Toon posts:

OLED 4K laptop met Thunderbolt 4 of USB 4

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:38
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop als vervanging van mijn huidige XPS15 OLED 4K laptop welke al weer 3 jaar oud is. Het is een desktop replacement en af en toe gebruikt voor casual gaming. Voor de rest veel geheugen 32Gb is een harde eis.

Op zich zit ik niet vast aan Dell maar vind de XPS 15 altijd wel een mooi product. Weet iemand wanneer de refresh komt met 12th gen intel processors? Edit: Mag ook AMD Ryzen 9 platform zijn.

Budget tot 2200 euro.

Laptop wordt af en toe meegenomen, dus 15" is wel de max en hoe lichter hoe beter vandaar ook de eis om via USB4 of Thunderbolt 4 met PD te kunnen opladen en 5K beeldscherm aan te kunnen sluiten.

Wat ik zelf al heb gevonden is b.v. Asus Vivobook Pro 14X OLED of Gigabyte Aero 15 OLED maar deze hebben verouderde connectiveit. De Asus ProArt Studiobook 16 OLED is nog niet leverbaar.

Graag jullie suggesties. _/-\o_

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2022

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De enige die ik nog wel eens bekijk qua "toevallig" interessante specs is HP en die blijkt een pricewatch: HP Envy 15-ep1380nd te hebben.

En mogelijk een typefout maar waarom "moet" je USB4 hebben? Ongetwijfeld is er een goede reden maar je bent de eerste op GoT die ik tegenkom die er specifiek om vraagt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Vaevictis_
Omdat USB4 ook PD en DP ondersteunt, net zoals bij Thunderbolt 4. Ik heb een USB hub met PD wil met 1 USB-C kabel via de hub zowel 5K display als 80W PD kunnen bedienen.

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:08:
Omdat USB4 ook PD en DP ondersteunt, net zoals bij Thunderbolt 4. Ik heb een USB hub met PD wil met 1 USB-C kabel via de hub zowel 5K display als 80W PD kunnen bedienen.
Dat gaat ook prima over USB-C gen 3.2, zo gebruik ik mijn Dell laptops al jaren. Zolang je USB-C poort DP en PD ondersteund gaat het goed, en dat zijn eigenlijk alle moderne laptops, ook zonder USB4

[Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 11-02-2022 08:11]

• Vaevictis_
MAX3400 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:06:
De enige die ik nog wel eens bekijk qua "toevallig" interessante specs is HP en die blijkt een pricewatch: HP Envy 15-ep1380nd te hebben.

En mogelijk een typefout maar waarom "moet" je USB4 hebben? Ongetwijfeld is er een goede reden maar je bent de eerste op GoT die ik tegenkom die er specifiek om vraagt.
Thanks komt in de buurt maar is nog een "oude" 11th gen processor. Als ik weer 3 jaar met een laptop (of langer) wil doen dan wil ik ook wel het nieuwste hebben. Ik heb overigens geen haast tot de zomer de tijd om iets uit te zoeken.

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:11:
[...]

Thanks komt in de buurt maar is nog een "oude" 11th gen processor. Als ik weer 3 jaar met een laptop (of langer) wil doen dan wil ik ook wel het nieuwste hebben. Ik heb overigens geen haast tot de zomer de tijd om iets uit te zoeken.
Zijn de 12th gen laptop CPU's al uitgebracht dan...?

Ze komen er wel aan, maar voor nu moet je het met aankondigingen doen en geen beschikbare modellen, hier iets naar beneden scrollen staat wel een aardig overzichtje:

https://www.laptopmag.com...erything-you-need-to-know

[Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 11-02-2022 08:14]

• Vaevictis_
Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:10:
[...]

Dat gaat ook prima over USB-C gen 3.2, zo gebruik ik mijn Dell laptops al jaren. Zolang je USB-C poort DP en PD ondersteund gaat het goed, en dat zijn eigenlijk alle moderne laptops, ook zonder USB4
Ik heb nog een USB hub met USB-c 3.1 gen 2. Ik weet niet of dit wel klopt, het is een vrij nieuw product, moet denk ik 3.2 gen 2 zijn? https://shop.acasis.com/p...-kickstarter-hot-campaign

Enfin, ik krijg het dus niet werkend met mijn huidige XPS15 https://tweakers.net/pric...7590-0y5wx/specificaties/ als ik 2x thunderbolt (3 of 4) heb dan weet ik zeker dat het werkt of USB 4.

• Vaevictis_
Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:13:
[...]

Ze komen er wel aan, maar voor nu moet je het met aankondigingen doen en geen beschikbare modellen, hier iets naar beneden scrollen staat wel een aardig overzichtje:

https://www.laptopmag.com...erything-you-need-to-know
Ik zit ook niet vast aan Intel mag ook AMD Ryzen 9 platform zijn.

• DorkoTheBeast
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:35
Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:13:
[...]

Van MSI zijn er toch al beschikbaar?

https://tones.be/nl/article/135001

• Hedgy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:28
Msi is de enige nog met 12th Gen laptops
https://tweakers.net/lapt...jI0MjNQ0gHTRlDaRCm2trYWAA

De Aero 15 krijgt een 12th Gen versie namelijk de Aero 16.
pricewatch: Gigabyte Aero 16 XE5-73UK938HP
Maar de vraag is nog wel wanneer die beschikbaar is, met welke configuraties en voor welke prijs :)

Voor een ruime keus in 12th Gen ben je dus nog iets te vroeg. Ryzen 6000 laptops zijn er ook nog niet.

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-01 11:34

Nutral

gamer/hardware freak

Koop niet de gigabyte aero 15 XD oled (met 11th gen). Deze heeft thunderbolt 4 met PD charging, maar gigabyte is lui geweest met de implementatie. (ik heb deze laptop)

Ik krijg power limits van 20W op de gpu terwijl ik PD charging aanzet, terwijl op de accu dit 55W is (en aan de originele lader 105W)

Daarnaast laat hij enkel en alleen als het usb c profiel 100W word aangeleverd. bij 60W doet hij niks (zelfs niet laden als de laptop uit staat)

Dus de performance word flink verminderd hiermee, Ik heb het bij me als kleine lader, maar voor standaard gebruik is het nutteloos.

De reden hierachter is simpel, Thunderbolt 4 is eigenlijk thunderbolt 3 met extra eisen, een van die eisen is dat Power delivery over de poort ondersteund moet zijn, dus sommige bedrijven doen het dan af met het minimale.

Voor usb 3.2 of thunderbolt 3 is power delivery optioneel, dus het verschilt per laptop waar het op werkt en hoe.

Als je een 5k display wilt gebruiken met usb hub, zou ik thunderbolt 3/4 moeten nemen. Met Displayport alternate mode loop je makkelijker tegen problemen vanwege de bandbreedte die over kanalen verdeeld word.

[Voor 10% gewijzigd door Nutral op 12-02-2022 15:02]

• Vaevictis_
Nutral schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:59:
Koop niet de gigabyte aero 15 XD oled (met 11th gen). Deze heeft thunderbolt 4 met PD charging, maar gigabyte is lui geweest met de implementatie. (ik heb deze laptop)

Ik krijg power limits van 20W op de gpu terwijl ik PD charging aanzet, terwijl op de accu dit 55W is (en aan de originele lader 105W)

Daarnaast laat hij enkel en alleen als het usb c profiel 100W word aangeleverd. bij 60W doet hij niks (zelfs niet laden als de laptop uit staat)

Dus de performance word flink verminderd hiermee, Ik heb het bij me als kleine lader, maar voor standaard gebruik is het nutteloos.

De reden hierachter is simpel, Thunderbolt 4 is eigenlijk thunderbolt 3 met extra eisen, een van die eisen is dat Power delivery over de poort ondersteund moet zijn, dus sommige bedrijven doen het dan af met het minimale.

Voor usb 3.2 of thunderbolt 3 is power delivery optioneel, dus het verschilt per laptop waar het op werkt en hoe.

Als je een 5k display wilt gebruiken met usb hub, zou ik thunderbolt 3/4 moeten nemen. Met Displayport alternate mode loop je makkelijker tegen problemen vanwege de bandbreedte die over kanalen verdeeld word.
Dank voor de waarschuwing. Ik denk ook dat thunderbolt de beste kansen biedt. Het is inderdaad altijd afwachten of de combinatie van hardware gaat werken. Heb nu een Dell XPS 15 met oled en thunderbolt 3 en dat werkt goed. Ik wacht nog even op de XPS 15 refresh dat zal ook wel 12th gen en thunderbolt 4 zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee