Hoofdtelefoon voor aansluiting op een synthesizer keyboard

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• marko
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 24-02-2022
Hello,

Ik ben op zoek naar een hoofdtelefoon die aangesloten kan worden op mijn Yamaha Arranger Home Workstation PRS-S 710 keyboard.

De huidige hoofdtelefoon heeft een jackkabel 6,5 mm.
Wanneer ik speel op mijn synthesizer valt soms het geluid van de linkse oorschelp uit. Ik moet dan aan de jack 6,5 mm wat verdraaien opdat het geluid er weer doorkomt.

Tegenwoordig zijn de koptelefoons allemaal voorzien van een jackkabel 3,5 mm.
Er wordt steevast een jackfiche van 6,5 mm meegeleverd in de verpakking.
Dit zal waarschijnlijk bedoelt zijn opdat de jackkabel zowel op een pc, laptop, tablet als op een keyboard kan worden aangesloten.

Ik zie ook meestal 32 Ohm staan wat waarschijnlijk beduidt dat de hoofdtelefoon ook op een laptop kan worden aangesloten.

Nu vraag ik me wel af of er een verschil is tussen een hoofdtelefoon die gebruikt wordt om te luisteren op een laptop of pc, en een koptelefoon die je aankoppelt op de output van de synthesizer.

Zo ja kunt u me zeggen welke hoofdtelefoon er het best is geschikt om op een keyboard te worden aangesloten?

En wat is beter om het geluid van een synthesizer te horen: een jackkabel met een 6,5 mm jack of een jackkabel met een 3,5mm jack die in een plugjack van 6,5 mm wordt geschroefd of gestoken?

Speelt de Ohm weerstand ook een rol tussen een hoofdtelefoon voor de laptop en een koptelefoon voor het keyboard of de digitale piano. And last but not least: Speelt de grootte van de omvang van de oorschelpen waarin zich de luidsprekers bevinden ook een rol voor de kwaliteit van het geluid?

Graag uw inzicht hierin.
marko :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nt_-SEDpaBQWdQuxvjInzkLugxY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rdSBjojGqxEQX48C8mwVONlx.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-05 19:14

DJ Vincento

1422055

marko schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:14:

Wanneer ik speel op mijn synthesizer valt soms het geluid van de linkse oorschelp uit. Ik moet dan aan de jack 6,5 mm wat verdraaien opdat het geluid er weer doorkomt.
Weet je zeker dat het probleem niet in de aansluiting van de synthesizer zit?
Nu vraag ik me wel af of er een verschil is tussen een hoofdtelefoon die gebruikt wordt om te luisteren op een laptop of pc, en een koptelefoon die je aankoppelt op de output van de synthesizer.
Nee, er is geen direct technisch verschil. De koptelefoon die je hebt kun je op andere apparatuur aansluiten, en elke willekeurige koptelefoon gaat werken op je synthesizer
Zo ja kunt u me zeggen welke hoofdtelefoon er het best is geschikt om op een keyboard te worden aangesloten?
Dat ligt aan je eigen wensen. Wil je draaibare schelpen? Wil je een koptelefoon die de buitenwereld goed afsluit of juist niet? Moeten de schelpen over het gehele oor vallen? Wil je een spiraalsnoer of een recht snoer?
En wat is beter om het geluid van een synthesizer te horen: een jackkabel met een 6,5 mm jack of een jackkabel met een 3,5mm jack die in een plugjack van 6,5 mm wordt geschroefd of gestoken?
Maakt voor de geluidskwaliteit niet uit, maar elk verloopje geeft een vergrote kans op storingen, bijvoorbeeld het kort wegvallen van het signaal. Er zijn hoofdtelefoons waar het verloopje met een schroefverbinding bevestigd wordt. Dat is al een stuk robuuster. Maar direct naar 6,3mm is het betrouwbaarst. Staat tegenover dat je 'm dan niet meer kunt gebruiken met laptops etc. Heb persoonlijk nooit problemen met die 3,5mm naar 6,3mm verloopjes.
Speelt de Ohm weerstand ook een rol tussen een hoofdtelefoon voor de laptop en een koptelefoon voor het keyboard of de digitale piano.
In principe is het uitwisselbaar, maar in vergelijking met een laptop is er een grote kans dat er in de synthesizer een serieuze versterker zit die meer spanning kan leveren. En dan zou je een koptelefoon kunnen gebruiken met een hogere impedantie (ohms) Maar dat is slechts een aanname en daarvoor zou je de handleiding van de synthesizer moeten raadplegen. Het zegt overigens weinig over hoe hard het kan, of over geluidskwaliteit.
And last but not least: Speelt de grootte van de omvang van de oorschelpen waarin zich de luidsprekers bevinden ook een rol voor de kwaliteit van het geluid?
Grote schelpen sluiten over het algemeen de buitenwereld beter af, maar dat is ook afhankelijk van de afsluitende kussens rondom de schelp en het isolatiemateriaal in de schelp achter de luidspreker.

Ik denk dat het verstandig is om in een audiozaak hoofdtelefoons uit te proberen. Hoe je het geluid ervaart blijft toch subjectief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:05
marko schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:14:
De huidige hoofdtelefoon heeft een jackkabel 6,5 mm.
Je moet er even achter zien te komen of dit in de plug van je hoofdtelefoon of van je synth zit. Het kan zijn dat het wat corrosie is in de uitgang op je synth. Helpt het als je de plug van de koptelefoon erin doet en even flink heen en weer draait?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko
Vriendelijk dank voor de antwoorden.
Ja want als ik mijn Pioneer DJ koptelefoon aansluit op de synthesizer klinkt de muziek goed in de beide oorschelpen.

Mijn JBL E-SERIES hoofdtelefoon klinkt in de beide luidsprekers van de oorschelpen links en rechts.

Maar er is wel een geluidsvermindering en slechte klank bij deze JBL headphone als hij op mijn keyboard is aangesloten.

Als ik op het zwarte duwknopje druk dat is ingebouwd in de kabel, die is aangesloten op de luider en normaal zoals bij mijn Pioneer DJ hoofdtelefoon.

Als ik deze JBL koptelefoon aansluit op mijn laptop dan klinkt alles normaal en als ik op het zwarte drukknopje duw klinkt de muziek niet luider, zoals dit wel het geval is als hij is aangesloten op mijn synthesizer. Raar!

Maar dit zwarte duwknopje blijft niet constant vast zitten als ik er op druk. Van zo gauw ik het zwarte indrukknopje loslaat springt het terug en klinkt het geluid weer slecht als hij op het keyboard is aangesloten.

Op deze koptelefoon is ook een bluetooth verbinding mogelijk.
Mijn hoofdtelefoon met de 6,5mm jackklinker is waarschijnlijk wat versleten.

Het is ook zo dat wanneer je naar de Bax-shop webpagina surft de hoofdtelefoons allemaal een jackklinker van 3,5mm hebben, met daarbij een losse jackklinker van 6,5mm die meegeleverd wordt.
Ik zie nergens meer een headphone met een jackklinker van 6,5mm staan op het internet.
Grtz,
marko

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agxzhDvA_vv-MmN2lCeXxUsuQ8s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iRq8CF4mUdijGlwUL0sAzxnV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_wDYzAYXjDhH7GzfH4Bwg7xk7c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SIXXOMHP3pg3kaHpNggaa9WG.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
marko schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 04:54:
Ja want als ik mijn Pioneer DJ koptelefoon aansluit op de synthesizer klinkt de muziek goed in de beide oorschelpen.
Connector afknippen, kabel strippen en opnieuw solderen aan een nieuwe 6,5mm Jack?
Goede connectoren kun je bij Neutrik vinden, kosten je de kop niet en te koop via bijvoorbeeld proaudioshop.nl (geen aandelen, wel vaak besteld).
marko schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 04:54:
Ik zie nergens meer een headphone met een jackklinker van 6,5mm staan op het internet.
Iets beter kijken in de filters die aan de linkerkant staan. Ze zijn er zeker wel alleen noemt Bax het 6,3mm, wat ook klopt omdat het 1/4" is (25,4mm / 4 =6,35mm)

[ Voor 28% gewijzigd door sypie op 15-02-2022 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:41
Iedereen noemt het 6,3, dit is het eerste topic waar ik 6,5 zie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko
Vriendelijk dank voor uw antwoord.

Iets beter kijken in de filters die aan de linkerkant staan. Ze zijn er zeker wel alleen noemt Bax het 6,3mm, wat ook klopt omdat het 1/4" is (25,4mm / 4 =6,35mm)

Is het mogelijk om een voorbeeld te geven van een hoofdtelefoon op de webwinkel van Bax, waar de 6,3 mm jackklinker rechtstreeks op de kabel is aangesloten? Dus geen meegeleverde jack adapter.

Ik zie nergens een hoofdtelefoon staan waarbij dit in de beschrijving en specificaties zo is.
Enkele voorbeelden:

Beyerdynamic DT 1990 Pro 250 Ohm bundel met K&M hoofdtelefoon houder € 436
3.5 mm stereo mini jack (verguld)
6.35 mm stereo jack adapter (verguld)

Devine PRO 5000 studio hoofdtelefoon: technische details
Beide kabels zijn voorzien van een 3.5 mm jack connector, maar er is een losse 6.35 mm jack adapter meegeleverd.

Bij de DT 700 PRO X worden twee kabels meegeleverd, een 6.3 mm adapter en een draagtasje.€ 248,-
Sennheiser HD-25 koptelefoon + headphone case
kabellengte: 1.5 m
connector: 3.5 mm TRS jack + 6.3 mm TRS jack adapter gewicht zonder kabel: 140 g
meegleverd:

grtz,
marko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat bij mij in vergelijkbare gevallen werkte was simpelweg de jackplug schoonmaken. Gebruik IPA of spiritus en dan nog eens proberen. Het ding is wat ouder, kan simpelweg laagje aangekoekt vuil zijn. Wellicht wat corrosie, qfijn schuurpapier wil dan ook nog wel eens helpen. Maar eerst maar eens met alcohol aan de gang zou ik zeggen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• marko
Vriendelijk dank.
Oké ik zal er wat alcohol opdoen om hem te reinigen. Baat het niet schaadt het niet.

Valt het jou ook op dat er nu allemaal headphones worden verkocht met een kabel met een 3,5 mm jackklinker, en er ook een jackklinker adapter wordt meegeleverd van 6,3mm?

Hoofdtelefoons met enkel een kabel met een 6,3 mm jackklinker zie ik niet meer staan.
Weet jij soms waar ze die nog aanbieden of verkopen?
Grtz,
marko
Pagina: 1