Rechten/plichten uitbouw muur in tuin buren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:57
Bijna 10 jaar geleden hebben wij een uitbouw gerealiseerd conform de maten die zijn gehanteerd vanuit de bouw als optie (2.8 meter diep). Toen was het zo dat een uitbouw van de buren vanuit de bouw ongeveer 20 cm op je perceel kwam te staan.

Nu wilden wij natuurlijk graag een doorgetrokken muur in onze woonkamer dus hebben we gekozen voor een HSB wand voor de zijkant zodat de (buiten)muur in zijn geheel wat smaller zou worden (met isolatie in de muur ipv tegen de muur). Nu heb ik destijds met onze buren die ook geen uitbouw hadden afgesproken dat wij de bakstenen buitenmuur op hun erf mochten bouwen, zodat zij deze in de toekomst eventueel zouden kunnen gebruiken als binnenmuur. Immers liep de buitenkant van de buitenmuur gelijk met de binnenkant van hun eigen muur.
Zij hebben aangegeven dat zij geen plannen hadden voor een uitbouw maar het geen probleem vonden.

Nu is het geval dat wij binnenkort gaan verhuizen, en natuurlijk achteraf geen gezeur willen krijgen met de kopers van ons huis, of als de buren hun huis zouden verkopen met die nieuwe bewoners.

Ik sta op goede voet met de buren (15 jaar) maar zouden nieuwe bewoners van dat pand na 10/15 jaar alsnog kunnen eisen die muur te slopen omdat het +/- 12cm op hun erf staat? Dit wil ik uiteraard voorkomen maar ik weet niet goed of ik daar iets van op papier zou moeten zetten, en of de buren dat natuurlijk ook willen. Ik zou me kunnen voorstellen dat zij daar mogelijk nadeel van zouden kunnen ondervinden als zij ooit hun huis zouden verkopen.

Iemand advies?

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Wat staat er in het koopcontract? Meestal Kan je idd nog tot X jaar na oplevering een dergelijke muur op grond van de buren bouwen.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-05 15:46

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hier hoef je je imo geen zorgen om te maken. Het slopen zal significant veel werk en risico's met zich meebrengen dat die 12cm echt niet uit gaat maken (dank mr frank visser).

Professioneel Heftruck Syndroom

• Pauwl
Ik zal eens even kijken wat precies over in staat.
Zou fijn zijn als daar iets van jurisprudentie over te vinden is.
Wellicht zouden we ook de muur als "mandelig" kunnen vaststellen zodat toekomstige bewoners ook het recht hebben die muur te mogen gebruiken.

Ik vrees dat het anders aan me zou blijven knagen, wat als...

Ik zou het zelf raar vinden als je na zo'n lange tijd mag eisen de muur te slopen maar je weet het maar nooit met dit rechtsysteem :P

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Pauwl schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:03:
Bijna 10 jaar geleden hebben wij een uitbouw gerealiseerd conform de maten die zijn gehanteerd vanuit de bouw als optie (2.8 meter diep). Toen was het zo dat een uitbouw van de buren vanuit de bouw ongeveer 20 cm op je perceel kwam te staan.

(…)
Ik sta op goede voet met de buren (15 jaar) maar zouden nieuwe bewoners van dat pand na 10/15 jaar alsnog kunnen eisen die muur te slopen omdat het +/- 12cm op hun erf staat? Dit wil ik uiteraard voorkomen maar ik weet niet goed of ik daar iets van op papier zou moeten zetten, en of de buren dat natuurlijk ook willen.
Bij mij is dit 15 jaar geleden ook zo gebouwd en staat dit zo omschreven in de akte voor alle woningen hier, of je nu wel of niet de uitbouw of inspringend woningtype had. Staat er niets over in jouw akte, dan kun je dit als gezamenlijke buren laten vastleggen, mocht je daaraan behoefte hebben. Maar omdat deze constructie vaak voorkomt, lijkt het me niet zo’n issue. Vooral niet omdat de buren er zelf op termijn voordeel van kunnen hebben (daarom hebben jullie deze keuze immers gemaakt).
Los daarvan schat ik in dat je als koper iets koopt zoals het is. Het wordt anders als de buren er nu zelf ineens problemen mee zouden hebben of als je het hier al die tijd onderling al niet over eens was.

[ Voor 4% gewijzigd door Toke_gt op 10-02-2022 09:31 ]

• Pauwl
Bedankt voor je antwoord, ik maak me ook niet zo'n zorgen om de kopers, enige probleem wat ik zou kunnen zien is als de buren hun huis zouden verkopen en die kopers er een probleem van zouden maken :) (blijft allemaal erg hypothetisch en een beetje vergezocht misschien maargoed)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In dit geval is het denk ik voor beide partijen belangrijk dat het netjes op papier komt te staan. Ook voor later eventuele kopers van het huis van de buren kan het juist belangrijk in verband met het gebruik van de muur en de rechten erop. Dan is het duidelijk voor een ieder vraag het bij een notaris hoe dit het beste vast te leggen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
Als je zekerheid wilt dat er geen gezeur komt, kan je dit het best schriftelijk vast leggen met de buren. Beter nog is een erfdienstbaarheid stellen door het opstellen van een notariële akte, maar misschien wat prijzig en omslachtig.

Anoniem: 39993

Kijk eerst maar eens in de papieren. Zou me niets verbazen als dat allemaal al netjes op papier staat sinds de bouw van de woningen. Geen garanties, bij onze vorige woning (1988) stond er niets op papier en hebben buren het allemaal onderling geregeld (en natuurlijk niets vastgelegd).

Aan onderlinge afspraken heb je overigens helemaal niets. Die gaan namelijk niet over op een volgende eigenaar. Dus als jij verhuist verliezen ze hun waarde en als de buren verhuizen ook.

• Pauwl
Ja, moet vooral praktisch zijn denk ik dan. Ik denk ook niet dat er veel mensen een punt over zouden maken maar je hebt er maar 1 nodig...
Ik loop vanmiddag even langs de buren kijken hoe die er verder tegenaan kijken.
Pagina: 1