Toon posts:

Moederbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• iloveyoujoof
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-08-2022
Hallo Tweakers!

Sinds een aantal dagen is mijn gehele pc gecrasht en heb ik hem weg gebracht naar de 'maker' omdat ik er zelf echt niet meer uit kwam. Dit persoon geeft aan dat mijn moederbord kapot is. Nu heb ik echt de balletjes verstand van harde waren en weet ik eigenlijk niet precies wat ik zoek.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? Softwares die ik ga gebruiken: foto bewerkings programma's, sims 4 (incl uitbreidingen) en gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen voor o.a. studie. Met sims 4 bedoel ik eigenlijk dat ik wel wil gamen, maar het hoeft niet high tech te zijn zoals je bij de schiet spellen van tegenwoordig hebt.

Wat mag het systeem gaan kosten? Op het moment heb ik nog geen echt budget in gedachten. De 'maker' heeft aangegeven dat een moederbord van hem (met 2 geheugen slots) €100,- zal kosten. Dit vind ik bijzonder weinig, dus ik verwacht ook dat dit een simpel en standaard moederbord zal zijn. Dus laten wij maar een budget aanhouden van max €750,-.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Okay nou hier komt ie... Alles wat ik op het moment in mijn pc heb zitten, en wat ik dan ook graag over wil nemen. (en later wil uitbreiden/upgraden indien dit nog mogelijk is) Als jullie andere adviezen hebben waardoor ik een ander component moet vervangen is dat ook welkom, maar graag er dan wel bij zetten.
Processor: i5 7600K 4Core Quadcore 3.8-4.2Ghz socket 1151
Koeler: coolermaster Evo 12 RED
Geheugen: 16 GB DDR4 3000Mhz (4 verschillende kaartjes dus)
Videokaart: GTX 1070 8GB Gigabyte
HDD/SSD: 240GB Kingston A400
Voeding: 850Watt CoolerMaster 80+ Bronze
Case: Sharkoon VS4-4
Windows: Windows 10 pro
En als laatste het huidige moederbord, wat dus kaduuk is: Asus Prime Z270 Gaming M3

Wat denk je allemaal nodig te hebben? Een nieuw moederbord, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Graag wil ik wel iets wat gelijke prestaties geeft aan deze Asus Prime, of zelfs beter.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Nee :) Ik sta voor alles open, als het maar past op mijn pc xD

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Ga je overklokken? Nou... Ik zou niet weten hoe dat moet :+ Dus ga er maar van uit dat ik dit niet ga doen omdat ik dit toch waarschijnlijk er niet op heb zitten hahaha _/-\o_

Wat verwacht je van ons? Ik hoop dat ik een goede nieuwe moederbord kan bestellen, die ook vrij snel leverbaar is. :) Ik hoef niet perse het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem. Als het maar binnen het budget van €750,- past en eigenlijk niet onderpresteert aan het moederbord wat ik nu al heb. (Al loopt de pc dus nu continu vast omdat dat moederbord stuk is :+ )

Dank jullie wel alvast!! <3
Groeten,
Joof

Alle reacties

• juiced01
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Hmm, een moederbord van 100 euro kan prima hoor! 750 euro is *veel* en veel te duur voor een moederbord alleen. Weet je ook welk moederbord de 'maker' kan leveren? En, hoe kwam hij tot de conclusie dat het moederbord kapot is, en niet bijvoorbeeld de voeding (kan best hoor, vroeg het me gewoon af :))?

[Voor 7% gewijzigd door juiced01 op 10-02-2022 16:49]

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-01 20:30
Welk moederbord zat/zit er in? overheen gelezen MoBo hoeft niet veel te kosten overigens, al helemaal niet als je een vergelijkbaar type koopt als die je had.

kijk heir maar eens tussen, rekening gehouden met snelheid en aantallen van je geheugen, PCIe slot van de GPU en socket van je CPU:

https://tweakers.net/moed...iglzr72jpaKi53KlkoQapl-QA

• iloveyoujoof
juiced01 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:48:
Hmm, een moederbord van 100 euro kan prima hoor! 750 euro is *veel* en veel te duur voor een moederbord alleen. Weet je ook welk moederbord de 'maker' kan leveren? En, hoe kwam hij tot de conclusie dat het moederbord kapot is, en niet bijvoorbeeld de voeding (kan best hoor, vroeg het me gewoon af :))?
De 'maker' heeft geconstateerd dat het met het moederbord te maken had omdat hij blijft vastlopen met alle nieuwe componenten die hij daar nog had liggen. (Enkel de CPU heeft hij nog niet geprobeerd, maar hij is ervan overtuigd dat het het moederbord is.)

Haha maar mooi dat het niet zo duur hoeft te zijn als wat ik had verwacht. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer, en weet ook eerlijk gezegd niet precies waar ik op moet letten. Of beter gezegd, een goede site waar ik de moederbords kan vergelijken zodat ik niet iets slechters koop.

@Fore! Hoe weet ik welke snelheid, PCIe en sockets ik heb? Oh wacht, de socket is de 1151 toch?
Misschien dat ik trouwens ook wel een betere CPU kan doen, dan ben ik wel in een keer klaar en heb ik een betere pc als wat ik had :+ Als dat binnen het budget van €750 past hahaha!

• iloveyoujoof
Ik heb even met mijn vader overlegd, maar ik wil ook graag wat advies vanaf jullie kant. (De profs :P )
Mijn vader is van mening dat ik met een nieuw moederbord + CPU beter uit ben. Omdat meneer 'maker' toch niet helemaal zeker lijkt te zijn dat het aan het moederbord ligt.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Daar zat ik ook aan te denken, misschien beter een nieuw setje bv een 12400 met een b660 moederbord.
Geheugen kun je dan meenemen, mits dit natuurlijk wel in orde is.

[Voor 25% gewijzigd door freaky35 op 10-02-2022 17:47]

• iloveyoujoof
freaky35 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:46:
Daar zat ik ook aan te denken, misschien beter een nieuw setje bv een 12400 met een b660 moederbord.
Geheugen kun je dan meenemen, mits dit natuurlijk wel in orde is.
Hihi dit klinkt een beetje als Chinees. :P Maar heb je toevallig linkjes naar zo'n setje? Als jij aangeeft dat het inderdaad beter is om geheel te vervangen dan ga ik dat doen! Is denk ik ook makkelijker om te doen, dan dat hele moederbord aan laten sluiten op mijn huidige opset

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
een voorbeeld:

Moederbord:

https://www.megekko.nl/pr...eakers.net&utm_medium=cpc

CPU:
https://www.megekko.nl/pr...Intel-Core-i5-12400?s_o=1

Ik zou het zeker overwegen, omdat je nu een ander moederbord moet aanschaffen, maar dan niet vooruit gaat en de vraag is of de cpu nog ok is.

Misschien beter daarom een nieuwe cpu en moederbord, dan ga je er ook nog op vooruit.

• iloveyoujoof
freaky35 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:57:
een voorbeeld:

Moederbord:

https://www.megekko.nl/pr...eakers.net&utm_medium=cpc

CPU:
https://www.megekko.nl/pr...Intel-Core-i5-12400?s_o=1

Ik zou het zeker overwegen, omdat je nu een ander moederbord moet aanschaffen, maar dan niet vooruit gaat en de vraag is of de cpu nog ok is.

Dat lijkt mij inderdaad verstandig, als het zo gezegd word inderdaad! Dan heb ik bij deze mijn besluit genomen om beide nieuw aan te schaffen. Dus meerdere suggesties zijn altijd welkom!! :D (Het hoeft ook geen i5 te zijn, i7/i9 zijn ook goed :P Zolang ik er maar op vooruit ga)

Misschien beter daarom een nieuwe cpu en moederbord, dan ga je er ook nog op vooruit.

• iloveyoujoof
Okay dus, ik heb even gespeurd tussen diverse moederborden en CPU's. En eigenlijk kom ik een beetje uit op de volgende twee:

Moederbord: https://www.megekko.nl/pr...GAMING-B660M-PLUS-WIFI-D4
Waarom: Heeft Wi-Fi, dus als het goed is kan ik dan ook via Wi-Fi ipv enkel bekabeld. Toch? x) En als het goed is kan ik met deze sockets toch wel weer een paar jaar verder, ipv met de 1151 socket?

CPU: https://www.megekko.nl/pr...oren/Intel-Core-i7-12700K
Waarom: userbench gaf aan dat deze super veel beter is als wat ik er in heb zitten. En is niet zo gekkig duur ook nog eens!

Wat denken jullie van deze combi? :D
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee