Enphase Q-Relay nodig bij 3-fase installatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jeroen94704
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-04 13:25
Bij mij is deze week een PV installatie geplaatst op basis van Enphase IQ7+ microomvormers. Werkt op zich allemaal goed, geen klachten over, maar nou kom ik toevallig online ergens het zinnetje tegen:

"Zonder de Q-Relay werkt het systeem probleemloos, maar voldoet het niet aan de VDE0126 norm."

En in mijn installatie zit dus geen Q-Relay. Hoe zit dat nou? Wat is dat voor een norm, en is het een probleem als een installatie er niet aan voldoet?

EV: Skoda Enyaq iV60. PV: 1.6 kWp Z, 3.5 kWp W, 2.8 kWp O

Beste antwoord (via jeroen94704 op 17-02-2022 18:18)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb hierover ook contact gehad met Enphase omdat mijn pa ook geen Q-relay heeft en ik wel. Zij gaven aan dat het slechts een advies is om de Q-relay in Nederland te monteren en geen verplichting. De micro omvormers koppelen zichzelf los als de netspanning niet voldoet. Het is lastig om een installateur te dwingen iets te doen waarvan de fabrikant aangeeft dat het niet noodzakelijk is.. dus ik heb het erbij gelaten :).

Don’t shoot the messenger!

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:01

martijn v o

Certified by Enphase.

Het Enphase Q-relais is de overspanningsbeveiliging van de Enphase IQ7 micro-omvormers. In Nederland is een mechanische afsluiter verplicht voor een micro-omvormer systeem. Deze zijn beschikbaar in de vorm van een relais. Iedere IQ7 string moet dan ook worden voorzien van een Q-relais. Het Externe Relais voor de IQ7 - 1PH is geschikt voor enkelfasige PV installaties. Deze wordt in de PVBox of meterkast aangesloten aan de PV zijde. Bij de enkelfase variant wordt het stroomnet aan de bovenzijde aangesloten, de PV installatie aan de onderzijde. Zonder het Enphase Q-relais voldoet uw systeem niet aan de NEN1010 norm.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• jeroen94704
martijn v o schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:20:
Het Enphase Q-relais is de overspanningsbeveiliging van de Enphase IQ7 micro-omvormers. In Nederland is een mechanische afsluiter verplicht voor een micro-omvormer systeem. Deze zijn beschikbaar in de vorm van een relais. Iedere IQ7 string moet dan ook worden voorzien van een Q-relais. Het Externe Relais voor de IQ7 - 1PH is geschikt voor enkelfasige PV installaties. Deze wordt in de PVBox of meterkast aangesloten aan de PV zijde. Bij de enkelfase variant wordt het stroomnet aan de bovenzijde aangesloten, de PV installatie aan de onderzijde. Zonder het Enphase Q-relais voldoet uw systeem niet aan de NEN1010 norm.
Huh, zit je nou tekst van een webshop te copy-pasten: https://www.warmtebeheer.nl/enphase-q-relais-1ph.html

??

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:59
Vast, maar wat er staat klopt wel.

Je installateur heeft zitten beunen (en daarmee zichzelf een paar centen bespaard). Dat ding moet er gewoon in, klaar.

• jeroen94704
jeroen94704 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:36:
En in mijn installatie zit dus geen Q-Relay. Hoe zit dat nou? Wat is dat voor een norm, en is het een probleem als een installatie er niet aan voldoet?
Er is in de meterkast echter wel een SEP RCM4 "Aardlekautomaat" bijgeplaatst. Is dat misschien wat de functie van mechanische afsluiter vervult?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_EIqzDKvKx8iv9desqqDusHXVeA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LeFGPIDfO6czThI236noY2oy.png?f=fotoalbum_small

[ Voor 29% gewijzigd door jeroen94704 op 10-02-2022 23:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
jeroen94704 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:14:
Er is in de meterkast echter wel een SEP RCM4 "Aardlekautomaat" bijgeplaatst. Is dat misschien wat de functie van mechanische afsluiter vervult?
Die heb je ook nodig, maar nee, dat is geen mechanische scheiding van het net bij ontbreken of te hoge spanning aan netzijde.

Het bespaart gewoon de installateur een €150, zoek maar eens naar de prijs van de 3-fase variant.

Overigens, die zal vast aankomen met de op zich terechte opmerking dat deze omvormers uit zichzelf al helemaal niks doen als er geen netspanning is om mee te syncen. Dat klopt. Maar dat is geen mechanische scheiding en die is in NL gewoon verplicht, the end.

[ Voor 21% gewijzigd door Wilke op 10-02-2022 23:25 ]

• jeroen94704
Wilke schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:16:
[...]

Die heb je ook nodig, maar nee, dat is geen mechanische scheiding van het net bij ontbreken spanning aan netzijde.

Het bespaart gewoon de installateur een €150, zoek maar eens naar de prijs van de 3-fase variant.

Overigens, die zal vast aankomen met de op zich terechte opmerking dat deze omvormers sowieso uit zichzelf al helemaal niks doen als er geen netspanning is om mee te syncen. Dat klopt. Maar dat is geen mechanische scheiding en die is in NL gewoon verplicht, the end.
Top, bedankt, daar ga ik hem zeker over bellen. Jammer, want ik was net zo tevreden over dit bedrijf.

Kan ik verwijzen naar NEN1010, of hoe moet ik het beargumenteren? En wat is de potentiële consequentie (onveilige situatie, boete bij inspectie etc) als er geen afsluiter is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
Wat meer info hier:

pbvdven in "enphase metered met IQ7 - meters niet ingeschakeld"

Basement in "enphase metered met IQ7 - meters niet ingeschakeld"

Idd voldoet niet aan NEN1010 en niet aan de netcode, waarmee je feitelijk niet zo op het stroomnet aangesloten mag zitten. Consequentie in de praktijk, waarschijnlijk geen. Maar je moet er van uit kunnen gaan dat een installateur een PV-installatie conform geldende voorschriften oplevert, uiteraard. Nog eens één, zijn de panelen zelf geaard? (Onderling doorverbonden met groen-gele aardedraadaan het metalen frame? Deze kun je gewoon zien lopen onder de panelen, vrijwel zeker)

Inspectie op NEN1010 doen we in NL niet aan bij woonhuizen (zo wel faalde waarschijnlijk 80-90% de check is mijn vermoeden). Maar goed, die regels zijn er over het algemeen met hele goede redenen, dus je verliest steeds een beetje veiligheidsmarge bij elk dingetje wat niet klopt.

[ Voor 16% gewijzigd door Wilke op 10-02-2022 23:42 ]

• jeroen94704
Wilke schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:37:
Nog eens één, zijn de panelen zelf geaard? (Onderling doorverbonden met groen-gele aardedraadaan het metalen frame? Deze kun je gewoon zien lopen onder de panelen, vrijwel zeker)
Nog niet gecontroleerd, zal ik morgen eens nakijken. Iets anders wat ik tegenkwam: Is een fasekoppelaar ook verplicht? Het is in mijn geval namelijk een 3-fase installatie (20 panelen van 395Wp), maar een fasekoppelaar zie ik nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:30
Ook wij hebben een Q-relay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollem
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-02 15:18
Ik heb precies dezelfde discussie gehad met het bedrijf dat bij mij Enphase heeft geinstalleerd.
Na lange discussie en contact met Enphase zijn ze toen toch overstag gegaan en hebben de Q-Relay geinstalleerd.

ik heb toen namelijk zelf gebeld met Enphase technische dienst voor installateurs.
Zij bevestigden dat een fasekoppelaar toch echt noodzakelijk is om goed over 3 fases te kunnen meten. Anders krijg je geen betrouwbare meting over 2 van de 3 fases.
Bovendien is NL de Q-Relay verplicht, en daar zit de fase koppelaar meteen in.

Q-Relay is een mechanise beveiliging. Het werkt dus zonder, maar is volgens NEN verplicht in NL.
Envoy communiceert met de microinverters over het stroomnet.
Dat is vergelijkbaar met de 'powerline adapters' die het mogelijk maken om een ethernet verbinding over het stroomnet op te zetten.
Zonder fase koppelaar kan de envoy die op fase 1 zit niet (of niet goed?) communiceren met de microinverters op fase 2 en 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:52

Pazo

Mroaw?

jeroen94704 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:54:
[...]

Nog niet gecontroleerd, zal ik morgen eens nakijken. Iets anders wat ik tegenkwam: Is een fasekoppelaar ook verplicht? Het is in mijn geval namelijk een 3-fase installatie (20 panelen van 395Wp), maar een fasekoppelaar zie ik nergens.
Dat is dus de Q-relay, dat is een fasekoppelaar.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
ollem schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:53:
Zonder fase koppelaar kan de envoy die op fase 1 zit niet (of niet goed?) communiceren met de microinverters op fase 2 en 3.
Nog iets raars: het lijkt erop dat alledrie de fases rechtstreeks aan de Envoy zitten. Afgaand op foto's online is het bovendien een Envoy IQ, en niet een Envoy-S Standaard zoals op de offerte staat.

Kan dat allemaal?

EDIT: Ik zie online dat er geen verschil (meer) is tussen de Envoy IQ en Envoy S Metered, en de installatie-handleiding van de Envoy metered multiphase laat ook zien dat het terminal-block 4 aansluitingen heeft. Wat gek is is dat mijn Envoy eruit ziet als een metered model, maar de 2 rechtse punten van het terminal block gemarkeerd zijn als "do not use".

[ Voor 28% gewijzigd door jeroen94704 op 11-02-2022 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-05 13:37
Ik heb een 3Fase Envoy Metered S systeem.

Bij installatie heb ik vooraf aangegeven dat de Q-Relay en de 6 spoelen geplaatst moeten worden. Dit hebben ze netjes aangesloten (weliswaar heb ik twee spoelen om moeten draaien omdat ze de verkeerde kant op stonden) maar alles is gedaan volgens de installatie voorschriften van Enphase.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
jeroen94704 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:54:
[...]
Nog niet gecontroleerd, zal ik morgen eens nakijken.
Het lijkt erop dat de panelen wel onderling geaard zijn. Ik zie in ieder geval een aard-kabel lopen die aan de frames geschroefd zit. Dus dat is positief.

Ik snap alleen nog steeds niet hoe het nou zit met de Envoy. Zo ziet het eruit onder het kapje (zwart en grijs aangesloten, maar op de sticker erboven staan kruizen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CyUwfCYuXYs3_AA0ih74dVQWwdA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/389CtJaq6H0aW49nzfmEhKPQ.png?f=fotoalbum_large

Hoe ziet dit er bij @ollem uit?

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen94704 op 11-02-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja, jij zit trouwens het Nederlandse woordenboek te quoten :)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
martijn v o schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:43:
[...]

Ja, jij zit trouwens het Nederlandse woordenboek te quoten :)
Prima verder. Zoals @Wilke al zei klopt het wel, het verbaasde me alleen. Ook omdat er iets tussen staat over de enkelfasige Q-Relay, terwijl ik een 3-fase installatie heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

jeroen94704 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:11:
[...]

Ik snap alleen nog steeds niet hoe het nou zit met de Envoy. Zo ziet het eruit onder het kapje (zwart en grijs aangesloten, maar op de sticker erboven staan kruizen):

[Afbeelding]
Het lijkt erop dat jij een 3-fase systeem op de Envoy-S hebt? Dat is 1 fase Envoy.
De Envoy S-metered is 3 fase.

Handleiding voor de Envoy S:
https://www4.enphase.com/...nvoy-S-MAN-EN-INTL_NL.pdf

Zie pagina 13. Dat lijkt jouw Envoy. 2 kabels aansluiten, en inderdaad die onder de kruizen niet gebruiken.
Is volgens mij 1-fase is.

Handleiding voor de Envoy S-metered:
https://www4.enphase.com/...voySMultiphase-IOM-NL.pdf

Zie pagina 18. Zo ziet die van mij er ook uit. Dat is voor een 3-fase systeem.

Welke type heb je exact?
Heb je wel een 3-fase systeem of is het gewoon 1-fase? Aan de kabels te zien op je Envoy lijkt het 3 fase, maar dat is wel knullig dat er een 1-fase Envoy tussen zit en geen q-relais....

[ Voor 13% gewijzigd door Pazo op 11-02-2022 14:40 ]

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen94704
Pazo schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:32:
[...]
Het lijkt erop dat jij een 3-fase systeem op de Envoy-S hebt? Dat is 1 fase Envoy.
De Envoy S-metered is 3 fase.

Welke type heb je exact?
Precies, als ik op die sticker op het klepje afga heb ik dus een 1-fase Envoy. Maar wat gebeurt er dan als je daar alle 3 fasen op aan sluit? Als ik naar dit plaatje kijk lijkt het er een beetje op dat die 2 rechtse contacten helemaal nergens aan vast zitten (tenminste, daar zitten componenten 1x achter die er bij de metered versie 3x zitten):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOTIUE5SYRRY8PpBrr4in-Ce3Uc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gNlj48PPM5n7AVYLVAHb0OOg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@jeroen94704

Als jij een 3-fase systeem zou moeten krijgen, dus met 3-fase Q-cabels en je hebt een 3-fase meterkast, dan moet je gewoon een 3-fase Q-relais en een (3-fase) Envoy S-metered hebben met evt 6 CT's (3x consumptie, 3x productie) om het plaatje goed en compleet te hebben. Dat er al geen Q-relais tussen zit vind ik al slecht van je installateur, en als er dan ook nog een 1-fase Envoy tussen zit ipv de 3-fase S-metered, heeft die wel zitten slapen (of begrijpt het Enphase systeem dus gewoon niet). Ik weet niet of jouw huidige Envoy voor problemen of functionaliteitsverlies gaat zorgen, maar ik zou dit zo niet laten zitten en vervanging eisen.

Wat is er geoffreerd door de installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
Pazo schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:46:
@jeroen94704
Als jij een 3-fase systeem zou moeten krijgen, dus met 3-fase Q-cabels en je hebt een 3-fase meterkast, dan moet je gewoon een 3-fase Q-relais en een (3-fase) Envoy S-metered hebben met evt 6 CT's (3x consumptie, 3x productie) om het plaatje goed en compleet te hebben. Dat er al geen Q-relais tussen zit vind ik al slecht van je installateur, en als er dan ook nog een 1-fase Envoy tussen zit ipv de 3-fase S-metered, heeft die wel zitten slapen (of begrijpt het Enphase systeem dus gewoon niet). Ik weet niet of jouw huidige Envoy voor problemen of functionaliteitsverlies gaat zorgen, maar ik zou dit zou niet laten zitten.

Wat is er geoffreerd door de installateur?
Op de offerte stond een Envoy S Standard, dus op zich klopt dat wel (ik wist op dat moment niet beter). Ik begrijp trouwens dat een Standard best op een 3-fase systeem aangesloten kant worden. Hij heeft alleen geen mogelijkheid om CT's aan te sluiten, en kan dus beperkter informatie leveren (alleen wat de microconverters zelf rapporteren). Alleen is een 3-fase Q-relay nog steeds noodzakelijk vanwege de NEN1010 eis van een lastscheider en vanwege de ingebouwde fase-koppelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

jeroen94704 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:59:
[...]

Op de offerte stond een Envoy S Standard, dus op zich klopt dat wel (ik wist op dat moment niet beter). Ik begrijp trouwens dat een Standard best op een 3-fase systeem aangesloten kant worden. Hij heeft alleen geen mogelijkheid om CT's aan te sluiten, en kan dus beperkter informatie leveren (alleen wat de microconverters zelf rapporteren). Alleen is een 3-fase Q-relay nog steeds noodzakelijk vanwege de NEN1010 eis van een lastscheider en vanwege de ingebouwde fase-koppelaar.
Dat is dan toch zonde, voor een paar tientjes extra had je het systeem compleet gehad en beschikking over alle data / functionaliteiten.
Maar wat betreft die Q-relais, zoals eerder / door meerdere al gezegd, die moet er gewoon tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
Pazo schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:03:
[...]
Dat is dan toch zonde, voor een paar tientjes extra had je het systeem compleet gehad en beschikking over alle data / functionaliteiten.
Maar wat betreft die Q-relais, zoals eerder / door meerdere al gezegd, die moet er gewoon tussen.
Laatste vraag: Waar in NEN1010 kan ik vinden dat iets als een Q-relay verplicht is? Ik kan vanuit mijn werk gewoon bij die norm, en wil het even opzoeken als munitie naar de installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Dat zou ik niet weten.

Ik lees ook dat het de VDE norm is:
De Q-Relay is een mechanisch relais dat het PV systeem kan loskoppelen van het net indien de netspanning niet aan bepaalde voorwaarden voldoet. De Q-Relais plaats je direct achter de automaat van het PV systeem. Zonder de Q-Relay werkt het systeem probleemloos, maar voldoet het niet aan de VDE0126 norm.
De fase koppelaar zit ingebouwd in het 3-fase Q-relay!
Hier de installatiehandleiding, staat ook wat over de norm in:
https://www4.enphase.com/...Q-Relay-3PH-QIG-NL-NL.pdf
In Enphase-installaties fungeert het meerfasige Q-relais (grid gestuurd relais) als een
galvanisch ontkoppelingsapparaat. Dit is ontworpen voor driefasig of meerfasig gebruik en
is voorzien van ingebouwde schakelaars. Tijdens gespecificeerde abnormale toestanden,
ontkoppelt het Q-relais de Enphase-micro-omvormers van het wisselstroomnetwerk, en wan-
neer de spanning weer normaal is en de netfrequentie zich binnen het aanvaardbare bereik
bevindt, verbindt het Q-relais de micro-omvormers weer met het wisselstroomnetwerk. Het
Q-relais heeft ingebouwde detectiemogelijkheden die de gelijkstroominjectie kunnen detecte-
ren die is vereist volgens de VDE V 0126-1-1-vereisten.
Het Q-relais werkt samen met de Envoy-S om te voldoen aan de noodzaak tot het verbreken
van de lijn- en neutraalgeleiders op basis van de netwerkvereisten.
Hier is het certificaat van de Q-relay:
https://www4.enphase.com/...t/IQ7-Q-Relay-VDE0126.pdf

[ Voor 36% gewijzigd door Pazo op 11-02-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Bij normale stringomvormers is dit relais geïntegreerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

bbbrumbrum schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:30:
Bij normale stringomvormers is dit relais geïntegreerd.
Dat is leuk, maar we hebben het hier over een Enphase systeem, dat zit anders in elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
Pazo schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:58:
Dat zou ik niet weten.

Ik lees ook dat het de VDE norm is:
Die VDE norm is volgens mij een Duitse norm. Dat zegt op zich niets over de wettelijke eisen. Ik heb het vermoeden dat NEN1010 niet perse eist dat je iets als een Q-Relay hebt. Als ik in NEN-connect zoek op NEN1010 dan komt NPR 5310 naar boven (Nederlandse praktijkrichtlijn bij NEN 1010). Hierin staat het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P76k2IsYHMzAbgm-nfKuwFfq1mY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l3S8P3J9f0kcvwmwI2JAiXnF.png?f=fotoalbum_large

Dus ik denk dat die aardlekautomaat geschikt is als scheider aan de AC zijde in de zin dat hij dienst doet als "werkschakelaar".

Dat is echter iets anders dan de netcode. Hier heb ik ook in zitten neuzen, maar dat is allemaal wat minder toegankelijk. Ik zie bijvoorbeeld:
De installatie met een synchrone elektriciteitsproductie-eenheid is voorzien van een inrichting die binnen 0,2 seconden een scheiding met het net bewerkstelligt in geval de netspanning in één of meer fasen daalt tot 70% van de nominale waarde, tenzij uit een berekening blijkt dat een snellere uitschakeling noodzakelijk is.
Maar het is mij niet duidelijk of een PV-installatie een "synchrone elektriciteitsproductie-eenheid" is of niet. Ik denk het eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja een pv is een synchrone elektra productiefaciliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
martijn v o schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:41:
Ja een pv is een synchrone elektra productiefaciliteit
Wat betekent dat precies? Er wordt gesproken over synchroon, asynchroon en omvormer-gekoppeld, bijvoorbeeld:

[quote]
het type opwekkingseenheid, te weten: synchroon, asynchroon, omvormer-gekoppeld of, in geval van een windturbine, of sprake is van een dubbelgevoede inductiemachine of direct drive;
[/quote]

Never mind, ik denk dat ik het al snap: https://zonnepanelendisco...-doet-een-omvormer-9.html

Antwoord is dus JA, een omvormer is een synchrone productie faciliteit omdat deze ervoor zorgt dat de spanning die geleverd wordt netjes in fase is met wat er van het net komt. Is ook wel logisch, anders krijg je een of andere willekeurige spanning uit je stopcontact ipv netjes 230V

[ Voor 30% gewijzigd door jeroen94704 op 11-02-2022 21:06 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb hierover ook contact gehad met Enphase omdat mijn pa ook geen Q-relay heeft en ik wel. Zij gaven aan dat het slechts een advies is om de Q-relay in Nederland te monteren en geen verplichting. De micro omvormers koppelen zichzelf los als de netspanning niet voldoet. Het is lastig om een installateur te dwingen iets te doen waarvan de fabrikant aangeeft dat het niet noodzakelijk is.. dus ik heb het erbij gelaten :).

Don’t shoot the messenger!

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
Glashelder schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:10:
Ik heb hierover ook contact gehad met Enphase omdat mijn pa ook geen Q-relay heeft en ik wel. Zij gaven aan dat het slechts een advies is om de Q-relay in Nederland te monteren en geen verplichting.
Bedankt, dat is verder prima wat mij betreft. Maar het is lastig dat er zo veel tegenstrijdige informatie te vinden is online.

Heeft je pa wel een aparte fase koppelaar? Want dat is de andere functie van de q-relay, en dat zou uit kunnen maken in het juist functioneren van de envoy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-01 22:23
Wat staat er in de offerte? Welke verwijzingen en toezeggingen doet de installateur/verkoper?

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroen94704
Websphinxie schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:45:
Wat staat er in de offerte? Welke verwijzingen en toezeggingen doet de installateur/verkoper?
Op de offerte stond geen Q-Relay, maar ik mag toch aannemen dat een installatie die ik door een professioneel bedrijf laat aanleggen (PV of niet) aan alle wettelijke eisen voldoet, zelfs als dat niet expliciet in de offerte staat.

Overigens is e.e.a. al verduidelijkt en opgelost. Uiteindelijk heb ik het maar aan Enexis (netbeheerder) gevraagd, en van hun kreeg ik het antwoord dat een Q-Relay NIET verplicht is. Ook Enphase zelf geeft inmiddels aan dat het alleen maar een advies is. De micro omvormers schakelen ook zelf uit als de netspanning te hoog wordt (246 Volt blijkbaar).

Nou kan ik wel betweter gaan spelen, maar als zowel de installateur als Enphase als Enexis hetzelfde zeggen dan ga ik er verder niet moeilijk over doen, dan is het prima zo.

Wat er trouwens vanuit NEN1010 geëist wordt is een werkschakelaar, zodat de netspanning uitgeschakeld kan worden als er onderhoud aan de installatie moet worden gepleegd. De nieuw geplaatste aardlekschakelaar/installatieautomaat voldoet hiervoor.

• Websphinxie
Goed om te weten @jeroen94704. En goed dat je het hebt gecontroleerd. Wel typisch dat Enphase wel adviseert maar niet vereist. Dat is best typisch. Ik vraag mij af hoe dat dan werkt in garantie situaties. Wat is dan het voordeel ten opzichte van zonder Q-relais installeren EN heb je dan dezelfde garantie-aanspraak.

Ik heb even geen zin in garantie-geneuzel-uitzoek-werkjes maar dit is er wel een voor Enphase om iets explicieter te verduidelijken.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

jeroen94704 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:13:
[...]

Bedankt, dat is verder prima wat mij betreft. Maar het is lastig dat er zo veel tegenstrijdige informatie te vinden is online.

Heeft je pa wel een aparte fase koppelaar? Want dat is de andere functie van de q-relay, en dat zou uit kunnen maken in het juist functioneren van de envoy
Mijn pa heeft een 1 fase systeem.

En wat is een fase koppelaar? De Envoy heeft bij een meerfase systeem toch gewoon connecties met alle fases (voor de PLC communicatie)? Waarom zou je dan fases willen koppelen?

edit: even de handleiding van de Envoy S (metered) erbij gepakt en die schrijven bij 3-fase inderdaad fasekoppeling voor. Maar die kan je ook nog los monteren, zonder Q-relay.

Het lijkt me dat je dus OF een Q-relay nodig hebt OF een fasekoppelaar. Gegeven het feit dat het bij jou werkt, zal er dus een losse koppelaar gemonteerd zijn.
Websphinxie schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:46:
Goed om te weten @jeroen94704. En goed dat je het hebt gecontroleerd. Wel typisch dat Enphase wel adviseert maar niet vereist. Dat is best typisch. Ik vraag mij af hoe dat dan werkt in garantie situaties. Wat is dan het voordeel ten opzichte van zonder Q-relais installeren EN heb je dan dezelfde garantie-aanspraak.

Ik heb even geen zin in garantie-geneuzel-uitzoek-werkjes maar dit is er wel een voor Enphase om iets explicieter te verduidelijken.
Als dat echt een probleem zou zijn dan zouden ze daar heus wel explicieter op zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door Glashelder op 17-02-2022 13:22 ]

• Websphinxie
Glashelder schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:15:

Het lijkt me dat je dus OF een Q-relay nodig hebt OF een fasekoppelaar. Gegeven het feit dat het bij jou werkt, zal er dus een losse koppelaar gemonteerd zijn.
Dat betwijfel ik. Maar kan de TS beter zelf beantwoorden.

• jeroen94704
Glashelder schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:15:
En wat is een fase koppelaar? De Envoy heeft bij een meerfase systeem toch gewoon connecties met alle fases (voor de PLC communicatie)? Waarom zou je dan fases willen koppelen?

Ik heb een standaard (niet-metered, niet-3-fase) Envoy, die dus maar op 1 fase aangesloten zit. Vaak is dan een fase-koppelaar nodig om betrouwbare communicatie met alle panelen mogelijk te maken (die tenslotte verdeeld zitten over de 3 fases). Zo'n koppelaar zorgt ervoor dat het communicatie signaal van/naar alle fases gaat, zonder ze daadwerkelijk met elkaar te verbinden (werkt volgens mij met condensatoren, maar zou denk ik bv ook optisch kunnen).

Om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken KAN die PLC communicatie ook gewoon werken zonder fase koppelaar als de bedrading vlak bij elkaar zit (via capacitieve/inductieve koppeling, denk ik?). Dit laatste is bij mij blijkbaar het geval, want zonder fase koppelaar vindt de Envoy toch alle panelen.

Een Q-relay heeft primair inderdaad een heel andere functie, maar heeft daarnaast ook een ingebouwde fase koppelaar.

• jeroen94704
Websphinxie schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:46:
Ik vraag mij af hoe dat dan werkt in garantie situaties. Wat is dan het voordeel ten opzichte van zonder Q-relais installeren EN heb je dan dezelfde garantie-aanspraak.

Goed punt, dat weet ik niet.

Overigens schakelen de micro-omvormers zichzelf af als de netspanning boven de 246 Volt komt. Dit is bevestigd door een collega van mij die ook Enphase IQ's heeft en waar dit afgelopen zomer meermalen is gebeurd. Ik vermoed dat de Q-relay sneller reageert en/of ook bij andere afwijkingen op de netspanning, zoals wanneer de netspannings-frequentie ineens verandert. Dat maken we in Europe c.q. NL eigenlijk nooit mee, maar in andere landen kan dit weleens gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansiart
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-07-2022
@jeroen94704
Ik ben ook bezig geweest om te proberen de zin en onzin over dit onderwerp te scheiden. Ik heb het volgende gevonden:

Op deze pagina kun je het whitepaper q-relais downloaden, gewoon wat fake dingen invullen
https://go.enphase.com/nl/whitepaper-q-relais

Enphase beroept zich dus nu op een Europese norm EN50549 en zoals blijkt bestaat hiervan een NEN-EN50549 versie.
Enphase stelt dat op basis van die norm in de omvormer een galvanische scheiding aanwezig moet zijn. Die is er in de IQ7 niet, dus is het Q-relais verplicht.
Er wordt ook gesteld dat die galvanische scheiding er wel is, in de vorm van een trafo. Maar dat dat niet wordt erkend.

Het goede nieuws is dat er eindelijk wordt gesproken over een echte NEN norm die in Nederland geldt,
i,p.v. allerlei vage begrippen zoals VDE norm (voor zover dat al bestaat).

Ik citeer uit recent Solar Bouwmarkt schrijven:
In de VDE norm staat dat een stroom-producerend apparaat (omvormer) dat je aansluit aan het Nederlandse net voorzien moet zijn van een MECHANISCH relais dat het apparaat van het net moet loskoppelen wanneer het apparaat buiten het bereik loopt dat is vastgelegd in dezelfde norm.
Je moet niet vragen waar je dat terug kunt vinden want dan krijg je een reactie van het soort "ik weet het en daarmee uit'.

Er is nogal wat verwarring over normen. Volgens mij zit het zo:
Normen worden in Nederland vastgelegd door NEN en in Duitsland door DIN. En dan hebben we nog Europese normen (EN) die weer in de landen wordt geaccepteerd als NEN-EN en DIN-EN.

VDE (Verband Deutsche Electriker) kan wel een certificaat afgeven dat een apparaat voldoet aan de (DIN) norm.
Maar of dat in Nederland gezag heeft? Formeel niet lijkt me. Het zal best zo zijn dat als VDE een apparaat certificeert op basis van een DIN-EN norm die in Nederland als NEN-EN is geaccepteerd, het dan in orde is.

Ik zou niet weten of VDE apparaten keurt op basis van NEN, het lijkt mij niet

In Nederland moeten wij voldoen aan NEN normen. En wij hebben KEMA dat apparaten keurt of ze voldoen aan NEN.

Dus, als het Q-relais verplicht is op basis van een NEN-EN norm, dan moeten we daar vrede mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
hansiart schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:55:
@jeroen94704
Ik ben ook bezig geweest om te proberen de zin en onzin over dit onderwerp te scheiden. Ik heb het volgende gevonden:
Bedankt voor het uitzoeken. Zelf heb ik het uiteindelijk maar aan Enexis (netbeheerder) gevraagd, en zij gaven juist aan dat een Q-relais niet verplicht is.

Het punt is denk ik dat de netcode (de wet waar een PV installatie aan moet voldoen) is geschreven met grote mechanische generatoren in gedachten. Daarom staat er bv dat er een apart mechanisme moet zijn dat de generator binnen een aantal milliseconden van het net schakelt als de fase meer dan X begint af te wijken. Dat is echter gebaseerd op het idee dat een generator niet zomaar uitgezet kan worden. Bij een PV installatie kan dat wel, en die functionaliteit zit ook in de IQ7's.

In de netcode staat verder inderdaad ook iets over een galvanische scheiding, maar NIET dat het afschakelmechanisme ook dient te gebeuren via een galvanische scheiding.

Mijn PV installatie heeft een galvanische scheiding in de vorm van de aardlekautomaat waarmee de IQ7's aangesloten zitten in de meterkast.

Er is nog veel meer over te zeggen, maar voor mij is de uitspraak van Enexis voldoende. Ik kan er alleen maar vanuit gaan dat zij weten waar ze het over hebben, dus daar laat ik het bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansiart
@jeroen94704 Die uitspraak van Enexis lijkt mij ook wel sterk. Heb je die zwart op wit?

In dezen is de wet natuurlijk leading, NEN kan daar niet tegenstrijdig mee zijn.
Overigens in die whitepaper komt het woord galvanisch niet voor. Het is wel een uittreksel van de NEN maar de interpretatie is van Enphase.

Je hebt het al in de gaten, ik wil gewoon weten hoe het echt zit. Dus ik ga het ook bij mijn netwerkbeheerder vragen. Maar ook waarop het antwoord is gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
hansiart schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:36:
@jeroen94704 Die uitspraak van Enexis lijkt mij ook wel sterk. Heb je die zwart op wit?

In dezen is de wet natuurlijk leading, NEN kan daar niet tegenstrijdig mee zijn.
Overigens in die whitepaper komt het woord galvanisch niet voor. Het is wel een uittreksel van de NEN maar de interpretatie is van Enphase.

Je hebt het al in de gaten, ik wil gewoon weten hoe het echt zit. Dus ik ga het ook bij mijn netwerkbeheerder vragen. Maar ook waarop het antwoord is gebaseerd.
Nee, ik heb het niet op papier, het was een telefonisch gesprek.

Succes met uitzoeken hoe het echt zit :). Belangrijk om te weten is dat je in de basis alleen maar aan de wet moet voldoen, en normen/standaarden zijn geen wetten. In de wet staat ook niet dat je een bepaalde norm (NEN of anders) moet volgen, maar het idee is dat ALS je norm XYZ volgt DAN voldoe je aan de wet.

Ik hoor graag terug wat je conclusies zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansiart
Als we over een inverter praten dan hebben we wetmatig te maken met een elektriciteitsproductie-eenheid kleiner dan 800 W.
Volgens mij is een IQ7 maar 250W, dus het is maar de vraag of 3 paralel geschakelde inverters als 1 elektriciteitsproductie-eenheid moet worden gezien, en zo ja is dit nog steeds < 800W

Dus een IQ7 hoeft alleen te voldoen aan par. 3.3 ( en aan algemene voorwaarden)

§ 3.3. Aansluitvoorwaarden voor elektriciteitsproductie-eenheden kleiner dan 800 W

Ten aanzien van beveiliging staat daar:

1 De beveiligingen van de elektriciteitsproductie-eenheid zijn selectief ten opzichte van de beveiligingen in het net van de netbeheerder. De netbeheerder kan verlangen dat hiervan een berekening wordt gemaakt.

2 De beveiliging van de elektriciteitsproductie-eenheid is in ieder geval voorzien van:
a. een onderspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 80% van de nominale spanning;
b. een overspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 110% van de nominale spanning;
c. een frequentiebeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 47,5 en 51,5 Hz.

3 De installatie met een synchrone elektriciteitsproductie-eenheid is voorzien van een inrichting die binnen 0,2 seconden een scheiding met het net bewerkstelligt in geval de netspanning in één of meer fasen daalt tot 70% van de nominale waarde, tenzij uit een berekening blijkt dat een snellere uitschakeling noodzakelijk is.

Zou een IQ inverter niet aan deze voorwaarden voldoen mag hij niet op het net worden aangesloten. Hij voldoet dus kennelijk wel aan deze voorwaarden.

Het is wel aardig dat in Duitsland de IQ als steckerfertig systeem verkocht wordt, zonder q-relais. Dat zou dus verboden zijn als ze niet voldoen aan de voorwaarden in par 3.3 (ik ga ervanuit dat de wet hier in Duitsland hetzelfde over zegt)

Inderdaad, in de huidige wet (02-04-2022) geen woord over 'galvanisch' of 'mechanisch'. Wel over een 'scheiding met het net' maar dit is voor zover ik kan nagaan niet nader gedefinieerd. Op basis van deze wet kan geen Q-relais worden verlangd lijkt mij.
Maar eens horen wat de netwerkbeheerder ervan vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hi all, goede discussie ! Ook wij hebben een systeem gekregen waarin een q-relay / phase coupler niet aanwezig is. Er is gebruikt gemaakt van de iq7 omvormers en we hebben 3 strings van 8 of 9 omvormers (26 totaal) die over de 3 fasen verdeeld zijn (L1 / L2 / L3). De Envoy-Standaard hangt op L1.

Met de installateur kom ik een in semantische discussie dat wij niet een 3-fase systeem hebben maar een 3 x 1-fase systeem en dat een q-relay dan niet nodig zou zijn.... die discussie is denk ik nog niet klaar en een iq7 systeem is altijd een 3 x 1 fase systeem want het zijn geen 3-fase omvormers...

Ik heb echter wel een concrete andere vraag over de phase coupler functie...

De enphase q-relay vervult 2 functies : galvanische scheiding EN phase coupler om te zorgen dat de envoy standaard (die slechts op L1 hangt) ook betrouwbare data krijgt van de panelen op L2 en op L3 (zo staat dat tenminste in de documentatie aangegeven).

We hebben zeker GEEN phase coupler in de installatie maar ik zie wel gewoon data van de panelen die op l2/l3 hangen ??? Hoe kan dat dan ? Hoe komt die data op de L1 fase binnen ?? Weet iemand dat ?

We hebben wel een 3-fase aangesloten warmtepomp. Zou die dan als phase coupler fungeren ?? Of komt de data 'magically' via inductie tussen draden ofzo op l1 terecht ? Of anders ? Daarnaast hebben we een kookplaat maar die hangt slechts op 2 van de 3 fases.

Ben benieuwd of iemand een verklaring heeft. Alvast dank !!

PS1 - daarnaast had ik liever voor iets meer een metered envoy gehad (ben niet geinformeerd van die mogelijkheid) dus die discussie ga ik ook nog aan.
PS2 - Daarnaast denk ik denk dat wij te kleine omvormers hebben (door leverings issues zijn deze geadviseerd ipv ap-systems grotere) want die iq7 kunnen slechts 240w (piek 250) leveren terwijl we 370wp panelen hebben. Je ziet gewoon dat de oplevering op 'piek momenten' uren lang gecapped wordt op 26x250 watt. Daardoor loop je dan capaciteit mis EN (wellicht erger) moeten die omvormers langduring op hun piek vermogen werken (wellicht is totaal geen issue maar dat is me nog niet duidelijk en kan ik niet goed beoordelen). Ook die discussie loopt nog. Nu is het natuurlijk zo dat op jaarbasis slechts in 5 of 10% van de tijd dit een issue is dat besef ik me ook. Maar toch .. voelt niet goed op de eoa manier..

Hoor graag van jullie Mvg Koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
hi, gm, heeft iemand enig idee welke componenten in een electrische installatie nog meer de rol / functie van de enphase phase coupler kunnnen vervullen ? Ik wil snappen waarom ik wel data zie ban l2/l3 panelen maar ik heb geen phase coupler (en ook gene q-relay).

alvast dank

mvg koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
MisterB schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 06:55:
Met de installateur kom ik een in semantische discussie dat wij niet een 3-fase systeem hebben maar een 3 x 1-fase systeem en dat een q-relay dan niet nodig zou zijn....
Die heb ik nog niet eerder gehoord. Mijn persoonlijke conclusie is dat niemand het goed weet, dus uiteindelijk heb ik de netbeheerder gebeld en de vraag gesteld. Zij gaven aan dat een Q-Relais in Nederland niet verplicht is, dus dat heb ik maar als waarheid aangenomen.
Ik heb echter wel een concrete andere vraag over de phase coupler functie...

We hebben zeker GEEN phase coupler in de installatie maar ik zie wel gewoon data van de panelen die op l2/l3 hangen ??? Hoe kan dat dan ? Hoe komt die data op de L1 fase binnen ?? Weet iemand dat ?
Ik weet het niet zeker, maar in mijn geval (zelfde situatie) zou het kunnen doordat de 3 fasen via 1 lange 4-aderige kabel naar de meterkast worden gevoerd en de communicatie via een of andere koppeling (inductief, capacitief, ...) tussen de aders mogelijk wordt gemaakt. Maar het zou idd ook een ander apparaat kunnen zijn. Ik heb ook een 3-fase laadpaal, misschien dat die de "oorzaak" is.
PS2 - Daarnaast denk ik denk dat wij te kleine omvormers hebben (door leverings issues zijn deze geadviseerd ipv ap-systems grotere) want die iq7 kunnen slechts 240w (piek 250) leveren terwijl we 370wp panelen hebben. Je ziet gewoon dat de oplevering op 'piek momenten' uren lang gecapped wordt op 26x250 watt. Daardoor loop je dan capaciteit mis EN (wellicht erger) moeten die omvormers langduring op hun piek vermogen werken (wellicht is totaal geen issue maar dat is me nog niet duidelijk en kan ik niet goed beoordelen). Ook die discussie loopt nog. Nu is het natuurlijk zo dat op jaarbasis slechts in 5 of 10% van de tijd dit een issue is dat besef ik me ook. Maar toch .. voelt niet goed op de eoa manier..
Dat is m.i. geen probleem. Ook dat is bij mij hetzelfde, en je hebt wel degelijk voordeel van de extra capaciteit van je panelen, ondanks het cappen door de omvormers. Je panelen produceren namelijk bij minder zon meer vermogen, wat meestal nog steeds onder het piek-vermogen van de omvormers blijft. Om het met een plaatje uit te leggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ei8nmQJmfgZV0UGqgbpfACgG5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RXjdTLR0yxB9OmFwH9jeOlWI.png?f=fotoalbum_large

De blauwe lijn is de situatie dat je omvormers precies het vermogen van je panelen matchen. De oranje lijn is jouw (en mijn) situatie. Het oppervlak onder de oranje lijn is groter (=meer energie), ondanks het cappen rond de piek.

Het lange tijd leveren van het piek-vermogen is wel een terechte zorg. Hier heb ik niet direct antwoord op. Misschien iets om aan Enphase te vragen?

Ik moet wel zeggen dat de IQ7 misschien iets aan de lichte kant is voor 370 Wp panelen. Ik heb zelf de IQ7+, die tot 290 W aankunnen in combinatie met 390 Wp panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
hi jeroen, thanks, het blijft mij ook nog raadsel hoe de data toch binnenkomt zonder die phase coupler. Per string zijn het losse 3 aderige kabels. Ze lopen wel her en der naast elkaar maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Wellicht toch mijn 3-fase aangesloten warmtepomp die indirect als phase coupler fungeert ??

• build4tomorrow
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09-2022
Zoals (als ik goed lees) het systeem van Koen, is mijn plan ook om 3 losse rijen te plaatsen van 9 panelen.
Alle 3 de rijen komen van achter naar voor op mijn dak en vooraan sluit ik dus elke rij aan met eigen 3 aderige kabel op 1 fase in de meterkast (althans de elektricien). Hiermee is redelijke gelijkheid op de 3 fasen, zoals de voorschriften vragen. Mogelijk zijn er wel wat onderlinge verschillen doordat de ene rij meer zon krijgt dan de andere. (als de rijen op een andere orientatie liggen, mag dit dus vlgs mij niet)

Hierdoor kan ik in elke rij tussen de panelen gewoon werken met 1-fase kabels. (IQ7A omvormers).
Ik pas als het nodig is 1x Qrelay 3-fase toe (of als jullie dit adviseren) 3x een Qrelay 1-fase. (hoewel hierboven lijkt aangetoond dat dit niet verplicht is).
Zonodig kan ik ferriet ringen toepassen maar Solar Bouwmakrt geeft aan dat dit niet meer nodig is.
Er komt ook een Envoy gateway 3 fase Metered.

Door bovenstaande topics word ik nu echter in verwarring gebracht.
blijven de verschillende fasen wel gescheiden zoals bedacht?
worden de panelen wel goed uitgelezen met de gateway zonder 3-fase kabels?
kan ik beter de Q-relay weglaten om onderlinge koppeling te voorkomen?
Heeft iemand antwoord of uitleg op bovenstaande waarom het niet zou werken (ik kan nu nog 3 fase-kabels bestellen indien nodig)

• RobKnol
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-02-2023
Ik krijg volgende week de Envoy standaard binnen.

Ik heb nog geen q-relais aangeschaft omdat ik van mening was dat ik iedere fase afzonderlijk op de Envoy-s kan aansluiten.

Mss dan toch maar een q-relais aanschaffen.

Iemand enig idee of je 3 fasen kan aansluiten op de Envoy-s?

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 04-05 12:37
Nee, de Envoy-S kan niet aangesloten worden op 3-fasen, deze kan maar op 1 fase worden aangesloten. Wanneer er sprake is van een 3-fase installatie kan de Envoy-S het beste op dezelfde fase worden aangesloten als waar de zonnepanelen op aangesloten zitten. Mocht dit niet mogelijk zijn dan kan via de Enphase fase koppelaar ervoor gezorgd worden dat de communicatie over meerdere fasen mogelijk is.

Zoals eerder vermeld in het topic: Er is geen verplichting tot een q-relay in Nederland. Het voegt ook weinig toe aangezien de afkoppeling in de inverter plaatsvindt ongeacht wat er nog meer aangesloten zit.

[ Voor 20% gewijzigd door happysan op 16-02-2023 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reid
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 29-04 18:57
Ik heb de volgende afbeelding gevonden bij Solar Bouwmarkt voor de aansluiting van een 3-fase systeem met de Gateway S:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMcWwT63jytmAD4rX_9odJ_W0AE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/87FLyJMy36GLYtXy78xWcK2Q.png?f=fotoalbum_large

Een fasekoppelaar (in deze afbeelding de Q-relay) moet er iig tussen om de communicatie van alle omvormers beschikbaar te krijgen voor de Gateway S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik53
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-04 23:42
Bovenstaand schema is helaas niet conform de installatie-instructie van Enphase. Voor garanties zul je die installatie instructie moeten volgen. De Envoy moet niet op de PV groep worden aangesloten. Wij volgen die Enphase instructies altijd.

3-fase systeem.
Q-kabel stekers zijn altijd in de volgorde: 1 2 3 1 2 3 1 2 3 .... om de 1-fase omvormers over verschillende fasen te verdelen, als je tenminste de 3-fase Q-kabel gebruikt.
Je kunt ook 1-fase kabels gebruiken die je in de lasdoos koppelt aan verschillende fasen. Let op de maximale belasting van de 1-fase 2,5mm² kabel! Dat is goedkoper in veel gevallen.
De Q-kabel naar een lasdoos, samen met een aardingsdraad die aan de onderconstructie vast zit.
Vanuit de lasdoos naar de 3-fase Q-relais in de meterkast met een 5 aderige kabel.
Vanuit Q-relais naar een 3-fase aardlekautomaat.

Een 2e aardlekautomaat is nodig voor de Envoy. Het communicatiesysteem moet blijven functioneren als de panelen uit zijn geschakeld namelijk. Dat is zeker bij de metered versie nodig als er ook batterijen oid worden geplaatst. De Envoy is alleen voor het systeemmanagement. De opgewekte stroom gaat niet door de Envoy voor de goede orde.
Beide aardlekautomaten zou je moeten koppelen en dan aansluiten op de hoofdschakelaar. In die laatste verbinding horen de ferrietringen als die nodig blijken. Daarmee is het communicatiesysteem van de PV installatie (die via de stroomkabels gaat) gescheiden van eventuele poweradapters in de rest van de installatie.

En, een werkschakelaar is alleen verplicht als er gevaar voor mechanische beschadiging van de kabel is. Dat is bijvoorbeeld het geval als je met een kruiwagen de kabel zou kunnen beschadigen. Je kunt het systeem uitzetten met de automaat, of op afstand via de managementsoftware (installateur).

Het 3-fase Q-relais kun je instellen met de testknop op 1, 2 of 3 fase gebruik. Je bestuurt daarmee de ingebouwde fasekoppelaar.
De 1-fase Q-relais mag max 20A belast worden (12 stuks IQ7A of 15 IQ7+). De 3-fase Q-relais 3x25A.
Zo nodig moet je meerdere 1-fase Q-relais plaatsen die je wel weer op 1 aardlekautomaat mag aansluiten.
De Q-relais werkt ook als een overspanningsbeveiliging bij onbedoelde piekstroom uit het net. Die voorkomt het opblazen van je hele PV systeem.

Ja, je kunt een 3-fase PV installatie ook aansluiten op een 1-fase hoofdaansluiting. Stel de Q-relais dan op 1-fase in. Dit komt voor bij mensen die voorbereid willen zijn op een 3-fase aansluiting ivm laden auto's en zo. Het netbedrijf wil dan het liefst dat opgewekte stroom verdeeld wordt over de 3 fasen.
Je kunt ook een 1-fase PV systeem aansluiten op één van de 3 fases bij een 3-fase hoofdaansluiting, al wil het netbedrijf dat liever niet.

Mocht het inderdaad zo zijn dat een Q-relais niet verplicht is, dan zou ik niet besparen op die 75-150 euro bij een systeem van > € 6.000,-. De verzekering (en het netbedrijf) dekt maar zeer beperkt schade aan apparatuur als gevolg van overspanning vanuit het net (tot ca. € 4.000 meen ik bij de meeste leveranciers). En helaas komt dat risico ook in NL voor. Bij enkele klanten hebben we zelfs een overspanningsbeveiliging naast de hoofdschakelaar geplaatst als extra veiligheid voor alle apparatuur in huis, laadpalen en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik53
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-04 23:42
Het 3-fase schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zass0w29VqFWTyypS_uAyNZTZ8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EE5nxiSRBm2fjRuwF9MF04I1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
Hendrik53 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:52:
Bovenstaand schema is helaas niet conform de installatie-instructie van Enphase. Voor garanties zul je die installatie instructie moeten volgen. De Envoy moet niet op de PV groep worden aangesloten. Wij volgen die Enphase instructies altijd.
Ik blijf het bijzonder vinden dat de installateur bij mijn (3-fase) systeem geen Q-relais en geen fase-koppelaar heeft geplaatst. Maar vooral dat ze mijn Gateway S Standard op alle drie de fases hebben aangesloten mbv de terminals die op het aansluitschema van Solar Bouwmarkt met een rood kruis zijn gemarkeerd.

Begrijp me niet verkeerd: de communicatie werkt prima met alle panelen, en voor zover ik kan nagaan zit er intern helemaal niks achter die extra terminals. Maar het is m.i. niet de bedoeling om ze toch aan te sluiten.

Ik heb ze hierop gewezen, maar "zo doen we het altijd".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:19
Misschien wel een late reactie, maar deze tekst had mijn aandacht.
"Ik begrijp trouwens dat een Standard best op een 3-fase systeem aangesloten kant worden. Hij heeft alleen geen mogelijkheid om CT's aan te sluiten, en kan dus beperkter informatie leveren (alleen wat de microconverters zelf rapporteren). Alleen is een 3-fase Q-relay nog steeds noodzakelijk vanwege de NEN1010 eis van een lastscheider en vanwege de ingebouwde fase-koppelaar."

Begrijp ik nu goed dat ik achter mijn 3ph relais gewoon een Envoy S standaard kan plaatsen. Ik wil geen spoelen aansluiten, ben alleen geïnteresseerd in converter en paneel info.

Hopelijk komt er nog een reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
Ies Korpershoek schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:35:

Begrijp ik nu goed dat ik achter mijn 3ph relais gewoon een Envoy S standaard kan plaatsen. Ik wil geen spoelen aansluiten, ben alleen geïnteresseerd in converter en paneel info.

Hopelijk komt er nog een reactie
Ja, dit kan inderdaad, als de Envoy maar kan communiceren met alle panelen, en dat zou met de fase-koppelaar die in de Q-relais zit zeker het geval moeten zijn (bij mij werkt het ook, en ik heb niet eens een fase-koppelaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:19
OK bedankt, ik ga de gok gewoon wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-05 21:57
Hendrik53 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:52:

Je kunt ook 1-fase kabels gebruiken die je in de lasdoos koppelt aan verschillende fasen. Let op de maximale belasting van de 1-fase 2,5mm² kabel! Dat is goedkoper in veel gevallen.
waar haal je dat de 1-fase maar 2,5mm² is? als ik bij enphase kijk is dit 12AWG draad.
https://enphase.com/store...nnectors/q-cable-portrait

en 12AWG komt overeen met 4mm²

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lourentius
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 11-05-2024
In oktober 2020 liet ik 12 zonnepanelen op mijn dak plaatsen met even zoveel micro omvormers.
In mijn meterkast kwam een Enphase gateway welke aangesloten werd op een aparte groep in de meterkast.
Via de app van Enphase kon ik tot 23 april jl de dagelijkse productie zien.
Echter na deze datum gaf de app aan dat de micro omvormers niet konden rapporteren aan de gateway.
Het bedrijf welke geplaatst heeft stuurde 2 monteurs a 75,- per uur + voorrij kosten.
De gateway werd vervangen (garantie) maar het resultaat was nul.
Nogmaals de monteurs over de vloer, maar die kwamen er niet uit en gingen voor advies naar Enphase bellen.
Deze week kreeg ik het advies een Q relay plus ring te laten plaatsen in mijn meterkast (160 euro)

Ik heb de ballen verstand van dit niveau electronica maar ik las op deze topic eea over VDE0126 norm en NEN1010 norm.

Kan iemand me vertellen of deze in 2020 ook al van toepassing is en of deze Q-relay er bij installatie al bij zou moeten zijn geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:31
Qrelais had geplaatst moeten zijn, omwille van voldoen aan de norm, maar bij een 3 fase systeem ook om de communicatie goed te laten verlopen.
De feriet ringen had de monteur mijn inziens ook al moeten plaatsen. Deze maken de communicatie robuuster. Ze worden vaker weg gelaten en dat gaat vaak goed. Werkt het niet goed, dan vind ik dat eigenlijk risico voor de installateur.

Heeft u een 1 fase of 3 fase systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:15

copykat

Good copy isn't bad

Skubba schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:50:
Qrelais had geplaatst moeten zijn, omwille van voldoen aan de norm, maar bij een 3 fase systeem ook om de communicatie goed te laten verlopen.
De feriet ringen had de monteur mijn inziens ook al moeten plaatsen. Deze maken de communicatie robuuster. Ze worden vaker weg gelaten en dat gaat vaak goed. Werkt het niet goed, dan vind ik dat eigenlijk risico voor de installateur.

Heeft u een 1 fase of 3 fase systeem?
Kan je dit uitleggen wat je er mee bedoeld?
Welk risico loop ik/hij?

Ik zag dit in de tijdlijn voorbijlopen en las t even door.
Qrelais, is bij mij op een 3fase, 5 aderig aangesloten op mn electracentrale beneden , de envoy staat op een aparte zoldergroep.
Draait eigenlijk al een jaar prima. Gekoppeld met Homewizard wat ook prima communiceert.

Ik had wel gevraagd om die ferrietringen maar werd als overbodig voor mijn doel beschouwd.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Pagina: 1