Vraag

• raymondvanderpl
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-06 11:11
Hallo,

Ik hoo dat iemand hier een antwoord kan geven op mijn vraag.

Ik rijd nu een auto van de zaak, echter zit ik er aan te denken om deze niet meer privé te gaan rijden. Nu vroeg ik mij het volgende af.

De auto staat voor 400 op de loonstrook en mijn salaris is 1000,- euro. Als ik de auto niet meer ga rijden betekend dit dat mijn volgende nettoloon 1400 zal zijn??
De bedragen zijn verzonnen trouwens.

Bij voorbaat dank

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:23
Niet meer rijden, of niet meer privé rijden, wat is het ?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 11:52

Barrycade

Through the...

Nou nee, maar kan alleen per kalenderjaar dus je kan er mooi bijna een jaar over nadenken.
En even opvragen bij HR of ze een proforma loonstrookje voor je willen maken.

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-07 21:46
Het hangt enorm af van jouw bruto salaris. In principe wordt 25 of 12 of 4%, geen idee in welke categorie je auto valt, van de waarde van je auto boven op je bruto salaris opgeteld en daar moet je dan belasting over betalen. Zo zal iemand die dezelfde auto rijdt maar minder verdient, minder bijtelling hebben.

Dus fictief hebben we niks aan

[ Voor 8% gewijzigd door mannowlahn op 10-02-2022 23:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:14

CyBeRSPiN

sinds 2001

Vraag je loonadministratie om het door te rekenen.
Bij mijn werkgever krijg ik 90% van het leasebudget bruto uitbetaald als ik niet zou leasen. Daarbij worden ook nog de woon-werk kilometers netto gemaakt met 19ct/km (kost de werkgever niks, is fiscale regeling). Dus hoe verder iemand van de zaak woont hoe meer ie overhoudt. Netto houd je dan een stuk minder over natuurlijk ;)

[ Voor 31% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-02-2022 00:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:25
Komop, zo ingewikkeld is 't niet. Je betaalt inkomstenbelasting over die 400 en dat wordt nu van je netto loon afgetrokken.

Even afgezien van effecten op heffingskortingen, gaat je netto loon met 400 x 37,1% omhoog als je stopt met privé rijden (uitgaande van de laagste schijf, tot 66k jaarloon geloof ik). Maar inderdaad pas vanaf 1-jan-23, zoals @Barrycade aangeeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:37

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Barrycade schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:36:
Nou nee, maar kan alleen per kalenderjaar dus je kan er mooi bijna een jaar over nadenken.
En even opvragen bij HR of ze een proforma loonstrookje voor je willen maken.
Dit, je bent te laat aangaande 2022.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
raymondvanderpl schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:21:
Hallo,

Ik rijd nu een auto van de zaak, echter zit ik er aan te denken om deze niet meer privé te gaan rijden. Nu vroeg ik mij het volgende af.

De auto staat voor 400 op de loonstrook en mijn salaris is 1000,- euro. Als ik de auto niet meer ga rijden betekend dit dat mijn volgende nettoloon 1400 zal zijn??

Bij voorbaat dank
400 kosten voor gebruik van de auto? Of 400 bijtelling? En netto? brutto?

Beetje te vaag dit om wat van te maken. Vraag het je salarisadministratie.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Twee opties: in het lease-contract (tussen jou en werkgever) staat vaak exact wat er wordt ingehouden op basis van je loon ten tijde van het aangaan van dat contract en jouw salaris-administratie kan heel mooi een pro-forma loonstrook tevoorschijn toveren zonder lease-auto erop.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-07 10:43
Hallo,

Bij voorbaat dank
Op je loonstrook kunnen twee dingen staan:

1. kolom netto / uitbetaling: eigen bijdrage (indien van toepassing)
2. kolom "loon voor belastingen": bijtelling

Je vraag is niet te beantwoorden als we niet weten wat de eigen bijdrage en cataloguswaarde van de auto zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Falcon schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 06:45:
[...]

Kan slechts per 1 januari inderdaad. Niet meer privé is geen bijtelling meer op je loonstrook.

[ Voor 13% gewijzigd door pennywiser op 11-02-2022 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Of als je van werkgever switcht ;)

Anyway, bij https://www.berekenhet.nl...men/index.html#brutonetto kun je dit soort berekening doen. Laat je simpelweg de auto buiten beschouwing :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

DappereDodo schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 06:34:
Komop, zo ingewikkeld is 't niet. Je betaalt inkomstenbelasting over die 400 en dat wordt nu van je netto loon afgetrokken.

Even afgezien van effecten op heffingskortingen, gaat je netto loon met 400 x 37,1% omhoog als je stopt met privé rijden (uitgaande van de laagste schijf, tot 66k jaarloon geloof ik). Maar inderdaad pas vanaf 1-jan-23, zoals @Barrycade aangeeft.
Bij mij wordt ook nog 10% eigen bijdrage privé gebruik ingehouden, dus het kan wel degelijk ingewikkelder zijn.
Bovendien is TS onduidelijk of ie helemaal van ze lease af wil of enkel niet meer privé wil rijden. Lijkt het laatste nu ik het nogmaals lees, ik antwoordde op basis van helemaal stoppen met een leasewagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Dat is van zoveel factoren afhankelijk dat dit niet te vertellen is. (percentage bijtelling, mogelijke eigen bijdrages, afspraken rondom brandstof, etc, etc).

Vraag eens een proefberekening aan de salarisadministratie.

Besef je wel dat in het gebruik van leasewagens in de meeste gevallen een belastingvoordeel zit (daarom rijden er zo ontzettend veel rond). Door de auto prive te gaan rijden zal die belastingnadeel dat er dan ontstaat ergens moeten neerslaan. Wie neemt dat nadeel? Jij? Werkgever?

[ Voor 5% gewijzigd door Cyberpope op 11-02-2022 09:35 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:07
Ik weet niet of je er zelf al aan gedacht had, maar hou je ook rekening met de kosten die er aan de andere kant bijkomen voor je privé verplaatsingen?

Als je je werk-auto niet meer gebruikt om je privé mee te verplaatsen:
  • Moet je dus een privé auto aanschaffen (tenzij je daar andere oplossingen voor hebt)
  • Krijg je geen reiskostenvergoeding daarvoor, want woon-werk is zakelijk
  • Moet je je zakelijke kilometers gaan verantwoorden / registreren.
Ik ken je situatie verder niet natuurlijk, maar bijtelling vs. een privé auto aanhouden + de kilometers zelf betalen is in de regel niet gunstiger (financieel).
De situatie is anders als je géén lease auto hebt. Dan heb je namelijk een verschil te overbruggen van netto bijtelling + bedrag reiskostenvergoeding.

Tot slot... zoals meermaals hier gezegd: vraag het aan de salarisadministratie, dan heb je een antwoord waar je ook daadwerkelijk mee weet wat de financiële impact is.

[ Voor 6% gewijzigd door Danny the dog op 11-02-2022 09:54 ]

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Dat lijkt me nogal logisch, het is een contractuele arbeidsvoorwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-07 19:49

Prx

pennywiser schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:16:
[...]

Dat lijkt me nogal logisch, het is een contractuele arbeidsvoorwaarde.
Dat is één aspect, maar het betreft hier voornamelijk de afspraak met de belastingdienst voor de bijtelling.

https://www.belastingdien...ng-privegebruik-auto-2022

https://www.belastingdien...vragen-wijzigen-intrekken

https://www.belastingdien...-auto-500-privekilometers

Dat gaat dus primair per kalenderjaar, met als uitzondering die wijziging van werkgever.

[ Voor 8% gewijzigd door Prx op 11-02-2022 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-05 11:13
Falcon schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 06:45:
[...]

Want? wissel van werkgever.. ook opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:21
Voor alleen de bijtelling die uitspaart door alleen maar de auto niet meer privé, maar nog wel zakelijk te rijden, kun je zelf geen auto rijden. Althans, als je appels met appels gaat vergelijken vaak niet.

Als je de lease auto helemaal inlevert, ook zakelijk, en een mobiliteitsbudget krijgt. Dan bespaar je niet alleen de bijtelling, maar krijg je ook nog eens dat budget bij je salaris erbij. Dan kan het zomaar zijn dat je salaris van 1000 naar 1800 euro gaat.
Dit is ongeveer mijn situatie. Ik reed lease, veranderde van werkgever, kreeg geen auto, maar wel een mobiliteitsbudget. Was erg lucratief in tijden van thuiswerken. Sinds 1 januari iets minder aantrekkelijk omdat het niet meer netto mag worden uitgekeerd. Ik mag eventueel weer naar lease, maar dat vind ik financieel niet interessant meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-07 12:20
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:23:
[...]

Bij mij wordt ook nog 10% eigen bijdrage privé gebruik ingehouden, dus het kan wel degelijk ingewikkelder zijn.
Bovendien is TS onduidelijk of ie helemaal van ze lease af wil of enkel niet meer privé wil rijden. Lijkt het laatste nu ik het nogmaals lees, ik antwoordde op basis van helemaal stoppen met een leasewagen.
Kun je die kosten niet aftrekken van de bijtelling tijdens je belasting opgave?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

ikbentochniegek schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:03:
[...]

Kun je die kosten niet aftrekken van de bijtelling tijdens je belasting opgave?
Ja dat gebeurt automatisch op het loonstrookje al het drukt je eigen bijtelling (dat was ook het idee van mn werkgever, kosten besparing aan hun kant, weinig impact voor personeel), maar meer om aan te geven dat het beter is om HR om een berekening te laten maken en het niet altijd simpel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:12

dr.lowtune

Deugt niet

Niet meer rijden (helemaal niet meer dus) bespaart je de bijtelling en mogelijk mag je het leasebedrag (bijv 700 euro) bij je brutoloon optellen. Daar staat tegenover dat je voor je zakelijke verplaatsingen dan zelf wat anders moet regelen.

Niet meer privé rijden bespaart je alleen de bijtelling.

Zoals als eerder genoemd, je geeft te weinig details om een goed antwoord te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondvanderpl
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-06 11:11
dr.lowtune schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:01:
Niet meer rijden (helemaal niet meer dus) bespaart je de bijtelling en mogelijk mag je het leasebedrag (bijv 700 euro) bij je brutoloon optellen. Daar staat tegenover dat je voor je zakelijke verplaatsingen dan zelf wat anders moet regelen.

Niet meer privé rijden bespaart je alleen de bijtelling.

Zoals als eerder genoemd, je geeft te weinig details om een goed antwoord te geven.
Ik zal morgen even wat meer details geven. Het betreft overigens een auto die door de zaak is gekocht dus niet in lease of iets.

Waarom de gestelde vraag? Ik ga wisselen van baan en en wil de nieuwe werkgever aangeven wat mijn netto loon nu bedraagt. Echter met het inhouden van een bedrag voor de auto weet ik dit bedrag dus niet exact.

Nogmaals ik zal morgen even wat meer details geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:12

dr.lowtune

Deugt niet

raymondvanderpl schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:59:
[...]

Ik zal morgen even wat meer details geven. Het betreft overigens een auto die door de zaak is gekocht dus niet in lease of iets.

Waarom de gestelde vraag? Ik ga wisselen van baan en en wil de nieuwe werkgever aangeven wat mijn netto loon nu bedraagt. Echter met het inhouden van een bedrag voor de auto weet ik dit bedrag dus niet exact.

Nogmaals ik zal morgen even wat meer details geven
In dat geval kan je ook gewoon op tafel leggen wat je aan voorwaarden wil hebben. Of die auto door het bedrijf gekocht is of wordt geleased maakt eigenlijk niet veel uit. Binnen je arbeidsvoorwaarden vertegenwoordigt deze een bepaalde waarde (vaak bij lease zo’n 700 tot 1000 euro bruto, tenzij je echt iets exclusiefs hebt) en dat zou je dan eigenlijk mee moeten nemen in je berekening. Ik denkt dat het makkelijker is om gewoon te zeggen “ik krijg nu dit + deze zakelijke auto, match of overtref het maar”.

Uitzoeken wat die zakelijke auto werkelijk vertegenwoordigt qua waarde in je privé situatie, daar kan ik geen antwoord op geven (zijn vast wel tweakers die daar een inschatting van kunnen maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:37

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

C6DL schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:44:
[...]

Want? wissel van werkgever.. ook opgelost.
Lees jij dat in de topicstart? :?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:24
[...]

Waarom de gestelde vraag? Ik ga wisselen van baan en en wil de nieuwe werkgever aangeven wat mijn netto loon nu bedraagt.
Enigsins off topic, maar ik vind het altijd belachelijk als nieuwe werkgevers naar oud salaris vragen (en dan zelfs netto…). Gewoon zeggen wat je wilt verdienen, niet wat je voorheen verdiende, daar hebben ze niks mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

[...]

Waarom de gestelde vraag? Ik ga wisselen van baan en en wil de nieuwe werkgever aangeven wat mijn netto loon nu bedraagt.
Waarom?

Even ongeacht of je meer/minder wil verdienen; je wisselt toch van werkgever voor "betere" omstandigheden zoals werktijden, afstand, plezier, groei en (ook) geld?

Gewoon aangeven wat je wil verdienen; dan merk je vanzelf wel of een nieuwe werkgever dat in jou ziet / waard vindt

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Niet_Jan_Jaap schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 07:40:
[...]

Enigsins off topic, maar ik vind het altijd belachelijk als nieuwe werkgevers naar oud salaris vragen (en dan zelfs netto…). Gewoon zeggen wat je wilt verdienen, niet wat je voorheen verdiende, daar hebben ze niks mee te maken.
Eens. Het gaat er niet om wat je nu verdient, het gaat er om wat zij ervoor willen geven. Je kan een salarisindicatie afgeven, dan gaan ze maar een mooi bod maken, ipv voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en net iets meer betalen dan je nu verdient.

I have stability. The ability to stab.

Pagina: 1