Vraag

• Florisl
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-03 23:34
Mijn vraag:
Beste mede-Tweakers op het forum.

Ik ben een systeembeheerder voor een organisatie met meerdere B.V.'s binnen de "Group". In mijn functie verzorg ik remote en on-site de IT omgevingen van bedrijf A/B/C door middel van een pool-auto (Opel Karl) van het bedrijf.

Recent heeft de organisatie afscheid genomen van deze pool-auto zonder enige communicatie naar de medewerkers. Dit treft mij vooral gezien ik met deze pool-auto regelmatig ritten van 400KM tot 500KM rijd per keer dat ik een vestiging bezoek. Personeelszaken heeft aangegeven dat ik mijn private-lease auto dien te gebruiken voor deze zakelijke ritten waar ik het niet mee eens ben, vooral tegen het tarief van €0,19 per KM. Mijn private-lease contract bevat 20.000KM per jaar en heb nog 9000KM te rijden voor privé en woon-werk verkeer tot november 2022. Mijn dagelijkse woon-werk route is 34KM.

De organisatie biedt mij een netto kilometer vergoeding aan van €0,30 per zakelijk gereden kilometer. Ik ben het hier niet mee eens omdat dit invloed heeft op mijn privé gebruik + ik geen duidelijke informatie kan vinden m.b.t. tot de invloed op mijn loonstrook of zaken als de jaarlijkse Belastingaangifte. Daarnaast zal ik een eigen administratie bij moeten houden en geld apart moeten houden van mijn salaris wanneer ik de teveel gereden kilometers bij de private-lease maatschappij dien te betalen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Zelf heb ik een verschillende voorstellen gedaan zoals het OV i.c.m. een overnachting of het huren van een auto bij een van de bekende verhuurbedrijven. Mijn werkgever wil hier niet in meegaan ondanks dat de kosten (mijn inziens) laag blijven

Op het internet kan ik bijzonder weinig vinden hoe dit het beste geregeld kan worden. De werkgever is immers verantwoordelijk voor het faciliteren van mijn vervoer naar de organisaties.

Hebben jullie voor mij advies hoe ik dit kan bespreken met HR en/of mijn leidinggevende?

Alvast bedankt voor diegene die hierop wil reageren. :)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:33
Als je zoveel moet rijden voor je werk: probeer het om te draaien. Laat ze het private lease contract maar overnemen. Dus wordt dan gewoon de traditionele leaseauto van de zaak.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Er is een groot te kort aan IT’ers, dus zoek gewoon een nieuwe werkgever waar je als consultant aan de slag kan.
Regel dan een goede overname van je private lease.

ICE ICE Baby

• Florisl
sig69 & djmuggs alvast bedankt voor de snelle reactie. Het over laten nemen van mijn private lease contract heb ik besproken maar is HR niet happig op. Een goede verklaring willen ze niet geven.

Hopelijk zijn er nog meer GoT'ers die hier in de komende dagen op zullen reageren. Thanks voor de input.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Wat nou als je zelf geen auto hebt? Ze kunnen niet verwachten dat je een privé auto gaat gebruiken voor zakelijke ritten.

Van en naar je vaste werkplek (kantoor) is jouw pakkie aan, maar als je wekelijks naar klanten moet, is dat toch echt het probleem van je werkgever.

Dus ofwel auto van de baas, of ov, of taxi whatever. Maar ze kunnen geen misbruik maken van het feit dat jij toevallig een eigen auto hebt (al dan niet private lease) en dan maar 19ct/km betalen.

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:33

Tys

34km woon-werk is teveel om te zeggen dat je helemaal geen auto hebt. Maar ondanks dat het bij je functie hoort is de vergoeding wel erg karig. Is het openbaar vervoer een optie (tegen de daadwerkelijke kosten en reistijd onder werktijd uiteraard)?

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Tys schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:33:
34km woon-werk is teveel om te zeggen dat je helemaal geen auto hebt. Maar ondanks dat het bij je functie hoort is de vergoeding wel erg karig. Is het openbaar vervoer een optie (tegen de daadwerkelijke kosten en reistijd onder werktijd uiteraard)?
Klopt, maar wat als je op loopafstand woont van kantoor?

Gebruikelijk is in deze een reiskostenvergoeding van een substantieel bedrag. Hiermee kun je zelf bepalen hoe je reist en of je er wat aan over houd door dit efficiënt te doen, of wat moet bijleggen als je besluit een dikke audi te gaan leasen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:33
Florisl schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:28:
sig69 & djmuggs alvast bedankt voor de snelle reactie. Het over laten nemen van mijn private lease contract heb ik besproken maar is HR niet happig op. Een goede verklaring willen ze niet geven.

Hopelijk zijn er nog meer GoT'ers die hier in de komende dagen op zullen reageren. Thanks voor de input.
Dan houdt het gewoon op met bezoekjes aan andere vestigingen. Maar je zet je werkrelatie daarmee wel op scherp, met mogelijke gevolgen. Ik zou er overigens precies hetzelfde in staan.

Roomba E5 te koop

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
djmuggs schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:23:
Er is een groot te kort aan IT’ers, dus zoek gewoon een nieuwe werkgever waar je als consultant aan de slag kan.
Regel dan een goede overname van je private lease.
Nee er is geen groot te kort aan IT'ers, net zoals er geen groot tekort aan mensen is die in de supermarkt willen werken. Er is wel een groot te kort aan gekwalificeerd, hoogopgeleid personeel: net zoals er een tekort aan 15 jarige vakkenvullers is :+

Maar ik zou de private lease auto ook niet inzetten, laat de potentiële werkgever zelf maar een auto beschikbaar stellen: straks moet je private lease auto inleveren, zit dat ding vol met schades die de auto opgelopen heeft terwijl je hem voor werk gebruikte...

Je werkgever geeft dan niet thuis hoor, die geeft je waarschijnlijk enkel een onkostenvergoeding. Woon-werk verkeer dat is wat anders: maar zakelijke ritten, daar zou ik zelf dan weer niet de privéauto voor willen gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Weissbier op 10-02-2022 23:43 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:09

Barrycade

Through the...

De organisatie biedt mij een netto kilometer vergoeding aan van €0,30 per zakelijk gereden kilometer.
Das een redelijke vergoeding toch? Het is een netto vergoeding dus geen invloed op loon of andere belasting dingen. Ik krijg 19 netto en 21cnt bruto dus ongeveer hetzelfde.

Maar ik rij in een oude diesel dus levert me in pre Corona voor een maandelijks tripje naar België van 1000 km 300 euro op. Kon in in die tijd 6 tankjes diesel van kopen, zeker met tanken in België. Maar kan als het moet ook een huurauto of poolauto regelen.

Maar als je maar 9000km nog te besteden hebt zal het snel financieel vervelend worden.

Dus denk dat je in overleg met je manager moet gaan. Hoeveel km rij je per jaar zakelijk? En hebben jullie een handboek waarin dienstreizen zijn besproken? Vaak staat er in dat als je meer dan x-km per jaar rijdt je recht hebt op een leaseauto.

• Florisl
@Barrycade dank voor je reactie. Helaas staat er in de arbeidsvoorwaarden dat er Max €0,19 per KM wordt betaald.

Ik zal hier eens verder induiken om te zien of ik meer info kan vinden. Verwacht van niet gezien HR steeds verwijst naar het oude “blauwe boekje” zoals dat bij mijn organisatie heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:09

Barrycade

Through the...

Florisl schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:53:
@Barrycade dank voor je reactie. Helaas staat er in de arbeidsvoorwaarden dat er Max €0,19 per KM wordt betaald.

Ik zal hier eens verder induiken om te zien of ik meer info kan vinden. Verwacht van niet gezien HR steeds verwijst naar het oude “blauwe boekje” zoals dat bij mijn organisatie heet.
Zou het dan eerst aanvliegen via je manager, maar waar komt dan die 30 cent vandaan?

Belastingtechnisch mag een bedrijf max 19 cent geven, maar het extra bruto bedrag volgens mij naar redelijkheid.

Maar allemaal luchtfietsen als je dus vrij veel km's moet gaan maken met je auto waar je bijna geen km's meer hebt in je bundel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26
Als je je auto niet wil inzetten lekker niet doen.
Werk dient te faciliteren.
Niet helemaal passend maar lees dit eens, mn de 2e case (onderaan)
https://www.personeelsnet...en-kun-je-er-wat-aan-doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wellicht kan je werkgever het contract opwaarderen naar meer jaarkilometers en het verschil in kosten gaan betalen? Als ze per se willen dat je je privébak gebruikt, tja betaal d'r dan ook maar voor.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:50

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Jij geeft aan bij jouw manager dat jij jouw private lease contract niet gaat inzetten voor zakelijke ritten.

Je geeft daarbij aan dat dit consequenties heeft voor zijn werkzaamheden waar hij jou voor nodig heeft.

Manager mag het dan oplossen met andere bobo’s in het bedrijf.

Aka het is simpelweg niet jouw probleem, benader het daarom ook zo.

Gebruik dit moment ook gelijk even om jouw huidige takenpakket naast je functieomschrijving te leggen.

[ Voor 17% gewijzigd door Falcon op 11-02-2022 07:29 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Kun je niet gewoon je aantal kilometers verhogen? Voor een gemiddelde auto betaal je zo'n 25 / 30 euro per maand voor 5000 extra kilometers per jaar, dus dat komt neer op zo'n 6 - 8 cent per kilometer. Tel daar zo'n 10 - 12 cent per kilometer brandstofkosten bij op, en je zit ruim gedekt door je kilometervergoeding van 30ct / km.

Even uitrekenen hoeveel je de afgelopen jaar zakelijk hebt gereden en presto :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:39
Barrycade schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 00:00:
[...]

Zou het dan eerst aanvliegen via je manager, maar waar komt dan die 30 cent vandaan?

Belastingtechnisch mag een bedrijf max 19 cent geven, maar het extra bruto bedrag volgens mij naar redelijkheid.

Maar allemaal luchtfietsen als je dus vrij veel km's moet gaan maken met je auto waar je bijna geen km's meer hebt in je bundel.
Een extra bedrag bruto hoeft niet eens redelijk te zijn. Al geef je 100 euro per km.

Als zij 30 cent netto willen betalen zal dat dus 19 cent netto kunnen en de overige 11 cent moet gebruteerd worden. Dan heeft het verder ook (nagenoeg) geen impact op je belastingen.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Daarnaast zal ik een eigen administratie bij moeten houden en geld apart moeten houden van mijn salaris wanneer ik de teveel gereden kilometers bij de private-lease maatschappij dien te betalen.
Ik zal wel heel simpel zijn maar die administratie behoor je nu ook al te overleggen; elke kilometer die jij nu rijdt dus woon-werk, werk-werk, werk-woon, is een verrekenbaar bedrag voor de werkgever en, zoals de startpost aangeeft, staan daar verschillende / mogelijke vergoedingen tegenover.

Daarnaast heb je sowieso zelf goed in de gaten te houden wat je extra rijdt in de private-lease; maar natuurlijk ook wat je eventueel aan eigen risico / verbruiksartikelen / etc hiervoor in de kleine letters hebt staan. Dat deze reservering (explosief) stijgt als je ermee voor de baas gaat rijden, dat is wel een dingetje.
VidaR-9 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 07:46:
[...]
Dan heeft het verder ook (nagenoeg) geen impact op je belastingen.
Dat snap ik inderdaad wel en volgens mij heb je ook gelijk. Maar hoe erg drukt (of helpt) een bruto/netto-vergoeding ten opzichte van een mogelijke andere lening. Private-lease drukt bijvoorbeeld op je hypotheek-aanvraag maar als je bewijsbaar hebt dat bij wijze van spreken 60% van die kosten door werkgever "vergoed" worden, kan de bank weer een mooie verhoging van de hypotheek-aanvraag doen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Sla even je private-lease contract er op na. Woon-werkverkeer mag gewoon, maar er staat vaak in dat een private-lease contract/auto niet mag worden gebruikt voor zakelijke ritten (want andere verzekering enzo).

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 135360

Vergeet ook niet, dat wanneer je bv een pc van de zaak of een server of wat anders "duurs" in je auto hebt liggen, en je krijgt wel een aanrijding in je prive auto dit niet altijd verzekerd is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Anoniem: 135360 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 07:56:
Vergeet ook niet, dat wanneer je bv een pc van de zaak of een server of wat anders "duurs" in je auto hebt liggen, en je krijgt wel een aanrijding in je prive auto dit niet altijd verzekerd is..
Is ook niet heel relevant, de werkgever is in principe aansprakelijk voor schade die onder werktijd ontstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:37
@Florisl Vergeet je werk ook niet even op de hoogte te stellen van het volgende. Tijdens een zakelijke rit met je privé auto (ook al is dat private lease) is je baas aansprakelijk voor alle schades.
En bij private lease contracten zijn dit best dure schades. Dus laat je baas maar eerst iets tekenen dat ze die kosten zullen dragen.

Hoeveel vergoeding krijg je nu echt? Je hebt het namelijk over 19 en 30 cent.
Bij mijn vorige werkgever was het 19 cent netto voor woon-werk en 36 cent bruto voor zakelijk (= 28 cent netto).
Had een voordelige auto die mij circa 19 cent kostte incl. onderhoud en afschrijving. Dus zakelijke ritjes was goed verdienen.

En zoals hierboven al gezegd, je werkgever kan je niet dwingen je eigen auto te gebruiken. Dus de eerst volgende keer dat je naar een externe klant moet en ze willen geen vervoer regelenen, niet gaan. Kijk dan maar eens wat ze gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-05 15:39
Ik heb dit een keer gehad en heb gewoon aangegeven dat ik wel een auto heb, maar deze moet delen met mijn vrouw.

Ze draaiden hun beslissing terug omdat ik steeds een zakelijke auto van een collega moest lenen wat ook niet prettig werkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:11

weebl

YARR!

Nee.
Is ook een volledige zin hè...

Probleem lekker laten liggen waar het hoort. Werkgever verwacht dat jij binnen bepaalde tijd on-site kan zijn, mag ie daar ook de middelen voor regelen.

Als mijn werkgever aangeeft dat ik voortaan mijn eigen laptop moet gaan gebruiken is het ook:
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-05 08:01
Wat krijg je nu als vergoeding voor woon werk? Ook 30 cent netto?

Of 19 cent? En blijft dat dan 19?
Hoeveel km per jaar naar kantoor? En hoeveel naar klanten?

Op de eerste plaats vooral een rekensom denk ik. (die misschien wel positief voor je uitvalt) Als zakelijk gebruik mag van de leasemaatschappij. Vind je informatie nogal karig.

[ Voor 7% gewijzigd door Bulldock op 11-02-2022 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Dit soort werkgevers wil ik niet eens voor werken. Die zitten helemaal verkeerd op de centen en denken geen millimeter mee met het personeel die voor hun geld aan het verdienen is.
Heb je iets aan mijn opmerking? Nee helemaal niets.. sorry.. maar ik vind het belachelijk dat werkgevers hun personeel zo uitkleden. Helemaal de opmerking 'Daar moet je je private lease maar voor gebruiken'... de naam zegt het eigenlijk al 'Private'.. dus beste baas: Nee, dat gaat niet gebeuren.

@naitsoezn Sorry maar dan moet jij het probleem oplossen die het werk gecreëerd heeft, met aan het eind alle financiële gevolgen van dien. Daarnaast betaal je dan dus belasting over zakelijk gereden kilometers die je bij een zakelijke leaseauto anders niet had hoeven betalen.
Hoe dan ook ga je er financieel tegenaan lopen.
Dergelijke situaties moet je nooit 'zomaar' accepteren. Zijn baas naait hem gewoon een oor aan en jij zegt vrolijk 'Ja joh laat hem maar doen'

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:50

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Laten we even wachten op een reactie van @Florisl .. volgens mij is zijn vraag wel beantwoord namelijk 😋

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

DonJunior schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:25:
jij zegt vrolijk 'Ja joh laat hem maar doen'
Geen idee waar je dat leest? Ik heb deze hele zin nergens gezegd in ieder geval.

Maar goed, weglopen kan uiteraard altijd ook nog, en is uiteraard de makkelijkste oplossing. Maar ik ging er eigenlijk van uit dat als TS dat wilde, dit topic niet nodig zou zijn geweest. Ipv krampachtig de kont in de krib te gooien, zou je natuurlijk ook gewoon constructief kunnen meedenken. Maar goed, naief van me misschien :)

[ Voor 11% gewijzigd door naitsoezn op 11-02-2022 08:44 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vanuit werkgevers perspectief kan dit natuurlijk gewoon. Er was een poolauto voor gezamenlijk gebruik en daar is men mee gestopt. Nu is iedereen aangewezen op eigen vervoer en betaalt men de standaard 19ct per km.
Ze bieden jou 30 cent netto. Das misschien net genoeg om de brandstof te dekken. Dus ook geen optie.

Pijn leggen waar ie hoort: jongens, ik moet regelmatig naar die externe vestigingen. Prive auto gebruiken is geen optie. En uitgangspunt is aotijd poolauto geweest. Hoe gaan jullie dat oplossen? Geen oplossing ga ik niet naar de andere vestigingen.

Genoeg vraag naar IT'ers dus je staat sterk. Je moet alleen je poot stijf durven houden.
Sowieso cv even oppoetsen, dit is geen werkgever die goed is voor zijn mensen. Zo'n group geval klinkt al als een MKB met meerdere bedrijven waarbij de baas graag zoveel mogelijk opstrijkt over de rug van de medewerkers.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osseh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:19
Ik zou allereerst beginnen met nog een keer het gesprek aangaan met de werkgever.
Leg inderdaad de punten uit die hier ondertussen allemaal genoemd zijn
  • Werkgever is verantwoordelijk voor eventuele schade in jouw auto
  • Wat nou als je geen auto had en met het OV kwam naar werk?
  • Stel dat je zou carpoolen en iemand anders rijd met jouw auto naar zijn/haar baan?
  • Jij word nu ineens verantwoordelijk voor het bijhouden van kilometer afstanden, dit gaat natuurlijk wel tijdens de tijd van de baas. Dus er is minder tijd over om te werken
  • Contractueel mag je waarschijnlijk je lease auto niet eens gebruiken voor zakelijke ritten
  • Jouw lease contract kan duurder worden door die kilometers, en de vergoeding compenseert dat niet (genoeg)
Niet alle punten zijn even sterk, maar als je het zo samen vat zijn er genoeg redenen om moeilijk te doen.
Dit is hetzelfde als ineens stoppen met een werklaptop of telefoon, je kan toch niet verwachten dat je dit zelf ineens gaat aanschaffen om te kunnen werken?

Los van dat, ook al vaker genoemd: Als ze zo moeilijk doen, zou ik maar eens rond gaan kijken naar een andere werkgever.

R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 3,5TB aan SSD, 32gb 5600mhz, custom WC, Silverstone HELA 850 , Thermaltake Core P5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
naitsoezn schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:43:
[...]

Geen idee waar je dat leest? Ik heb deze hele zin nergens gezegd in ieder geval.

Maar goed, weglopen kan uiteraard altijd ook nog, en is uiteraard de makkelijkste oplossing. Maar ik ging er eigenlijk van uit dat als TS dat wilde, dit topic niet nodig zou zijn geweest. Ipv krampachtig de kont in de krib te gooien, zou je natuurlijk ook gewoon constructief kunnen meedenken. Maar goed, naief van me misschien :)
Je snapt prima waar ik op doel, dus op deze manier reageren is een tikkeltje kinderachtig.

Meedenken met de werkgever heeft natuurlijk altijd de voorkeur, maar niet als deze je gewoon een oor aannaait en nergens in mee wil. TS heeft duidelijk al dingen aangedragen en de werkgever komt doodleuk met opties die allen nadelig blijven voor TS.
Dan kan je wel lief en aardig blijven doen maar dat is dan maar eenrichtingsverkeer. Dat moet je niet willen.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

DonJunior schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:00:
[...]

Je snapt prima waar ik op doel, dus op deze manier reageren is een tikkeltje kinderachtig.
offtopic:
grappig, ik vind het juist enorm kinderachtig om iemand zo raar weg te zetten en zulke woorden in de mond te leggen, om je eigen punt te maken. Als je dat nodig hebt, is je punt misschien niet zo sterk. Iets minder polariseren en iets meer nuance kan elke discussie alleen maar beter maken.

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 11-02-2022 09:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Florisl schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:15:
Mijn vraag:
Personeelszaken heeft aangegeven dat ik mijn private-lease auto dien te gebruiken voor deze zakelijke ritten
Ik denk dat het hier in de basis al verkeerd gaat. Personeelszaken heeft geen enkele zeggenschap over jouw privé-auto, zeker niet als dit niet ook in je contract staat. Er zijn honderden scenario's denkbaar waar dit gewoon niet gaat werken (waarvan er veel al hierboven beschreven zijn).

Als je jouw privé-lease voor zoveel zakelijke kilometers gaat inzetten dan gaat PZ ook al snel een mening hebben over hoe representatief je auto moet zijn ("wel netjes wassen voor je naar de klant gaat he?"), hoe betrouwbaar hij moet zijn ("wel netjes alle beurten laten doen he? Als je pech krijgt is het jouw schuld").

Da's een slippery slope waar je gewoon al meteen niet aan mee wil werken.

What's next?
  • - Contract met schoonmaakbedrijf is opgezegd. Graag eigen wc-papier meenemen á 0,01ct/velletje netto
  • - Ahrend is de deur uit. Graag dagelijks je eigen stoel meenemen, 0,01ct/gezeten minuut (graag eind van de maand een spreadsheet met gezeten uren indienen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
Ik heb trouwens wel een werkgever gehad, waarbij collega's ook hun priveauto's zakelijk gebruikte: dat waren echter maar korte ritjes en betrof een oude gebruikte auto. Het zou ook financieel interessant kunnen zijn, als je werkgever een netto vergoeding van € 0,30 per km geeft.

Mijn auto uit 2015 kost mij € 0,24 en dus zou zo'n constructie, in mijn persoonlijke situatie waarbij de privéauto veel stilstaat juist interessant zijn. Maar bij private lease heb je meer haken: bij inleveren mag je opdraaien voor al die schades, terwijl het bij je eigen auto gewoon van de inruilprijs wordt afgetrokken of je besluit de auto helemaal af te schrijven waarmee schades ook niets meer waard zijn.

Ik zou ook eens met de leasemaatschappij contact opnemen en wellicht zelfs verzekering, al valt die onder de leasemaatschappij. Maar ik heb een tijdje voor ANWB Automaatje gereden en mijn verzekering, stond enkel een paar ritjes toe. Andere verzekeringen stonden het helemaal niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanhel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-05 09:49
Zou je een rekensom kunnen maken van het aantal kilometers?

Hoeveel km verwacht je per jaar te gaan rijden met de auto zowel zakelijk als prive?
Op basis van die km hoeveel ben jij jaarlijks kwijt, aan zowel de lease als de brandstof?
Hoeveel is dit per km? En kom je uit met de vergoeding die wordt geboden?

Als de vergoeding niet uit komt kan die berekening naar HR of de financiële afdeling wandelen en zeggen dat ze iets anders moeten bedenken omdat het zo niet uit komt. Als ze er niet in meegaan is het tijd om iets anders te gaan zoeken.

Mocht het wel uitkomen, kijk dan of er alternatieven zijn waarbij je kosten kan besparen. En op die manier meer overhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:45
TMDC schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:26:
[...]

Ik denk dat het hier in de basis al verkeerd gaat. Personeelszaken heeft geen enkele zeggenschap over jouw privé-auto, zeker niet als dit niet ook in je contract staat. Er zijn honderden scenario's denkbaar waar dit gewoon niet gaat werken (waarvan er veel al hierboven beschreven zijn).

Als je jouw privé-lease voor zoveel zakelijke kilometers gaat inzetten dan gaat PZ ook al snel een mening hebben over hoe representatief je auto moet zijn ("wel netjes wassen voor je naar de klant gaat he?"), hoe betrouwbaar hij moet zijn ("wel netjes alle beurten laten doen he? Als je pech krijgt is het jouw schuld").

Da's een slippery slope waar je gewoon al meteen niet aan mee wil werken.

What's next?
  • - Contract met schoonmaakbedrijf is opgezegd. Graag eigen wc-papier meenemen á 0,01ct/velletje netto
  • - Ahrend is de deur uit. Graag dagelijks je eigen stoel meenemen, 0,01ct/gezeten minuut (graag eind van de maand een spreadsheet met gezeten uren indienen)
Contract met werknemer is opgezegd, graag robot incl onderhoud regelen die 24/7 jouw taken uitvoert a 10 euro per uur..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 00:40
Je legt teveel de pijn bij jezelf door oplossingen aan te dragen die vervolgens afgeschoten worden. Geef gewoon aan bij je leidinggevende dat je met je private lease niet uit komt. En dat je deze dus niet kan/wil inzetten. Blijft er over remote werken.

Dan beslist hij/zij of dat voldoet of dat er wat geregeld moet gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
PROnline schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:07:
Je legt teveel de pijn bij jezelf door oplossingen aan te dragen die vervolgens afgeschoten worden. Geef gewoon aan bij je leidinggevende dat je met je private lease niet uit komt. En dat je deze dus niet kan/wil inzetten. Blijft er over remote werken.

Dan beslist hij/zij of dat voldoet of dat er wat geregeld moet gaan worden.
Precies, bij een oplossing van een medewerker denkt HR al snel "hij/zij zal hier wel beter van worden, wij dus slechter. Daar gaan we niet aan meewerken"
Ik heb een project welke ook zo'n 60km bij mijn standplaats verwijderd is zonder goede OV verbinding. Ik heb aangegeven dat ik niet alle dagen een auto tot mijn beschikking heb en mijn leidinggevende gevraagd dit op te lossen. Ik had binnen 3 weken een short-lease auto voor mijn deur staan.
Het staat of valt een beetje met je leidinggevende in deze, als hij ff de deur van HR intrapt en zegt dat hij geen zin heeft om over 4 weken een nieuwe vacature te plaatsen en tijd te verdoen met sollicitatiegesprekken, inwerken etc etc en dat er dus 'el pronto' een nieuwe wagen beschikbaar moet zijn voor zijn medewerkers die naar andere locaties moeten dan is het zo geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-05 15:10

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Mogelijk is dit ook een teken dat het slecht gaat met het bedrijf. Er wordt zonder aankondiging vooraf een resource geschrapt die jij nodig hebt om je werk te kunnen uitvoeren, en daarna krijg je te horen dat je het maar moet oplossen met je eigen auto. Het lijkt erop dat ze vrij hard moeten snoeien in de uitgaven en dan krijg je dus dit soort zaken. Als HR/management geen water bij de wijn wil doen zou ik je adviseren om op zoek te gaan naar een andere werkgever, net als wat een paar andere mensen hier al hebben geadviseerd.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:24
Zoals eerder gezegd via je manager spelen, laat hem/haar het maar oplossen. En anders kun je nog een andere stakeholder een duit in het zakje laten doen, namelijk de mensen op de vestigingen. Zij zijn waarschijnlijk degene die jou op locatie hard nodig hebben en hebben dus als eerste last als dat niet meer kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-05 09:19

swtimmer

Ontrafelt het leven!

naitsoezn schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 07:33:
Kun je niet gewoon je aantal kilometers verhogen? Voor een gemiddelde auto betaal je zo'n 25 / 30 euro per maand voor 5000 extra kilometers per jaar, dus dat komt neer op zo'n 6 - 8 cent per kilometer. Tel daar zo'n 10 - 12 cent per kilometer brandstofkosten bij op, en je zit ruim gedekt door je kilometervergoeding van 30ct / km.

Even uitrekenen hoeveel je de afgelopen jaar zakelijk hebt gereden en presto :)
Maar dan zit jij wel vast aan die extra lasten voor het gehele contract gok ik zo. Dus jij moet een risico nemen ipv jouw werkgever. Ik zou daar ook geen fan van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 16:32
Vergeet niet dat een hoger private lease bedrag een hogere schuld is en van invloed op een eventuele hypotheek of lening.
Dit is niet jouw probleem maar van de werkgever,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Gewoon meer ct/km vragen, totdat het wel uit kan voor jou. Als ze dat niet willen: de trein pakken, en die uren in de trein gewoon boeken als werkuren.

Kwestie van tijd voordat hun op eens met een oplossing komen aanzetten ;)

[ Voor 5% gewijzigd door _eLMo_ op 11-02-2022 15:16 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Florisl
Dank voor de aanvullende comments.

De exact kilometers per jaar per vestiging wisselen. Dit hangt bijvoorbeeld af van de projecten en andere zaken. Los daarvan kan ik wel een schatting maken hoeveel zakelijke kilometers ik per jaar nodig zal hebben. Ik rijd zelf een Seat Ibiza 1.0 met een turbo uit 2020, in de koude periode's rijd ik +/- 650-700 KM op een volle tank á 35 liter x €2,07 = €72,45 per tank. België bezoek ik niet dus kan niet van de lagere benzine prijs profiteren.

Huidig aanbod:
Woon-werk verkeer = €0,19 per km (dit zal zo blijven)
Thuisadres naar een externe locatie = €0,30 per km

@Weissbier je hebt gelijk wat je aangeeft hoe de regeling zal zijn met schades. Dit moet inderdaad zwart op wit vastgelegd worden. Stel ik heb mijn auto bij bedrijf A staan en er onstaat schade buiten mijn zicht kan ik zelf voor het eigen risico á €250 per keer opdraaien. Eerst bespreken en daarna vastleggen is een goede mogelijkheid.

@MAX3400 & @Kecin goede opmerking die jullie maken m.b.t. de administratie. Dit ga ik bespreken met de leasemaatschappij om de details hierover duidelijk te krijgen.

Voor mij zijn jullie reacties duidelijk en informatief geweest. Ik zal het topic nog even volgen mochten er nog nuttige updates komen. Voor nu weet ik welke stappen ik kan nemen voordat ik een besluit neem.

Thanks!

[ Voor 0% gewijzigd door Florisl op 11-02-2022 15:39 . Reden: woordjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Florisl schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:23:
Dank voor de aanvullende comments.

De exact kilometers per jaar per vestiging wisselen. Dit hangt bijvoorbeeld af van de projecten en andere zaken. Los daarvan kan ik wel een schatting maken hoeveel zakelijke kilometers ik per jaar nodig zal hebben. Ik rijd zelf een Seat Ibiza 1.0 met een turbo uit 2020, in de koude periode's rijd ik +/- 650-700 KM op een volle tank á 35 liter x €2,07 = €72,45 per tank. België bezoek ik niet dus kan niet van de lagere benzine prijs profiteren.

Huidig aanbod:
Woon-werk verkeer = €0,19 per km (dit zal zo blijven)
Thuisadres naar een externe locatie = €0,30 per km

@Weissbier je hebt gelijk wat je aangeeft hoe de regeling zal zijn met schades. Dit moet inderdaad zwart op wit vastgelegd worden. Stel ik heb mijn auto bij bedrijf A staan en er onstaat schade buiten mijn zicht kan ik zelf voor het eigen risico á €250 per keer opdraaien. Eerst bespreken en daarna vastleggen is een goede mogelijkheid.

@MAX3400 & @Kecin goede opmerking die jullie maken m.b.t. de administratie. Dit ga ik bespreken met de leasemaatschappij om de details hierover duidelijk te krijgen.

Voor mij zijn jullie reacties duidelijk en informatief geweest. Ik zal het topic nog even volgen mochten er nog nuttige updates komen. Voor nu weet ik welke stappen ik kan nemen voordat ik een besluit neem.

Thanks!
Bij gebruik van eigen auto:
Woon werk verkeer ( huis naar standplaats) = risco werknemer
Verkeer voor de baas ( huis naar klant / standplaats naar klant ) = risco werkgever

Dit "vergeten" sommige werkgevers wel eens. Die denken dat ze klaar zijn met de reiskosten vergoeding bij gebruik van prive auto voor werk ritten.

Gebruik van prive auto zal in de overeenkomst moeten staan. Als dat nergens beschreven staat kan een werkgever je ook niet dwingen/eisen prive eigendommen ( privet lease of niet het is een prive auto) te gebruiken voor werk doeleinde.

Maar ik zou eens met de manager/baas spreken hierover waarvoor jij naar de andere vestegingen/klanten moet. Met simpele reden: prive auto en die wil ik niet gebruiken voor werk verkeer. Reden maakt niet eens uit. Werkgever moet de gereedschappen leveren om je werk te kunnen doen. Je laat een timmerman ook niet zonder hamer rond lopen....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-05 17:44

LankHoar

Langharig tuig

@Florisl je neemt nu wel echt het aapje van je werkgever op jouw schouder, door van alles en nog wat uit te zoeken. Weet je zeker dat je dat wel wilt? Waarom niet gewoon aangeven dat zij het maar oplossen omdat het jouw probleem niet is?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:30

EiT

30c per km is voor zakelijk verkeer te laag, je hebt ook extra onderhoud, afschrijving en banden naast de brandstof kosten. Daarbij loop je extra risico’s.

Als je private lease 10 cent per extra km kost, benzine 2,20 per L en de auto rijd 1:15 dan zit je al op bijna 25 cent per km. Dan blijft er 5c over voor risico, zelf auto regelen etc.

Laat ze lekker een auto huren als je ergens heen moet ;)

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-05 15:10
Simpel. Het is jouw auto en daar gaat je werkgever niet over. Geen duimbreed toegeven en ze ook geen argumenten geven om hierop verder te onderhandelen. Je gaat er alleen maar op achteruit. 30 cent per kilometer dekt nog niet eens de helft van de kosten van een fatsoenlijke auto. Daarnaast is je eigen autoverzekering niet geldig bij zakelijke ritten.

Je gewoon niet laten afschepen. Het is een probleem van je werkgever, niet van jou. Door je er zo druk over te maken en allemaal dingen uit te zoeken laat je al zien dat je uiteindelijk gaat toegeven, als ze maar lang genoeg blijven doorzemelen. Het zijn onderhandelingstactieken. Jouw auto is NIET bedoeld voor jouw baas. De volgende keer dat je baas je naar een klus bij een klant stuurt, zeg je: is goed, maar hoe kom ik daar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 25-05 09:38
Kecin schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 07:55:
Sla even je private-lease contract er op na. Woon-werkverkeer mag gewoon, maar er staat vaak in dat een private-lease contract/auto niet mag worden gebruikt voor zakelijke ritten (want andere verzekering enzo).
En als dat er niet in staat kan je alsnog zeggen dat dat erin staat en kan je het gebruiken als excuus.

Er zijn genoeg mensen die geen nee kunnen zeggen, dan is zo'n excuus wel makkelijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:22
LankHoar schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:42:
@Florisl je neemt nu wel echt het aapje van je werkgever op jouw schouder, door van alles en nog wat uit te zoeken. Weet je zeker dat je dat wel wilt? Waarom niet gewoon aangeven dat zij het maar oplossen omdat het jouw probleem niet is?
Eens! Je werkgever moet zorgen dat je je werk kan doen, dat is niet jouw verantwoordelijkheid. Vooral de manier van aankaarten door HR vind ik nogal bijzonder: je dient je eigen auto te gebruiken. Binnenkort moet je ook je eigen printer, laptop en telefoon gebruiken want daar stoppen ze mee.
Dus zoals hierboven beschreven: aangeven dat je je privé auto niet gebruikt voor dienstreizen en dat als er gereisd moet worden er dus een oplossing moet komen.

Vooral ook zelf geen oplossingen gaan verzinnen, dat is het werk van de HR afdeling. Als zij een probleem hebben met de ICT systemen gaan ze ook niet zelf een oplossing bedenken, dan kloppen ze bij jou aan...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:09
Even samengevat:
  • zelf moet je echt helemaal niks regelen, maar probleem bij je manager leggen
  • totdat er een oplossing is, kan je niet op andere locaties werken
Je PL auto inzetten is absoluut geen optie, want:
  • je km-verbruik gaat omhoog en daarmee je BKR registratie
  • je mist opeens de flexibiliteit van je PL auto, stel dat je partner/kennis/familie deze ook wil kunnen gebruiken
  • je loopt meer risico op schade waar jij verantwoordelijk voor bent
  • de extra kosten die je gaat maken tellen je hele contract, ook als je van werkgever zou wisselen
Je zou geen redenen hoeven aan te geven. Dit is puur voor je eigen reflectie over waarom je eigen PL auto inzetten geen optie is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:56
In de wijkverpleging is het heel normaal dat honderdduizend wijkverplegers hun eigen vervoer fixen voor 27 cent netto de kilometer.

Dan kom je er met 30+ cent heel netjes vanaf. Ware het niet dat je 19 cent de kilometer extra betaald. Maar ja, daarvoor heb je geen auto hoeven aanschaffen. Had je een eigen auto gehad in plaats van een dure private lease, dan had je dikke winst gemaakt op je kilometers.

Een werkgever is enkel verplicht om:
Een kilometer vergoeding ter beschikking te stellen
Of
Een vervoersmiddel (of business kaart)
Lease constructies zijn gewoon extra arbeidsvoorwaarden.

Lang verhaal kort: dat jij je eigen vervoer duur hebt geregeld betekent niet dat je werkgever daarvoor moet opdraaien.

[ Voor 28% gewijzigd door MagniArtistique op 12-02-2022 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

MagniArtistique schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:08:
In de wijkverpleging is het heel normaal dat honderdduizend wijkverplegers hun eigen vervoer fixen voor 27 cent netto de kilometer.
Alleen is dat meestal in eigen dorp of stad, vaak ook op de fiets te doen, en niet 500 km op een dag even karren :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:56
YakuzA schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:12:
[...]

Alleen is dat meestal in eigen dorp of stad, vaak ook op de fiets te doen, en niet 500 km op een dag even karren :)
Ik heb geen cijfers parraat maar de gemiddelde wijkverpleger doet zo’n 5 a 6 cliënten per dag aan. Als die allemaal 5km van elkaar af wonen dan praat je dagelijks over 30-50 kilometer. Dus 250 in de week. Daarmee rijden ze op maandbasis potentieel meer dan TS.

In groningen, friesland, overijssel, drenthe, gelderland en zeeland wordt er met regioteams gewerkt en zijn de afstanden tussen cliënten sowieso groter. Er is niet per dorp een team.

[ Voor 19% gewijzigd door MagniArtistique op 12-02-2022 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:22

Dan kom je er met 30+ cent heel netjes vanaf. Ware het niet dat je 19 cent de kilometer extra betaald. Maar ja, daarvoor heb je geen auto hoeven aanschaffen. Had je een eigen auto gehad in plaats van een dure private lease, dan had je dikke winst gemaakt op je kilometers.

Of

Lang verhaal kort: dat jij je eigen vervoer duur hebt geregeld betekent niet dat je werkgever daarvoor moet opdraaien.
Als jouw werkgever stopt met meer betalen dan minimumloon dan is het ook wel prima? Alles daarboven is gewoon extra arbeidsvoorwaarden.

Bij de thuiszorg wordt vooraf aangegeven dat je in bezit dient te zijn van eigen vervoer. Of je daarvoor een Aygo of een Lamborghini rijdt doet voor de wetgever niet ter zake. Voor de TS is zoiets niet van tevoren besproken(ga ik even vanuit, er was een poule auto) dan is inzet van eigen vervoer dus helemaal geen verplichting. Voor de TS is zelfs in het bezit zijn van eigen vervoer helemaal geen verplichting. Laat staan het inzetten daarvan. Als hij de auto eruit wil doen en met de trein, fiets of step wil reizen dan is hij daar vrij in.

Daarnaast kan je, m.i. na een tijd wel spreken van een verworven recht rondom de poule auto. Maar dat is dan weer afhankelijk van hoe lang TS daar gebruik van heeft kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-05 04:17
Netto 30 cent (kosten werkgever 39 cent obv eindheffing loonbelasting over de bovenmatige vergoeding).

In een PL contract betaal je vaak 10 a 20 cent per extra km. Plus brandstof. Kan kostendekkend zijn. Je kunt misschien zelfs wat winst maken, vooral als je de kilometers voor iets langere tijd kan vastleggen.

Bijtelling etc heb je geen zaken mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter

Of

Dit is dus precies een probleem. Wel de lusten maar niet de lasten voor de werkgevers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

tlpeter schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:43:
[...]

Dit is dus precies een probleem. Wel de lusten maar niet de lasten voor de werkgevers.
Onzin; het is een "gebbetje" vanuit de overheid. Als je namelijk alleen al de inflatie zou meetellen sinds de "vaststelling" van de kilometervergoeding, zou de 19 cent al moeten zijn opgehoogd naar 25 of 26 cent. Verder is door allerlei factoren (die niet alleen bij de overheid liggen), de pomp-prijs voor E10 ook met 50% omhoog gegaan in dezelfde periode en die is dan ook niet verrekend. En ook andere factoren (zoals toegenomen verzekeringpremie, wegenbelasting, onderhoudkosten, etc) laat ik dan buiten beschouwing.

Dat de werkgever hier nu (nog steeds) soms wat star in acteert en stampvoetend niet meer dan 19 cent wil aftikken, daar kan je met je werkgever constructief en open over praten. Maar op de achtergrond is het dus de overheid die belastingtechnisch die 19 cent in stand houdt en elke extra vergoeding is voor de werkgever "veeeeel meeeer" rompslomp.

Dus als inderdaad de startpost klopt en @Florisl zou 30 cent netto kunnen krijgen, dan is dat een werkgever die, in deze, enorm de werknemer tegemoet komt. Enorm "goed" inzicht heeft in kosten etc.

Als ik dan verder teruglees; sommige ritten zijn 500km. Dat is dan 150 Euro netto terwijl de verbruikte benzine volgens berekening tegen de 55 Euro is. Houdt topicstarter dus 95 Euro over. Op de site van Seat staat letterlijk: Rijd je meer dan 10.000 kilometers? Dan betaal je 10,81 cent extra per kilometer. Dat is dus 54,05 Euro "extra" bovencontractueel. Houdt topicstarter dus 41.95 Euro over per zakelijke rit van 500km na alle rompslomp (inclusief administratie, afwikkeling, etc etc).

Ik weet niet of dat veel is. Ik weet niet of dat weinig is. Ik weet niet of topicstarter elke minuut extra in de auto mag schrijven als overwerk. Het is puur het narekenen van de genoemde cijfers.

Neemt nog steeds niet weg dat de "eis" om prive-objecten te gebruiken voor werk, tja, daar hangt nu de discussie op.
1Mark schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:33:
• je loopt meer risico op schade waar jij verantwoordelijk voor bent
Oh? Volgens mij is werkgever "verplicht" om tijdens werktijd voor werknemer te zorgen. En allicht dat hier nog eens naar gekeken kan worden maar https://www.arboportaal.n...songeval-tijdens-werktijd

Verkeersongeval, werk of privé? -> In werktijd betreft het een arbeidsongeval & Als de werknemer voor zijn werk in zijn eigen auto rijdt, dan draait de werkgever ook voor de schade op.

/edit: ik lees nog even verder op dat Arboportaal; het is dus essentieeeeel!!! dat er zeer duidelijk is welke route / wegen / afstand dus "werktijd" is. En niet dat iemand vanaf een klant (100km verderop) door mag naar huis en de werkgever zegt "ja, dat is woon-werk dus niet mijn probleem" als de normale woon-werk slechts 8km is ofzo.

/edit2: @Florisl ondanks de bovenstaande 2 paragrafen over "arbeidsongeval", weet ik eigenlijk niet eens of het wel een "eigen auto" betreft voor jou. Je bent bestuurder & je betaalt de maandelijkse "huur". Maar je bent geen eigenaar. Nou zal dat allemaal wel niet zo kritisch liggen in een goed gesprek met een werkgever maar letterlijk zou je dus een mogelijk arbeidsongeval begaan, tijdens een werk-rit, in een object dat niet van jou is. Uitzoekwerkje (even je verzekeraar bellen?)??

[ Voor 24% gewijzigd door MAX3400 op 13-02-2022 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
MAX3400 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 10:08:
[...]

Onzin; het is een "gebbetje" vanuit de overheid. Als je namelijk alleen al de inflatie zou meetellen sinds de "vaststelling" van de kilometervergoeding, zou de 19 cent al moeten zijn opgehoogd naar 25 of 26 cent. Verder is door allerlei factoren (die niet alleen bij de overheid liggen), de pomp-prijs voor E10 ook met 50% omhoog gegaan in dezelfde periode en die is dan ook niet verrekend. En ook andere factoren (zoals toegenomen verzekeringpremie, wegenbelasting, onderhoudkosten, etc) laat ik dan buiten beschouwing.

Dat de werkgever hier nu (nog steeds) soms wat star in acteert en stampvoetend niet meer dan 19 cent wil aftikken, daar kan je met je werkgever constructief en open over praten. Maar op de achtergrond is het dus de overheid die belastingtechnisch die 19 cent in stand houdt en elke extra vergoeding is voor de werkgever "veeeeel meeeer" rompslomp.

Dus als inderdaad de startpost klopt en @Florisl zou 30 cent netto kunnen krijgen, dan is dat een werkgever die, in deze, enorm de werknemer tegemoet komt. Enorm "goed" inzicht heeft in kosten etc.

Als ik dan verder teruglees; sommige ritten zijn 500km. Dat is dan 150 Euro netto terwijl de verbruikte benzine volgens berekening tegen de 55 Euro is. Houdt topicstarter dus 95 Euro over. Op de site van Seat staat letterlijk: Rijd je meer dan 10.000 kilometers? Dan betaal je 10,81 cent extra per kilometer. Dat is dus 54,05 Euro "extra" bovencontractueel. Houdt topicstarter dus 41.95 Euro over per zakelijke rit van 500km na alle rompslomp (inclusief administratie, afwikkeling, etc etc).

Ik weet niet of dat veel is. Ik weet niet of dat weinig is. Ik weet niet of topicstarter elke minuut extra in de auto mag schrijven als overwerk. Het is puur het narekenen van de genoemde cijfers.

Neemt nog steeds niet weg dat de "eis" om prive-objecten te gebruiken voor werk, tja, daar hangt nu de discussie op.

[...]

Oh? Volgens mij is werkgever "verplicht" om tijdens werktijd voor werknemer te zorgen. En allicht dat hier nog eens naar gekeken kan worden maar https://www.arboportaal.n...songeval-tijdens-werktijd

Verkeersongeval, werk of privé? -> In werktijd betreft het een arbeidsongeval & Als de werknemer voor zijn werk in zijn eigen auto rijdt, dan draait de werkgever ook voor de schade op.

/edit: ik lees nog even verder op dat Arboportaal; het is dus essentieeeeel!!! dat er zeer duidelijk is welke route / wegen / afstand dus "werktijd" is. En niet dat iemand vanaf een klant (100km verderop) door mag naar huis en de werkgever zegt "ja, dat is woon-werk dus niet mijn probleem" als de normale woon-werk slechts 8km is ofzo.

/edit2: @Florisl ondanks de bovenstaande 2 paragrafen over "arbeidsongeval", weet ik eigenlijk niet eens of het wel een "eigen auto" betreft voor jou. Je bent bestuurder & je betaalt de maandelijkse "huur". Maar je bent geen eigenaar. Nou zal dat allemaal wel niet zo kritisch liggen in een goed gesprek met een werkgever maar letterlijk zou je dus een mogelijk arbeidsongeval begaan, tijdens een werk-rit, in een object dat niet van jou is. Uitzoekwerkje (even je verzekeraar bellen?)??
Ik denk dat je mij gekeerd begrijpt.
Ik snap niet dat mensen hun eigen auto gebruiken voor ritjes van de baas. Vaak moeten ze ook nog een bordje met de naam van het bedrijf in de auto.
Mensen die in de zorg werken hebben het hart op de goede plek en dat wordt misbruik van gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:09
MAX3400 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 10:08:
[...]

[...]
Je PL contract duurt toch meerdere jaren? Dus als je in een hogere km-staffel komt van je PL contract ga je potentieel nog jaren extra betalen. Ook al ga je na 1 jaar naar een andere regeling/werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

1Mark schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:31:
[...]

Je PL contract duurt toch meerdere jaren? Dus als je in een hogere km-staffel komt van je PL contract ga je potentieel nog jaren extra betalen. Ook al ga je na 1 jaar naar een andere regeling/werkgever.
Dan moet je even aan @Florisl vragen het contract te posten; aannames van staffels zullen daar vast in beantwoord worden :)

Pagina: 1