Toon posts:

Coax laten zitten, of vervangen voor internetkabel anno 2022

Pagina: 1
Acties:

• nieuwslezer
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:53
Hallo tweakers,

Ik heb een oud huis van begin vorige eeuw, waar een coax-kabel naar de eerste verdieping is getrokken.
Deze kabel ligt niet netjes in een pvc-buis door de muren heen, maar gaat via de meterkast, langs de trap omhoog (wel weggewerkt) en vervolgens onder het tapijt van de verdiepingsvloer naar de betreffende kamer. Het is dus niet gemakkelijk om bij deze kabel te komen, laat staan te vervangen.

Omdat ik nu aan het klussen ben bij de trap, is het wel mogelijk deze coax kabel eventueel te vervangen.
Ik heb reeds een cat6 S/FTP internetkabel op dezelfde wijze naar boven getrokken.

Nu is mijn vraag concreet: zouden jullie anno 2022 de coax kabel laten zitten, of vervangen door een tweede internetkabel? Niks met de kabel doen en laten zitten als eventuele trekkabel voor de toekomst zou ook nog kunnen uiteraard.

Ik kijk op dit moment geen tv boven, maar wie weet in de toekomst wel.
Qua providers kan ik kiezen voor Ziggo en ook een glasvezelaanbieder. (naar dat laatste stap ik binnenkort over)

Ik weet zelf niet zo goed waar "de markt" heen beweegt, dus ik vind het lastig om een keuze voor de langere termijn te maken. Ik ben benieuwd naar jullie overwegingen!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De markt gaat denk ik naar (draadloze) data richting je smart TV of ander device en dan kijken via een app.

Ik zou dus zorgen dat ik op elke verdieping een goede accespoint neer kan hangen en verder zou ik geen netwerkkabels meer trekken.
WiFi 6 is echt nog maar heel iets trager (latency) dan bedraad en het verschil zal je bij normaal gebruik niet gaan merken.

[Voor 62% gewijzigd door Ernemmer op 10-02-2022 19:21]

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Als je niet wilt/kunt kiezen, kun je ook voor een combi coax/UTP kiezen:

https://www.kabelshop.nl/...12509-i16063-t240990.html

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ik zou die coax kabel zeker vervangen door een cat6 S/FTP kabel. Bijna alle providers die TV aanbieden doen dit over een internet kabel, en daarnaast gaat enorm veel ook volledig zonder extra kastje. Denk aan Netflix, maar ook aan KPN die een app heeft voor de smart-tv.

Als je die kabel niet voor een TV gebruik kun je er altijd nog een extra access point aanhangen om je draadloze netwerk een boost te geven.

• EnricovD
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-01 15:22
Hoi nieuwslezer,

Coax is nog steeds actief in gebruik wanneer je Ziggo als provider hebt dus verouderd is het nog niet... Maar wanneer je binnenkort overstapt naar een van de glasaanbieders heb je meer aan een 2de UTP kabel boven dus zou ik de Coax inderdaad vervangen...

Zelf gebruik ik nog steeds Ziggo dus ook ik heb nog overal Coax kabels liggen.

Ik weet wel dat Ziggo op dit moment een nieuwe box aan het testen is zonder Coax aansluiting en dus alleen met een UTP aansluiting... Ziggo zal denk ik dus ook over gaan op IP TV, dit maakt dan de Coax straks Ziggo ook nutteloos...

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:47
Ik heb bij onze recente renovatie nergens meer coax voorzien, hoewel het internet het huis wel nog binnenkomt via coax. Maar vanaf de coax modem is alles wireless of UTP.

• nieuwslezer
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:53
Bedankt voor de snelle antwoorden!
Ik had al zo'n vermoeden, maar fijn te lezen wat jullie inzicht hierover is.
Zeker als bijvoorbeeld Ziggo ook TV via internet gaat aanbieden (wij kijken beneden al met de Apple TV-app) dan is er inderdaad geen enkele reden om een coax-kabel te laten zitten ipv te vervangen met een extra internetkabel.

@TMDC Ik wist niet dat deze kabels ook bestonden, wat handig! Overigens hebben jullie mijn twijfel wel goed weggenomen :-)

[Voor 15% gewijzigd door nieuwslezer op 10-02-2022 17:13]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:09

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Coax heeft zijn tijd gehad.

Ziggo biedt al TV aan via internet.
Vervangen door UTP is zeker het beste advies als je nu aan het klussen bent.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee