• exyll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-04 14:45
Sinds kort geeft mijn 14E4E geen beeld meer bij het aanzetten. De groene led bij de aan/uit schakelaar en het rood/oranje "tally" lampje brand maar zonder de typische "GONG". Geen vreemde geur geen geluidjes.

Jammer natuurlijk! Ook heb ik een 20", die doet het wel maar die durf ik nou ook niet meer te gebruiken :-)

Een service manual gevonden op https://www.manualslib.com/ en de PVM open gemaakt. Wel wat stof dus dat ga ik schoonmaken. Ik heb de beeldbuis ontladen het "G-board" los en opengemaakt.

Ik ben alleen helemaal niet thuis op die gebied en echt een amateur.

Hoe kan ik het beste dit aanpakken? Ik kan niet echt iets vinden over dit probleem maar misschien laat m'n Googlefu me in de steek.

G-board is door de behuizing ook aardig schoon t.o.v. het A-board maar ik wil eerst wat meten om uit te sluiten dat niet daar al een probleem zit. Maar weet niet echt wat te meter en hoe.

Bijvoorbeeld, kan ik altijd meter t.o.v. ground ongeacht de voltages? Er zijn lage, hoge en zeer hoge voltages.

Anyway... wie helpt me een zetje in een richting te geven?

Ramon Smits

Anoniem: 454358

Ik ken de monitor niet, maar ik heb wel veel ervaring met arcade monitoren. Die zijn inmiddels allemaal zo oud, dat als ik een nieuwe arcade kast krijg, ik als eerste alle condensators ga vervangen. En dan zijn er vaak nog enkele transistors gaar. Over het algemeen vrij simpele techniek. Maar let idd wel op de hoge spanningen, zeker sommige caps kunnen dat voor lange tijd bewaren, en ook de crt kan zichzelf weer "opladen", elke keer ontladen als je daar mee gaat werken.

Als je er echt geen verstand van hebt, zou ik ze even wegbrengen, die pvm zijn geld waard, en het zou zonde zijn als je het chassis zou slopen.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:08

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De gong die je hoort bij beeldbuizen is een demagnetisering spoel, die zit meestal langs de buitenrand van de buis. Het lijkt dus een voedingsprobleem.

Dat kan overal zitten gezien de hoogspanningstrafo ook veelal voor wat voedingen zorgt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exyll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-04 14:45
Ik heb wat voltage gemeten. Volgens mij moet er een 115V, 15V en 5V zijn.

Als ik het scherm aan zet zijn de voltage hoog. Meter op de pinnen toont dat de voltages vrij vlot zakken en 2 zelfs richting 0 over een aantal minuten.

Ik neem aan dat dat niet goed is?

Hier een opname van m'n metingen:

YouTube: YouTube

Ramon Smits