• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:19
Hallo allemaal,

Ik ben op 1 augustus 2021 gestopt bij een bedrijf waar ik 21 jaar heb gewerkt. Door een vaststellingsovereenkomst heb ik recht op ww voor een vrij lange periode. Mijn laatst verdiende salaris was daar 3200 per maand obv 32 uur.

Op 1 oktober 2021 ben ik begonnen bij een nieuwe baan met een tijdelijk contract (voor 5,5 maanden, salaris 2400 voor 28 uur ) voor het vervangen van iemand. Ik moest daar wel wat salaris voor inleveren, maar dat zou bij een mogelijke verlenging wel recht worden getrokken. Je raadt het al, nu hebben ze me een aanbod gedaan voor een nieuw contract, maar wel tegen een nog lager salaris. Dat was een pijnlijke situatie voor mij en doorgaan bij dit bedrijf heeft niet mijn voorkeur. Dit ook gezien de vertrouwensbreuk die dit aanbod heeft opgeleverd.

Ik heb met het UWV gesproken over de mogelijke financiële consequenties, maar verder dan de zin: 'maak je niet druk, we gaan het goed berekenen' komen zij niet. Ik geloof graag dat ze het goed gaan berekenen, maar ik wil de financiële consequenties graag goed inzien. Het is voor mij een lastig iets, omdat er naast verlaging in salaris ook minder uur ben gaan werken.

Dus als iemand wil helpen met deze casus, graag. Wat zou mijn maandelijkse uitkering worden als ik dit nieuwe contract niet accepteer?

De cijfers
Tot 1 aug 2021: salaris 3200 obv 32 uur, 4000 obv 40 uur
Tot 1 okt 2021: twee maanden ww
Vanaf 1 okt 2021: salaris 2400 obv 28 uur, 3428 obv van 40 uur.
Vanaf half maart 2022: salarisaanbod 2300 obv 28 uur, 3285 obv van 40 uur.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:30
Gemiddelde van afgelopen jaar krijg je WW uitkering. ( 75/70% )

https://www.uwv.nl/partic...gte-van-mijn-ww-uitkering

Dus in jou geval. 2021 half februari t/m 2022 Half februari.

Houd er rekening mee dat je dus van 1 oktober t/m half feb ook maar ww krijgt o.b.v. 28 uur.

Mogelijk dat je recht hebt op Garantiedagloon. Aangezien je binnen een jaar weer werkloos geraakt bent.

https://www.uwv.nl/partic...-werkloos-garantiedagloon

Dat betekend dat je de oude WW zou krijgen. ( maar dit weet UWV het beste )

[ Voor 30% gewijzigd door corporalnl op 10-02-2022 12:58 ]

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-05 21:47
Je wordt dus gestraft omdat je weer snel (tijdelijk) aan het werk bent gegaan... Bizar wel...

Maar volgens mij is het gelukkig niet zo heel erg en niet helemaal zoals hierboven staat...

"Uw loon van de periode van 12 maanden voordat u werkloos werd, bepaalt de hoogte van uw WW-uitkering. Dat noemen we het WW-maandloon. In de eerste 2 maanden is uw uitkering 75% van dat WW-maandloon. De volgende maanden ontvangt u 70"

Bron: Rijksoverheid.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeEs op 10-02-2022 13:01 ]

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-05 15:36
Wat was eigenlijk hun verklaring bij, we gaan je nog minder salaris bieden dan nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
pennywiser schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:06:
Wat was eigenlijk hun verklaring bij, we gaan je nog minder salaris bieden dan nu?
Het standaard riedeltje: op basis van kwaliteit, ervaring en de rest van het team.

Verder doe ik dus ook niet mee met de salarisverhoging van dit jaar, waardoor de salarisverlaging effectief nog groter is.

• Sovieto
Ah, garantiedagloon. Een goede term om even te zoeken: https://www.uwv.nl/partic...uwe%2C%20lagere%20inkomen.
Van WW naar baan en daarna opnieuw WW
Gaat u vanuit de WW aan de slag bij een werkgever en wordt u daarna weer werkloos? Dan gelden de volgende voorwaarden voor het garantiedagloon:

- U heeft minimaal 1 jaar gewerkt in uw oude baan, voordat u werkloos werd.
- Na deze baan had u recht op een WW-uitkering.
- Uw WW-uitkering eindigde doordat u een nieuwe baan kreeg en uw inkomsten meer waren dan 87,5% van uw WW-maandloon.
- U wordt werkloos, uw vorige WW-uitkering wordt niet voortgezet, maar u heeft wel recht op een nieuwe WW-uitkering.
- Deze nieuwe uitkering start binnen 1 jaar na het begin van de vorige WW-uitkering.
Ik moet dus even nagaan of ik aan dit punten voldoe. Dat ga ik uitzoeken

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-05 15:36
Sovieto schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:15:
[...]

Het standaard riedeltje: op basis van kwaliteit, ervaring en de rest van het team.

Verder doe ik dus ook niet mee met de salarisverhoging van dit jaar, waardoor de salarisverlaging effectief nog groter is.
Maak dat je wegkomt inderdaad, na een jaar is je ww-maandloon namelijk wel lager. Wat voor type werk doe je? En je mag dit contract weigeren: https://www.vhp-zorg.nl/n...gering-contractverlenging

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Wat je ww wordt kan je uitrekenen, maar ik ben ewl benieuwd waar de herbeleving dan zit?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Firestorm schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:36:
Wat je ww wordt kan je uitrekenen, maar ik ben ewl benieuwd waar de herbeleving dan zit?
Ik denk dat ie herberekening bedoelde.

• Sovieto
Ik bedoelde herleving. Gelukkig van deze situatie nog geen herbeleving gehad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeeDee855
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-04 11:53
Of herleving: Heeft u een WW-uitkering gehad en wordt u daarna binnen 26 weken weer werkloos? Vraag dan opnieuw online een WW-uitkering aan. Toen uw WW-uitkering werd stopgezet, heeft u van ons een brief gekregen. In die brief staat de datum tot wanneer u uw oude uitkering kunt terugkrijgen. Is deze datum nog niet voorbij? Dan bekijken wij of u uw oude WW-uitkering weer kunt krijgen. Dit noemen wij herleving van uw uitkering.
Pagina: 1