Toon posts:

contrast in monitoren

Pagina: 1
Acties:
Ik heb een vraagje. Ik ben aan het zoeken naar een monitor. Nou heb ik een hele mooie gevonden die goed uit de test komt. Met eigenlijk maar 1 - puntje. Contrast is vrij matig. Met een score van ongeveer 800:1. Nou vroeg ik mij af. Waar liggen een beetje de acceptabele grenzen als je het hebt over contrast. Hoe erg is 800:1, hoeveel beter is bijv 1200:1. En stel ik ga voor een VA panneel met een contrast van misschien wel 2000:1. Hoeveel beter is dit? Ik weet wel wat contrast inhoud. Maar ik kan me vooral geen voorstelling maken bij de waardes en de verschillen daar tussen. Is er bijvoorbeeld een max waarbij het menselijk oog het niet meer kan zien, of een mooie grens waarvan je kunt stellen. Vanaf hier is het gewoon goed genoeg, of juist absoluut af te raden.
Doel van de monitoren is vooral race games spelen (in triple monitor setup) in een kamer waar weinig zonlicht komt. Of 's nachts zelfs donker.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lastige is dat dit a) sterk afhankelijk is van locatie en b) ook nog behoorlijk subjectief is.

Persoonlijk ben ik meer dan tevreden met een paar 1000:1 IPS monitoren - maar mijn werkkamer is aan noordzijde redelijk ver van raam vandaan. Mijn zoontje heeft een 4k TV met VA-panel met contrastratio van 3000:1 maar zit aan zuidzijde. Hij klaagt dat hij alle gordijnen dicht moet doen anders kan hij niets zien. Deels vind ik dat hij zichzelf aanstelt, maar het geeft aan hoe situatie en persoonlijke voorkeur uit kan maken.

Als je zegt "weinig zonlicht" klinkt het als noordzijde en dan zou ik zeggen dat het in jouw geval weinig uitmaakt.

Sowieso denk ik dat het bij racespellen weinig uitmaakt - IPS is vooral goed in accurate kleurweergave waarbij wit echt wit is - denk aan fotobewerking. Dat heb jij niet nodig. VA is vooral goed in bijzondere heldere (maar niet accurate) kleuren en zwart is echt zwart, vooral bij films handig. Dat doe je ook niet. Voor racen lijkt kijkhoek en gelijkmatigheid een pre. Je wilt dus geen TN, maar verder boeit het weinig.

Soittakaa Paranoid!

dion_b schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:52:
Sowieso denk ik dat het bij racespellen weinig uitmaakt - IPS is vooral goed in accurate kleurweergave waarbij wit echt wit is - denk aan fotobewerking. Dat heb jij niet nodig. VA is vooral goed in bijzondere heldere (maar niet accurate) kleuren en zwart is echt zwart, vooral bij films handig. Dat doe je ook niet. Voor racen lijkt kijkhoek en gelijkmatigheid een pre. Je wilt dus geen TN, maar verder boeit het weinig.
Thanks, wat betreft "licht inval" dat is heel weinig en als de zon schijnt doe ik de gordijnen dicht. (ik snap trouwens heel goed wat je zoontje bedoeld) En wat betreft mijn vraag,
Ik heb op dit moment zelf 2 monitoren. VA 3000:1 en IPS 1000:1. En ik merk dat als ik in de nacht rij. Het VA paneel meer detail weergeeft in de donkere contrasten. Bijvoorbeeld wolken in de lucht of dingen rond de baan zie ik beter. Dit heeft niet perse met de techniek te maken want er zitten grote andere verschillen in de schermen. Ik heb dus even wat zitten testen. Wat voor mij belangrijk is, is dat een scherm goed scoort op bijvoorbeeld deze calibration picture. Ik dacht dat dit alleen maar met contrast te maken had. Maar het lijkt toch wel meer te zijn dan alleen contrast wat uitmaakt hoe goed je de nummers kunt lezen.

https://external-content....trast_Main.png&f=1&nofb=1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee