• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Topicstarter
Goed, mijn vriendin en ik zijn bezig met het voorbereiden van een bod op een woning uit 2005. Vrijstaand, volledig geisoleerd en voorzien van vloerverwarming op de begane grond. Ingangstemperatuur van de vloerverwarming leek ingesteld te staan op 31 graden, dus de woning lijkt meer dan voldoende geschikt voor een warmtepomp. Tel daarbij op dat de huidige cv-ketel nu zo'n 17 jaar oud is, en de woning al 12 zonnepanelen heeft dan wordt het direct meenemen van een warmtepomp een goed scenario.

De technische ruimte (met CV) zit op de eerste verdieping, vlak bij een buitenmuur. Er zit flink veel ruimte in, dus de plaatsing van binnenunit en buffervat/tapwaterboiler zou daar ideaal zijn.

Máár... het is een houtskeletbouw, met de verdiepingsvloer dus van hout. Balkmaat is 63x225. h.o.h. afstand is 60 cm. Daarbovenop ligt een spaanplaat van 22mm dik.

Komen we dan nog in de knel met een vloerbelasting? Het gewicht lijkt mij toch al gauw richting een paar 100 kilo te gaan. Ik kom wel tegen dat een vloer 175 kg/m2 meter zou moeten kunnen dragen, en met wat extra balken is het gewicht van de installatie misschien nog wat te verdelen... (?)

Heeft iemand ervaring met het plaatsten van een warmtepomp met toebehoren op een houten verdiepingsvloer? Ook gelet op accoustisch ontkoppelen ivm evt. trillingen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:50

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Question Mark schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:47:
Goed, mijn vriendin en ik zijn bezig met het voorbereiden van een bod op een woning uit 2005. Vrijstaand, volledig geisoleerd en voorzien van vloerverwarming op de begane grond. Ingangstemperatuur van de vloerverwarming leek ingesteld te staan op 31 graden, dus de woning lijkt meer dan voldoende geschikt voor een warmtepomp. Tel daarbij op dat de huidige cv-ketel nu zo'n 17 jaar uit is, en de woning al 12 zonnepanelen heeft dan wordt het direct meenemen van een warmtepomp een goed scenario.

De technische ruimte (met CV) zit op de eerste verdieping, vlak bij een buitenmuur. Er zit flink veel ruimte in, dus de plaatsing van binnenunit en buffervat/tapwaterboiler zou daar ideaal zijn.

Máár... het is een houtskeletbouw, met de verdiepingsvloer dus van hout. Balkmaat is 63x225. h.o.h. afstand is 60 cm. Daarbovenop ligt een spaanplaat van 22mm dik.

Komen we dan nog in de knel met een vloerbelasting? Het gewicht lijkt mij toch al gauw richting een paar 100 kilo te gaan. Ik kom wel tegen dat een vloer 175 kg/m2 meter zou moeten kunnen dragen, en met wat extra balken is het gewicht van de installatie misschien nog wat te verdelen... (?)

Heeft iemand ervaring met het plaatsten van een warmtepomp met toebehoren op een houten verdiepingsvloer? Ook gelet op accoustisch ontkoppelen ivm evt. trillingen?
ja hoor met regelmaat, doorgaans is het geen probleem, als je het niet zomaar durft (wat ik kan begrijpen) kan je het altijd na laten rekenen door een constructeur. kost je wat centjes, maar dan kan je wel rustig slapen. Trilling zullen geen probleem zijn in het geval van een buffer of boiler vat. (daar zit weinig trilling of beweging in) je kan nog overwegen om geen buffervat te plaatsen en de vloerverwarming daarvoor te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin de lange
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-05 00:11
Hallo,

Even inhaken op dit verhaal, ik dit een beetje aan hetzelfde te denken, ook een technisch ruimte maken op een 1e verdieping (met houten vloer) van mijn woning. Hier zal een ballans ventilatie systeem komen en boiler/buffer vat met een monoblock buitenunit.

Mijn architect was ook huiverig voor of dit kon kwa geluid. Omdat de trillingen wel eens door de houten balken konden gaan en dan heb je er op de begane grond last van.

Hebben jullie hier inmiddels al meer ervaring mee? Hoe is het afgelopen in HSB bouw?