NVMe snelheden op oude PC met SATA aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pzheng
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-02-2022
Ik heb een oude computer liggen die ik graag wil opknappen om zo wat meer over computers te leren :) Het is volgens mij een all-in-one pc met een HDD en SATA 3.0 aansluiting. Ik wilde deze graag upgraden met een ssd op NVMe technologie. Weet iemand of de snelheden van een NVMe SSD haalbaar is als ik deze op mijn oude computer zou aansluiten?

mvg,
P

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-02 14:42
NVME ssd gaat niet werken, je zult een SATA ssd moeten nemen om je hdd te vervangen.
Zonder merk verdere specs te weten behalve dat je het over SATA-3 hebt lijkt het me een veilige aanname dat er geen NVME aansluiting in die pc zit.

Maar een sata ssd zal het al een heel stuk sneller laten aanvoelen. ( en dan bedoel ik een 2,5” sata ssd dus :-) )

[ Voor 7% gewijzigd door Gitano op 11-02-2022 00:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:08
Een all-in-one is meestal gebaseerd op laptop techniek. Welk merk en type all-in-one is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pzheng
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-02-2022
@Gitano Hmm, maar ik had dus ook ergens gelezen dat je met adapters kunt gaan werken om alsnog die aansluiting te kunnen maken, vraag me dan alleen af of de snelheden van een NVMe SSD nog te behalen zijn..

@Uszka Het gaat om een HP 18-5025 er zit momenteen een 2,5" hardeschijf in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:40
Pzheng schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:01:
@Gitano Hmm, maar ik had dus ook ergens gelezen dat je met adapters kunt gaan werken om alsnog die aansluiting te kunnen maken, vraag me dan alleen af of de snelheden van een NVMe SSD nog te behalen zijn..
Zelfs al is een adapter mogelijk. Het is en blijft een sata 3 aansluiting waardoor de maximale snelheid daarvan de limiet is.

Maar een reguliere SSD schijf is al stukken sneller dan je oude harde schijf.
Ik zou NVME vergeten voor die pc als ik jou was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 09:57
@Gitano Hmm, maar ik had dus ook ergens gelezen dat je met adapters kunt gaan werken om alsnog die aansluiting te kunnen maken
Dat klopt. Er bestaat ook helemaal geen 'NVMe-aansluiting'. NVMe is een interface bovenop PCIe (meestal in M.2 form factor) en werkt dus op iedere PC van de laatste 10 jaar, mits je het fysiek aan kunt sluiten. Als je geen M.2 slot hebt dan werkt een adapter ook.

Máár, als je PC geen eigen M.2-slot heeft voor NVMe, dan mist het BIOS nagenoeg altijd ook de mogelijkheid om van NVMe te booten. Heel handig is het dus niet.
vraag me dan alleen af of de snelheden van een NVMe SSD nog te behalen zijn..
In een benchmark? Zeker.

Maar daarbuiten is de meerwaarde zonder twijfel verwaarloosbaar. Je kunt het beste een 2.5" SATA SSD monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:49
Je gaat er niet op vooruit. Immers geen bootloader voor NVMe in de bios.
Neem gewoon een 2'5 SATA SSD ja de snelheden zijn lager maar ga je het merken in de praktijk? Hoogst waarschijnlijk niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:08

Met AMD E1-2500 cpu. 1,4GHz dual core. Ding is serieus traag, zelfs al enorm traag toen die nieuw was. Met alleen wat browsen staat de cpu al continu op 100%. Eerlijk gezegd vind ik het de moeite en het geld niet waard om er iets aan te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Thralas schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:32:
[...]

Dat klopt. Er bestaat ook helemaal geen 'NVMe-aansluiting'. NVMe is een interface...
Nee. NVME is een protocol en geen interface. En omdat het een protocol is, kan het op verschillende lagen van het OSI-model "aangestuurd" worden. Een interface niet; dat is namelijk de physical layer.
Máár, als je PC geen eigen M.2-slot heeft voor NVMe, dan mist het BIOS nagenoeg altijd ook de mogelijkheid om van NVMe te booten. Heel handig is het dus niet.
Ook niet waar; sommige BIOS'en kunnen booten vanaf storage over PCIe; en aangezien er "adapters" zijn om NVME (al dan niet via M.2) over PCIe te voorzien, sluit je nu zomaar zaken uit.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 09:57
MAX3400 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:27:
Nee. NVME is een protocol en geen interface. En omdat het een protocol is, kan het op verschillende lagen van het OSI-model "aangestuurd" worden. Een interface niet; dat is namelijk de physical layer.
Nou.

NVM Express® Base Specification, revision 2.0b
The NVM Express® (NVMe®) interface allows host software to communicate with a non-volatile memory subsystem. This interface is optimized for all storage solutions, attached using a variety of transports including PCI Express®, Ethernet, InfiniBandTM, and Fibre Channel.
Of Wikipedia:
NVM Express (NVMe) or Non-Volatile Memory Host Controller Interface Specification (NVMHCIS) is an open, logical-device interface specification for accessing a computer's non-volatile storage media usually attached via PCI Express (PCIe) bus.
Niet iedere interface is een fysieke interface. Een logische interface kun je inderdaad ook een protocol noemen, maar de NVMe-standaard, Wikipedia en ik noemen het gewoon een interface.
Ook niet waar; sommige BIOS'en kunnen booten vanaf storage over PCIe; en aangezien er "adapters" zijn om NVME (al dan niet via M.2) over PCIe te voorzien, sluit je nu zomaar zaken uit.
Volgens mij heb je niet goed gelezen wat ik daarover zei.

TS kan via een adapter een NVMe SSD in z'n PC prikken en dat zal werken, maar de kans dat hij daarvan kan booten is vrijwel uitgesloten, omdat moederbordfabrikanten in de regel alleen een NVMe driver in de UEFI bakken als het bord ook een M.2/PCIe slot aan bord heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Thralas op 11-02-2022 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Je hebt helemaal geen NVMe snelheden nodig in dat ding. Dat gaan je he-le-maal niets opleveren.

Je hebt het over een oude all-in-one waarvan de Processor eigenlijk vanuit de fabriek direct richting de prullenbak verscheept had moeten worden (E1-2500)

Doe er gewoon een goedkope SATA3 SSD in en geniet nog even van je trage apparaat voordat je hem helemaal vervangt, want zelfs voor huis tuin en keukengebruik voldoet dat amper.

Voordat je vraagt of iets kan - even stilstaan bij of je het wel zou moeten doen. Het antwoord is overigens op beide "NEE"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hoodstuk 1, Paragraaf 1.1, subparagraaf 1.1.1
The NVM Express Base (NVMe Base) specification (i.e., this specification) defines a protocol for host
software
to communicate with a non-volatile memory subsystems over a variety of memory-based
transports and message-based transports.
+
NVMe (nonvolatile memory express) is a new storage access and transport protocol for flash and next-generation solid-state drives
https://www.netapp.com/data-storage/nvme/what-is-nvme/
+
NVMe is an acronym for non-volatile memory express, a software interface that provides a more efficient and scalable streamlined protocol and command set for PCI Express solid-state drives using non-volatile memory.
https://www.dell.com/en-us/dt/learn/data-storage/nvme.htm

Nou ja, appel vs. peer; een software interface dus :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik heb een laptop met een AMD E-2500 processor, die heb ik bewust gekozen voor een taak als zuinig netwerkapparaat. Deze processor is traag voor office gebruik. Een NVMe SSD op een traag apparaat is overkill. Brembo schijfremmen heb je niet nodig op een Fiat Panda met 652cc motor.

Je kunt er wel een SATA SSD inbouwen, dan start hij misschien sneller op, maar de processor blijft wel traag, dat probleem blijft bestaan. Een SATA SSD is ruim voldoende voor office computers.

Het beste is een andere computer te kiezen met een betere processor. Als je tweedehands zoekt, kijk dan eens daar een Skylake (100 serie chipset) moederbord met een Pentium of i3 processor. Die zijn snel genoeg voor office gebruik.

Laptops en aanverwanten zijn doorgaans langzamer. Een laptop met een Intel i7 processor kun je qua snelheid vergelijken met een i3 desktop processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:37
Pzheng schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 00:50:
Ik heb een oude computer liggen die ik graag wil opknappen om zo wat meer over computers te leren :) Het is volgens mij een all-in-one pc met een HDD en SATA 3.0 aansluiting. Ik wilde deze graag upgraden met een ssd op NVMe technologie. Weet iemand of de snelheden van een NVMe SSD haalbaar is als ik deze op mijn oude computer zou aansluiten?

mvg,
P
Ik denk dat je de eerste stap zelf moet doen, de rest is vrij zinloos:
- open die computer en kijk welk moederbord erin zit (het typenummer staat er ergens op gedrukt). Zoek op internet de manual van dat moederbord op, dan kun je zien wat er met dat moederbord wel of niet mogelijk is
- als je die informatie niet vindt of niet kunt interpreteren: kijk welke harddisk erin zit en zoek dat type op op internet. Kijk met name of het een SATA of IDE ("PATA") harddisk is.
- als het een SATA harddisk is, kan je die vrij gemakkelijk vervangen door een 2,5" SATA SSD, bv. een Crucial MX500 van 250 GB (42 Euro): pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB of groter.
In dit geval sluit je (terwijl de computer uit staat) zowel de SSD als de harddisk in de computer aan (denk aan het meebestellen van de juiste aansluitkabels, vaak een SATA-kabel en een SATA-Powerkabel. Hoe dat eruit ziet of wat je nodig hebt zie je in de computer en vind je op internet.
De computer start nu nog gewoon op vanaf de harddisk. Je gaat naar de website van Crucial, naar www.crucial/clone en download en installeert dat programma. Vervolgens clone je de de harddisk naar de SSD met de instelling "Smart" of "Auto". Als dat is gebeurd zet je de computer uit en trek je de SATA-kabel van harddisk los. Daarna start je de computer op vanaf SSD en voert daar meteen een schijfcontrole uit.
Daarna zet de computer weer uit, sluit de harddisk opnieuw aan en start de computer op met de BIOS. Daarin verander je bij "Boot" de bootvolgorde van harddisk naar SSD, slaat dat op met F10 en herstart de computer. Nu kun je zowel de SSD (waarvan je opstart) als de harddisk gebruiken (de laatste voor opslag).
- als het geen SATA harddisk is, kan je upgraden in de praktijk vergeten: je loopt dan tegen zoveel technische problemen aan dat je dat als beginner waarschijnlijk niet gaat lukken.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Renault schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:35:
[...]

Ik denk dat je de eerste stap zelf moet doen, de rest is vrij zinloos:
- open die computer en kijk welk moederbord erin zit (het typenummer staat er ergens op gedrukt). Zoek op internet de manual van dat moederbord op, dan kun je zien wat er met dat moederbord wel of niet mogelijk is
- als je die informatie niet vindt of niet kunt interpreteren: kijk welke harddisk erin zit en zoek dat type op op internet. Kijk met name of het een SATA of IDE ("PATA") harddisk is.
- als het een SATA harddisk is, kan je die vrij gemakkelijk vervangen door een 2,5" SATA SSD, bv. een Crucial MX500 van 250 GB (42 Euro): pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB of groter.
In dit geval sluit je (terwijl de computer uit staat) zowel de SSD als de harddisk in de computer aan (denk aan het meebestellen van de juiste aansluitkabels, vaak een SATA-kabel en een SATA-Powerkabel of zelfs een Molex-to-SATA-Powerkabel. Hoe dat eruit ziet of wat je nodig hebt zie je op internet.
De computer start nu nog gewoon op vanaf de harddisk. Je gaat naar de website van Crucial, naar www.crucial/clone en download en installeert dat programma. Vervolgens clone je de de harddisk naar de SSD met de instelling "Smart" of "Auto". Als dat is gebeurd zet je de computer uit en trek je de SATA-kabel van harddisk los. Daarna start je de computer op vanaf SSD en voert daar meteen een schijfcontrole uit.
Daarna zet de computer weer uit, sluit de harddisk opnieuw aan en start de computer op met de BIOS. Daarin verander je bij "Boot" de bootvolgorde van harddisk naar SSD, slaat dat op met F10 en herstart de computer. Nu kun je zowel de SSD (waarvan je opstart) als de harddisk gebruiken (de laatste voor opslag).
- als het geen SATA harddisk is, kan je upgraden in de praktijk vergeten: je loopt dan tegen zoveel technische problemen aan dat je dat als beginner waarschijnlijk niet gaat lukken.

Succes!
Je hebt veel moeite gestoken in je uitleg maar als je zijn modelnummer even in google had gegooid had je gezien dat het een all-in-one is met 1 sata3 aansluiting en is eigenlijk alleen het deel "koop een sata ssd en clone je data" van toepassing.

Dat clonen zal overigens met een USB adapter moeten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
???
Wat ga jij dan precies met die SATA3 aansluiting doen?
Ik vindt een "oude computer" niet rijmen met een externe NVME-SSD, vooral ook omdat oudere computers daar doorgaans niet lekker vanaf opstarten.
Ik ga er dus in mijn uitleg vanuit dat een interne SSD (evt. zelfs in plaats van de harddisk) handiger en even snel/sneller werkt als een externe SSD. Of dat ding gemakkelijk open wil kan ik vanaf mijn toetsenbord niet beoordelen.
De kans dat er een SATA harddisk in zit (gemeld wordt een 2,5") is vrij groot als er al een USB3 poort op zit.
Of er intern een M2-slot voor een SSD op het moederbord aanwezig is en of die voor SATA en/of NVME is, kan de TS zelf zien/opzoeken als hij mijn hints volgt.

Als er intern maar plaats is voor één 2,5" device (nu de harddisk), kan de TS die vervangen door de SSD tijdelijk aan te sluiten in een externe USB-case (en daar na het clonen en verwisselen van de harddisk door de SSD) de harddisk in verder gebruiken. Voorbeeld: pricewatch: LogiLink USB 3.0 External Case 2.5" Sata Zwart

[ Voor 30% gewijzigd door Renault op 11-02-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:39

Pos

Renault schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:47:
???
Wat ga jij dan precies met die SATA3 aansluiting doen?
Ik vindt een "oude computer" niet rijmen met een externe NVME-SSD, vooral ook omdat oudere computers daar doorgaans niet lekker vanaf opstarten.
Ik ga er dus in mijn uitleg vanuit dat een interne SSD (evt. zelfs in plaats van de harddisk) handiger en even snel/sneller werkt als een externe SSD. Of dat ding gemakkelijk open wil kan ik vanaf mijn toetsenbord niet beoordelen.
De kans dat er een SATA harddisk in zit (gemeld wordt een 2,5") is vrij groot als er al een USB3 poort op zit.
Of er intern een M2-slot voor een SSD op het moederbord aanwezig is en of die voor SATA en/of NVME is, kan de TS zelf zien/opzoeken als hij mijn hints volgt.

Als er intern maar plaats is voor één 2,5" device (nu de harddisk), kan de TS die vervangen door de SSD tijdelijk aan te sluiten in een externe USB-case (en daar na het clonen en verwisselen van de harddisk door de SSD) de harddisk in verder gebruiken. Voorbeeld: pricewatch: LogiLink USB 3.0 External Case 2.5" Sata Zwart
???
En wat ga jij precies clonen dan? Complete inhoud van de HDD?
Das nie zo'n goei advies vind ik.

Stop die oude 500gb in een externe behuizing en installeer dan een 2,5" SSD, gooi er win 10 op en kopieer de data die je evt zou willen houden naar de SSD.
Forum hier staat vol met mensen die een HDD gecloned hadden naar SSD waarbij het nadien niet helemaal loopt zoals het behoort.

Verder is het moederbord een foxconn almond. De hele lay-out is te vinden op site van HP. Bord is uit 2013. Genoeg uit te destilleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-05 16:28
NVME met adapter kan, je kan er alleen vanaf booten op een Sata only systeem. Bios support dat simpelweg niet. Qua snelheid levert het ook niets op. Pak gewoon de snelste Sata SSD van dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Pos schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:03:
[...]

???
En wat ga jij precies clonen dan? Complete inhoud van de HDD?
Das nie zo'n goei advies vind ik.
...
Forum hier staat vol met mensen die een HDD gecloned hadden naar SSD waarbij het nadien niet helemaal loopt zoals het behoort.
...
Daar moet ik je deels gelijk in geven en ik ga daar ook verder op in.

Inmiddels heb ik de Clone operatie naar SSD een keer of 50 uitgevoerd voor mijn eigen gezin en anderen, als vrijwilliger overwegend gratis (vrijwillige donaties achteraf .. :+ ) voor derden.
Naar schatting in 20% van die operaties had ik problemen na het clonen:
- clonen werd afgebroken of was niet succesvol om onbekende reden. Vloeken hielp niet.
- clonen gelukt (melding dat het succesvol werd afgesloten), maar de PC of laptop start met geen mogelijkheid op vanaf de SSD. Inzet van een Windows installatiemedium (in de herstelconsole, m.n. opstartherstel) hielp slechts zelden.
In al die gevallen lag dat niet aan de SSD, want ik heb er nog nooit een terug hoeven sturen. In alle gevallen volstond het van scratch af aan installeren van Windows 10, iets wat rap gaat. Nadeel is dat de (veelal erg onervaren) gebruiker in dat geval alles opnieuw moet installeren met alle wachtwoord- en licentieproblemen in overige programmatuur en vaak initieel verlies van POP-mails van dien. Dat betekent dan erg veel na-werk voor mij want ik laat me dan niet kisten door zoiets. Clonen is dan altijd sneller.

In geen enkel geval heb ik problemen met Windows zélf gehad. In mijn optiek komt dat doordat ik vóór de hele operatie Windows doorlicht en in orde maak: vaak verwijder ik eerst allerlei opgelopen rotzooi en in enkele gevallen moest ik Windows intern herstellen met SFC e.d. Diezelfde controles doe ik direct na de overzet/installatie operatie.
In alle gevallen liep Windows als een tierelier op de SSD, waarbij het afhankelijk is van de aanwezigheid van AHCI op het moederbord of de SSD snel is (en aanvoelt) of niet. Ja, altijd 2,5" SATA SSD's, ik heb dat nog nooit gedaan met NVME-SSD's omdat de betreffende generatie (en prijsklasse) computers daar niet mee is uitgerust.
In slechts één geval acht ik de hele clone-operatie mislukt, omdat de betreffende Toshiba laptop achteraf zo'n slome processor heeft (een goedkope Celeron) dat die ondanks de goed functionerende SSD onverwachts de hele laptop ophoudt.
En als ik stuit op een minder legale versie van Windows, koop ik een (goedkope) legale versie en installeer die. Dat is dus nooit de oorzaak van problemen.
En ik verwijder/resize naderhand indien nodig de (overbodige) partities zodat dat geen problemen oplevert.

Nóg zo'n raar verschijnsel: een gebruikte laptop die wordt voorzien van een SSD en die goed werkende AHCI aan boord heeft, is soms een stuk sneller dan een nieuw gekochte budget laptop! Dat blijkt als ik "de ouwe laptop" voorzie van een SSD als er al een nieuwe is aangeschaft en de ouwe daarna sneller aanvoelt dan de nieuwe. Mijns inziens komt dat doordat de performance van een oudere laptop met harddisk destijds moest worden opgekrikt met een fatsoenlijk werkend moederbord/processor/geheugen, waar een nieuwe budget-laptop vaak is voorzien van een sh*tprocessor en moederbord, omdat de SSD vanzelf al een flinke voorsprong geeft op dat gebied. Mijns inziens wordt de marge in die gevallen opgekrikt door goedkopere hardware te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:37
Renault schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 23:13:
In al die gevallen lag dat niet aan de SSD, want ik heb er nog nooit een terug hoeven sturen. In alle gevallen volstond het van scratch af aan installeren van Windows 10, iets wat rap gaat. Nadeel is dat de (veelal erg onervaren) gebruiker in dat geval alles opnieuw moet installeren met alle wachtwoord- en licentieproblemen in overige programmatuur en vaak initieel verlies van POP-mails van dien. Dat betekent dan erg veel na-werk voor mij want ik laat me dan niet kisten door zoiets. Clonen is dan altijd sneller.
Yup, heel herkenbaar dit alles.
Bestanden en instellingen wil je exact behouden om veel nazorg werk te vermijden.
Migreren is trouwens een betere omschrijving dan "clonen", aangezien de BCD boot informatie moet worden aangepast bij het migreren naar een andere HDD/SSD.
Ook wil je soms oude, overbodige OEM herstel/recovery partities van jaren her verwijderen.
Natuurlijk nog veel verschil in de gebruikte clone/migratie tools, hoe deze bijvoorbeeld omgaan met onregelmatigheden (lees fouten) op de te migreren disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:37
Renault schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 23:13:
Yup, heel herkenbaar dit alles.
Bestanden en instellingen wil je exact behouden om veel nazorg werk te vermijden.
Migreren is trouwens een betere omschrijving dan "clonen", aangezien de BCD boot informatie moet worden aangepast bij het migreren naar een andere HDD/SSD.
Ook wil je soms oude, overbodige OEM herstel/recovery partities van jaren her verwijderen.
Natuurlijk nog veel verschil in de gebruikte clone/migratie tools, hoe deze bijvoorbeeld omgaan met onregelmatigheden (lees fouten) op de te migreren disk.
Ook vooral niet vergeten om voor het clonen/migreren Windows volledig af te sluiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:06

nelizmastr

Goed wies kapot

Uszka schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:21:
[...]

Met AMD E1-2500 cpu. 1,4GHz dual core. Ding is serieus traag, zelfs al enorm traag toen die nieuw was. Met alleen wat browsen staat de cpu al continu op 100%. Eerlijk gezegd vind ik het de moeite en het geld niet waard om er iets aan te doen.
Wat mij betreft is hier het topic mee ten einde.

De AMD E1, hoe je het ook wendt of keert, is E-waste en had nooit verkocht mogen worden.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1