Mijn vraag...
Eind 2020 kocht ik een z490MB met een I5 10600k CPU.
Ik maakte een simpele OC in de BIOS. CPU clock ratio, Ring ratio, XMP profiel, Internal CPU Vcore op Adapt, CPU internal Vcore Offset op Legacy en CPU Internal Vcore Offset. Verder Speed shift OFF, Boost OFF, Ring to Core offset OFF, CPU Flex Ratio Override OFF.
In Windows 10 gaven CPU-Z en HWMonitor 5000MHz aan.
Nu ruimte tijd later staan deze beide weer op 4100MHz.
Het MB geeft nog steeds mijn gewenste 5000MHz aan.
Ik merk het nu pas weer, nu ik weer een programma draai wat meer van mijn CPU vraagt..
Kan dit met een Windows update te maken hebben dat de BIOS instellingen niet meer worden meegenomen.
En/of weet iemand hoe ik Windows kan aangeven de BIOS instellingen voorkeur te geven boven Windows of Intel instellingen die tijdens het opstarten worden ingeladen?
ps.aanvulling: mcupdate_GenuineIntel.dll heb ik hernoemd, maar geen verschil
Groet!
Eind 2020 kocht ik een z490MB met een I5 10600k CPU.
Ik maakte een simpele OC in de BIOS. CPU clock ratio, Ring ratio, XMP profiel, Internal CPU Vcore op Adapt, CPU internal Vcore Offset op Legacy en CPU Internal Vcore Offset. Verder Speed shift OFF, Boost OFF, Ring to Core offset OFF, CPU Flex Ratio Override OFF.
In Windows 10 gaven CPU-Z en HWMonitor 5000MHz aan.
Nu ruimte tijd later staan deze beide weer op 4100MHz.
Het MB geeft nog steeds mijn gewenste 5000MHz aan.
Ik merk het nu pas weer, nu ik weer een programma draai wat meer van mijn CPU vraagt..
Kan dit met een Windows update te maken hebben dat de BIOS instellingen niet meer worden meegenomen.
En/of weet iemand hoe ik Windows kan aangeven de BIOS instellingen voorkeur te geven boven Windows of Intel instellingen die tijdens het opstarten worden ingeladen?
ps.aanvulling: mcupdate_GenuineIntel.dll heb ik hernoemd, maar geen verschil
Groet!
[Voor 3% gewijzigd door JeroenS11 op 10-02-2022 11:51]