Vraag

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Sinds gisteren heb ik er een nieuwe AP bij, te weten de AP6-Pro. Volledig overkill, maar nice to have vanwege Wi-Fi6. Snelheid is ook flink verbeterd van 29MB/s naar 95MB/s filetransfers. Verder heb ik nog een UAP-AC-Pro.

Vanavond klaagde de vrouw er over dat de laptop zulk traag internet had. En inderdaad, bij tijd en wijle was hij niet vooruit te branden. Een speedtest leverde minder dan 10 en soms minder dan 5Mbps op. De laptop in kwestie is een Lenovo G50-80 80L000HTNX met een Intel Dual Band Wireless-AC 3160 draadloze kaart. Deze kan 802.11A/B/G/N/AC aan.

Ik heb de controller software op mijn PC draaien, en een blik op de clients-list was genoeg: De laptop bleef verbinden met het oude AP die verhuist is naar de eerste verdieping. Na het instellen van een minimum RSSI van -67 dBm (laptop zat vaak rond de -72dBm) om de laptop z.s.m. naar het andere AP te sturen, gebeurde er niets. Laptop in vliegtuigstand en er weer uit, en weer maakte hij verbinding met het oude AP. Zendinstellingen qua sterkte aangepast naar midden voor beide zenders (2.4Ghz en 5Ghz) en geprovisioned naar de oude AP, nog steeds verbond de laptop met het verkeerde AP. Zendinstellingen nog verder aangepast naar Laag, met als gevolg dat de laptop de verbinding kwijt raakte. Als test heb ik het oude AP tijdelijk uitgeschakeld, en prompt zag de laptop ons eigen netwerk helemaal niet meer.

Voor zover ik kan zien, zit er tussen het oude AP en nieuwe AP qua instellingen geen verschil. Beide hebben zowel de 2.4 als 5Ghz aan staan, zenden beide dezelfde SSID's uit (2 stuks). Andere apparaten zoals telefoons, tablets, printer (die enkel 2.4Ghz 802.11G doet) als de robotstofzuiger hebben geen enkel issue met verbinden.

Oude AP:

In bovenstaand screenshot staat de zendsterkte voor beide zenders weer op hoog, dat was om te checken of de laptop weer kon verbinden.

Nieuwe AP:

Gebruikte apparatuur:
pricewatch: Lenovo G50-80 80L000HTNX met een pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 3160
pricewatch: MikroTik Routerboard RB951G-2HnD welke als DHCP server en router dient.
pricewatch: Samsung Galaxy S6 128GB Zwart 2x
pricewatch: Samsung Galaxy S10 128GB Zwart 2x
pricewatch: Samsung Galaxy Tab S5e WiFi (4GB ram) 64GB Zwart
pricewatch: Xiaomi Roborock S5 Max Zwart
pricewatch: Brother HL-3140CW
pricewatch: HP ProBook 450 G8 (2E9F8EA)
Samsung SmartTV (Type even niet bij de hand)

Iemand die mij kan helpen deze laptop op het netwerk te krijgen? Overigens moet ik de kanttekening maken dat deze Wi-Fi chip al eerder voor problemen heeft gezorgd. Deze laptop was eerst van mijn schoonmoeder. Ze ervaarde een zeer instabiel netwerk op de oude W7 installatie, continue wegvallend netwerk. Diverse driverupdates hebben niet geholpen, en uiteindelijk laptop overgenomen en met W10 geïnstalleerd.

[Voor 5% gewijzigd door The Executer op 09-02-2022 22:01]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Beste antwoord (via The Executer op 09-02-2022 22:33)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Als ik je verhaal goed lees kan die client het 802.11ac netwerk niet zien op de nieuwe unifi 6?

Heb je ook al non dfs geprobeerd? (Sowieso lijken je accesspoints nu op hetzelfde kanaal te zitten?)

Maar kan ook driver issue zijn, wel eens eerder gezien. Heb je onderstaande al eens geprobeerd?

https://www.intel.com/con...s/000054799/wireless.html
Depending on the Wi-Fi driver version used, Intel® Wireless Adapters supporting 802.11ac may not show Wi-Fi 6 (802.11ax) networks in their scan lists, and as a result, might not be able to connect to Wi-Fi 6 (802.11ax) capable wireless routers and access points, even at 802.11ac speeds.

[Voor 28% gewijzigd door laurens0619 op 09-02-2022 21:23]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Als ik je verhaal goed lees kan die client het 802.11ac netwerk niet zien op de nieuwe unifi 6?

Heb je ook al non dfs geprobeerd? (Sowieso lijken je accesspoints nu op hetzelfde kanaal te zitten?)

Maar kan ook driver issue zijn, wel eens eerder gezien. Heb je onderstaande al eens geprobeerd?

Depending on the Wi-Fi driver version used, Intel® Wireless Adapters supporting 802.11ac may not show Wi-Fi 6 (802.11ax) networks in their scan lists, and as a result, might not be able to connect to Wi-Fi 6 (802.11ax) capable wireless routers and access points, even at 802.11ac speeds.

[Voor 28% gewijzigd door laurens0619 op 09-02-2022 21:23]

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-01 23:31
Heb je de wifi beveiliging op beide AP's hetzelfde ingesteld?
En dan met name op de U6 Pro hetzelfde als op de AC- Pro?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Masimo schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:14:
In de unifi controller kun je in de regel niet dezelfde ssid met verschillende instellingen uitzenden, dus dat lijkt me niet :)

I reject your reality and substitute my own

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-01 23:31
Ja klopt, heb je gelijk in.
Dan sluit ik me aan bij @laurens0619 . De AC 3160 wellicht niet compatibel met AX van de U6 Pro.

• The Executer
  • Nu online
laurens0619 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:10:

[...]
De kaart kan alleen 802.11AC aan, Wi-Fi 6 is 802.11ax. Dat hij deze niet ziet is wat mij betreft ook niet direct een probleem. Hij pakt echter de andere 802.11's ook niet meer op.

Huidige driver is versie 18.33.5.1. Uiteindelijk met wat doorklikken via de link van jou op de pagina uitgekomen met drivers voor de juiste adapter en daarmee geüpgraded naar 18.33.17.1. En, het werkt! Op dit moment verbonden met de A6-Pro, Wi-Fi 5 (802.11ac), ontvangst is stabiel. Dacht dat ik onlangs had gezien dat ik de laatste versie had, maar dat bleek een Pro Set installer te zijn die deze kaart niet kent. En volgens de Intel Driver & Support Assistant was er geen upgrade beschikbaar, mogelijk doordat deze kaart door Intel niet meer ondersteund wordt.

Thanks voor de gouden tip! _/-\o_
Masimo schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:14:
De reactie van @nelizmastr klopt inderdaad, die instellingen stel je eenmaal in een profiel in. Ik zou wel meerdere profielen met hetzelfde SSID en verschillende beveiligingsinstellingen maar dan loop je ongetwijfeld tegen andere issues aan :P.

[Voor 18% gewijzigd door The Executer op 09-02-2022 22:41]

• laurens0619
  • Nu online
@The Executer
Mooi!
Maar het gekke is dus dat die bug ervoor zorgt dat als er ook Een 802.11ax uitgezonden wordt (terwijl de client helemaal geen ax kan), het ac netwerk toch niet gezien wordt.
Dus ik denk dat je toch last had van die bug die je nu geplet hebt :). Rijmt niet helemaal met de driver versie die je had maar zou niet de eerste keer zijn dat een vendor Meerdere patches heeft voor een bug echt goed te fixen (iets met ms en printers)

[Voor 25% gewijzigd door laurens0619 op 09-02-2022 22:50]

• The Executer
  • Nu online
laurens0619 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:48:
@The Executer
Mooi!
Maar het gekke is dus dat die bug ervoor zorgt dat als er ook Een 802.11ax uitgezonden wordt (terwijl de client helemaal geen ax kan), het ac netwerk toch niet gezien wordt.
Dus ik denk dat je toch last had van die bug die je nu geplet hebt :). Rijmt niet helemaal met de driver versie die je had maar zou niet de eerste keer zijn dat een vendor Meerdere patches heeft voor een bug echt goed te fixen (iets met ms en printers)
Lijkt inderdaad een vreemde bug te zijn.

Op zich klopt het wel met de driver, ik had de 18.33.5.1 en vanaf 18.33.13.4 was de bug opgelost. Ik heb nu 18.33.17.1 kunnen installeren.

Wat ik dan nog wel vreemd vind is dat hun eigen updatetool dus vrolijk verteld dat er geen update is. Gelukkig heeft Intel hun downloads verder dan wel weer aardig voor elkaar waardoor er in ieder geval handmatig nog wat te updaten was.

• laurens0619
  • Nu online
@The Executer ah ja, teveel getalletjes ik las je driver versie verkeerd :P
Ja, hij draait ook niet meer in de standaard windows update om een of andere reden maar dat hun eigen update het ook niet ziet? bizar

Er zijn zoveel intel kaartjes in omloop en wifi 6 zal steeds vaker voorkomen dus dit probleem ook.
Afijn mooi dat het opgelost is :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee