Eigen Fileserver van Buitenaf Benaderen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.043 views

Vraag

• Nickcool500
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 28-08-2024
Goedemiddag,
Graag wil ik een eigen windows FileServer deze kan ik zelf opbouwen dat is het probleem niet.
Alleen wil ik deze FileServer van buitenaf kunnen benaderen in mijn verkenner als digitale schijf. In huis is dit niet zo moeilijk en kan dit mooi via het lokale netwerk. alleen als ik bijvoorbeeld op school, werk of een vriend ben wil ik deze bestanden ook kunnen benaderen.

Is er een mogelijkheid hiervoor ? icm een eigen VPN oid ?
PFSense met een OpenVPN oid installeren op de FileServer in een Hyper-V ? ik weet dat dat mogelijk is.

Alvast bedankt voor de moeite die jullie erin nemen om me hieruit te helpen en mogelijk ondersteuenen :)

Alle reacties

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:54
Eerste wat me te binnenschiet: WebDAV?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

OpenVPN met correcte subnet/VLAN-routing, lijkt me het snelste.

Maar ja, Windows Server; dus waarom geen DirectAccess? :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• MOOS
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-04 13:18
Ik zou gaan voor SSL VPN op poort 443. Dat is relatief veilig, eenvoudig en heeft de grootste kans van slagen op het moment dat jij achter iemand anders zijn firewall (school) zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:01

lier

MikroTik nerd

Waarom (nog) een fileserver (al dan niet op Windows) thuis draaien? Is Cloud opslag niet een beter alternatief? Ken uiteraard jouw situatie niet...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Is een Nextcloud server niet een beter en handiger alternatief kan je ook makkelijk bestanden delen en bijvoorbeeld je schoolbestanden automatisch laten synchroniseren. Dit dan op basis van een linux server.
Als je simpel om op te zetten wilt zou ik zeker ook naar ClearOS kijken. Maar heb je al een server draaien en heb je voorkeur voor een OS?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• NiRo
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-04 23:24
+1 voor Nextcloud, is een waar dig alternatie voor de VPN, met veel meer opties dan alleen je files benaderen. OpenVPN heeft minder opties maar is dan ook wat sneller geconfigureerd.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:27

Sharky

Skamn Dippy!

TS heeft het over een Windowsomgeving dus Nextcloud kan dan al niet meer voor zover ik weet. VPN lijkt me dan een prima alternatief.

This too shall pass

• Nickcool500
Beste Tweakers, bedankt voor jullie meedenken :)! Ik denk dat ik er wel uitkom. Ik sluit hierbij deze vraag. Nogmaals bedankt!

• Nickcool500
Voor Lier, ik wil niet aan bepaalde Cloud diensten zitten. Het is mij meer voor het idee richting privacy. Ook wil ik het als het kan mijn ouders laten gebruiken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:34
Nickcool500 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:13:
Beste Tweakers, bedankt voor jullie meedenken :)! Ik denk dat ik er wel uitkom. Ik sluit hierbij deze vraag. Nogmaals bedankt!
Misschien voor je mede tweakers wel zo leuk om te delen wat het gouden ei dan is volgens jou?

Cloud ☁️

• MAX3400

MAX3400

Nickcool500 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:13:
Jammer weer; we stellen heleboel leuke en aanvullende vragen en dan geloof je het wel?

Ben ook wel benieuwd wat jouw oplossing nu geweest is; er zijn tientallen andere topics die een beetje met hetzelfde vraagstuk worstelen; allicht hebben ze ook wat aan jouw uitleg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nickcool500
HKLM_ schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:15:
[...]

Misschien voor je mede tweakers wel zo leuk om te delen wat het gouden ei dan is volgens jou?
Hey HKLM_ ik ben inderdaad van plan om het via OpenVPN in PFSense te doen. Ook voornamelijk omdat ik het mijn ouders ook wil laten gebruiken en niet vast wil zitten aan de grote spelers die dan mijn data etc hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
Nickcool500 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:19:
[...]

Hey HKLM_ ik ben inderdaad van plan om het via OpenVPN in PFSense te doen. Ook voornamelijk omdat ik het mijn ouders ook wil laten gebruiken en niet vast wil zitten aan de grote spelers die dan mijn data etc hebben.
Tot je je PFSense vergeet te updaten, je VPN lek blijkt, en de data ineens in handen is van hackers...

Edit: Zeker gezien je "begin ervaring"...

[ Voor 4% gewijzigd door Schumaster op 10-02-2022 19:24 ]

• Nickcool500
Hey Tweakers. Aangezien ik nogwel wat vragen krijg van welke optie ik gekozen heb, ik ga kiezen voor de OpenVPN oplossing icm PFSense. Dit is omdat ik zelf ook actief ben in de ICT en hier ook al de "begin ervaring" mee heb. Ik denk dat ik echter wanneer ik ermee bezig ga wellicht nog wel meerdere vragen zou kunnen hebben. Ik wil het zelf gebruiken als centrale opslag en mogelijk ook door de rest van mijn familie laten gebruiken als de server het aankan. Ik hoop hiermee dat ik meerdere tweakers blij heb gemaakt. Ik weet niet of ik dit topic open kan laten ? Voor de andere tweakers en mogelijke vervolgvragen ?

• Nickcool500
Schumaster schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:23:
[...]

Tot je je PFSense vergeet te updaten, je VPN lek blijkt, en de data ineens in handen is van hackers...

Edit: Zeker gezien je "begin ervaring"...
Hey Schumaster, ik hoop het niet |:( vooral ook omdat ik werk bij een ICT consultancy met verschillende klanten en bij een bepaalde klant samen met een collega eenzelfde soort systeem heb opgezet. Heb je toevallig nog tips voor mij ? Die ik mogelijk ook daar kan toepassen mocht ik dat vergeten zijn ? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ik snap het niet? Als je OpenVPN "netjes" inricht en 1 poortje gebruikt voor "untrust to trust", waarom wil je dan PFSense nog gebruiken? Dat je PFSense wil inzetten voor "andere zaken", daar kan ik nog wel in meegaan maar ik zie letterlijk geen correlatie om OpenVPN en PFSense in 1 zin te noemen.
Ik wil het zelf gebruiken als centrale opslag en mogelijk ook door de rest van mijn familie laten gebruiken als de server het aankan.
Als consultant ga ik er toch vanuit dat je eerst de requirements en expected workload inzichtelijk kan maken en dan pas gaat inrichten?

Want "rest van de familie"? Dan ga je dus 2, 5, 19 individuele OpenVPN-accounts aanmaken? Een goede SMB-omgeving met mogelijk zaken als Defender? File-screening? NTFS (dus inclusief named users)? Wat is overigens je upload & download thuis want dat heeft wel effect op de "latency van SMB over VPN"? Zorg je ook voor backups (elders) of wordt de machine een dump-bak van alles wat te groot is voor Whatsapp?

/edit: bedenk me nu dat als je meer dan x OpenVPN-accounts wil maken, dat je (misschien) beter het subnet direct naar je server zou moeten routeren; hiermee hou je dan "de familie" weg van het overige netwerk en kunnen / hoeven ze alleen de shares te benaderen.

[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 10-02-2022 19:41 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:46

FreakNL

Well do ya punk?

Het gaat ook niet supersnel zijn om middels OpenVPN bestanden te openen. Is mijn ervaring tenminste.

Ik heb de laptop van mijn ouders zo wel eens meegegeven op vakantie maar Word en Excel bestanden remote vanaf hun NAS thuis openen ging toch niet erg vlot.

Zelf gebruik ik OpenVPN wel om een veilige verbinding naar mijn thuisnetwerk te maken maar bestanden op mijn NAS openen doe ik dan middels een RDP sessie naar mijn management server ipv dat ik de bestanden rechtstreeks open op mijn laptop door de VPN heen.

Misschien moet de TS zijn case wat verduidelijken. Als hij storage aan wil bieden aan zijn ouders kan hij daar beter een goedkope NAS neerzetten. Kun je meteen met rsync een remote backup van je eigen data maken. (En vice versa).

Heb ik hier ook;
Site to site tussen mijn huis en ouders huis (Tomato routers op beide locaties).
NAS hier en NAS bij ouders.
Dagelijkse rsync tussen de 2 NASsen.
Nog een OpenVPN instantie die naar buiten openstaat om veilig op het netwerk te komen

[ Voor 14% gewijzigd door FreakNL op 10-02-2022 19:45 ]

• Nickcool500
Om heel erg eerlijk te zijn heb ik het idee dat er een beetje op mij gebeten word oid. Ik ga dit topic sluiten en ik ga ervanuit dat ik eruitkom. Mocht ik nog vragen hebben dan post ik ze natuurlijk :)

• MAX3400

MAX3400

Nickcool500 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:01:
Om heel erg eerlijk te zijn heb ik het idee dat er een beetje op mij gebeten word oid.
...
Mocht ik nog vragen hebben dan post ik ze natuurlijk :)
We stellen (alvast) constructieve en vooruitkijkende (kritische) vragen op de open / losse oplossing die je voorstelt.

Maar, feel free: laat ons eens duidelijker en afgebakender weten wat je al hebt, bedacht, 100% zeker weet, etc.

Vragen stellen staat vrij maar dan kan je, net als op je ICT werk, soms wel eens tegenvragen terugkrijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
Nickcool500 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:01:
Om heel erg eerlijk te zijn heb ik het idee dat er een beetje op mij gebeten word oid. Ik ga dit topic sluiten en ik ga ervanuit dat ik eruitkom. Mocht ik nog vragen hebben dan post ik ze natuurlijk :)
Zoals MAX3400 ook aangeeft, reacties zijn niet bedoeld om te bijten. Echter, je zet je bestanden potentieel open naar buiten, en als je dan niet goed weet wat je doet, loop je een bepaald risico. Ik zou dan eerder het advies geven om naar bijvoorbeeld Sharepoint of Dropbox te gaan kijken, net zoals dat ik iemand die geen automonteur is het af zou raden om zelf aan de remmen van zijn auto te gaan prutsen.

Wat betreft je privacy issues: er zijn 1000'en bedrijven die hun bestanden toevertrouwen aan providers als Microsoft, Dropbox etc.
Ik zou liever mijn bestanden aan een van hun toevertrouwen(ze hebben in elk geval nog een disclaimer), dan aan een ongewilde hacker, van wie je zeker weet dat hij alles zal doen om geld te verdienen aan je files.
Nickcool500 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:29:
[...]

Hey Schumaster, ik hoop het niet |:( vooral ook omdat ik werk bij een ICT consultancy met verschillende klanten en bij een bepaalde klant samen met een collega eenzelfde soort systeem heb opgezet. Heb je toevallig nog tips voor mij ? Die ik mogelijk ook daar kan toepassen mocht ik dat vergeten zijn ? :)
Als je tips moet vragen op een internetforum moet je je afvragen of je de geschikte persoon bent om dit bij een betalende klant uit te rollen. Bovendien ken ik de hele situatie van jou klanten niet, dus daar kan ik weinig over zeggen. Laat ik het zo zeggen: Ik hoop dat je goed nagedacht hebt over de backup strategie van je klanten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:07

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Op verzoek gesloten.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.