FIFA gaming (P2P?) Ping+60ms, bufferbloat +1200ms (download)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• roycerolls
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-05 17:33
Beste allen.
Bij voorbaat wil ik mededelen dat ik niet bijzonder veel weet van netwerken, eigenlijk vrij weinig, mijn excuses als ik het 1 en ander niet duidelijk uitleg of (nog) niet begrijp danwel verkeert interpreteer.
Ik speel vrijwel alleen fifa22 online seasons 1 vs 1 potjes voornamelijk, en ik begrijp dat deze specifieke gamemode P2P is en de rest van de game modes van Fifa (fut, volta etc) allemaal via een server verloopt. En ik begrijp ook dat de bufferbloat en ping/jitter bij servers wat minder impact op je game schijnt hebben. Zo speel ik soms ook een aantal online multiplayer racing games met anderen (F1, Project cars, Dirt) en daar ondervind ik eigenlijk geen problemen op mijn game ervaring
Ik heb wel vaak een hoge ping bij mijn fifa 22 online seasons. Bij deze nieuwe Fifa heb je inzicht in je internet verbinding tijdens de wedstrijd, dmv 3 symbooltjes (ping, jitter en packet loss) rood of oranje gekleurd en een ping weergegeven in beeld in ms. Mijn ping is af en toe onder de 30ms maar doorgaans hoger dan 60ms, ook de symbooltjes van de ping en jitter zijn vaak aanwezig in oranje en ook in de rode kleur. De game voelt dan wat laggy stotterend en sloom aan (zelfs 100-200ms ping komt soms voor en wat zeldzamer, hoger dan 200ms maar dan wordt het onspeelbaar/frustrerend want je zit soms in een finale).
Ik heb ook het idee dat als ik alleen game, dus de andere pc is uit, ik ‘vaker’ richting de 30-50ms zit en daarnaast ook nog steeds wedstrijden met een hogere ping, het sluit het niet uit zal maar zeggen. Ik neem aan dat de connectie van mijn tegenstander ook van invloed is, maar ik redeneer zo dat de laatste tijd met de irritante hoge ping, dat ik dan wel heel erg vaak tegen een tegenstander speel die een zeer slechte verbinding heeft, en die kans lijkt me relatief klein (proximity settings ‘on’). Dus het zal best wel eens bij mij kunnen liggen dacht ik zo.

2 weken geleden, vlak na aanschaf en installatie van mijn nieuwe (upgrade) systeem R5 3600 en Windows10pro, origin en fifa geïnstalleerd. Ik had toen nog goede hoop want ik zag een ping van 12ms staan. Ik kwam namelijk van een zeer oude i7-860 dus ik dacht bonus (ik had korststondig fifa 22 ook op i7-860 gespeeld, toen geen ping ms in beeld :? , wel veelvuldig de connection symbolen gezien, ook vaak in het rood en dus stoterende gameplay) ik meende dat de vertragingen ook door mijn oudere pc zou kunnen komen op 1 of andere manier
Verder geen klachten over internet en de verbinding, alles gaat goed; het downloaden, netflix en aanverwanten streamen..no problemo.
Ik heb de oa volgende treaths gezien maar deze is of gestopt of ik begrijp het niet helemaal (zoals ping -t 1.1.1.1` test)
Luuk.u schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:15:

Op die test scoor ik constant een D op zijn best, maar ook regelmatig een F voor "bufferbloat", als ik die test ook kijk ziet het er ook niet heel goed uit, maar ik moet toegeven dat ik (tot nu) nog niet eens van het woord bufferbloat gehoord had. Ben toen even gaan googlen en dit kan wel degelijk de rede zijn waarom mijn matches in een P2P game als bijv. Street Fighter niet 100% aanvoelen.
DeBers schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 16:48:
Ik lag de laatste tijd enorm in games ..

Op www.dslreports.com heb ik een speedtest gedaan en daar kwam mijn bloat buffer uit als F. In andere woorden. Mijn buffer zit ram vol.

Wat kan ik het beste doen?
Ik gebruik de connectbox van ziggo zelf. H
Veel vragen. Wie kan mij verder helpen?
Verder kom ik op internet momenteel niet verder dan adviezen als;
- koop een moden/router zonder wifi, koop deze module appart, en zorg voor mogeljkheid voor ‘QoS’ of het kunnen instellen van brandbreedten per aangesloten device. De Connectbox dan in bridge mode.
- Het kan de bekabeling zijn, deze ligt en kan niet zomaar knikken, en is van goede kwaliteit cat 6
- Ziggo probleem
- Mijn probleem (aansluiting in huis (bij mij in de woonkamer), splitter en dus de kabel)

De situatie bij mij is als volgt.
2 desktops (beide vrij nieuw; ryzen 5 3600 en w10) bekabeld internet. Er wordt niet gedownload of gestreamed tijdens het gamen, alle andere aangesloten devices zijn niet (zozeer) actief (PS4, smarttv, netwerk-hdd, wifi elende. .
PC 1 ondervindt geen hinder (speelt daarbij ook veel meer spellen dan ik, maar weinig 1vs1 games, maar meer games zoals GTA, Shooters, Forza Horizon etc.) Bij deze PC een DSL reports.com test gedaan resulterend in een buffetbloat down en up van 1 a 3 ms. Ranking is A+. Lengte van de utp kabel (cat 5e) zo'n 8-10 meter. Verbinding met connectbox dmv tp link sg105 switch.

Mijn PC 2, bufferbloat ranking D. Bufferbloat upload is wel 1 a 3ms maar download is +1300ms
Lengte van de kabel (cat 6) zo’n 10-15 meter, direct (nr 1 poort) aangesloten op de connectbox
Bij deze pc ook de volgende test gedaan https://help.ea.com/en/ea-connection-quality-report/
Score 95/100 Great! Ping 16.68ms, Jitter 2.09ms, packetlos 0.03% .Dit staat mijn inziens niet in verhouding met mijn ervaring in de online seasons 1vs1 wedstrijden game ervaring en fifa monitor reslutaten.

Wat te doen aan mijn hoge ping in Fifa? en ik denk dat dat op een of andere manier aan de hoge bufferbloat ligt.

Foto vd aansluiting
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REslepShiqYdbaTl1Sipjk5XQTQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lvMYDXMWKitYg1d4pJlyhf0T.jpg?f=user_large
Foto van de netwerkstatus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B39ojT44_TuebZhTlE4qL2z4cS8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JRLe0VBzEC6b5GBxQhyRig1k.png?f=fotoalbum_large

Uit andere topics denk ik iets te kunnen zeggen over dat mijn power bij upstream te hoog is namelijk 47 dBmv ipv 5 dBmv. Daarintegen beweert iemand anders dat 40-45 dBmv gewenst is.
Ik meen, maar weet niet zeker, te herinneren dat T3 time-outs boven de 20 waren paar dagen terug, nu een stuk minder, te weten 5.

Alle reacties

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02:42
Er is dus een aanwijsbaar verschil tussen PC1 en PC2.

Zijn de drivers van de netwerkkaart van PC2 up to date? Heb je op PC2 toevallig Killer Network Manager geinstalleerd? Is dat het geval deinstalleer deze dan.

Probeer PC2 via een andere kabel aan te sluiten om te zien of er per ongeluk een issue met de kabel is.

In een zeldzaam geval heeft iemand een keer een probleem gefixt door stof van de poort van de netwerkadapter te blazen.

• roycerolls
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-05 17:33
Bedankt voor je reactie.

Drivers van netwerk kaart zijn up to date, laatst geinstalleerd van msi website bij upgraden van systeem (cpu, mobo en ram)

Andere utp kabel ga ik van het weekend proberen, ook een nieuwe splitter en kabel voor aansluitng van de connectbox zijn onderweg vanuit ziggo.

stofwegblazen, waarom ook niet!.. doe ik.

[ Voor 7% gewijzigd door roycerolls op 10-02-2022 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-05 19:12
Ik zie dat je mijn vorige post hebt gequote.
Ik heb het probleem met de ziggo modem opgelost.
Ik ben overgestapt naar glasvezel van KPN :)