• Burgerman
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Vandaag wilde ik de batterij van mijn TomTom Go 520 / 5200 vervangen. Bij het openmaken heb ik echter per ongeluk een draadje doorgesneden, zie de foto boven aan omcirkeld. :F

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7sSc3j_WlC4wSPZ0PiyubisoBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EO34RVVvney9KVXE0nj6FH3Q.jpg?f=fotoalbum_large

Dat draadje moet eigenlijk in het kleine stekkertje (links omcirkeld) steken en dan in het witte hulsje op het PCB van de TomTom (onder op de foto omcirkeld). Dit is allemaal zo pietepeuterig klein, dat het me vooralsnog niet lukt om de oude draad uit het microstekkertje te halen en de nieuwe draad er weer in te wrotten. Iemand tips om dit toch te fixen? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als je nog weet hoe ze in het stekkertje zaten.. direct aan de print solderen? moet er wel genoeg ruimte voor zijn natuurlijk

404 Signature not found

• Burgerman
  • Niet online
Yes, dank voor je reactie. Hoe de draden zaten kan ik wel zien / heb ik op de foto. Maar dat solderen, zo fijntjes? Heb ik denk de apparatuur en de motoriek niet voor... :|

Zouden er sites zijn waar je van die stekkertje los kunt bestellen, inclusief die micro-kabelhoesjes voor om de draad heen?

[ Voor 26% gewijzigd door Burgerman op 10-02-2022 22:23 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zo te zien gaan er vanaf de connector 2 duidelijke printsporen... dus ruimte om iets aan te hechten (na het wegkrabben van het soldeermasker :? :? ) is er wel :-)

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-06 07:25
Kun je de hulsjes niet opnieuw klemmen, en drukken in de witte connector? Eventueel met wat secondenlijm op de pinnen en wat isolatie tape ertussen

• Burgerman
  • Niet online
Het is me gelukt één hulsje uit de zwarte connector te halen, maar dat is allemaal zo klein dat die huls niet goed te openen / los te maken is van de draad. Met nieuwe hulsjes van dit microformaat (en eventueel een nieuwe zwarte connector) zou ik wel een heel eind komen, denk ik. Maar waar vind je die?

Om je een indruk te geven van de maat, even een plaatje erbij.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jw4B0izDxvunB7HmxTgysLaVzEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/THnt2ohb4GjGkk3ltTo1uPPR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-06 19:45

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Het lijkt me een kleine dupont female crimp connector. Zoek daar maar eens naar op Ali. Altijd een uitdaging om de juist maat te vinden. Maar op de oude kun je het draadje ook solderen en weer in de plastic houder terugschuiven?

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-06 18:31
als je een vervangende stekker zoekt moet je de eerst de huidige goed opmeten. Erg belangrijk is de afstand tussen* de beide contacten, dat bepaald waarschijnlijk wat voor stekker het is.

* en dan bedoel ik niet de ruimte die tussen beide gaten in zit maar maar de afstand van het begin van het 1e gat tot het begin van het 2e gat.

en als je gaat solderen hoef je geen printbanen vrij te krabben, het witte hulsje is ook ergens op het pcb gesoldeerd dus daar kan je draden bij solderen

edit> ja denk dat het de hartmaat heet

[ Voor 23% gewijzigd door Rrob op 13-02-2022 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:42

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

De hartmaat bedoel je?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgerman
  • Niet online
Thanks! Ik ga eens googlen met deze termen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-06 22:39
xah5kiDe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:41:
Het lijkt me een kleine dupont female crimp connector.
Lijkt, maar dat is het zeker niet.

Als ik mag gokken is het een JST, en dan nog wel een heel klein type.

@Burgerman
Waar gaan die draadjes eigenlijk naartoe? Is het iets wat je kunt missen?

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgerman
  • Niet online
Sine schreef op zondag 13 februari 2022 @ 23:06:
@Burgerman
Waar gaan die draadjes eigenlijk naartoe? Is het iets wat je kunt missen?
Naar het scherm, ik vermoed om het van stroom te voorzien om de verlichting of de touch-functionaliteit te laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-06 17:48

SambalBij

We're all MAD here

Dat draadje gaat naar dat zwarte blokje waar iets in gelijmd zit net links van de op de foto zichtbare schroef van het scherm? Het gaat onder die flatflex door zo te zien.
Is dat niet de microfoon voor de voicecontrol van het ding? (Zit er op diezelfde plek aan de voorkant toevallig een klein gaatje?)
Bedenk je of je dat kunt missen :)

[ Voor 11% gewijzigd door SambalBij op 14-02-2022 09:04 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgerman
  • Niet online
Dat zou ook nog kunnen ja, ik denk dat je gelijk hebt. Gebruikte die microfoon overigens wel veel...veel fijner dan lange adressen typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Hij gaat inderdaad naar de microfoon. De snelste oplossing is solderen maar goed, beetje onpraktisch met een microfoon die in het scherm verlijmd zit, je hebt niet veel ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuibB
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-11-2023
Burgerman, hoe precies heb je die tomtom 5200 kunnen openen?
Ik probeer de mijne open te maken om een nieuwe batterij te plaatsen.
Ik probeerden vanuit dat gleufje aan de onderkant voorzichtig open te wrikken maar dat gaat verre van gemakkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:41

Youtube is zo handig voor dit soort dingen :)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuibB
In deze film gaat het openen redelijk gemakkelijk. Ik moest naar mijn gevoel veel te veel kracht zetten en uiteindelijk alleen aan de onderzijde een spleet. Aan de zijkanten lukt het nog niet. Wel een barst in het glas helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgerman
  • Niet online
Het openen is voor mij al een paar maanden geleden, de exacte details weet ik niet meer. Maar heb inderdaad wat Youtube-filmpjes gekeken en die gevolgd. Beter dan dat kan ik het tekstueel niet goed toelichten. Eerst met een mes gaan wrikken in die spleet. Je hebt meer kracht nodig dan ideaal is en ik was soms bang het plastic ergens te breken, maar het is goed gekomen (afgezien van dat doorgesneden draadje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuibB
Is het nog goed gekomen met dat doorgesneden draadje?

Ik heb nu het scherm los kunnen maken. Wat een gepriegel met die flatcable connectoren. Bij het losmaken van de rand zijn helaas wel 4 nokjes afgebroken. Ik zoek nu bij www.navi-world.nl naar een nieuw scherm en heb hen gevraagd of ze ook een vervangende rand hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgerman
  • Niet online
HuibB schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:55:
Is het nog goed gekomen met dat doorgesneden draadje?
Nee, nog niet. Is te priegelig voor mij om zelf te kunnen repareren. Ding ligt hier nu te verstoffen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuibB
Begrijp ik goed dat jouw glas nog in orde is?
En zijn er bij jou tijdens het openen geen nokjes afgebroken in de rand (voorste rand waarin ook dat glas zit)?
Hmmm, dan zou het verstoffen misschien wel omgezet kunnen worden in een donorschap.
Van Navi-World begrijp ik dat er kennelijk verschillende glazen zijn voor de 5200. Dan is de precieze tekst op het stickertje op die flatcable van het glas, belangrijk. Op jouw foto zie ik de sticker (waar ook een QR op staat), maar kan het niet ontcijferen.
Ook moest ik een foto insturen van waar die flatcable aan het glas vastzit.
Misschien per e-mail verder? huibbruijstens at gmail punt com
Ik woon in Helmond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuibB
@Burgerman, indien je niets voelt voor bovenstaand voorstel, wil je mij dit dan hier even laten weten? Dan kan ik andere mogelijkheden gaan zoeken. Dank je wel voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-06 19:57

lasharor

7 december 2004

Snap niet zo goed waar de complexiteit zit.

Is dit van de microfoon? Je stript beide kabels.

Haalt beide crimpconnectoren uit die zwarte connector

Doet de kabel in de connector

Zorg je met een tang dat het opnieuw vast zit (klemmen dus)

en dan duw je die connectors weer in de zwarte connector

Zwarte connector sluit je weer aan op de printplaat

Dat het allemaal niet zo vast zit in die connector maakt niet zoveel uit. Als je hem op de printplaat duwt zal hij wel redelijk vast komen te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-06 17:56

Diamon

The Weird One

Repareren van de draadjes aan de stekkertjes is geen probleem, weet niet waar je woont, maar woon zelf in Zwolle.

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgerman
  • Niet online
HuibB schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:17:
@Burgerman, indien je niets voelt voor bovenstaand voorstel, wil je mij dit dan hier even laten weten? Dan kan ik andere mogelijkheden gaan zoeken. Dank je wel voor de moeite.
Ha Huib, gaat 'm nu even niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:14

dragonhaertt

@_'.'

Als je je locatie wil delen is er inderdaad vast wel een tweaker die die 3 draadjes even vast wil solderen voor je.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Burgerman schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:12:
[...]

Nee, nog niet. Is te priegelig voor mij om zelf te kunnen repareren. Ding ligt hier nu te verstoffen. :/
Als je een V&A advertentie plaatst zijn er vermoedelijk talloze tweakers die dit ding in 5 minuten wel even voor je kunnen solderen. Wellicht zelfs in je eigen woonplaats.

Repair cafe zou je ook nog kunnen proberen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgerman
  • Niet online
Dank voor de suggesties, zou ik blij van worden. Omgeving van Zutphen woon ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:31
@HuibB, ik heb vorig jaar juist het scherm vervangen van mijn TomTom 5200. Voor weinig geld op AliExpress gekocht (mijn eerste en enige aankoop daar tot nu toe).

Het openmaken was bij mij ook veel lastiger dan het op de filmpjes lijkt, maar met doorzettingsvermogen is het wel gelukt. Er is geloof ik wel een nokje afgebroken, maar na sluiten zit hij nog netjes dicht. Het schermpje is net iets doffer dan de originele, maar werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuibB
@Lapa. Bij mij begon dit avontuur met een nieuwe batterij, gekocht bij 123accu. Ondanks filmpjes viel het openen zwaar tegen. Daarin werd ook aangegeven dat er meer kracht dan je zou willen, nodig is. Op het laatst lukte het maar toen waren de nodige nokjes gesneuveld. Ik begreep toen wat ik fout had gedaan. In iedere positie van het openingsgereedschap, maakte ik een wrikkende beweging en dat werkt niet. Ik drukte in feite de nokjes. Ik had een wippende beweging moeten maken en dan til je de klemrand een beetje omhoog van het nokje en schiet die los. Ik het een nieuw scherm besteld bij Navi-World en verwacht dit eind volgende week. Een nieuwe rand met nokjes is helaas niet leverbaar. En met een nieuwe accu en nieuw scherm erin, lijm ik de rand dicht. Dat blijft dan wel een paar jaar goed en dan is het met de kaartupdates toch end-of-life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdpaddy
  • Laatst online: 03-01-2024

hdpaddy

Born to Ride

Burgerman schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:15:
Vandaag wilde ik de batterij van mijn TomTom Go 520 / 5200 vervangen. Bij het openmaken heb ik echter per ongeluk een draadje doorgesneden, zie de foto boven aan omcirkeld. :F

[Afbeelding]

Dat draadje moet eigenlijk in het kleine stekkertje (links omcirkeld) steken en dan in het witte hulsje op het PCB van de TomTom (onder op de foto omcirkeld). Dit is allemaal zo pietepeuterig klein, dat het me vooralsnog niet lukt om de oude draad uit het microstekkertje te halen en de nieuwe draad er weer in te wrotten. Iemand tips om dit toch te fixen? :?
Op AL of AM, voor losse handjes goudsmid gereedschap

Wel ff je tafel poetsen(zit stift op) en een kleed erover.

Just frame, wheels and engine

Pagina: 1