Toon posts:

WTW Geluidsreductie badkamer door zoneregeling? Brink flair.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22-01 19:24
Hallo allen,

We gaan ons huis bouwen en daar komt ook balansventilatie in. Een vriend van mij heeft ook balansventilatie en gaf aan dat wanneer iemand heeft gedouched en in stand 3 ventileert (en daarna een half uur lang na ventileert), hij bijvoorbeeld in de woonkamer ook die "stand 3" hoort.

Mijn vraag is; kan ik dat voorkomen? We krijgen een Brink flair systeem. Nu las ik ook over ventilatiesturing op CO2 met duozone. Hierbij wordt je woning in twee zones verdeeld en wanneer extra ventilatie nodig is, regelt de 2 weg klep dat.

Weet iemand of dit ook gebeurt als je in de badkamer op de eerste verdieping de ventilatie op max zet? Regelt deze 2 weg klep het dan ook zo dat er dus meer lucht naar de zone boven gaat? Daarmee zou je (neem ik aan) voorkomen dat je afvoer beneden in je keuken ook op max gaat draaien?

Graag hoor ik jullie ervaringen of ideeen.

Verder dacht ik sowieso nog aan geluidsdemping bij de unit zelf

Groet,

Sportmind

Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 10360 Wp zonnepanelen (2220 Wp NO, 8140 Wp ZW)

Beste antwoord (via Sportmind op 14-03-2022 11:41)

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-02 18:48

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Als je echt zelf je huis gaat bouwen (zelf of eigen opdracht), dan is je "geluid probleem" heel makkelijk op te lossen. Laat de WTW installatie echt ontwerpen (lees ga niet voor de goedkoopste aanbieder).
Ontwerpen aan de hand van bepaalde specificaties (uit de vrije hand).
- Maximale geluid bij maximale verversing (max dba )
- Minimale verversing wordt gehaald bij minimale inzet WTW (zeg maar standje 1)
- Luchtsnelheid is zeer laag (valt de ruimte in i.p.v. stromen)
- Goede kruis verversing door de ruimte heen.

Been there, done that op max 28 dba.
Dan krijg je iets meer leidingen/ventielen/wallbox dan bij je "ga voor de laagste prijs offerte", maar heb je nooit meer last van luchtstroming en geluid.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nou ja, "horen". Ja, de ventilatie in mijn badkamer "hoor" je ook als je rustig in de woonkamer zit. Is het vervelend? Niet echt.

Ik zet trouwens de ventilatie al aan als ik ga douchen en dan inderdaad met de 30 minuten timer erop; dus hoogstens daarna hoor ik de ventilatie nog 15 tot 20 minuten (ik douche erg kort).

/edit: Flair 400 hier op de tweede etage.

[Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 11-02-2022 09:20]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-02 18:30
Wij hebben hier een wtw hangen maar zetten die nooit in een andere stand dan de allerlaagste. Dan maar een raam open.

's nachts kan ik niet slapen van iedere andere stand. Op stand 3 is het geluid duidelijk hoorbaar bij alle wtw punten. Irritant genoeg om last van te hebben tijdens een film bijvoorbeeld. Zeg er wel bij dat ik redelijk gevoelig ben voor geluid voor mijn rust.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Mythio schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:30:
Wij hebben hier een wtw hangen maar zetten die nooit in een andere stand dan de allerlaagste. Dan maar een raam open.

's nachts kan ik niet slapen van iedere andere stand. Op stand 3 is het geluid duidelijk hoorbaar bij alle wtw punten. Irritant genoeg om last van te hebben tijdens een film bijvoorbeeld. Zeg er wel bij dat ik redelijk gevoelig ben voor geluid voor mijn rust.
Dus dan maar een ongezond huis? Heb je wel ooit CO2 waardes gemeten?

Moet je niet terug naar je bouwer om dit aan te kaarten?

Zou even alles in kaart brengen en een topic hier openen, zonde om zo om de rootcause heen te draaien terwijl het mss met een paar dempers na de unit al een stuk beter is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-02 18:48

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Als je echt zelf je huis gaat bouwen (zelf of eigen opdracht), dan is je "geluid probleem" heel makkelijk op te lossen. Laat de WTW installatie echt ontwerpen (lees ga niet voor de goedkoopste aanbieder).

Dan krijg je iets meer leidingen/ventielen/wallbox dan bij je "ga voor de laagste prijs offerte", maar heb je nooit meer last van luchtstroming en geluid.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-02 10:00
ollie1965 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:46:

[Afbeelding: Comfotube flat. Balansventilatie vanuit kamer verzamelen richting garage]
En dempers! Dempers voor de inblaasventielen, en bij de WTW zelf. En het liefst zo lang mogelijk.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22-01 19:24
Even een update; vanwege leverproblemen in WTW land is het een Duco Energy premium geworden. CO2 gestuurd en bi-zonaal. Ook bedankt voor de tip van de dempers. Gelukkig heeft de aannemer overal waar dempers nodig waren dit al uit zichzelf meegenomen in het ontwerp, maar het was fijn om te weten (en te zien dat het uit zichzelf gebeurt!). Ik laat mijn ervaringen wat betreft geluid nog weten.

Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 10360 Wp zonnepanelen (2220 Wp NO, 8140 Wp ZW)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee