Setup Multi room audio voor woning

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views

• casieman
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-02-2022
Goeiemiddag iedereen,

Na een volledige renovatie van mijn woning ben ik nu toe aan het opzetten van mijn audiosysteem.

hieronder een schema van wat ik graag zou hebben met alle beschikbare componenten.

de boxen + subwoofer moeten nog gekozen worden.

Het lijkt me logisch om alle videokanalen op de beamer aan te sluiten en deze dan het geluid te laten verwerken om naar de centrale unit te sturen. De vraag is dan wel wat dit met de kwaliteit doet. Belangrijk voor mij is het gemak van het gehele gebeuren. Ik herinner mij nog veel te goed de meerdere afstandsbedieningen en verwisselen van geluidskabels (inclusief sporadische elektrische schok ) van bij m'n ouders vroeger. De idee dat ik een vinyl plaat overal in de woning kan laten afspelen lijkt mij fantastisch alleszins.

Ook graag doorgeven wat jullie voorstellen welke ingangen te gebruiken op de toestellen.

budget 2 a 3000 euro.

Alvast heel erg bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yaBOeXZBpTcDXtQkvaJ4hQTDJHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l29UTbwERUXeaEnQ5JOU2BTW.jpg?f=fotoalbum_large

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Één centrale versterker met 3 HDMI-ins aansluiten (PS4/tv/PC), één HDMI out naar de beamer. Je logica om van de beamer naar de versterker te gaan snap ik niet zo, normaliter sluit je alles aan op je versterker en die stuurt vervolgens één signaal door naar je tv of beamer.

Je platenspeler op diezelfde versterker met een phono- of tulpaansluiting.

Als álle kanalen altijd hetzelfde geluid moeten geven is dat aan de ene kant heel simpel (in plaats van UTP had je dan ook gewoon speakerkabel kunnen trekken), maar heb je wel wat in te stellen als je van muziek overgaat naar een film die je in je thuisbioscoop in 5.1, 7.1 of Atmos wil kijken (immers moet de versterker dan de overige speakers negeren voor het ruimtelijke beeld)

Gezien de UTP-kabels en focus op (draagbare) muziek zou ik kijken naar Denon Heos of Sonos. Ik zou dit dan "loskoppelen" van de filmervaring, dus een aparte versterker erbij voor de surroundervaring, maar dat lees ik nergens in je wensen.

Let er wel op dat je badkamer een vochtige ruimte is. Naast dat dit de levensduur van je apparaat flink kan benadelen is er ook zonering met waar je wel/geen elektrische apparaten mag plaatsen (afhankelijk van de IP-waarde van het apparaat). De Heos 1 is hierbij dan een geschike keuze (al had ik voor de verbouwing geregeld dat er speakers in het plafond weggewerkt zouden zijn)

[ Voor 29% gewijzigd door pagani op 10-02-2022 15:31 ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik zou even teruggaan naar de tekentafel. De setup zoals je die nu voorstelt is erg ongebruikelijk; alles aansluiten op de beamer.

Wat je nodig hebt, is een receiver. Daar sluit je al je bronnen op aan. En de video-uit naar de beamer.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

casieman schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:11:
Ook graag doorgeven wat jullie voorstellen welke ingangen te gebruiken op de toestellen.

budget 2 a 3000 euro.
Zo werkt het op GoT niet. Als eerste is er voor aankoopadvies Consumentenelektronica Aankoopadvies. Als je daar een topic opent zie je dat er een gehele template naar voren komt. GoT is namelijk geen forum waar je een budget en eisen post en ons het zoekwerk laat doen. Sowieso is dat in audio zeer persoonlijk en zijn er honderden, duizenden keuzes/combinaties mogelijk van receiver, speakers en beamer. Met het hierboven gegeven advies zou ik eerst zelf wat zoeken wat mogelijk is qua budget, smaak en andere eisen. Als daar een inzicht van is dan een topic openen binnen eerder genoemde Consumentenelektronica Aankoopadvies.

[ Voor 14% gewijzigd door FeaR op 10-02-2022 15:52 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Dit topic is gesloten.