Toon posts:

Windows crasht veel op random momenten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• eddie_ab
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-09-2022
Hallo allemaal,

ik heb een tijdje geleden een eigen game PC gebouwd en hij is erg fijn. Kan er goed op gamen!
Maar telkens crasht mijn PC. Soms meerdere keren op een dag en soms voor een paar dagen niet. Ik snap dat niet en ik heb geen idee hoe dat komt.

Mijn specs zijn:
AMD Ryzen 5-3600
ASUS GeForce RTX 2060 6GB
ASUS ROG STRIX B450-F Gaming Moederbord
Be Quiet! PSU Power 11 650W
2x8 GB RAM Corsair DDR4
Samsung 860 EVO 1TB SSD
Seagate HDD 1TB ST1000DM010 BarraCuda

Als jullie meer informatie nodig hebben om mij te helpen hoor ik het, hopelijk kan iemand mij helpen met al die crashes. Gr Eddie :)

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2022

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Windows Eventviewer eens raadplegen?
Wat deed je op het moment dat de machine "crasht"?
Hoe lang speelt dit al?
Welk OS? Al opnieuw geinstalleerd?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• eddie_ab
Nee nog niet, wel whocrashed en daar stonden verschillende errors.
Op random momenten, dus als ik wegloop van mijn PC en bureaublad staat open gebeurt het, als ik youtube kijk op chrome, als ik een game speel (diverse games zoals Valorant) of als ik met Word bezig ben. Dus er is niet echt een patroon wanneer die crasht.
Ik heb mijn PC in december 2020 gebouwd en sinds toen begon het eigenlijk al.
Windows 10 Pro, version 21H2, 19044.1466 OS Build

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Alle firmware en drivers up-to-date?

Invoegen doe je zo!

• loewie1984
  • Laatst online: 23:07

loewie1984

music addict! pizza monster!!

eerste 2 zaken die je moet controleren naar mijn idee na een nieuwe OS installatie, is geheugen (probeer eens geheugenbank voor geheugenbank en een memtest)

en je voeding

discogs

• MAX3400
  • Laatst online: 21-12-2022

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

eddie_ab schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:23:
Nee nog niet, wel whocrashed en daar stonden verschillende errors.
WAT dan? En wat heb je daaraan / daarmee gedaan?
Op random momenten, dus als ik wegloop van mijn PC en bureaublad staat open gebeurt het, als ik youtube kijk op chrome, als ik een game speel (diverse games zoals Valorant) of als ik met Word bezig ben.
Dus niet alleen mining?
Ik heb mijn PC in december 2020 gebouwd en sinds toen begon het eigenlijk al.
Drivers? Firmwares? BIOSen? Stress-tests? etc?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Diederik
  • Niet online
loewie1984 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:26:
eerste 2 zaken die je moet controleren naar mijn idee na een nieuwe OS installatie, is geheugen (probeer eens geheugenbank voor geheugenbank en een memtest)

en je voeding
Direct na een nieuwe OS installatie, installeer je recente firmware en drivers, dan OS updates.

Als je systeem daarna nog instabiel is, dan ga je pas (duur)testen en uitsluiten.

Invoegen doe je zo!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:27

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Diederik schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:40:
[...]

Direct na een nieuwe OS installatie, installeer je recente firmware en drivers, dan OS updates.

Als je systeem daarna nog instabiel is, dan ga je pas (duur)testen en uitsluiten.
Je kunt ook prima een memtest gaan draaien vanaf bootable USB stick als eerste zodat je de hardware checkt voordat je je OS opnieuw gaat installeren.

• eddie_ab
Diederik schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:24:
Alle firmware en drivers up-to-date?
Ja, alle drivers zijn up-to-date
loewie1984 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:26:

en je voeding
Zit ik wel over na te denken maar heb het al vorig jaar een keer gedaan en dat hielp niet.
Heb vaker memtest gedaan en kwamen geen fouten uit.
MAX3400 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:28:
[...]

WAT dan? En wat heb je daaraan / daarmee gedaan?

[...]

Dus niet alleen mining?

[...]

Drivers? Firmwares? BIOSen? Stress-tests? etc?
Denk aan APC_INDEX_MISMATCH, KERNEL_AUTO_BOOST_INVALID_LOCK_RELEASE, PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA, MEMORY_MANAGMENT, DRIVER_OVERRAN_STACK_BUFFER
Ik heb vaak deze errors opgezocht en geprobeerd op te lossen met wat er op internet staat, dat hielp niet.

Ik doe niet aan mining

Ik heb al mijn drivers up-to-date, firmware en bios update heb ik allebei niet gedaan en ik heb geen stress-test gedaan.
Tijdens het schrijven van dit bericht crashte mijn PC weer, met de code APC INDEX MISMATCH, hij ging restarten en na 1 minuut op bureaublad crashte hij weer met DRIVER OVERRAN STACK BUFFER.

• Diederik
  • Niet online
Hann1BaL schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:43:
[...]

Je kunt ook prima een memtest gaan draaien vanaf bootable USB stick als eerste zodat je de hardware checkt voordat je je OS opnieuw gaat installeren.
Natuurlijk kan dat, maar ervaring leert dat instabiele systemen vaker worden veroorzaakt door verouderde software/drivers dan door defecte hardware.

Daarom eerst opnieuw installeren en de boel up-to-date maken, en pas als het instabiel is ga je testen.
eddie_ab schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:44:

Ik heb al mijn drivers up-to-date, firmware en bios update heb ik allebei niet gedaan en ik heb geen stress-test gedaan.
Tijdens het schrijven van dit bericht crashte mijn PC weer, met de code APC INDEX MISMATCH, hij ging restarten en na 1 minuut op bureaublad crashte hij weer met DRIVER OVERRAN STACK BUFFER.
Doe dat wel regelen voor je SSD, Mobo en GPU.

[Voor 42% gewijzigd door Diederik op 10-02-2022 14:48]

Invoegen doe je zo!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:27

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Diederik schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:45:
[...]

Natuurlijk kan dat, maar ervaring leert dat instabiele systemen vaker worden veroorzaakt door verouderde software/drivers dan door defecte hardware.

Daarom eerst opnieuw installeren en de boel up-to-date maken, en pas als het instabiel is ga je testen.

[...]

Oneens. Zelfs als dat al vaker zo is, dan is hardware uitsluiten door een test die direct gestart kan worden zonder dat het OS onderdeel van de test is, alsmede andere hardware checks, alsnog een makkelijkere eerste stap waarbij je zonder blijvende verandering direct zaken kan uitsluiten als oorzaak.

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-01 16:17
Een gekke vraag wellicht, maar heb je de PC aangesloten op een geaard stopcontact? ik (en mensen in mijn nabije game omgeving) hebben vele problemen gehad op ongeaarde stopcontacten, waarbij een geaard stopcontact soelaas bood...

En ik zou een keer een MEM test draaien
https://www.techpowerup.com/memtest64/ en dan voor een wat langere tijd (lees: meerdere uren) dan kun je uitsluiten dat je geheugen de boosdoener is.

Check ook even of je geheugen in de Qualified Venders List van je moederbord staat..

Succes!

3480 kWh Solar Array, Xiaomi Mi10, i7-8700k 16GB DDR4 RTX 2070 8GB

• eddie_ab
Diederik schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:45:
[...]

[...]

Ik zal de BIOS updaten en een stresstest uitvoeren eerst. Ik doe voorzichtig ermee want ben niet zo technisch.
Djampire schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:02:
Een gekke vraag wellicht, maar heb je de PC aangesloten op een geaard stopcontact? ik (en mensen in mijn nabije game omgeving) hebben vele problemen gehad op ongeaarde stopcontacten, waarbij een geaard stopcontact soelaas bood...

En ik zou een keer een MEM test draaien
https://www.techpowerup.com/memtest64/ en dan voor een wat langere tijd (lees: meerdere uren) dan kun je uitsluiten dat je geheugen de boosdoener is.

Check ook even of je geheugen in de Qualified Venders List van je moederbord staat..

Succes!
Hij zit in een stekkerdoos en die stekkerdoos zit aangesloten op een ongeaard stopcontact.
Ik zal die memtest even laten runnen. :)

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-01 16:17
eddie_ab schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:09:
[...]

Ik zal de BIOS updaten en een stresstest uitvoeren eerst. Ik doe voorzichtig ermee want ben niet zo technisch.

[...]

Hij zit in een stekkerdoos en die stekkerdoos zit aangesloten op een ongeaard stopcontact.
Ik zal die memtest even laten runnen. :)
dus dan is de PC nu ongeaard aangesloten. zoek even een stopcontact op met randaarde met een geaard verlengsnoer bijvoorbeeld.

3480 kWh Solar Array, Xiaomi Mi10, i7-8700k 16GB DDR4 RTX 2070 8GB

• loewie1984
  • Laatst online: 23:07

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Diederik schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:40:
[...]

dat lijkt me nogal evident.

discogs

• eddie_ab
Memory test gedaan zolang het kon (crashte tussentijds nog wel paar keer), kwam op 0 errors.
Firmware is up to date.
Drivers up to date.
SSD en HDD hebben geen errors.
Windows is up to date
Ik ga nog kijken om de bios te updaten.

• eddie_ab
Bios is geupdate, RAM staat nu op 3000 ipv 3200 (dat deed het niet)
Tot zover niet gecrashed, ik hou jullie op de hoogte.

• eddie_ab
Tot zover ging het goed en waren er geen crashes, tot dat ik net deze BSOD kreeg. Ik was op dat moment op Chrome bezig.

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:55
Als je de volgende linkt bekijkt:
https://appuals.com/fix-k...isition-with-raised-irql/

Kan het ook aan je drivers liggen, ze raden aan om bv wifi/bluetooth uit te zetten.

Maar je hebt meerdere stop codes gehad, dus het is lastig om te zeggen of dit het permanent oplost (behalve proberen).

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:23
eddie_ab schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:05:

ASUS ROG STRIX B450-F Gaming Moederbord
Op welke BIOS versie draait het bord?
2x8 GB RAM Corsair DDR4
Wat is het exacte model- en versienummer?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee