Toon posts:

1080p gamen op een 4k scherm

Pagina: 1
Acties:

• destroye
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:55
Beste allemaal,

Ik weet niet of ik hier op de juiste plek ben, maar het heeft te maken met gamen en beeldschermen dus ik hoop het wel.

Ik heb jarenlang gegamed op een 1080p scherm (BenQ GL2450) met een GTX 1060 6GB en een I5-6600. Dit was met name World of Warcraft en Call of Duty. Vervolgens heb ik de pc 2-3 jaar niet meer actief gebruikt voor gamen aangezien ik eerst een PS4 pro en vervolgens een PS5 heb gekocht. Omdat deze consoles 4k ondersteunde heb ik een 4k monitor gekocht (Samsung LU28H750UQUXEN).

Nu wil ik toch weer graag beginnen met gamen op mijn PC. Games die mij interessant lijken zijn World of Warcraft Shadowlands, Escape from Tarkov en Lost Ark. Het is nu alleen wel een 4k scherm en om daar stabiel 60 fps op de gamen gaat mijn iets wat verouderde PC niet meer trekken. Ik wil dus eigenlijk op 1080p of 1440p resolutie spelen op mijn 4k scherm om zo toch een stabiele fps te kunnen realiseren. Het punt is alleen dat wanneer ik op 1080p resolutie de game opstart, het scherm heel wazig is, alsof er een bepaald filter overheen zit. Ik weet alleen niet waar dit aan kan liggen. Als voorbeeld heb ik een screenshot toegevoegd. Iemand die mij kan helpen of weet waar dit aan zou kunnen liggen. Is dit puur omdat het 4k scherm meer pixels heeft dan de 1080p resolutie waardoor deze waas ontstaat?

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:53
Het verschil is meer dat je nu een groter scherm hebt. 28 ipv 24 inch.
Daardoor zijn de 4 pixels die je samenvoegt om naar 1080 te gaan ook groter qua gebied waardoor het meer opvalt.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:50
Formaat heeft er niets mee te maken, het is de manier van upscalen. Bij nVidia kan je integer scaling aanzetten om 1080p content gewoon scherp te zien op een 4K scherm.

Nickname does not reflect reality

• destroye
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:55
Brad Pitt schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:14:
Formaat heeft er niets mee te maken, het is de manier van upscalen. Bij nVidia kan je integer scaling aanzetten om 1080p content gewoon scherp te zien op een 4K scherm.

[Afbeelding]
Bedankt voor je reactie. Uiteraard heb ik me vooraf ook deels al ingelezen hierover maar is het niet zo dat dit niet mogelijk is met een GTX 1060?

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:50
Geen idee, heb een AMD, maar misschien is er op jouw kaart een andere optie mogelijk.

Dingen als bijvoorbeeld overscan staan ook uit?

Nickname does not reflect reality

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:17
destroye schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:25:
[...]

Bedankt voor je reactie. Uiteraard heb ik me vooraf ook deels al ingelezen hierover maar is het niet zo dat dit niet mogelijk is met een GTX 1060?
Als ik het rechter plaatje zie staat daar Turning en die videokaart is in 2018 gelanceerd en die van jouw is in 2014 gelanceerd.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee