Solaredge uitbreiden met andere orientatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-06 16:41
Ik heb momenteel een installatie met een HD Wave 2200 en 8 panelen op P370 optimizers.
Orientatie ZWW.

Ondertussen hebben we dankzij verbouwingen wat plat dak oppervlak er bij gekregen, waar ik 3 of 4 extra panelen op wil zetten, puur Z georienteerd. De originele installateur wilde enkel toevoegingen met exact dezelfde orientatie, ivm de opstartspanning discussie die hier ook vaak terug te vinden is.

Twee concrete vragen.
  • De opstartspanning heb ik nooit als een probleem gezien, mijn panelen zijn eerder naar de avondzon gericht, maar hebben er totaal geen probleem mee om 's ochtends al op te starten terwijl ze helemaal niet in de zon liggen. Puur op diffuus licht starten ze ook op. Waarom dus altijd dat gehamer op 'opstartspanning'?
  • Ik heb mijn gewenste installatie gesimuleerd met de solaredge designer. Houdt die volgens jullie rekening met clipping? De nieuwe Z panelen zullen 's avonds al wat vroeger in vermogen (en dus optimizer spanning) zakken, wordt dit mee gesimuleerd?
En alvast een antwoord op : waarom leg je niets extra op het hoofddak? De tekening is heel erg mislukt op het hoofddak, in de praktijk klopt de schaal wel en is er daardoor, en door de aanwezigheid van een dakraam, geen plaats meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M356tSkm7W7-cGqoF3hdkVlgNUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WD6v1IWVDQqpKwq23wn7HBrR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Bob op 09-02-2022 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:34
'Optimizer Clipping' heet in designer 'Opbrengst factor verlies'
Aftoppen heet 'Omvormer clip verlies'

Je hebt zo te zien je extra panelen wat steil staan. Plat dak legsystemen zijn doorgaans 13 graden (landscape) of 10 graden (portrait).

Ik zou zoveel mogelijk bijleggen als 'mag' van designer, of dat het aftopverlies onacceptabel wordt. Je hebt zo te zien de ruimte voor meer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Bob
Thanks. Ivm de panelen toevoegen aan de inverter: dat lukt door de inverter in installatiemodus te zetten?
Ik ben niet van plan om de installateur te contacteren, die gaat me zeggen dat ik overpriced panelen bij hem moet komen halen ivm garantie.

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Waarom geen apart systeem. Er zijn leuke systemen te koop met 4 panelen. En omdat je ze niet op dezelfde omvormer plaatst is er misschien ook wel meer ruimte op het platte dak.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• Bob
Gerardus1956 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:04:
Waarom geen apart systeem. Er zijn leuke systemen te koop met 4 panelen. En omdat je ze niet op dezelfde omvormer plaatst is er misschien ook wel meer ruimte op het platte dak.
Dat ga ik op termijn misschien wel doen, maar is op dit moment (Belgie) niet interessant.
Dan moet ik weer het nieuwe vermogen aangeven van mijn installatie, weer keuring, ander netvergoedingstarief, ...

Eens ze mijn domme analoge terugdraaiende teller hebben vervangen ga ik dat nog eens herzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
Niemand die kan bevestigen of ik zelf die extra optimizers ga kunnen toevoegen, of gaat heel de installatie incl portal naar mij moeten worden overgezet?

De inverter in installatiemodus zetten is niet moeilijk, zoeken naar nieuwe optimizers waarschijnlijk ook niet, maar ik weet niet of ik nog ergens anders een obstakel ga tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Optimizers inscannen kun je instarten door SetApp met de omvormer te verbinden en de juiste optie te kiezen. Ik durf even niet te zeggen of je daar installateurs rechten voor nodig hebt (Die heb ik namelijk zelf wel)

Intekenen zodat je ze ook ziet in App en Monitoring kan alleen via de installateur die het systeem in beheer heeft.
Toewijzen van optimizers aan tekening met Sitemapper, maar dat heeft vrijwel zeker installateurs rechten nodig.

Wil je het systeem zelf in beheer nemen dan zul je de cursus (basic+advanced) in Edge academy moeten doen, waarna SE support je de rechten zou moeten/willen geven. Dan kun je idealiter met medewerking van de huidige installateur-beheerder het systeem over nemen. Kost je uur of 4 totaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 12-02-2022 19:14 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
Aj dat is wel een groot nadeel dan aan solaredge installaties, je hangt dus erg hard vast aan je installateur. Ik zal eens horen hoe die het ziet.

Worst case laat hij de garantie vallen en neem ik alles over. Uitval van panelen zit ver onder de 1 procent per jaar lijkt me, daar maak ik me geen zorgen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
Antwoord vd installateur op mijn heel erg open vraag: 5 panelen inc (hoop ik) optimizers en plat dak accessoires voor EUR 1750.

:/ Het feit dat ze gaan langskomen om te pairen maakt het natuurlijk duur per paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-06 21:20
Als je de knop 0/1/P op je omvormer ongeveer 5 seconden op P drukt gaat de omvormer ook koppelen, hier is geen set-app voor nodig.

Alleen de panelen in de site-mapper zetten is niet mogelijk zonder de installateursaccount, maar als je daar niets om geeft kun je dat ook achterwege laten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Bob hoe lang heb je nog garantie op de installatie als geheel. De product garantie is meestal wel heel lang, maar garantie op het werk vaak niet. p370 is al way ouder enzo.
Dus ga je op gegeven moment moeten betalen voor het laten plaatsen van het gratis vervangen product...

Als de installatie garantie verlopen is is er weinig reden het systeem niet in eigen beheer te nemen... Kost je een paar uurtjes op edge academy en paar mailtjes met Solaredge support.

• Bob
Ik lijk 20 jaar garantie op alles te hebben, ook werkuren ... Veel garantie hebben kan ook lastig zijn. De installatie is nog maar twee jaar oud.

Ik wacht op een uitgebreide beschrijving van het materiaal dat inbegrepen is in de 1750 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
Update: ik ga maandag 5 panelen incl alle accessoires halen bij hen. Met de accessoires (plat dak kit, kabels, connectoren, ...) er bij gerekend is het prijsverschil al wat minder erg tov webshops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
Ondertussen liggen alle panelen er op, bedrijf laat het nu wat afweten ivm indienststellen ...

Ik kan het eventueel toch zelf doen? Wanneer ik de inverter in installatiemodus zet kan ik in het volgende menu via de directe wifi verbinding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SV3cu3V5AR1vMxLSADEVnPANvkY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vM9KXjxXWqRm6IpYXgIwBUO3.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit equivalent aan het via setapp doen?

edit: had ondertussen uitgevist dat het equivalent is, had de MC4's al besteld, en uiteraard is de installateur nu na de radiostilte toch net zelf langsgeweest om het af te werken.
In ieder geval, alles werkt, inverter is nu al een uur aan het aftoppen terwijl hij dat normaal gezien pas rond 16u in de namiddag doet als het wat meezit. Dikke performance boost dus.

[ Voor 21% gewijzigd door Bob op 24-03-2022 12:45 ]

Pagina: 1