Na lange tijd weer eens een topic gestart. Onze nieuwbouwwoning is net een jaar oud en inmiddels weer wat geld gespaard. Met een elektrische auto op komst en de salderingsregeling die wordt afgebouwd een mooi moment om naar zonnepanelen te kijken. Heb een offerte ontvangen van een zaak hier in de buurt die al aardig wat panelen in de buurt heeft gelegd.
Kunnen jullie meedenken? Gaat met name om de oriëntatie, soort panelen en hoeveelheid.
Vanaf boven (noord oriëntatie maps):
:strip_exif()/f/image/4y6BDqXsM561klfVrDPBlGcH.jpg?f=fotoalbum_medium)
Hier krijg je een idee van de oostzijde van ons dak (huis aan linkerkant). Daarnaast huis van buren recht meegepakt op de foto om idee te krijgen van de stijle hoek (binnen gemeten kom ik op ongeveer 55 graden uit).
:strip_exif()/f/image/rUEf8X6YF8FRsegyOxbTHYCn.jpg?f=fotoalbum_medium)
Dit is de westzijde van het dak (wij zijn nr 240).
:strip_exif()/f/image/CnvbYSxTOka5fLO9Itl1Qhrs.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/wwF2P2195xo68kcwdvsQDcSe.jpg?f=fotoalbum_medium)
Op basis van deze offerte kom ik uit op €0,97/Wp. Lijkt schappelijk, maar het zijn dan ook veel panelen. Ik had begrepen dat een groot van het werk ook zit in "opstarten" en je bij een groter aantal panelen daar wat voordeel mee zou moeten behalen. Wel heb ik even gegoogled naar de panelen uiteraard en vind ik de DMEGC panelen aanzienlijk goedkoper terug dan mij hier wordt geoffereerd. Dat wil ik de installateur uiteraard nog voorleggen, maar ben ook benieuwd naar jullie ervaring daarmee. Het verschil is €2200 als ik geen rekening houd met BTW-teruggaaf op de offerte van de installateur. Na teruggaaf is dit nog altijd €1100. Geen idee of je ook BTW kan terugvragen als je de zonnepanelen elders los aanschaft.
Kunnen jullie meedenken? Gaat met name om de oriëntatie, soort panelen en hoeveelheid.
Beschikbare (dak)ruimte
Vrijstaande woning met steil dak (55 graden). Beide kanten zijn in principe beschikbaar voor leggen. De installateur waarvan ik een offerte heb ontvangen raad mij een serieel plan aan met enkel zonnepanelen op oost! Dat vind ik nogal vreemd. Bij navraag zegt hij dat daar de meeste zonuren zitten. Zoals te zien is op de satellietfoto (orientatie noord) ligt mijn dak oost-west. Dus vind het vreemd dat hij dit niet adviseert. Wellicht vanwege de steile hoek? Hij kan desgevraagd ook oost-west leggen zegt hij, maar dat resulteert geheid in minder opwek is zijn stelling.Vanaf boven (noord oriëntatie maps):
:strip_exif()/f/image/4y6BDqXsM561klfVrDPBlGcH.jpg?f=fotoalbum_medium)
Hier krijg je een idee van de oostzijde van ons dak (huis aan linkerkant). Daarnaast huis van buren recht meegepakt op de foto om idee te krijgen van de stijle hoek (binnen gemeten kom ik op ongeveer 55 graden uit).
:strip_exif()/f/image/rUEf8X6YF8FRsegyOxbTHYCn.jpg?f=fotoalbum_medium)
Dit is de westzijde van het dak (wij zijn nr 240).
:strip_exif()/f/image/CnvbYSxTOka5fLO9Itl1Qhrs.jpg?f=fotoalbum_medium)
Offerte
:strip_exif()/f/image/wwF2P2195xo68kcwdvsQDcSe.jpg?f=fotoalbum_medium)
Op basis van deze offerte kom ik uit op €0,97/Wp. Lijkt schappelijk, maar het zijn dan ook veel panelen. Ik had begrepen dat een groot van het werk ook zit in "opstarten" en je bij een groter aantal panelen daar wat voordeel mee zou moeten behalen. Wel heb ik even gegoogled naar de panelen uiteraard en vind ik de DMEGC panelen aanzienlijk goedkoper terug dan mij hier wordt geoffereerd. Dat wil ik de installateur uiteraard nog voorleggen, maar ben ook benieuwd naar jullie ervaring daarmee. Het verschil is €2200 als ik geen rekening houd met BTW-teruggaaf op de offerte van de installateur. Na teruggaaf is dit nog altijd €1100. Geen idee of je ook BTW kan terugvragen als je de zonnepanelen elders los aanschaft.
Jaarverbruik
We zitten nu op om en nabij de 5000-6000 kWh. Dat gaat stijgen naar ca. 8000 kWh ivm aanschaf elektrische auto.Huidige elektriciteitsaansluiting en installatie
3-fase meterkast waarop al 4 zonnepanelen vanuit de bouw zijn aangesloten (4x 330Wp oid gelegd op garagedak). Deze laat ik gewoon, want liggen op garage dus geen last van.Budget en doel
Geen beperking in budget. Doel is om toekomstbestendig op te wekken, dus ook na salderen nog goed het verbruik kunnen benutten. Uiteraard is snel terugverdienen leuk, maar op de lange termijn dus ook fijn als ik er echt wat aan heb.Wie gaat het project uitvoeren
Installateur.Regio
RotterdamPsn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q