Toon posts:

Belastingdienst en tankpas gebruiken voor eigen 2e auto?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13:28
Goedendag allen,

Situatie:

Ik werk voor een werkgever die een mobiliteitsbudget ter beschikking stelt. Ik kon kiezen om de mobiliteit 100% uit te laten betalen bij mijn salaris, of ik kon een zakelijke lease auto kiezen en het verschil zou ik bij mijn salaris krijgen / bij betalen.
De zakelijke auto lease is mijn keuze geworden; Omdat de lease duurder is, wordt het ingehouden op mijn loon (elke cent). We rekenen per kwartaal af (voorschoten - daadwerkelijke facturen). Geen probleem. Bewuste keus en ik wist dit duidelijk van te voren.

Nu is mijn vraag: Hoe zit het met de tankpas gebruiken voor een eigen 2e auto tanken? Mijn werkgever vindt dat prima*, leasemaatschappij boeit het niet want die factureert alle kosten door naar mijn werkgever (en dus naar mij).

* Zolang er geen gedoe zal zijn met de belastingdienst, en alles netjes en legaal gebeurt.

Wat ik gevonden heb:

Ik heb gevonden dat als mensen een auto via hun werk ter beschikking gesteld krijgen, en meer dan 500 km prive rijden, dat ze dan over de autowaarde bijtelling betalen. Een percentage (meestal 22%) van de auto waarde wordt bij het inkomen opgeteld. Hierover betaald men extra belasting. Het maakt dan niet uit hoeveel kilometers extra men maakt. Verder betaal ik per definitie de auto lease 100% zelf, met zakelijke kosten aftrek, en betaal ik bijtelling. Ik mag dus "onbeperkt" privé kilometers rijden, zonder negatieve / extra belasting invloeden.

Verder heb ik gevonden dat sinds 2022, als ik een 2e lease auto zou nemen, en er op mijn adres meer dan 1 persoon een rijbewijs heeft, dat ik dan niet de bijtelling betaal van de duurdere lease auto, maar dat ik bijtelling moet betalen over de totale waarde van alle twee lease auto's. Maar dit geldt alleen als beide auto's via de zaak ter beschikking zijn gesteld. Dan tank je beide auto's zakelijk en doet men zakelijke kostenaftrek.

Mijn verwachting:

Maar ik verwacht in de toekomst een tussensituatie: Ik heb een zakelijke lease en een prive auto, en twee mensen met een rijbewijs op mijn adres. En ik ben dan van plan om goedkoper te tanken via mijn werkgever. Officieel is dit (indirect/virtueel) inkomen zou ik denken, maar omdat ik over dit inkomen al bijtelling betaal, hoef ik mij daar verder toch geen zorgen over te maken en is het legaal, en mag het?

Mijn vragen:
Klopt wat ik denk?
Kan iemand mij uitleggen wat de prive en zakelijke impact is als ik een 2e (prive) auto met goedkeuring van mijn werkgever en leasemaatschappij ga tanken?

Beste antwoord (via grasmanek94 op 11-02-2022 11:41)

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:22
Aardig van de werkgever. Lijkt mij formeel gewoon een extra vorm van loon waarover loonbelasting verschuldigd is. Je betaalt immers geen belasting over de benzine, maar over het privé gebruik van je door de wg beschikbaar gestelde leaseauto.

Ik ken overig echt niemand die dit doet, omdat dit in 99,9% van de gevallen ook absoluut niet is toegestaan.

[Voor 22% gewijzigd door sham27 op 11-02-2022 07:58]

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

Alle reacties

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je bij een controle kan aantonen dat *jij* de bijbehorende kilometers in de 2e auto ook hebt gereden dan zou het misschien wel mogen (dan valt het eigenlijk onder jouw bijtelling).
Maar als jouw partner/huisgenoot in de 2e auto rijdt dan is er geen inkomstenbelasting (en geen bijtelling) betaald over dat deel van jouw salaris.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• grasmanek94
Jaaap schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:30:
Als je bij een controle kan aantonen dat *jij* de bijbehorende kilometers in de 2e auto ook hebt gereden dan zou het misschien wel mogen (dan valt het eigenlijk onder jouw bijtelling).
Maar als jouw partner/huisgenoot in de 2e auto rijdt dan is er geen inkomstenbelasting (en geen bijtelling) betaald over dat deel van jouw salaris.
Dat klinkt logisch, ik heb even verder gezocht en vond dit:
Je verrekent alle btw en maakt daarop een correctie van 1,5% van de cataloguswaarde van de auto.
Het hele jaar trek je alle btw af en in januari van het nieuwe jaar voer je een correctie door van 1,5 % van de cataloguswaarde van je auto. Indien je bij de aanschaf van je auto al btw hebt afgetrokken, voer je (gedurende de eerste vijf jaar) een correctie door van 2,7%.
https://www.starten.nl/ke...akelijke-tankpas-het-kan/

Zou ik dan 1.5% van de cataloguswaarde van de 2e auto als BTW vrij kunnen aanmerken? Voor een 2e hands oude bak van 20,000 catalogusprijs zou dat 31.25 eur in BTW per maand schelen, niet veel maar ook niet niks. Tenzij een 1.5% correctie op "alle BTW aftrek" betekent dat ik dan alleen 1.5% van 20,000 aan BTW betaal. Dan kan er veel bespaart worden bij veel kms (iig boven 150 euro per maand aan brandstof). Als we met BTW moeten schuiven en bij moeten houden welke benzine voor welke auto is dan gaat mijn werkgever zeker niet akkoord. Die wil gewoon een simpele administratie, wat ik zeker begrijp. Misschien dat een 2e tankpas die voor die auto is een oplossing is?

[Voor 26% gewijzigd door grasmanek94 op 10-02-2022 11:49]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

grasmanek94 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:36:
[...]

[...]

Je bent toch geen ZZP'er? Want dan heb je je helemaal in de vingers gesneden en had je helemaal geen lease moeten afnemen bij jouw werkgever...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Jaaap schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:30:
Que? Als die partner in je lease-auto privé kilometers maakt hoef je daar verder ook niets extras over af te dragen. Waar bazeer je deze uitspraak op? TS krijgt gratis brandstof van zijn baas, aan wie hij die brandstof verder ter beschikking stelt is volgens mij niet bijster relevant (mits zijn baas daar geen beperkingen aan stelt)?
grasmanek94 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:36:
[...]

[...]

Zou ik dan 1.5% van de cataloguswaarde van de 2e auto als BTW vrij kunnen aanmerken? Voor een 2e hands oude bak van 20,000 catalogusprijs zou dat 31.25 eur in BTW per maand schelen, niet veel maar ook niet niks. Tenzij een 1.5% correctie op "alle BTW aftrek" betekent dat ik dan alleen 1.5% van 20,000 aan BTW betaal. Dan kan er veel bespaart worden bij veel kms (iig boven 150 euro per maand aan brandstof). Als we met BTW moeten schuiven en bij moeten houden welke benzine voor welke auto is dan gaat mijn werkgever zeker niet akkoord. Die wil gewoon een simpele administratie, wat ik zeker begrijp.
Dat is info over wanneer je zelf ondernemer bent volgens mij? Lijkt me dus niet heel relevant voor jouw case.

Het is een beetje een apart geval. Doorgaans is het naar mijn ervaring namelijk niet toegestaan om met een tankpas van een leaseauto ook andere voertuigen te tanken. Maar als je baas het goed vindt is dat mooi meegenomen natuurlijk. In weze is het niet gek veel anders dan wanneer je meer privé kilometers zou maken met de lease auto? Dat heeft ook nergens invloed op (al heb ik wel eens begrepen dat in extreme gevallen er wel een naheffing kan komen, omdat het gebruik niet meer in verhouding staat tot de standaard bijtelling die gerekend wordt). Maar het fijne weet ik er ook niet van voor dit specifieke geval.

[Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 10-02-2022 11:57]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:09
Mag niet. Die tankpas is bedoeld om brandstof voor jouw zakelijke auto mee te betalen. Ieder auto op de zaak, heeft zijn eigen kostenpost in de administratie en komt niet uit 1 pot vandaan. Zo is het ook niet de bedoeling dat jouw collega die ook een tankpas heeft jouw auto kan volgooien omdat jij die van jou vergeten bent.
Dus zo moet het inzichtelijk zijn wat per zakelijke auto de kosten zijn met een sluitende kilometerregistratie.

Al zou je een vervangende auto hebben mag je daar incidenteel mee tanken met die pas. Ook dit is een grijs gebied waar vaak geen probleem van wordt gemaakt.

Stel dat jij naast je zakelijke lease auto met tankpas een mooie prive cabrio hebt waar je graag mee in de zomer wilt rijden naar je werk, dan mag jij niet met die zakelijke pas tanken. Want daarvoor gelden weer andere regels.

Met privevervoer naar werk komen krijg je reiskostenvergoeding voor en die staat onbelast vast op tot 0,19 per kilometer. Moet je wel een kilometerregistratie in je reisdeclaratie.

Dus is het legaal, nee. Doen veel mensen dit? Ja. Je werkgever doelt er op dat het toch niet opvalt als je zo nu en dan je eigen auto zou tanken en ziet het door de vingers. Zie het als een horecahouder die zijn boodschappen op de zaak zet.

• da_Mastah
  • Niet online
Dit moet je echt niet doen, want je kan behoorlijk gedoe krijgen met de belastingdienst, want er zit niet alleen jouw een (fiscale) rechtvaardiging van de kosten zoals bijtelling, maar er zit ook een fiscale kant aan de werkgever / leasemaatschappij.
Omdat de auto van de zaak een bedrijfsmiddel is zal (aannemende dat het bedrijf waar je werkt geen zorg of onderwijsinstelling of iets dergelijks is) BTW-plichtig zijn. De werkgever en leasemaatschappij zullen dus bijvoorbeeld op de getankte brandstof de BTW terugvorderen bij de belastingdienst.

Als jij die brandstof hebt gebruikt voor jouw prive auto (die dus geen bedrijfsmiddel is) is er bijvoorbeeld geen recht op BTW teruggave. En bij ieder tankstation hangt wel een camera. Op het moment dat het opgemerkt wordt zit het direct in de categorie belastingfraude.

En op de vraag of veel mensen dit doen: hierboven wordt gezegd dat velen het zouden doen. Maar van de vele leaserijders die ik ken, doet niemand dit. Je wilt dit soort situaties niet met de belastingdienst (want er is geen sprake van "grijs gebied", waar men wil eens een gokje wil wagen).
Als je graag veel privekilometers rijdt met de zakelijke tankpas, gewoon je zakelijke auto gebruiken waar je de bijtelling op betaalt. Dan is er geen discussie met de belastingdienst. (En categorie "excessief prive gebruik" komt echt zelden voor, en dient de belastingdienst dit te bewijzen).

• grasmanek94
Het zal waarschijnlijk veel gedoe schelen en gewoon die paar tientjes per maand meer betalen. Jammer dat het zo lastig is wettelijk iets te vinden hierover, om een definitief/duidelijk antwoord te hebben.

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-04 23:21

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

De belastingdienst kijkt alleen maar naar de gereden kilometers - meer of minder dan 500. Pak je een bijtelling dan kijken ze helemaal nergens naar, zeker niet in het geval van lease. Het zal de inspectie worst zijn of de auto 1 op 14 of 1 op 7 rijdt.

Fiscale risico's: btw risico ligt bij de leasemaatschappij/werkgever.

Loon: ligt bij de werkgever. Loon hoor ik je denken? Ja, als je de benzine in de privé auto gooit dan is het loon in natura want de peut wordt niet in de bedrijfsauto getankt. Bijtelling komt in dit kader helemaal niet in beeld.
Als het al bij een controle naar voren komt dan zou het dus kunnen zijn dat ze de consumentenwaarde van de benzine gaan bruteren. Dwz dat die consumentenwaarde als nettoloon wordt gezien en ze gaan terug rekenen naar het bruto equivalent. Het verschil is loonbelasting.

Als je die benzine niet kado krijgt maar via de eigen bijdrage afrekent dan is er eigenlijk niks aan de hand qua loon maar is er ook geen voordeel? Als je de benzine ex btw afrekent dan zou die btw loon kunnen zijn.

[Voor 11% gewijzigd door de meester01 op 11-02-2022 01:07]

9620wp op ut dakkie

• MAX3400

MAX3400

grasmanek94 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:58:
Het zal waarschijnlijk veel gedoe schelen en gewoon die paar tientjes per maand meer betalen. Jammer dat het zo lastig is wettelijk iets te vinden hierover, om een definitief/duidelijk antwoord te hebben.
Dan bel je de fiscus? En als ze al een antwoord hebben, dan zal het waarschijnlijk gebaseerd zijn op de regelgeving zoals die er nu ligt; dat houdt meteen in dat jezelf (dus) de wijzigingen hieromtrent inzichtelijk zal moeten krijgen per fiscaal jaar in de toekomst.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• sham27
Aardig van de werkgever. Lijkt mij formeel gewoon een extra vorm van loon waarover loonbelasting verschuldigd is. Je betaalt immers geen belasting over de benzine, maar over het privé gebruik van je door de wg beschikbaar gestelde leaseauto.

Ik ken overig echt niemand die dit doet, omdat dit in 99,9% van de gevallen ook absoluut niet is toegestaan.

[Voor 22% gewijzigd door sham27 op 11-02-2022 07:58]

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:43
@grasmanek94
Even voor de duidelijkheid, betreft het een normale leaseauto of betreft het financial lease van je werkgever?
Of te wel, betaal jij gewoon je werkgever voor de auto? Want zo klinkt het.
Dan is het tanken voor je 2e auto gewoon een vorm van salaris in natura. Als jullie dit beide niet opgeven pleeg je gewoon fraude. Maar als het een klein bedrag per maand is zou het misschien nog net mogen (zoals het kerstpakket).
Als je de tankpas gewoon als pinpas ziet is het het duidelijkste volgens mij.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

ff nieuwsgierig:
En ik ben dan van plan om goedkoper te tanken via mijn werkgever.
hoe werkt dit? Wordt de BTW dan niet doorgerekend naar jou toe? Want ik denk dat de belastingdienst daar wel wat van zal vinden.
Of heeft je werkgever een deal met een benzine-/leasemaatschappij waardoor hij korting krijgt op de benzine en die korting 1 op 1 aan jou doorgeeft?

jaren geleden zat ik bij een grondverzetbedrijf. Daar tankten medewerkers af en toe op het bedrijf, tot de belastingdienst daar achter kwam en er een stokje voor stak door middel van extra loonheffingen.

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• grasmanek94
de meester01 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 01:04:
De belastingdienst kijkt alleen maar naar de gereden kilometers - meer of minder dan 500. Pak je een bijtelling dan kijken ze helemaal nergens naar, zeker niet in het geval van lease. Het zal de inspectie worst zijn of de auto 1 op 14 of 1 op 7 rijdt.

Fiscale risico's: btw risico ligt bij de leasemaatschappij/werkgever.

Loon: ligt bij de werkgever. Loon hoor ik je denken? Ja, als je de benzine in de privé auto gooit dan is het loon in natura want de peut wordt niet in de bedrijfsauto getankt. Bijtelling komt in dit kader helemaal niet in beeld.
Als het al bij een controle naar voren komt dan zou het dus kunnen zijn dat ze de consumentenwaarde van de benzine gaan bruteren. Dwz dat die consumentenwaarde als nettoloon wordt gezien en ze gaan terug rekenen naar het bruto equivalent. Het verschil is loonbelasting.

Als je die benzine niet kado krijgt maar via de eigen bijdrage afrekent dan is er eigenlijk niks aan de hand qua loon maar is er ook geen voordeel? Als je de benzine ex btw afrekent dan zou die btw loon kunnen zijn.
Nou, er is wel voordeel te halen, kijk:

Salaris: X bedrag
Mobiliteit: 800 ex BTW
Netto onkosten: 50
Op rekening: Salaris + Mobiliteit - (Loonbelasting over Salaris + Mobiliteit) + onkosten

Nu ik lease rijdt:

Kosten auto: 590 ex BTW
Brandstof binnen mobiliteit ex BTW: 210
Brandstof buiten mobiliteit inc BTW: 175
Bijtelling Basis: 670
Bijtelling: Bijtelling Basis - Brandstof buiten mobiliteit = 495
Op rekening: Salaris - (Loonbelasting over Salaris + Bijtelling [495]) - Brandstof buiten mobiliteit inc BTW + onkosten
(zo doet elke detacheerder dat)

Door brandstof inc BTW te tanken kan ik nog voor 495 "voordeel" uit halen, want dat betekent dat ik over 495 euro geen loonbelasting betaal (want van je virtuele bijtelling mag je eigen bijdrages inc BTW aftrekken). bijtelling mag niet lager dan 0 zijn. Als ik voor 495 inc BTW tank betaal ik effectief ~255 eur voor de brandstof (verschil op netto loon). Dat is toch een mooie (waarschijnlijk legale) besparing. Ofwel 2 euro voor benzine maakt een verschil van ongeveer 1 euro netto op mijn rekening, wanneer dit zou mogen.
MAX3400 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 07:40:
[...]

Dan bel je de fiscus? En als ze al een antwoord hebben, dan zal het waarschijnlijk gebaseerd zijn op de regelgeving zoals die er nu ligt; dat houdt meteen in dat jezelf (dus) de wijzigingen hieromtrent inzichtelijk zal moeten krijgen per fiscaal jaar in de toekomst.
Ik hoop dat ze mij met die vraag kunnen helpen, zal ik wel doen vandaag.
sham27 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 07:57:

Maar waarom is dit niet toegestaan?
chrisborst schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:12:
@grasmanek94
Even voor de duidelijkheid, betreft het een normale leaseauto of betreft het financial lease van je werkgever?
Het betreft operationele lease via een leasemaatschappij.
Of te wel, betaal jij gewoon je werkgever voor de auto? Want zo klinkt het.
Als je mijn vorig voorbeeld bekijkt, krijg ik inderdaad 800 bruto minder salaris, en nog een extra inhouding voor een slurpende bak / veel kilometers.
Dan is het tanken voor je 2e auto gewoon een vorm van salaris in natura. Als jullie dit beide niet opgeven pleeg je gewoon fraude. Maar als het een klein bedrag per maand is zou het misschien nog net mogen (zoals het kerstpakket).
Als je de tankpas gewoon als pinpas ziet is het het duidelijkste volgens mij.
Hmm dat is inderdaad een andere manier van kijken.
Pietervs schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:43:
ff nieuwsgierig:
En ik ben dan van plan om goedkoper te tanken via mijn werkgever.
hoe werkt dit? Wordt de BTW dan niet doorgerekend naar jou toe? Want ik denk dat de belastingdienst daar wel wat van zal vinden.
Uiteindelijk wordt het wel doorberekend, maar het loont als je mijn berekening ziet.
Of heeft je werkgever een deal met een benzine-/leasemaatschappij waardoor hij korting krijgt op de benzine en die korting 1 op 1 aan jou doorgeeft?
Alle kortingen/kosten worden direct naar mijn salaris doorbelast.
jaren geleden zat ik bij een grondverzetbedrijf. Daar tankten medewerkers af en toe op het bedrijf, tot de belastingdienst daar achter kwam en er een stokje voor stak door middel van extra loonheffingen.
Maar die betaalden zeker geen bijtelling?

• de meester01

de meester01

OK dus je betaalt de benzine zelf inclusief btw (dat gaat goed) en je wilt het als eigen bijdrage voor privé gebruik auto van de werkgever aftrekken. Dat laatste kan in principe niet want dat is het niet.

Het risico ligt met name bij je werkgever. Als die ervan op de hoogte is krijgt hij bij een loon controle een naheffing en een boete van 100 %

Op welke schaal denk je dat te doen? Hoeveel euro per maand?

9620wp op ut dakkie

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:59
grasmanek94 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:18:
[...]

Nou, er is wel voordeel te halen, kijk:

Op rekening: Salaris + Mobiliteit - (Loonbelasting over Salaris + Mobiliteit) + onkosten

Nu ik lease rijdt:

Kosten auto: 590 ex BTW
Brandstof binnen mobiliteit ex BTW: 210
Brandstof buiten mobiliteit inc BTW: 175
Bijtelling Basis: 670
Bijtelling: Bijtelling Basis - Brandstof buiten mobiliteit = 495
Op rekening: Salaris - (Loonbelasting over Salaris + Bijtelling [495]) - Brandstof buiten mobiliteit inc BTW + onkosten
(zo doet elke detacheerder dat)

Door brandstof inc BTW te tanken kan ik nog voor 495 "voordeel" uit halen, want dat betekent dat ik over 495 euro geen loonbelasting betaal (want van je virtuele bijtelling mag je eigen bijdrages inc BTW aftrekken). bijtelling mag niet lager dan 0 zijn. Als ik voor 495 inc BTW tank betaal ik effectief ~255 eur voor de brandstof (verschil op netto loon). Dat is toch een mooie (waarschijnlijk legale) besparing. Ofwel 2 euro voor benzine maakt een verschil van ongeveer 1 euro netto op mijn rekening, wanneer dit zou mogen.
Maar die tankbeurten vallen helemaal niet onder je mobiliteit. Die gebruik je voor een random andere auto. Dat is gewoon fraude. Waarom ga je niet meer rijden met je leaseauto dan?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Het enige wat je van bijtelling kan aftrekken zijn bijdrages die jij betaalt aan het privé gebruik van de auto waar je bijtelling over betaalt. Een bijdrage voor het gebruik van je tankpas om daar andere voertuigen mee af te tanken valt overduidelijk niet onder bijdrage privégebruik leaseauto.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• grasmanek94
de meester01 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:30:
OK dus je betaalt de benzine zelf inclusief btw (dat gaat goed) en je wilt het als eigen bijdrage voor privé gebruik auto van de werkgever aftrekken. Dat laatste kan in principe niet want dat is het niet.

Het risico ligt met name bij je werkgever. Als die ervan op de hoogte is krijgt hij bij een loon controle een naheffing en een boete van 100 %

Op welke schaal denk je dat te doen? Hoeveel euro per maand?
Ah ja die is er al van op de hoogte want ik heb natuurlijk de vraag gesteld of het mag.

Ik verwacht 100-200 eur inc btw per maand? (500-1000km/mnd, ofwel besparing van max 1200 eur per jaar)
jaspermeul schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:31:
[...]

Maar die tankbeurten vallen helemaal niet onder je mobiliteit. Die gebruik je voor een random andere auto. Dat is gewoon fraude. Waarom ga je niet meer rijden met je leaseauto dan?
2e autotje in mijn naam, die huisgenoten zonder vergoeding mogen gebruiken zodat zij zelf geen auto te hoeven kopen. De leaseauto heeft natuurlijk ook contract kilometers. Gelukkig valt de extra betaling per km mee, mocht dat zo zijn.
Het enige wat je van bijtelling kan aftrekken zijn bijdrages die jij betaalt aan het privé gebruik van de auto waar je bijtelling over betaalt. Een bijdrage voor het gebruik van je tankpas om daar andere voertuigen mee af te tanken valt overduidelijk niet onder bijdrage privégebruik leaseauto.
https://download.belastin...heffingen-lh0221t14fd.pdf

In het handboek staat alleen "eigen bijdrage prive gebruik auto". Ik heb wel dit gevonden:
Verder moet u onderscheid maken tussen betalingen aan u en betalingen aan derden. Betaalt uw
werknemer een bedrag aan derden, bijvoorbeeld voor het wassen van de auto in de wasstraat, dan wordt de
bijtelling privégebruik auto daardoor niet lager. De bijtelling wordt alleen lager als u met uw werknemer
hebt afgesproken dat hij de betaling aan derden voor u of namens u doet en u die betaling verrekent als
bijdrage voor het privégebruik. In dat geval mag u de betaling niet vergoeden.
Via de tankpas betaald mijn werkgever de rekening naar de leasemaatschappij. Dus als ik een prive betaling met mijn pinpas doe naar de wasstraat, kan ik dat niet van de bijtelling aftrekken. Maar doe ik dat met mijn tankpas, dan betaald mijn werkgever de rekening, en betaal ik aan mijn werkgever, wat dus betekent dat ik wel de wasstraat zou mogen aftrekken? Geldt dat dan ook niet voor extra brandstof die ik in een jerycan doe, en dan dus in een 2e auto stop?

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:59
Je mist volgens mij het hele punt dat de kosten van de werkgever alleen voor de auto mogen zijn die de werkgever ter beschikking stelt.
Als jij dat voor een andere auto wil gebruiken, of die nou van jezelf, van je familie of een wildvreemde is, is dat gewoon fraude. Jerrycans vullen voor een andere auto is dat net zo.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

grasmanek94 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:50:
[...]
https://download.belastin...heffingen-lh0221t14fd.pdf

In het handboek staat alleen "eigen bijdrage prive gebruik auto". Ik heb wel dit gevonden:
[...]
Via de tankpas betaald mijn werkgever de rekening naar de leasemaatschappij. Dus als ik een prive betaling met mijn pinpas doe naar de wasstraat, kan ik dat niet van de bijtelling aftrekken. Maar doe ik dat met mijn tankpas, dan betaald mijn werkgever de rekening, en betaal ik aan mijn werkgever, wat dus betekent dat ik wel de wasstraat zou mogen aftrekken? Geldt dat dan ook niet voor extra brandstof die ik in een jerycan doe, en dan dus in een 2e auto stop?
Dat hele stuk gaat natuurlijk over het ter beschikking stellen van een auto van de zaak en het privégebruik daarvan. Allerlei ongerelateerde kosten die de werkgever betaalt en op jou verhaalt proberen daaronder te schuiven lijkt me incorrect.

Je betaalt die bijtelling omdat het privégebruik van die auto van de zaak gezien wordt als beloning. Voor zover je het privégebruik van die auto zelf betaalt mag je dat dus logischerwijs verrekenen met de bijtelling. Het zou vrij zot worden als je random andere kosten die je (toevallig via je werkgever) maakt ook daarmee zou mogen verrekenen.

• MAX3400

MAX3400

[...]
Jij hebt niks af te trekken. Punt. Die pas is niet van jou. Dat is een "overeenkomst" tussen werkgever en betaalverwerker.

Hoogstens dat jouw werkgever jou schadeloos stelt (netto onkosten terugbetalen) voor bepaalde uitgaven die jij aan een zakelijk object (auto in dit geval) hebt betaald uit je eigen zak.

Wil je wel aftrekken? Dan moet je jezelf in een ZZP-constructie hijsen en jezelf laten inhuren door jouw werkgever. Alle vervoer dan op je ZZP-constructie afnemen / registreren. En dan met een leuke administratie alle zaken aftrekken waar mogelijk.

• grasmanek94
Ik heb met de belastingdienst gebeld, en "ja je mag gewoon tanken met de tankpas van je zaak", maar "omdat de extra privé auto buiten de dienstbetrekking valt, is dit gewoon extra loon, waardoor er geen voordeel is". En de werkgever moet daar van alles over betalen / premies, dus die zou erop achteruit gaan. Dat gaan we dan natuurlijk niet doen. Jammer maar zo zien we weer, de belastingdienst heeft voordelen erg goed afgedekt.

[Voor 17% gewijzigd door grasmanek94 op 11-02-2022 11:13]

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-04 21:00

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik moet bij de tankpas die bij mijn lease-auto hoort altijd de km-stand invullen, of "vervangend vervoer" kiezen op de pinterminal. Op die manier is dus heel makkelijk na te gaan of het verloop in km-stand van je lease-auto logisch is, en welke tankbeurten je niet je lease-auto bijvult. Bij mij is dat jaarlijks op één hand te tellen (vervangend vervoer bij onderhoud of af en toe huurauto).

Bij jouw gebruik zal je dan erg vaak "vervangend vervoer" tegen gaan komen. Ik neem aan dat de belastingdienst daar wel wat van vindt, zeker als je de brandstof bruto exclusief BTW aan je baas terug moet betalen. Ik heb hier nooit naar gezocht, maar het lijkt me nadrukkelijk niet de bedoeling dus ik zou het heel goed uitzoeken voor je zo'n constructie veelvuldig gaat inzetten.

• de meester01

de meester01

Nee, natuurlijk niet maar dat wist je zelf ook wel :+

Waar ligt dan de grens? De hele familie op 1 tankpas tot de 'eigen bijdrage' net zo hoog is als de bijtelling?

Ik heb de risico's benoemd en het gegeven dat er een boete opgelegd kan worden geeft al aan dat je fout bezig bent. Creatief Googlen tot je een antwoord vindt dat je past is tzt geen argument bij een controle. Maar daar oordeel ik niet over, ik geef je alleen een fiscaal inzicht.

Let wel: als jij en je werkgever niks vastleggen en ze willen ooit van je af dan hebben ze gelijk een stok om te slaan.

9620wp op ut dakkie

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:36
Volgens mij begint 't kwartje al te vallen, maar ik voeg er ook nog even een visie aan toe.

Als je tankt voor een andere auto, (rechtstreeks of jerrycan) heeft die tankbeurt geen relatie meer tot je eigen leaseauto. En is het dus ook op geen enkele manier te verrekenen op de bijtelling.

Echter je hebt een royale werkgever die over 't tanken niet moeilijk doet. Je heb feitelijk dus twee regelingen die m.i. los van elkaar staan die toevallig over één tankpas lopen. Maar fiscaal zijn ze los van elkaar en dus ook niet met elkaar te verrekenen.

Enige voordeel wat m.i. wèl mag is als de werkgever voordeligere benzine koopt via de leasemaatschappij.
Deze 1op1 doorberekend NETTO via de tankpas/loonstrook. Maar dan mag je blij zijn met twee cent/l voordeel.

Fiscaal is er geen enkel voordeel te halen. Daarom wisselt half leaserijdend Nederland ook de auto met de partner of werkt thuis als de partner een lange rit voor de boeg heeft. Dàt valt wel onder het voordeel van de bijtellingsregeling.

• Question Mark
  • Laatst online: 01-04 11:21

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

com2,1ghz schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:06:
Mag niet. Die tankpas is bedoeld om brandstof voor jouw zakelijke auto mee te betalen. Ieder auto op de zaak, heeft zijn eigen kostenpost in de administratie en komt niet uit 1 pot vandaan. Zo is het ook niet de bedoeling dat jouw collega die ook een tankpas heeft jouw auto kan volgooien omdat jij die van jou vergeten bent.
Dit betwijfel ik. De tankpas wordt door de werkgever betaald, hoe de tankpas ingezet wordt binnen zijn onderneming is aan de werkgever. Met deze tankpas ook een prive auto mogen tanken is gewoon een vorm van loon in natura, waar nog loonbelasting over betaald moet worden.

Ik zou als TS even met de werkgever om tafel of deze extra "beloning" niet via de werkkostenregeling verrekend kan worden. Dan kan TS er nog steeds gebruik van maken, maar is alles netjes verantwoord.

https://www.rijksoverheid...rd/werkkostenregeling-wkr
Via de werkkostenregeling (WKR) kunt u als werkgever onbelaste vergoedingen aan uw werknemers geven. U mag ook zaken vergoeden waar een werknemer privé voordeel van kan hebben. Denk aan gereedschap, tablets, sportabonnementen of kerstpakketten.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:19
gwystyl schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:12:
Ik moet bij de tankpas die bij mijn lease-auto hoort altijd de km-stand invullen, of "vervangend vervoer" kiezen op de pinterminal.
Precies dit.

@grasmanek94
Ik weet niet welke leasemaatschappij je hebt, maar ik heb nooit anders meegemaakt dan dat je het kenteken tijdens afrekenen van de brandstof moet invoeren. Als jij een extreem hoog verbruik hebt, gaan ze dat zeker weten signaleren. Hetzelfde als je bijvoorbeeld wekelijks donuts draait op de parkeerplaats en ieder kwartaal nieuwe banden nodig hebt. "Goed huisvaderschap" noemen ze dat en staat praktisch altijd in het contract dat je getekend hebt.

Ondanks dat de werkgever het "prima" vindt, wil dat niet veel zeggen. Ten eerste staan ze niet boven de (belasting)wet én een eventuele narekening (van loon in natura) kom op jouw eigen bordje terecht. Daarnaast heb ik (kleinere) bedrijven meegemaakt die minder wisten van regelgeving omtrent leaseauto's dan ikzelf, dus denk zelf altijd goed na of iets wel kan/klopt.
Privékosten als een wasstraat "aftrekken" kan soms in de vorm van fiscaalvriendelijk verrekenen, d.w.z. dit bedrag trekken ze van je brutoloon af alvorens je loonbelasting berekend wordt. Dit heeft vrij weinig met de leaseauto an sich te maken want deze verrekening kan bijvoorbeeld ook gebruikt worden voor kleding of materiaal wat je zelf hebt aangeschaft maar (semi-)verplicht is voor je werk.

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-04 23:08
Je moet echt wel de km-stand invullen bij een tankbeurt. Een keer een foutje daarin is niet erg, maar als je continue de verkeerde km-stand invoert, dan komen ze daar wel achter nadat de auto naar de garage is geweest voor onderhoud, bandenwissel, schadeherstel etc. Daar wordt altijd de km stand geregistreerd en doorgestuurd naar de lease maatschappij. Die controleren dan echt wel op het verbruik van de auto en als jij continue tankt voor een andere auto naast die van jouw, dan is je verbruik waarschijnlijk 2x zo hoog als het zou moeten zijn.
De leasemaatschappij geeft je de tankkaart en ik heb nog nooit gezien dat er niet in de kleine lettertjes staat dat die tankkaart alleen maar gebruikt mag worden voor het tanken (en eventuele olie, ruitenwisservloeistof en het wassen) van die auto. Op mijn huidige kaart staat zelfs het kenteken gedrukt. Uitwisselen met een collega zodat die een keer kan tanken op jouw kaart wordt vaak al aangegeven dat dit niet mag.

Ik zou maar eens goed de voorwaarden van de tankkaart lezen die je bij die kaart hebt gekregen (in papier, email of mobiele app).

• sham27
SunnieNL schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:47:
Je moet echt wel de km-stand invullen bij een tankbeurt. Een keer een foutje daarin is niet erg, maar als je continue de verkeerde km-stand invoert, dan komen ze daar wel achter nadat de auto naar de garage is geweest voor onderhoud, bandenwissel, schadeherstel etc. Daar wordt altijd de km stand geregistreerd en doorgestuurd naar de lease maatschappij. Die controleren dan echt wel op het verbruik van de auto en als jij continue tankt voor een andere auto naast die van jouw, dan is je verbruik waarschijnlijk 2x zo hoog als het zou moeten zijn.
De leasemaatschappij geeft je de tankkaart en ik heb nog nooit gezien dat er niet in de kleine lettertjes staat dat die tankkaart alleen maar gebruikt mag worden voor het tanken (en eventuele olie, ruitenwisservloeistof en het wassen) van die auto. Op mijn huidige kaart staat zelfs het kenteken gedrukt. Uitwisselen met een collega zodat die een keer kan tanken op jouw kaart wordt vaak al aangegeven dat dit niet mag.

Ik zou maar eens goed de voorwaarden van de tankkaart lezen die je bij die kaart hebt gekregen (in papier, email of mobiele app).
Onzin. Ik vulde toen ik nog tankte altijd 0 in. Nooit wat van gehoord.

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-04 23:08
sham27 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:51:
[...]

Onzin. Ik vulde toen ik nog tankte altijd 0 in. Nooit wat van gehoord.
En jij tankte ook gewoon een 2de auto met die pas? Of niet?
Zo niet, dan is de km-stand dus doorgegeven tijdens een beurt of bandenwissel aan de leasemaatschappij en was er blijkbaar niets aan de hand.
Als je wel tankte voor een 2de auto, dan heb je denk ik wel geluk gehad.

Mijn werkgever zit er redelijk bovenop als je verbruik aan de hoge kant is. Deels omdat zij natuurlijk mee betalen en deels omdat we milieu in onze waarden hoog hebben staan.

[Voor 28% gewijzigd door SunnieNL op 11-02-2022 13:55]

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:29
grasmanek94 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:12:
Jammer maar zo zien we weer, de belastingdienst heeft voordelen erg goed afgedekt.
Maar dat is toch logisch, je werkgever kan je toch ook niet zomaar even 200 euro per maand belastingvrij in je handen drukken.

• grasmanek94
Werkgever en LM boeit verbruik en km stand niet want LM belast brandstofkosten gewoon door naar werkgever, en werkgever naar mij. LM gebruikt km stand alleen om aan te geven wanneer het tijd is voor een bandenwissel, service, etc.

• sham27
SunnieNL schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:52:
[...]

Zo niet, dan is de km-stand dus doorgegeven tijdens een beurt of bandenwissel aan de leasemaatschappij en was er blijkbaar niets aan de hand.

Mijn werkgever zit er redelijk bovenop als je verbruik aan de hoge kant is. Deels omdat zij natuurlijk mee betalen en deels omdat we milieu in onze waarden hoog hebben staan.
Nee tuurlijk tankte ik niet voor een 2e auto. Dat zou fraude zijn richting de fiscus én mijn werkgever.

De km standen werden idd wel doorgegeven bij beurtjes.

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-04 10:52
SunnieNL schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:52:
[...]

Die km stand ingeven is toch puur voor je werkgever, dat is vaak ook een optie trouwens dat je uit kan schakelen. Hiermee kunnen ze ook je verbruik opvolgen en eventueel misbruik aanpakken. Maar als je werkgever zelf aangeeft dat het niet uit maakt voor hun dan maakt het voor jou toch ook niet uit. Er zijn evengoed bedrijven die een tankkaart gebruiken voor meerdere wagens. Het belasting verhaal is natuurlijk iets anders.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee