Ik heb momenteel een installatie met een HD Wave 2200 en 8 panelen op P370 optimizers.
Orientatie ZWW.
Ondertussen hebben we dankzij verbouwingen wat plat dak oppervlak er bij gekregen, waar ik 3 of 4 extra panelen op wil zetten, puur Z georienteerd. De originele installateur wilde enkel toevoegingen met exact dezelfde orientatie, ivm de opstartspanning discussie die hier ook vaak terug te vinden is.
Twee concrete vragen.
Orientatie ZWW.
Ondertussen hebben we dankzij verbouwingen wat plat dak oppervlak er bij gekregen, waar ik 3 of 4 extra panelen op wil zetten, puur Z georienteerd. De originele installateur wilde enkel toevoegingen met exact dezelfde orientatie, ivm de opstartspanning discussie die hier ook vaak terug te vinden is.
Twee concrete vragen.
- De opstartspanning heb ik nooit als een probleem gezien, mijn panelen zijn eerder naar de avondzon gericht, maar hebben er totaal geen probleem mee om 's ochtends al op te starten terwijl ze helemaal niet in de zon liggen. Puur op diffuus licht starten ze ook op. Waarom dus altijd dat gehamer op 'opstartspanning'?
- Ik heb mijn gewenste installatie gesimuleerd met de solaredge designer. Houdt die volgens jullie rekening met clipping? De nieuwe Z panelen zullen 's avonds al wat vroeger in vermogen (en dus optimizer spanning) zakken, wordt dit mee gesimuleerd?
/f/image/WD6v1IWVDQqpKwq23wn7HBrR.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Bob op 09-02-2022 22:51 ]