Vraag

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-05 20:51
Na lange tijd weer eens een topic gestart. Onze nieuwbouwwoning is net een jaar oud en inmiddels weer wat geld gespaard. Met een elektrische auto op komst en de salderingsregeling die wordt afgebouwd een mooi moment om naar zonnepanelen te kijken. Heb een offerte ontvangen van een zaak hier in de buurt die al aardig wat panelen in de buurt heeft gelegd.

Kunnen jullie meedenken? Gaat met name om de oriëntatie, soort panelen en hoeveelheid.
Beschikbare (dak)ruimte
Vrijstaande woning met steil dak (55 graden). Beide kanten zijn in principe beschikbaar voor leggen. De installateur waarvan ik een offerte heb ontvangen raad mij een serieel plan aan met enkel zonnepanelen op oost! Dat vind ik nogal vreemd. Bij navraag zegt hij dat daar de meeste zonuren zitten. Zoals te zien is op de satellietfoto (orientatie noord) ligt mijn dak oost-west. Dus vind het vreemd dat hij dit niet adviseert. Wellicht vanwege de steile hoek? Hij kan desgevraagd ook oost-west leggen zegt hij, maar dat resulteert geheid in minder opwek is zijn stelling.

Vanaf boven (noord oriëntatie maps):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBwJalNkyq5K6En_ghBlno-6C7Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4y6BDqXsM561klfVrDPBlGcH.jpg?f=fotoalbum_medium

Hier krijg je een idee van de oostzijde van ons dak (huis aan linkerkant). Daarnaast huis van buren recht meegepakt op de foto om idee te krijgen van de stijle hoek (binnen gemeten kom ik op ongeveer 55 graden uit).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9vi4pVQgOLOGgm3ehtetYPOnjA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUEf8X6YF8FRsegyOxbTHYCn.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit is de westzijde van het dak (wij zijn nr 240).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RniVBxHCBwGDNR1oT-PShElrIIM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CnvbYSxTOka5fLO9Itl1Qhrs.jpg?f=fotoalbum_medium
Offerte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGS0Nf26aBWazsijBHm57V-BnmM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwF2P2195xo68kcwdvsQDcSe.jpg?f=fotoalbum_medium

Op basis van deze offerte kom ik uit op €0,97/Wp. Lijkt schappelijk, maar het zijn dan ook veel panelen. Ik had begrepen dat een groot van het werk ook zit in "opstarten" en je bij een groter aantal panelen daar wat voordeel mee zou moeten behalen. Wel heb ik even gegoogled naar de panelen uiteraard en vind ik de DMEGC panelen aanzienlijk goedkoper terug dan mij hier wordt geoffereerd. Dat wil ik de installateur uiteraard nog voorleggen, maar ben ook benieuwd naar jullie ervaring daarmee. Het verschil is €2200 als ik geen rekening houd met BTW-teruggaaf op de offerte van de installateur. Na teruggaaf is dit nog altijd €1100. Geen idee of je ook BTW kan terugvragen als je de zonnepanelen elders los aanschaft.
Jaarverbruik
We zitten nu op om en nabij de 5000-6000 kWh. Dat gaat stijgen naar ca. 8000 kWh ivm aanschaf elektrische auto.
Huidige elektriciteitsaansluiting en installatie
3-fase meterkast waarop al 4 zonnepanelen vanuit de bouw zijn aangesloten (4x 330Wp oid gelegd op garagedak). Deze laat ik gewoon, want liggen op garage dus geen last van.
Budget en doel
Geen beperking in budget. Doel is om toekomstbestendig op te wekken, dus ook na salderen nog goed het verbruik kunnen benutten. Uiteraard is snel terugverdienen leuk, maar op de lange termijn dus ook fijn als ik er echt wat aan heb.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur.
Regio
Rotterdam

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:05
Rare reactie van de installateur, ik snap hem niet... Woont hij in TweeduizendTwintig?

Alles vol leggen voor zover je het geld er voor over hebt ;-)
Kost je mogelijk niet eens een duurdere omvormer met de hele sterke piekscheiding door het hele steile dak.

En als budget een beperking gaat vormen: gelijk verdelen over de daken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:47

de Peer

under peer review

Perfect dak voor oost+west, samen op 1 omvormer. :-)
Ja hij lijkt ook te verdienen aan de marge op de panelen.

Mischien nog 2 offertes elders opvragen?

Vergeet ook niet om je energiecontract in dat geval over te zette (desnoods boete betalen) naar een aanbieder die veel betaalt voor je overschot: Engie of Eneco bijvoorbeeld.

Ja hoor btw krijg je gewoon terug als je elders aankoopt. Echter gaat deze installateur natuurlijk niet de door jou aangeschafte panelen plaatsen.

[ Voor 54% gewijzigd door de Peer op 11-02-2022 09:44 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:05
Over de prijs van de panelen: Niet alle installateurs hebben toegang tot alle groothandels. Als je denkt dat het elders voordeliger kan, dan loop je daar heen.

De prijs die gevonden is komt ongeveer overeen met Solar Outlet. Laat hen de installatie dan uitvoeren als je over de prijs valt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-05 20:51
Vandaag weer telefonisch gesproken en de verkoper bleef volhouden dat een oostopstelling tot de hoogste totaalopbrengst zou leiden. Dus ik vertel hem dat ik op Tweakers toch aardig wat grafiekjes zie van mensen hun eigen productie en als de zon eraf is de oostkant vrij weinig meer doet.

Maar zelfs al resulteert oost in de meeste opwek, dan nog lijkt oost west mij beter voor spreiding van de opwek icm zelf verbruiken. Eindstand gaat hij overstag en leek het hem allemaal toch wel een goed idee.

Kwa prijs denk ik dat ze wel redelijk zitten. Twijfel nu wel over de verdeling van panelen. 15 op oost en 12 op west is waar ik nu zelf aan zit te denken.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q