Toon posts:

CV-leidingen door ondergelopen kruipruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 0rbje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-01 09:10
Bewoner vraagt mij of ik kan achterhalen waarom zijn gasverbruik zo extreem hoog is (+/- 7000 m3/j), voor een slecht geisoleerd huis van 120m2.

Het is een bijzonder geval. Situatie: naast het huis staat een gebouwtje van 2x5 meter, waarin gas/licht en water binnenkomen, de meterkast en de cv ketel staan in dit gebouwtje van de woningstichting. Het gebouwtje heeft een kruipruimte.
De CV leidingen gaan via de kruipruimte onder een terras door naar het huis.

Ik constateerde dat de kruipruimte onder water staat en dat het water 28C is. Ik schat de inhoud van de kruipruimte 6m3.

Blijkbaar verwarmen de CV leidingen het water in de kruipruimte, de warmte die overblijft gaat naar het huis.
De CV ketel lijkt vol continue te branden.

Aangezien de woningbouw vereniging al een keertje is wezen kijken en toen niets heeft gedaan. Wil ik graag uitrekeken hoeveel verlies zo'n situatie kan opleveren.

Ik zoek een indicatie ....m3 per jaar aan verlies, door lekwarmte.

Hoe zou je dit globaal kunnen uitrekeken?
Op internet kan ik geen aanknopingspunten vinden, door de speciale situatie hier.

...

Alle reacties

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Hier kun je niet zomaar een berekening op loslaten, maar dat dit een gigantische energieverspilling is, is wel duidelijk en het zou mij niets verbazen als dit het verbruik verdubbeld of meer...

De factoren waar je mee te maken hebt:
  • Verdamping van water, dit zorgt ervoor dat het water afkoelt
  • Toestroom van nieuw, koud water, doordat er best wat verdampt
  • Stroming/uitwisseling van water
  • Warmtegeleiding van de omliggende grond en het contactoppervlak
Hoe je het grofweg zou kunnen benaderen:

Plaats een temperatuursensor en flowmeter net na de ketel, en plaats een temperatuursensor waar het de woning binnenkomt. Door de delta-T en de hoeveelheid verpompte vloeistof weet je hoeveel vermogen er verloren gaat in een bepaald traject.

De flow zou je overigens nog kunnen bepalen door te kijken naar het actuele gasverbruik en de watertemperatuur over de ketel (tussen aanvoer en retour). Er zijn hier wel wat formules voor.

- Energieinhoud aardas ~8,7kWh/kuub
- Soortelijke warmte water 4200 J/(kg*K)

Als je een delta-T weet en een flow, al dan niet berekend, kun je een heel eind komen.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:38
Geen vergelijkbare huizen in de buurt met eenzelfde gezinssamenstelling? Of meerdere wellicht, dan kan je die als gemiddelde referentie nemen ...

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:00
Je zou de temperatuur van de aanvoer en afvoer voor en na de passage door het water kunnen meten. Op die manier kan je bepalen hoeveel procent van de energie voor verwarming van het huis gebruikt wordt.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Andere gedacht; paar weken een dompelpomp neerzetten en kijken wat het effect is?

€50 welkomstbonus bij Raisin Spaarrekening? Stuur een DM.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Als je dit wil modelleren moet je eigenlijk een verliesberekening maken van de kruipruimte van dat gebouwtje. Het specifieke volume water is minder belangrijk dan de snelheid waarmee dat water (bij een bepaalde temperatuur) warmte afstaat.

Maar ik denk dat de voorstellen van @Houtenklaas en @nirgilis simpeler en beter zijn.

Waar hangt de thermostaat?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:41
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:33:
Als je dit wil modelleren moet je eigenlijk een verliesberekening maken van de kruipruimte van dat gebouwtje. Het specifieke volume water is minder belangrijk dan de snelheid waarmee dat water (bij een bepaalde temperatuur) warmte afstaat.
Dit kun je eventueel experimenteel benaderen door de temperatuur van het water continu te meten en dan de verwarming een tijd uit te laten.

Verder eens dat dit vooral een academische excersitie is en dat dit op hoofdlijnen een duidelijke zaak is.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:18
0rbje schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:42:
...
Ik constateerde dat de kruipruimte onder water staat en dat het water 28C is. Ik schat de inhoud van de kruipruimte 6m3.
...
...
:o :+

Dat is lekker nuttig ....

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:03
Vanaf welk moment is dat energieverbruik zo hoog? Is dat nog te herleiden?

Als het voor een paar jaar is zou ik voorstellen om op basis van een gemiddeld verbruik voor dit type huis en huishouden te verrekenen.

Let er wel even op dat een grote terugbetaling gevolgen kan hebben voor bijvoorbeeld een uitkering. Misschien zou je in dat geval de huur tijdelijk kunnen verlagen.

• 0rbje
Als je het water beschouwd als een warmwater vat met stilstandsverliezen, dan heb je de inhoud en deltaT tussen vat en omgeving nodig. dus dacht, dat is best handig.

• 0rbje
MikeyMan schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 06:44:
Andere gedacht; paar weken een dompelpomp neerzetten en kijken wat het effect is?
Goede suggestie, had ik zelf ook aan gedacht, maar de zaak is erg weersafhankelijk, dit is niet bepaald een lab omgeving. Dus als de verschillen enorm zijn, krijg ik een indicatie, als het in de marge zit, wordt t onduidelijk.

• 0rbje
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:33:

Maar ik denk dat de voorstellen van @Houtenklaas en @nirgilis simpeler en beter zijn.

Waar hangt de thermostaat?
Thermostaat hangt in de woning.
Is de verliesrekening niet die van de stilstandsverliezen van een boilervat?

• 0rbje
Rukapul schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:49:
[...]

Dit kun je eventueel experimenteel benaderen door de temperatuur van het water continu te meten en dan de verwarming een tijd uit te laten.

Verder eens dat dit vooral een academische excersitie is en dat dit op hoofdlijnen een duidelijke zaak is.
Was het maar zo dat dit een duidelijke zaak was, diegene die het op moet lossen vindt het geen duidelijke zaak. Vandaar dat ik wat onderbouwing zoek.

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:51
Eerste verduidelijkende vraag die ik hierbij heb: wat wil je bereiken? Dien je de woningstichting ergens van te overtuigen of de bewoner of iets anders?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:41
0rbje schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:31:
[...]

Goede suggestie, had ik zelf ook aan gedacht, maar de zaak is erg weersafhankelijk
Het stookpatroon van de woning is normaal gesproken erg weersafhankelijk. De energieverlies van het water in de kruipruimte zal dat veel minder zijn omdat de temperaturen aan alle zijden (5x aarde, 1x lucht+bebouwing) redelijk constant zijn.
0rbje schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:36:
[...]

Was het maar zo dat dit een duidelijke zaak was, diegene die het op moet lossen vindt het geen duidelijke zaak. Vandaar dat ik wat onderbouwing zoek.
Financieel oplossen bedoel je? Daarvoor kun je echt wel naar het historische of vergelijkbare verbruik kijken. Of het 1600m3/jaar of 2400m3/jaar is (beide mogelijk voor 120m2)valt soort van in het niet bij de 7000m3/jaar.

Om het probleem aannemelijk te maken hoef je echt niet te gaan meten of in detail te gaan rekenen. Dat volgt vrijwel al uit de informatie uit de topicstart + een bierviltje berekening. Als je daar iemand van moet overtuigen, vraag die persoon dan of hij 6000l water met zijn waterkoker op 28C wil brengen en houden :P

Technisch oplossen is soort van triviaal met een pomp.

[Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 11-02-2022 09:45]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Kan hij de kruipruimte niet gewoon leegpompen? In de lente moet ik dat ook vaak doen in de garage als er veel regen gevallen is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:26

BazzH

Kei-goed...

7000 kuub gas? Wow, dan val je wel van je stoel als de eindafrekening binnenkomt.

Ik zou eerst aan de hand van referenties een schatting maken en daarop een "voorlopige compensatie" baseren. En dan over een jaar (eerst ff leegpompen en zorgen dat hij leeg blijft natuurlijk) toetsen of de schatting redelijk is geweest of dat er nog gecorrigeerd moet worden. Ik vrees dat het schier onmogelijk zal zijn om dit exact te berekenen. Teveel factoren die nooit meer exact te waarderen zijn.

Think smart........ Act stupid........

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:17
Ik zou een dompelpomp met vlotter plaatsen.

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
0rbje schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:28:
[...]

Als je het water beschouwd als een warmwater vat met stilstandsverliezen, dan heb je de inhoud en deltaT tussen vat en omgeving nodig. dus dacht, dat is best handig.
Helaas niet evident, de kruipruimte is geen geisoleerd vat doordat de grond er onder nat is: de warmtetransmissiecoefficienten van water en natte (klei)grond liggen relatief dicht bij elkaar (0.6 en 1.8 respectievelijk)
Dus het oppervlak/volume waaraan de warmte ontsnapt is veel groter dan alleen de kruipruimte.
Daarbij "lekt" de warmte door natte grond een factor 3 (0.6 vs 1.8 W/(m.K)) sneller weg dan door water.

Een andere manier is inderdaad de flow-methode: delta T aan het begin en eind van het systeem keer het aantal liters.
Of iets met de oppervlakte van de toevoerbuis, toevoertemperatuur en watertemperatuur de afgifte aan het water berekenen. Maar ook dit wordt heel academisch... ik zou niet weten waar te beginnen... ook convectiestromen spelen dan een rol.

Ik stem ook voor de practische oplossing: pomp er in! :)

11.500Wp

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:26

BazzH

Kei-goed...

Technofreakz schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:05:
Ik zou een dompelpomp met flotter plaatsen.
Doe maar een vlotter. Flotter is Gronings dialect, zegt Google mij, en betekent iets anders.
Combineer het dan ook even met een sensor, voor het geval de vlotter niet meer vlot. :)

Think smart........ Act stupid........

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zoek een indicatie ....m3 per jaar aan verlies, door lekwarmte.

Hoe zou je dit globaal kunnen uitrekeken?
Op internet kan ik geen aanknopingspunten vinden, door de speciale situatie hier.
Het makkelijkste is de berekening omdraaien:
Van die 7000m3 gas is zeker 5000m3 gas verlies. Waarschijnlijk nog iets meer.

Dan is de vraag of je een rekensom kunt maken met de hier gegeven formules die tot een dergelijk verlies komt. Welke gegevens moet je dan nog hebben (aanvoer/afvoer temperatuur, inhoud, warmteverlies, etc.). Als je daarna een formule hebt die tot de juiste range komt, dan kun je daarna kijken of je die dusdanig kunt verfijnen/aanscherpen totdat je daadwerkelijk iets kunt bewijzen.

Maar ik vermoed dat je niks kunt bewijzen omdat je wat basale getallen gaat missen en dat het eenvoudiger is om te kijken naar de buren cq, verbruik in jaren ervoor cq. gemiddeld gebruik in NL.

• Joris748
Technofreakz schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:05:
Ik zou een dompelpomp met flotter plaatsen.
Ik zou de woningstichting uit laten zoeken waar dat water vandaan komt. Misschien kan het probleem (letterlijk) bij de bron aangepakt worden.

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:17
BazzH schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:12:
[...]

Doe maar een vlotter. Flotter is Gronings dialect, zegt Google mij, en betekent iets anders.
Combineer het dan ook even met een sensor, voor het geval de vlotter niet meer vlot. :)
Sorry toetsenbord lepra op de vroege ochtend. En ben eigenlijk ook een Groninger. 🤣
Joris748 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:13:
[...]

Ik zou de woningstichting uit laten zoeken waar dat water vandaan komt. Misschien kan het probleem (letterlijk) bij de bron aangepakt worden.
Kan ook zeer goed gewoon grondwater zijn, wat het weer een probleem van de gemeente maakt.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Als het water 28 graden is, dan kan er legionella groeien. Dat is behoorlijk gevaarlijk. Zou de woningstichting daar gevoelig voor zijn ?

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:35
En als dit opgelost wordt en het verbruik van het opvolgende jaar als referentie pakt icm de voorgaande jaren? Dan weet je toch of je 6000/5000/4000 kuub verlies hebt gehad. Of met welk doel wil je dit gaan berekenen?

• OscarK
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:06
Uitrekenen wat je verlies is door thermische lekken te kwantificeren is niet zinvol, omdat je zoveel parameters moet schatten dat je zult uitkomen op een equivalent lek van bijv. 1000 tot 6000 m3 gas. Daar heb je dus niets aan.

Veel handiger is het bepalen van wat vergelijkbare woningen aan verbruik hebben en het verschil te bepalen met het huidige verbruik.

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:14
is het niet makkelijker om gewoon een extra CV leiding aan te leggen? Eventueel tijdelijk? Als je in februari het warmte gebruik goed bijhoudt (mindergas.nl) en dan in maart de nieuwe (tijdelijke) cv leidingen gaat gebruiken die natuurlijk wel goed geisoleerd moet worden.

Qua bewijslast ook makkelijker denk ik

• Mr. W
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:09
Technofreakz schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:14:

Kan ook zeer goed gewoon grondwater zijn, wat het weer een probleem van de gemeente maakt.
Dat is niet waar. In de Waterwet (volgens mij art 3.6) staat dat de grondeigenaar verantwoordelijk is voor de grondwatersituatie. In dit geval is de woningeigenaar (de verhuurder in geval van een huurhuis) dus verantwoordelijk voor het grondwater.
Wel heeft de gemeente plichten rondom het grondwater op openbaar terrein, maar hoog grondwater in de kruipruimte hoeft niet te betekenen dat het grondwater op openbaar terrein ook hoog staat

Ik verwacht dat het om een rijtjeswoning gaat, vermoedelijk staan dan alle kruipruimtes vol en is het mogelijk lastig droog te krijgen met een dompelpompje.
Mijn advies: leg dit vooral bij de verhuurder neer (in het geval van een huurhuis), of kijk samen met de buren waar het water vandaan komt en betrek de gemeente daar ook bij. Hoewel de gemeente dus niets hoeft, hebben ze waarschijnlijk wel kennis/informatie over de ondergrond en het grondwater

Als je (via een DM) deelt waar het is (tot op straatniveau), dan wil ik wel even kijken of er openbare grondwaterdata beschikbaar is

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:09
Een exacte berekening is helemaal niet nodig. Een ruwe indicatie is dat een slecht geïsoleerd huis van 120 m2 pakweg 3000 m2 gas verbruikt. Dat betekent 4000m2 gas teveel in deze situatie, ofwel minimaal 3500 euro per jaar. Wie het ook betaalt, binnen een jaar is de aanleg van een nieuwe ketel ìn huis terugverdiend.

• Houtenklaas
coinman63 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:02:
Een exacte berekening is helemaal niet nodig. Een ruwe indicatie is dat een slecht geïsoleerd huis van 120 m2 pakweg 3000 m2 gas verbruikt. Dat betekent 4000m2 gas teveel in deze situatie, ofwel minimaal 3500 euro per jaar. Wie het ook betaalt, binnen een jaar is de aanleg van een nieuwe ketel ìn huis terugverdiend.
En wat lost een nieuwe ketel precies op in dit geval???

• Joris748
Houtenklaas schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 23:12:
[...]
Dat ligt helemaal aan de situatie. 3500 EUR is al wel heel erg veel voor installeren van een ketel en aanpassing van leidingwerk.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:27
Joris748 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 23:47:
[...]

Dat ligt helemaal aan de situatie. 3500 EUR is al wel heel erg veel voor installeren van een ketel en aanpassing van leidingwerk.
Nou ja, kijken we naar de huidige gasprijs en reken ik laag met 1 euro per m2 dan kom ik uit op een terugverdientijd van 1 jaar.

Maar belangrijker is om te kijken naar historisch gasverbruik van de woning.
Was dat de voorgaande jaren laten we zeggen 2000 m2 en nu opeens 7000 dan geeft dat wel een idee wanneer de kruipruimte is ondergelopen.

[Voor 22% gewijzigd door D-dark op 12-02-2022 00:07]

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:09
Houtenklaas schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 23:12:
[...]
Een nieuwe ketel IN huis, dus zonder de overbodige leidingen die kruipruimte en terras verwarmen->verbruik drastisch omlaag.

• Houtenklaas
coinman63 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 00:13:
[...]

Een nieuwe ketel IN huis, dus zonder de overbodige leidingen die kruipruimte en terras verwarmen->verbruik drastisch omlaag.
Yep. Maar ik zou het probleem willen oplossen EN je wilt ook geen overtollig water in je kruipruimte, superongezond al dat vocht. Daarnaast zou ik zelf ook compensatie willen voor dit ietwat bijzondere geval. Maar goed, de TS heeft wat keuzes denk ik.

• Houtenklaas
D-dark schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 00:04:
[...]

Nou ja, kijken we naar de huidige gasprijs en reken ik laag met 1 euro per m2 dan kom ik uit op een terugverdientijd van 1 jaar.

Was dat de voorgaande jaren laten we zeggen 2000 m2 en nu opeens 7000 dan geeft dat wel een idee wanneer de kruipruimte is ondergelopen.
Ik zou zelf terug willen naar de normaal situatie en helemaal niets investeren. Alhoewel, als die ketel wellicht 2 jaar continu heeft staan draaien, zal die er ook niet beter op geworden zijn.

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:29
En tussen gebouwtje en het huis ligt de leiding ook nog in de grond zonder isolatie?

Elke oplossing is in een week terug verdiend. Ik weet niet of de kruipruimte begaanbaar is, als het water eruit is.

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:06
https://www.essent.nl/ken...ik/gemiddelde-gasverbruik

Genoeg ten vinden over gemiddeld verbruik van woningen.
Je kan altijd nog terug kijken naar het jaarverbruik van deze specifieke woning toen de kruipruimte nog niet onder water stond.

Ball park estimate verbruik voor 120m2 matig geïsoleerd met een werkend gezin: 1300 tot 1800m2 per jaar. Dus 5000m3 is zeker te veel verbruikt in deze situatie.

Als het sociale huur is: sterkte met de Jaarafrekening 😰

American Express vraagbaak

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:05
Andersom berekenen, warmteverliesberekening van het huis maken. Alles wat er dan teveel was is te wijten aan die natte cv leiding.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:21
Als de woningstichting niet thuis geeft en het is sociale huur, dan is de Huurcommissie ook nog een optie. Ik kan me niet voorstellen dat deze situatie geen aanleiding is voor een flinke huurverlaging.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:19
BazzH schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:57:
7000 kuub gas? Wow, dan val je wel van je stoel als de eindafrekening binnenkomt.
Sociale (? veronderstelling) woningbouw anno 2022: €650 huur en €1000 voorschot energiekosten? 8)7

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-01 15:34
@0rbje Dit is toch heel makkelijk op te lossen? Je vervangt de CV leidingen voor flexibele leidingen die je helemaal inpakt in isolatiemateriaal. Vervolgens leg je die in een mantelbuis en klaar ben je.
Oude verbruik klop je in op mindergas.nl en dat doe je vervolgens ook met een nieuwe verbruik. Na een paar wintermaanden kun je daar een prognose uittrekken en weet je redelijk wat het verschil gaat zijn.

• 0rbje
D-dark schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 00:04:
[...]

De afgelopen 3 jaar is het ongeveer zo hoog, daar voor kunnen we niet meer achter komen.

• 0rbje
Chatslet schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:20:
@0rbje Dit is toch heel makkelijk op te lossen? Je vervangt de CV leidingen voor flexibele leidingen die je helemaal inpakt in isolatiemateriaal. Vervolgens leg je die in een mantelbuis en klaar ben je.
Oude verbruik klop je in op mindergas.nl en dat doe je vervolgens ook met een nieuwe verbruik. Na een paar wintermaanden kun je daar een prognose uittrekken en weet je redelijk wat het verschil gaat zijn.
Makkelijk? kruipruimte staat vol, 10 meter grondwerk naar het huis.Nieuwe leidingen, mantelbuis en er is geen geld om het uit te laten voeren.

• 0rbje
No Hands schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:26:
Andersom berekenen, warmteverliesberekening van het huis maken. Alles wat er dan teveel was is te wijten aan die natte cv leiding.
Goede suggestie, hebben meerdere al gedaan, en hebben we inmiddels ook gedaan door EPw deskundigen.
2 mensen komen onafhankelijk op globaal dezelfde uitkomsten. tussen 1500 en 2000 m3 zijn niet verklaarbaar. De rest zit in slechte isolatie en in onverstandig gebruikers gedrag.

• 0rbje
pauldaytona schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:55:
En tussen gebouwtje en het huis ligt de leiding ook nog in de grond zonder isolatie?

Elke oplossing is in een week terug verdiend. Ik weet niet of de kruipruimte begaanbaar is, als het water eruit is.
Het is nog onduidelijk wat de status van de CV-leiding en isolatie is, is nog in onderzoek. Op dit moment niet na te gaan vanwege water in kruipruimte en gedeeltelijk onder de grond.
Ik heb nog niemand gevonden die in een lage kruipruimte wil, waar maanden 28C water in heefd gestaan. ( legionella).
Elke oplossing kost geld en de bewoner zit in de schuldsanering, nee nog erger, hij mag niet in de schuldsanering omdat er een negatieve cashflow is.
EnergieArmoede heet dat.

• Joris748
0rbje schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:19:
[...]

Makkelijk? kruipruimte staat vol, 10 meter grondwerk naar het huis.Nieuwe leidingen, mantelbuis en er is geen geld om het uit te laten voeren.
Als er geen geld is om het uit te voeren, dan is er ook geen geld om de energierekening te betalen :-(

Het is mij niet duidelijk, hebben we te maken met een huurhuis of met een koophuis?
0rbje schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:26:
[...]

Goede suggestie, hebben meerdere al gedaan, en hebben we inmiddels ook gedaan door EPw deskundigen.
2 mensen komen onafhankelijk op globaal dezelfde uitkomsten. tussen 1500 en 2000 m3 zijn niet verklaarbaar. De rest zit in slechte isolatie en in onverstandig gebruikers gedrag.
Slechts 2000 kuub gas om 6 kuub water jaarrond op 28 °C te houden? Lijkt me weinig, maar laten we even aannemen dat het waar is. Dan wordt er dus 5000 m3 verbruikt, vanwege slechte isolatie en onverstandig gebruikersgedrag? Dat is wel heel veel.

Waar zit dat 'onverstandig gebruikersgedrag' dan in en wat zou je daar (per direct) aan kunnen doen.

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:29
Is er een soortgelijke situatie in de buurt ter vergelijk? Maar neem aan dat huurhuis van coöperatie is, waarom is daar geen actie?

Wat is jou rol hierin, of bij jij van de coöperatie?

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:09
0rbje schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:32:
[...]

Het is nog onduidelijk wat de status van de CV-leiding en isolatie is, is nog in onderzoek. Op dit moment niet na te gaan vanwege water in kruipruimte en gedeeltelijk onder de grond.
Ik heb nog niemand gevonden die in een lage kruipruimte wil, waar maanden 28C water in heefd gestaan. ( legionella).
Is die kruipruimte nou wel of niet leeg? Er is vast wel iemand in de omgeving te vinden die een pomp heeft. Stap 1 lijkt mij dus eerst dat is te doen en de boel droog te pompen. Dan kan je de huidige situatie is goed in beeld brengen (plaats hier is foto's). Dat er geen geld is betekend niet dat je helemaal niks kan doen. Eventueel zoek je bijvoorbeeld een huis in de buurt dat flink verbouwd wordt en vraag je of wat van de oude materialen mag hergebruiken. Kans dat je het op zijn minst een beetje kan isoleren op die manier.

Verder, geef even een betere schets van de situatie waar we over spreken. Wat is jou positie, spreken we over koop of huur, is de gemeente al betrokken bij de schulden, etc. Genoeg experts hier aanwezig, maar die zijn allemaal afhankelijk van de hoeveelheid informatie die gedeeld wordt.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Die leiding tussen de schuur en huis zullen ook niet geisoleerd zijn als ik zo inschat dat het een ouder huis is.
CV systeem aangelegd voor hoge temperatuur water ~80graden
Met kouder water van een HR ketel gaat de warmteafgifte al drastisch omlaag.
Word dat water van een HR ketel ook nog afgekoeld door grondwater dan blijft er niks meer over voor de radiatoren in huis.

Dan heb je al lage-temperatuur-verwarming en een afgiftesysteem wat daar niet op berekend is.
Hierdoor zal de ketel zo goed als heel de dag staan te stoken.

Ik zou zo'n slang ingraven tussen huis en cv ketel en daarbij zorgen dat beide uiteinden ver boven de waterstand aangesloten worden. (droog dus)

Ik weet zeker dat dit een paar duizend kuub gas scheelt per jaar.

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-01 15:34
[...]

Ochtendje graven met het hele gezin en nog geen 200 euro aan materiaal. Met dit gasverbruik heb je die investering er binnen een week uit.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:16
Leuke engineering berekening. Vrij eenvoudig zelf uit te rekenen als je de cv leiding specs hebt (wanddikte, dia, materiaal) wat denk ik geen probleem moet zijn.

Kijk hier eens (in volgorde):
Duckduckgo: "heat loss pipe calculation"

https://kalk.pro/en/heating/pipeline-heat-loss-calculator/

https://www.engineeringto...r-coefficients-d_284.html

https://learnmetrics.com/m3-gas-to-kwh/

Daar zou je een eind mee moeten komen

• D-dark
0rbje schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:16:
[...]

De afgelopen 3 jaar is het ongeveer zo hoog, daar voor kunnen we niet meer achter komen.
Je zal het aan de netbeheerder kunnen vragen. Die hebben mogelijk nog historisch inzicht

• D-dark
0rbje schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:32:
[...]

Elke oplossing kost geld en de bewoner zit in de schuldsanering, nee nog erger, hij mag niet in de schuldsanering omdat er een negatieve cashflow is.
EnergieArmoede heet dat.
Als noodoplossing zou evt contact met de brandweer kunnen worden opgenomen om te vragen of zij de kruipruimte leeg kunnen pompen.

• D-dark
Maar 1 vraag is nog niet beantwoord.
Hoe is de eigendomssituatie van het huis? Indien een woningstichting dan die toch inschakelen.

Zo'n grote laag water moet ergens vandaan komen. Een enigszins vochtige kruipruimte of een klein laagje water dat kan. Maar niet helemaal ondergelopen. Dan is er of verzakking van de grond en moet er worden opgevuld, afwatering is niet in orde of doe eens gek een lekke waterleiding.

• blamefull
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:46
Je zou eventueel ook nog bij de woonstichting aan kunnen kaarten dat dit een potentiële bron van legionella is. Die bacteriën schijnen goed te gedijen bij 25 graden+. Meestal zijn ze daar wel heel alert op en misschien iets gemotiveerder om actie te ondernemen.

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-01 21:34
Hmm geen geld lijkt mij een drogreden. 7000kuub gas kost serieus veel geld. Zelfs gewoon afkoppelen, een geïsoleerde leiding ertussen en aansluiten is binnen een paar maanden terugverdiend. Al graaf je dat kreng niet in en knal je hem door de muur heen.

Er wordt nu enkele duizenden euro’s per jaar weggesmeten, daar moet iets creatiefs mee te doen zijn.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:10
hoi,

Feitelijk is 7000 m3 per jaar ongeveer 580 m3 per maand. Dat is behoorlijk. Dat is veel geld voor iemand die in de schuldsanering zit of wil komen. Krijg de eigendomssituatie duidelijk. Dus is de woning van de woningbouwvereniging of niet. Zo ja: Je mag als huurder vragen of de verhuurder maatregelen neemt. Eventueel worden de kosten in een huurverhoging meegenomen maar met zo'n verbruik is het al snel heel rendabel.
Het is een bijzonder geval. Situatie: naast het huis staat een gebouwtje van 2x5 meter, waarin gas/licht en water binnenkomen, de meterkast en de cv ketel staan in dit gebouwtje van de woningstichting.
Dat is het zeker. Is het gebouwtje alleen voor deze woning of voor meerdere woningen? En als het voor meerdere woningen is: Hebben die ook last van een hoog verbruik? Zijn er in de omgeving meerdere woningen die op zo'n zelfde manier de installatie in een bijgebouw hebben? Dan kan je daar navragen hoeveel er verbruikt wordt. Sinds wanneer heeft de persoon die je wil helpen de woning betrokken? Sinds wanneer is het verbruik zo hoog?

De belangrijkste vraag: Is de woning zelf van de woonstichting? Dat is belangrijk om te weten. Want alle maatregelen dienen dan via de woonstichting te lopen. Persoonlijk denk ik dat er constructief overleg gepleegd moet worden met de woningbouwvereniging (en eventueel met de gemeente). Niet alleen iemand even langs laten komen. Dit omdat er meer speelt dan alleen een hoog verbruik van gas.

Groet

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-01 14:02

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Joris748 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:43:
[...]

Slechts 2000 kuub gas om 6 kuub water jaarrond op 28 °C te houden? Lijkt me weinig, maar laten we even aannemen dat het waar is.
Die 28 graden is in dit verhaal een instinkertje. De ketel stookt natuurlijk niet o.b.v. warmtevraag uit de kruipruimte. Bovendien lees ik niet (of ik mis het) dat het kruipruimte-water het hele jaar door 28 graden is. Bij warmer weer kan het zijn dat het minder hard afkoelt en ruim 30 graden meet.

Wat we weten is dat het water de leidingen flink wat warmte doet verliezen. En dat TS de keuze heeft tussen óf meer metingen uitvoeren (delta-T enz) óf die kruipruimte droogtrekken en kijken wat gebeurt.

[Voor 8% gewijzigd door Goudvis op 21-02-2022 09:43]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• Joris748
@0rbje wanneer ga je de vraag beantwoorden wie eigenaar is van de woning?

• Goudvis

Goudvis

[...]

Stap is is en blijft de zaak inspecteren, en daarvoor komen we uit bij de pomp. Modellen met vlotter (slaat aan als vlotter water detecteert) hoeven geen honderden euro's te kosten. Koopjes zijn uit niet gesloten.

• Goudvis

Goudvis

FRANQ schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:04:
Die leiding tussen de schuur en huis zullen ook niet geisoleerd zijn als ik zo inschat dat het een ouder huis is.
Leidingisolatie hoeft natuurlijk niet per definitie afwezig te zijn. Dertig jaar geleden wisten ze ook al wel dat CV-leiding door zand of klei sub-optimaal is. ;)
En de meeste leidingisolatie die ik hier nadien heb toegepast is niet bestand tegen (langdurige) onderdompeling. Ergo: De investering om de leidingen droog te laten hangen sorteert hoogstwaarschijnlijk snel effect.

Wel zou het voor deze casus behoorlijk mazzel zijn als de ondergedompelde leiding uit één stuk flex bestaat.

Heb je pech dan zijn het stalen knelkoppelingen die niet dol zijn op langdurig contact met vocht en moet het inderdaad vervangen worden.

• Goudvis

Goudvis

Joris748 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:41:
@0rbje wanneer ga je de vraag beantwoorden wie eigenaar is van de woning?
Ik zie dat we met zijn allen full-Tweaker gaan en tegelijkertijd het mannelijke reflex toepassen van 'aandragen van ongevraagde oplossingen'.

Ook lees ik in de TS dat

Aangezien de woningbouw vereniging al een keertje is wezen kijken en toen niets heeft gedaan. Wil ik graag uitrekeken hoeveel verlies zo'n situatie kan opleveren.
[Kortdoordebochtmodusaan] Als de woningbouw erbij gehaald is moet het bijna wel sociale huur zijn, toch? :P

• Joris748
Goudvis schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:47:
[...]

Ik zie dat we met zijn allen full-Tweaker gaan en tegelijkertijd het mannelijke reflex toepassen van 'aandragen van ongevraagde oplossingen'.

Ook lees ik in de TS dat

[...]

[Kortdoordebochtmodusaan] Als de woningbouw erbij gehaald is moet het bijna wel sociale huur zijn, toch? :P
Ah, het staat in de openingspost 8)7

Volgens mij is de woningbouw aan zet. Het lijkt mij dat er een serieus gebrek is gevonden: verwarmingsleiding loopt door een ondergelopen kruipruimte. Die situatie is niet acceptabel en zal (door de woningbouwvereniging) opgelost moeten worden.

Discussies over onzuinig verbruik door de bewoner en meervebruik door gebrek zijn alleen maar ruis. Normale verbruik van bewoner zal duidelijk worden als het probleem is opgelost.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee