Toon posts:

Upgrade CPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jelte41
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Dag allen,

Na bijna 9 jaar wil ik mijn CPU gaan vervangen. Hier hoort dan ook nieuw moederboard en RAM bij natuurlijk
Mijn huidige PC:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5 4670K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI Z87-G45 Gaming€ 0,-€ 0,-
1MonitorenDell UltraSharp U2412M Zwart€ 148,95€ 148,95
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance Pro CMY8GX3M2A1600C9R€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair CX750M€ 82,52€ 82,52
1Solid state drivesKingston SSDNow V Series V300 120GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 231,47

Hierbij heb ik een GTX 1060 als videokaart.
Nu merk ik dat de CPU een bottleneck begin te worden dus vandaar mijn vraag,

Zelf heb ik de volgende componenten al geselecteerd:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenASUS Prime B660-Plus D4€ 144,90€ 144,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700€ 39,90€ 39,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 109,90€ 109,90
Totaal€ 483,70

Mijn vraag:

Ik wil 1080p 120hz-144hz gaan gamen in de toekomst. Heeft dan deze proccesor genoeg kracht hiervoor?
Wat ik zo zag wel, heeft het een toegevoegde waarden om voor de I5 12600k te gaan?

Tevens vraag ik mij af of het ook nodig is om 32 GB ram te nemen ipv 16GB, ga ik dit verschil merken?

Mijn budget mag maximaal 600 euro zijn, liefst minder mits het natuurlijk toegevoegde waarde heeft.
Zelf heb ik 3 jaar geleden wel wat geoverklokt maar dit hoeft van mij niet meer.

Wellicht kan ik voor het vrije budget een nieuwe voeding kopen?

Ik hoor het graag.

Beste antwoord (via Jelte41 op 10-02-2022 17:54)

• mduijvendijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-02 13:06

mduijvendijk

Flying Rukia ^_^

De CPU 12400F is snel genoeg voor 1280p 120/144Hz.
Ik ben bang dat je GPU eerder het bottleneck gaat worden.

12600k heeft voor gaming weinig toegevoegde waarde ten opzichte van de 12400F.
32GB gaat binnen korte termijn niet veel helpen ten opzichte van 16GB.
Aan de andere kant is de DDR4 geheugen behoorlijk betaalbaar, dus die 16GB extra zou ik gewoon nemen.

Die voeding zou voor je oude GPU en nieuwe CPU ruim voldoende moeten zijn. Dus een upgrade is niet direct nodig.

Sometimes human's are...

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• mduijvendijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-02 13:06

mduijvendijk

Flying Rukia ^_^

Aan de andere kant is de DDR4 geheugen behoorlijk betaalbaar, dus die 16GB extra zou ik gewoon nemen.

Die voeding zou voor je oude GPU en nieuwe CPU ruim voldoende moeten zijn. Dus een upgrade is niet direct nodig.

Sometimes human's are...

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Om voordeel van een 120hz te hebben, ben je ook een videokaart nodig die rond de 120 fps van leveren, dat red je helaas niet met een 1060.

Qua cpu zit je wel goed met de 12400

• Jelte41
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
mduijvendijk schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:33:

Thanks. Weet dat de gpu de bottle neck gata worden. Die kan ik wellicht over jaartje of 2 wel weer upgraden! Dankje voor de uitleg

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee