@
Falcon Het importproces is voor bol (plaza) niet veel anders dan een andere shop, behalve dat de feed heel groot is, zeker bij Plaza. Er is een feedlocatie waarvan we tussen 6:00 en 23:00 (of 0:00?) elke 15 min controleren of de de feed gewijzigd is tov de laatste import. Zo ja, wordt deze geïmporteerd en wordt alles nagelopen. Om 5:00 doen we een full import, dwz importeren we alles, ook al is er geen wijziging. Op enkele shops na die kiezen voor een handmatige import en misschien zelfs enkele diehards die per product handmatig alle velden invullen, werken de meeste shops op deze automatische manier.
Voor bol doen we nog iets speciaals, omdat ze niet 1 feedlocatie hebben. We hebben een selectie van enkele feeds die we combineren tot 1 feed en deze staat ingesteld als feedlocatie. Feeds waar kleding of verzorging in staat, zijn we toch niet echt in geïnteresseerd

Overigens geldt voor Amazon (Marketplace) hetzelfde verhaal, ook hier combineren we meerdere feeds die voor ons interessant zijn in 1. Ik weet niet hoe vaak dit combineren plaatsvind, als ik een gok mag wagen, gebeurt dit realtime bij het opvragen van de feed, zodat dit gelijk loopt met onze import.
Wat we wel gemerkt hebben, is dat een feedwijziging aan hun kant soms ook lang op zich laat wachten. Zeker bij Amazon is dat nogal eens een dingetje, hoewel we contact hebben met mensen die in Nederland zitten, blijkt een groot deel ook via Duitsland te lopen, wat een snelle aanpassing ook weleens in de weg zit. Bij bol heeft dit ook weleens lang geduurd, maar hoe hun intern proces loopt, weet ik helemaal niet. Bij andere shops heeft het ook wel eens tot een uur of langer geduurd voor ze een update in de feed konden doorvoeren, om wat voor reden dan ook.
Het liefst zouden we een realtime koppeling willen hebben met hun database. En daar zijn ook methodes voor, maar dan willen we het ook voor andere shops, zeker de grote partijen waar verkopen best hard gaan. Ik heb weleens gevraagd waarom we niet soortgelijke koppeling kunnen maken en dat blijkt niet zo eenvoudig te zijn als het lijkt. Voornamelijk omdat elke shop een eigen methodiek erop nahoudt, als ze uberhaupt zo'n systeem kennen. Dus we zullen voor elke shop een eigen implementatie moeten maken en ook onderhouden.
We hebben er dus voor gekozen om ons importsysteem zo optimaal mogelijk te maken. Dit heeft geleid naar snellere imports, waardoor we vaker kunnen importeren, tot een paar jaar geleden was het namelijk 1x per uur. Misschien dat we de importfrequentie nog iets kunnen opschroeven, maar het feit blijft dat de feed dan ook up to date moet zijn en dat is niet altijd het geval, zeker bij de grotere partijen.