@
jeroen94704
Ik ben ook bezig geweest om te proberen de zin en onzin over dit onderwerp te scheiden. Ik heb het volgende gevonden:
Op deze pagina kun je het whitepaper q-relais downloaden, gewoon wat fake dingen invullen
https://go.enphase.com/nl/whitepaper-q-relais
Enphase beroept zich dus nu op een Europese norm EN50549 en zoals blijkt bestaat hiervan een NEN-EN50549 versie.
Enphase stelt dat op basis van die norm in de omvormer een galvanische scheiding aanwezig moet zijn. Die is er in de IQ7 niet, dus is het Q-relais verplicht.
Er wordt ook gesteld dat die galvanische scheiding er wel is, in de vorm van een trafo. Maar dat dat niet wordt erkend.
Het goede nieuws is dat er eindelijk wordt gesproken over een echte NEN norm die in Nederland geldt,
i,p.v. allerlei vage begrippen zoals VDE norm (voor zover dat al bestaat).
Ik citeer uit recent Solar Bouwmarkt schrijven:
In de VDE norm staat dat een stroom-producerend apparaat (omvormer) dat je aansluit aan het Nederlandse net voorzien moet zijn van een MECHANISCH relais dat het apparaat van het net moet loskoppelen wanneer het apparaat buiten het bereik loopt dat is vastgelegd in dezelfde norm.
Je moet niet vragen waar je dat terug kunt vinden want dan krijg je een reactie van het soort "ik weet het en daarmee uit'.
Er is nogal wat verwarring over normen. Volgens mij zit het zo:
Normen worden in Nederland vastgelegd door NEN en in Duitsland door DIN. En dan hebben we nog Europese normen (EN) die weer in de landen wordt geaccepteerd als NEN-EN en DIN-EN.
VDE (Verband Deutsche Electriker) kan wel een certificaat afgeven dat een apparaat voldoet aan de (DIN) norm.
Maar of dat in Nederland gezag heeft? Formeel niet lijkt me. Het zal best zo zijn dat als VDE een apparaat certificeert op basis van een DIN-EN norm die in Nederland als NEN-EN is geaccepteerd, het dan in orde is.
Ik zou niet weten of VDE apparaten keurt op basis van NEN, het lijkt mij niet
In Nederland moeten wij voldoen aan NEN normen. En wij hebben KEMA dat apparaten keurt of ze voldoen aan NEN.
Dus, als het Q-relais verplicht is op basis van een NEN-EN norm, dan moeten we daar vrede mee hebben.