Toon posts:

Zelf extra zonnenpannelen plaatsen

Pagina: 1
Acties:

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-01 16:34
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Dak heeft een totale grootte van 4,2m bij 6,9m
Schaduw
Geen schaduw. Schoorsteen en pijp gaan verwijderd worden, verder geen bomen o.i.d.
Jaarverbruik
3.400kWh, geen plannen om op korte termijn grootverbruikers aan te schaffen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase 35A, dit staat ook op aansluiting.enexis.nl/Location
Echter op mijn vattenfall staat "Netbeheerkosten (Enexis 3x25)"
Budget en doel
Budget is zo laag mogelijk, doel is zo laag mogelijke prijs per WP dus zo'n kort mogelijke terugverdientijd.
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf
Bijhouden van data
Wil wel graag de opbrengst kunnen zien, maar dat hoeft niet heel uitgebreid.
Ik verwacht de lan module nodig te hebben, maar het is me niet echt duidelijk wat die Ezlogger precies is.
Overige info
Er liggen al 6x LG320N1C-G4 icm SolarEdge SE2200H op ZZO, die afgelopen jaar 1,42MWh hebben geproduceerd.
Ik open dit topic als sanity check om te valideren of het zo gaat werken.
Reeds verkregen offertes
Omdat ik het zelf wil gaan doen heb ik geen offertes maar een winkelmandje. Componenten voor de meterkast wil ik ook Eaton halen, maar voor het gemak heb ik zoveel mogelijk in het winkelmandje gedaan.

[Voor 6% gewijzigd door HaNS1443 op 10-02-2022 15:05]

KISTRADIO

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:30
Voornaamste probleem dat ik zie is dat je rond de 6kW over je enkele fase aansluiting gaat sturen. Dat is veel met het oog op eventuele hoge netspanning in jouw wijk.

Het is dus nuttig om over te gaan naar een 3x25A aansluiting. Als je handig genoeg bent om het werk zelf te doen is de meterkast ombouwen waarschijnlijk niet het probleem.

En als je toch zelf bezig gaat dat is het zeker rendabel om ook je ONO dak vol te gooien met nog eens 12 panelen. En dan heb je waarschijnlijk niet meer dan een 5 of 6kW (3 fase) omvormer nodig. Los je gelijk de grote (en hoge) asymmetrische belasting op.

Wellicht nuttig om na te denken over smallere/hogere panelen? Met de Trina heb je erg weinig over in de breedte, maar wel nog wat ruimte in de hoogte. Bijvoorbeeld Jinko 400N?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 27-01 21:42
[b]HaNS1443 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:36:[/
Bijhouden van data
Wil wel graag de opbrengst kunnen zien, maar dat hoeft niet heel uitgebreid.
Ik verwacht de lan module nodig te hebben, maar het is me niet echt duidelijk wat die Ezlogger precies is.
Als je een ethernetaansluiting in de buurt hebt, dan heb je inderdaad de lan-module nodig. Anders kun je de wifi-module gebruiken. Daarmee wordt iedere minuut de informatie van je omvormer naar Goodwe gestuurd en zichtbaar gemaakt in het zogenaamde SEMS-portal. Je kunt dat uitlezen met je laptop of smartphone.

De EZlogger heb je niet nodig. Is vooral handig als je meerdere omvormers hebt staan.

• HaNS1443
Ronald schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:02:
Voornaamste probleem dat ik zie is dat je rond de 6kW over je enkele fase aansluiting gaat sturen. Dat is veel met het oog op eventuele hoge netspanning in jouw wijk.

Het is dus nuttig om over te gaan naar een 3x25A aansluiting. Als je handig genoeg bent om het werk zelf te doen is de meterkast ombouwen waarschijnlijk niet het probleem.

En als je toch zelf bezig gaat dat is het zeker rendabel om ook je ONO dak vol te gooien met nog eens 12 panelen. En dan heb je waarschijnlijk niet meer dan een 5 of 6kW (3 fase) omvormer nodig. Los je gelijk de grote (en hoge) asymmetrische belasting op.

Wellicht nuttig om na te denken over smallere/hogere panelen? Met de Trina heb je erg weinig over in de breedte, maar wel nog wat ruimte in de hoogte. Bijvoorbeeld Jinko 400N?
Ik was de foto's van de meterkast(en) vergeten toe te voegen, deze zijn nu toegevoegd.
Ik heb er niet veel verstand van, maar volgens mij is deze al voorbereid op drie fasen, klopt dat?

Andere kant zitten twee grote dakramen, daar kan ik er niet zoveel kwijt, en opbrengst op ONO lijkt me ook niet zo hoog (heb het nog niet berekend).Dit past denk ik ook lasting in mijn budget/economisch plan.

Jinko 400N passen inderdaad beter in de breedte, maar zijn veel een stuk langer en dat wordt dan weer krap.

Op een goede dag ziet de opbrengt er nu zo uit. Door schaduw van het huis komt er een daling vanaf 13:00u. Ik verwacht dat daarna pas WZW echt begint op te wekken.

Ik ben niet echt bekend met hoge netspanning en asymmetrische belasting, gaat dit echt voor problemen zorgen?

Het hoeft niet helemaal perfect en optimaal te zijn, maar dat is natuurlijk wel iets waar wij als tweakers goed in zijn. Problemen wil ik natuurlijk niet veroorzaken.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat de gemiddelde (cowboy) installateur zou doen. Ik geloof niet dat die zo deskundig zijn als jij bent en verwacht dat die het er gewoon oppleuren en weer snel weg zijn, maar I am not a installateur.

KISTRADIO

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:30
De dubbele kast lijkt inderdaad voorbereid op 3 fase, met netjes 3 sets aardlek/4x automaat.
Zie alleen zo niet de functie van de C20 3P automaat? 2e foto is onderverdeler voor de SE2200H? Hangt dat aan de C20?

Netspanning kun je terugzoeken in je SolarEdge monitoring historie; de omvormer geeft dat allemaal door aan SE :-)

Op ONO doet het nog best heel goed. Het kost je slechts de panelen, legmateriaal en soms een fractie zwaardere omvormer: Zeer lage kosten: dus weegt op tegen iets lagere rendement.

Ter vergelijk: Ik zou met zelf leggen een 45 graden pal noord dak rendabel kunnen doen, dus 33 graden ONO lukt zeker.

Volgens de luchtfoto moet 6 zeker wel lukken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• HaNS1443
Ronald schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:05:
De dubbele kast lijkt inderdaad voorbereid op 3 fase, met netjes 3 sets aardlek/4x automaat.
Zie alleen zo niet de functie van de C20 3P automaat? 2e foto is onderverdeler voor de SE2200H? Hangt dat aan de C20?

Netspanning kun je terugzoeken in je SolarEdge monitoring historie; de omvormer geeft dat allemaal door aan SE :-)

Op ONO doet het nog best heel goed. Het kost je slechts de panelen, legmateriaal en soms een fractie zwaardere omvormer: Zeer lage kosten: dus weegt op tegen iets lagere rendement.

Ter vergelijk: Ik zou met zelf leggen een 45 graden pal noord dak rendabel kunnen doen, dus 33 graden ONO lukt zeker.

Volgens de luchtfoto moet 6 zeker wel lukken.
2e foto is inderdaad voor de SE2200H en die hangt aan de C20.
Ik ga nog eens nadenken over wat extra panelen op ONO, hartelijk dank voor alle input.

KISTRADIO

Acties:
  • +4Henk 'm!

• HaNS1443
Bij deze wil ik nog even iedereen bedanken voor de input. Dit heeft me het vertouwen gegeven om het zelf uit te voeren.

Inmiddels liggen de panelen nu ruim een week op het dak en al met al viel het mij niet tegen. Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag.

KISTRADIO

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee