag/onderslag wordt bevestigd). De dakkapellen maker heeft al meerdere dakkapellen hier in de wijk geplaatst, en de bredere varianten (+3m breed) worden tussen de sporen geplaatst inclusief een onder/bovenslag om de dakconstructie op te vangen. Dit is zelfs niet eens noodzakelijk volgens mij, maar dat doen ze extra (ik kan dit verkeerd hebben dat het wel noodzakelijk is overigens). Dat dus die onderslag/bovenslag zo geplaatst wordt is om die reden. Aan de andere kant laat ik die dan ook zo plaatsen, ook met het oog op de toekomst om daar eventueel ook een dakkapel te plaatsen.
De (meeste van de) rest van de wijkbewoners heeft dus ook allemaal een vliering gemaakt op deze manier.

Volgens mijn berekeningen, en ik heb het met een lasermeter ook opgemeten, is de overspanning wel ongeveer 4,1m maar dat ga ik nog even een keer controleren. De hellingshoek van het dak is 42graden, de hoogste is bijna 5,5meter zo uit mijn hoofd.

Ik kan eventueel op de helft van de zolder (dus ongeveer ter hoogte van het raam) nog een balk 70x245 laten plaatsen. En dan met balkdragers de boel tussen de balk en de onder/bovenslag monteren? Is dat verstandiger?

• reaL_G
@mierenfokker
zoals ik het zie creeer je veel werk, dan bedoel ik bewerkelijk, maar als het meermaals zo is gedaan en zonder problemen. waarom niet.

praktisch gezien
de bovenslagbalken leg je schuin met de dakhelling, en de tussenbalken moet je allemaal stuk voor stuk passen maken, lees kepen.

waarom niet de bovenslagbalken bovenkant afschuinen en dan kan je alle tussenbalken recht afkorten in plaats van kepen. hij ondersteund dan nog steeds de kap.

4,1m is wel te doen voor een vliering,
ipv een extra tussenbalk kan je altijd de hoh afstand van de vlieringbalken verkleinen.
bv 610-407-320

wel even de bovenslagbalken even constructief laten toetsen.
let wel op als je een tussenbalk toevoegd,
deze in theorie meer belasting krijgt dan de balken aan de zijkanten. 1/2 vs 1/4 vloerveld tov zijkant.

GiTS

• mierenfokker
reaL_G schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:07:
@mierenfokker
zoals ik het zie creeer je veel werk, dan bedoel ik bewerkelijk, maar als het meermaals zo is gedaan en zonder problemen. waarom niet.

praktisch gezien
de bovenslagbalken leg je schuin met de dakhelling, en de tussenbalken moet je allemaal stuk voor stuk passen maken, lees kepen.

waarom niet de bovenslagbalken bovenkant afschuinen en dan kan je alle tussenbalken recht afkorten in plaats van kepen. hij ondersteund dan nog steeds de kap.

4,1m is wel te doen voor een vliering,
ipv een extra tussenbalk kan je altijd de hoh afstand van de vlieringbalken verkleinen.
bv 610-407-320

let wel op als je een tussenbalk toevoegd,
deze in theorie meer belasting krijgt dan de balken aan de zijkanten. 1/2 vs 1/4 vloerveld tov zijkant.
De plaatser van de dakkapel die plaatst die dingen zo. Dat afschuinen beteken voor hun veel meer werk.

• D-e-n
reaL_G schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:07:
@mierenfokker
Dat vooral. Die vliering balken zelf kun je met een balkenschuif wel checken. Dat gaat wel goed. Die balken in je dak zijn gewoon hoofddraagconstructie waar TS niet mee moet beunen.
mierenfokker schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:40:
[...]

De plaatser van de dakkapel die plaatst die dingen zo. Dat afschuinen beteken voor hun veel meer werk.
Afschuinen maakt ze ook zwakker

[Voor 26% gewijzigd door D-e-n op 14-02-2022 11:42]

• reaL_G
alleen voor het principe
dan begrijp je mijn logica

wat is minder werk? 1 of 2

en welke randbalk kan meer dragen? 1 of 2

GiTS

• mierenfokker
D-e-n schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:41:
[...]

Dat vooral. Die vliering balken zelf kun je met een balkenschuif wel checken. Dat gaat wel goed. Die balken in je dak zijn gewoon hoofddraagconstructie waar TS niet mee moet beunen.

[...]

Afschuinen maakt ze ook zwakker
Er wordt genoeg constructie in de dakkapel toegevoegd om datgene wat ze wegzagen weer op te vangen. Tevens dus die bovenslagbalk. Ik ga er een beetje vanuit dat ze, na dit al 15 keer in de wijk te hebben gedaan, dit ooit een keer berekend hebben. Daarnaast waren ze ook leverancier van de dakkapellen toen ik ze nog als optie van de nieuwbouwlijst kon kiezen.

• mierenfokker
reaL_G schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:26:
alleen voor het principe

[Afbeelding]
Dat maakt toch niet uit? Ze zitten niet aan het dak vast gemaakt.Maar aan het beton (aan het einde van de balk middels een balkdrager. Of zie ik dit nu verkeerd :o

• mierenfokker
BastaRhymez schreef op zondag 13 februari 2022 @ 08:35:
@mierenfokker

Overigens vraag ik mij wel af, of je het goed heb berekend dat je vliering een overspanning heeft van 4,10 meter.
Nog een keertje gemeten. Het is echt 4m - 4.10

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
reaL_G schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:26:
alleen voor het principe

[Afbeelding]
In beide gevallen is optie 1 (rechterplaatje) beter!
Op plaatje 1 heb je namelijk meer contactoppervlakte met het dak, dus de druk van het dak wordt beter gespreid.
Daarnaast heb je een groter (en makkelijker) contact oppervlak voor de vliering. Ga je voor optie 2 (linker plaatje) dan zal je de dwarsbalken moeten vastschroeven (onder een hoek in schroeven of met een 90 graden profiel vastschroeven). De kracht van de vliering komt dan volledig op de schroeven, wat onwenselijk is.

En wat @mierenfokker zelf ook al aangeeft. De balk wordt aan de betonmuren vastgezet, dus de vliering hangt niet aan het dak, maar aan de betonmuur!

[Voor 7% gewijzigd door BastaRhymez op 14-02-2022 14:44]

• mierenfokker
Kun je voor de vloer ook Farmacell platen gebruiken ipv multiplex?

• EPCL01
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15-01 13:57
mierenfokker schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:22:
(oude topic in een nieuwe gezet omdat deze niet meer in de lijst bovenaan wordt gezet, tijdje stil gelegen om verschillende redenen excuses)

Wij willen onze zolder uitbreiden met een dakkapel en dan gelijk een vliering erin erbij bouwen. Ik heb daar een paar vragen over:

Na het plaatsen van het dakkapel zullen er ook 2x een bovenslag op 2,6m hoogte geplaats worden tbv opvangen kapconstructie. Op deze bovenslag (houten balken van 7x24cm) wil ik een vliering maken. De overspanning is ongeveer 4.10m. Welke balken moet ik daarvoor gebruiken?

En is het verstandig daaronder een dragende muur te maken (hout of cellenbeton?).

[Afbeelding]
(oppervlakte tekening van de zolder)

Dit zal een beetje het idee worden (zie foto hieronder, is een voorbeeld van eenzelfde constructie bij iemand anders). Dus aan beide kanten een bovenslagbalk en daartussen balken waaronder het raveel werk zal komen. Deze overpanning is in onderstaande voorbeeld zo beetje te schatten geen 4,1m, dat is het bij mij wel.

[Afbeelding]
Hoe heb je de schuintes van de gording overgenomen op de regel zodat de balk zo mooi aansluit op de gording?

• mierenfokker
EPCL01 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:57:
[...]

Hoe heb je de schuintes van de gording overgenomen op de regel zodat de balk zo mooi aansluit op de gording?
Hoe bedoel je? Overigens niet mijn foto maar wel precies zo overgenomen. Gewoon kwestie van (hoek) opmeten en met een proefstukje eerst getest of het pastte.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee