Nou, met wat mooie nieuwe spellen in het vizier, de leeftijd van mijn huidige PC (2015) en consistent spontane reboots tijdens het spelen van SuperHot! (beetje een excuus, want geen motivatie en kennis om er diep in te duiken waarom dat gebeurt) bedacht ik ineens, tijd voor wat nieuws!
Daarom het volgende lijstje bedacht met wat 'research':
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast het normale gebruik ben ik een casual gamer, niet online, maar wel eentje die de nieuwere spellen (bijvoorbeeld Far Cry 6 en Dying Light 2) op hoge kwaliteit (ultra wellicht?) wil kunnen spelen, op 3440 x 1440. Ik wil er de komende 5 tot 10 jaar weer mee vooruit kunnen, dat ik over zeg 2 jaar de nieuwste spellen alleen op minder hoge kwaliteit kan draaien is acceptabel
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn eerste idee was een budget van rond de €1500, maar volgens mij is rond de €2000 realistischer gezien mijn wensen en de huidige prijzen van GPU's, of zie ik dat verkeerd?
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, geluid, muis, toetsenbord, het gaat enkel om de PC zelf die ik volledig wil vervangen.
Het geluid zal ik even naar moeten kijken denk ik. Ik heb nu een Creative DTT2500 speakerset, maar niet de juiste kabel daarvoor, dus op dit moment geen echte 5.1, beetje knuppelig.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, behalve de CPU, tenzij iemand een sterk ander advies heeft, maar ik lees her en der dat deze CPU uitermate geschikt is voor gamen. Maar zoals je ziet in mijn lijstje neig ik sowieso naar de bekende merken. Voor wat betreft de videokaart trekt Nvidia me meer, maar dat is net zoals met auto's, gewenning denk ik.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Als ik niet aan het gamen ben, dan moet de PC (nagenoeg) stil zijn, tijdens gamen mag hij best hoorbaar zijn, zolang hij maar niet opstijgt.
Ga je overklokken?
Ben niet zo'n freubelaar, ik koop iets en dat blijft zo de komende jaren. Tenzij het overklokken een kwestie is van een paar instellingen veranderen en knopjes drukken, dat durf ik wel aan. Maar verder zal ik daar hoogstwaarschijnlijk geen tijd in steken.
Wat verwacht je van ons?
Vooral een check of deze componenten goed bij elkaar passen, of de combinatie wellicht overkill is of dat jullie wellicht een betere optie zien die meer in verhouding is qua waar voor je geld.
Wat vragen die door me heen schieten bijvoorbeeld:
Daarom het volgende lijstje bedacht met wat 'research':
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-12600K Boxed | € 308,01 | € 308,01 |
1 | Moederborden | Gigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0) | € 249,- | € 249,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte AORUS GeForce RTX 3060 Elite 12G (rev. 2.0, LHR) | € 699,- | € 699,- |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500 Zwart | € 71,93 | € 71,93 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock 4 | € 64,63 | € 64,63 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 | € 129,- | € 129,- |
1 | Voedingen | Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Solid state drives | WD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink) | € 147,90 | € 147,90 |
1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 11 Home (NL, OEM) | € 101,95 | € 101,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.871,32 |
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast het normale gebruik ben ik een casual gamer, niet online, maar wel eentje die de nieuwere spellen (bijvoorbeeld Far Cry 6 en Dying Light 2) op hoge kwaliteit (ultra wellicht?) wil kunnen spelen, op 3440 x 1440. Ik wil er de komende 5 tot 10 jaar weer mee vooruit kunnen, dat ik over zeg 2 jaar de nieuwste spellen alleen op minder hoge kwaliteit kan draaien is acceptabel
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn eerste idee was een budget van rond de €1500, maar volgens mij is rond de €2000 realistischer gezien mijn wensen en de huidige prijzen van GPU's, of zie ik dat verkeerd?
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, geluid, muis, toetsenbord, het gaat enkel om de PC zelf die ik volledig wil vervangen.
Het geluid zal ik even naar moeten kijken denk ik. Ik heb nu een Creative DTT2500 speakerset, maar niet de juiste kabel daarvoor, dus op dit moment geen echte 5.1, beetje knuppelig.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, behalve de CPU, tenzij iemand een sterk ander advies heeft, maar ik lees her en der dat deze CPU uitermate geschikt is voor gamen. Maar zoals je ziet in mijn lijstje neig ik sowieso naar de bekende merken. Voor wat betreft de videokaart trekt Nvidia me meer, maar dat is net zoals met auto's, gewenning denk ik.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Als ik niet aan het gamen ben, dan moet de PC (nagenoeg) stil zijn, tijdens gamen mag hij best hoorbaar zijn, zolang hij maar niet opstijgt.
Ga je overklokken?
Ben niet zo'n freubelaar, ik koop iets en dat blijft zo de komende jaren. Tenzij het overklokken een kwestie is van een paar instellingen veranderen en knopjes drukken, dat durf ik wel aan. Maar verder zal ik daar hoogstwaarschijnlijk geen tijd in steken.
Wat verwacht je van ons?
Vooral een check of deze componenten goed bij elkaar passen, of de combinatie wellicht overkill is of dat jullie wellicht een betere optie zien die meer in verhouding is qua waar voor je geld.
Wat vragen die door me heen schieten bijvoorbeeld:
- Heeft de Inno3D RTX 3060 bijvoorbeeld maar marginaal verschil met de Gigabyte RTX 3060? Scheelt toch weer wat geld
- Zou bijvoorbeeld het moederbord een stapje goedkoper kunnen (Asrock Z690 Phantom Gaming 4 bijvoorbeeld)?
- Is een voeding van 750W wel nodig of is 650W voldoende? Of is 750W aan de krappe kant zelfs?